יוקר המחייה מתגבר ברחבי העולם כולו. בעקבות מגפת הקורונה, יותר ויותר חברות וארגונים עברו לעבודה מרחוק, ורבים החלו לעבוד כפרילאנסרים ולחפש יעדים זולים שיאפשרו להם עלות מחייה נמוכה בשילוב עם איכות חיים גבוהה. במאמר הבא נסביר לכם על חמשת היעדים הכלכליים ביותר לרילוקיישן במציאות של היום – אלו שיאפשרו לכם לחסוך כסף ולחיות בנוחות. 

הגירה לבולגריה

עבור מי שרוצה ליהנות מבטן-גב בקיץ וסקי בחורף, מיסוי נמוך, אווירה רגועה ויעד שיחסית קרוב לישראל – רילוקיישן לבולגריה הוא הבחירה הנכונה. אם אתם בעלי דרכון אירופאי וחשבתם על רילוקיישן לצורך לימודים, כנראה שאתם כבר שוקלים את האפשרות הזו. כדי לעזור לכם להחליט, אספנו את כל הפרטים החשובים על בולגריה.

למה להגר לבולגריה?

בולגריה היא אחת המדינות עם עלות המחייה הנמוכה ביותר באירופה. החל משכר הדירה ועד לבתי הקפה והמסעדות – הכל מאוד זול, בעיקר אם יוצאים מהערים הגדולות. לדוגמה, דירת שלושה חדרים במיקום מצויין תעלה בסביבות 1700 ש”ח.

גם איכות החיים היא די גבוהה. הבולגרים אוהבים להתנהל בקצב איטי ורגוע, ובכל רחוב ניתן למצוא מסעדות ומאפיות שמוכרות את המאכלים המסורתיים (בוראק, יוגורט ועוד). מבחינת קלות ההגירה, בולגריה דומה לשאר מדינות אירופה. בעלי דרכון אירופאי יכולים להתגורר בה ללא צורך בויזה מיוחדת, והאחרים יוכלו לנסות ולהנפיק ויזת עבודה או לימודים. במקרים מסוימים, ישראלים יכולים לקבל רישיון מגורים על סמך מוצא בולגרי. בולגריה היא מדינה קטנה המחולקת למחוזות, והממשל בה מאפשר זכויות רבות לזרים שמגיעים לתקופות ארוכות. אבל הגורם העיקרי שהופך את בולגריה לכל כך אטרקטיבית לרילוקיישן הוא המיסוי. תושבי בולגריה נהנים ממיסוי נמוך במיוחד – כ-10% בלבד.

לאיפה להגר בבולגריה?

רוב הישראלים שמגיעים לבולגריה בוחרים להתמקם בעיר הבירה – סופיה. תוכלו למצוא שם מגוון רחב של חברות בינלאומיות, מוסדות אקדמיים ומרכזים תיירותיים בהם ניתן למצוא משרות. רוב המהגרים מגיעים במסגרת שליחות, או עובדים בענף התיירות. הקהילה היהודית בסופיה אמנם קטנה (בין 2000-2500 איש), אך ידועה באופיה המקבל והמחבק. מלבד הקהילה של סופיה, קיימות עוד מספר קהילות יהודיות במדינה, אך מספר החברים בהן נמוך עד זניח. 

בולגריה היא גם אחת המדינות הטובות ביותר להקמת עסקים. השילוב בין עלויות תפעול ושינוע נמוכות ומיסוי נוח הופך אותה לאידאלית למשקיעים. הקמת עסק יכולה גם לעזור לכם לקבל אשרת שהייה קבועה במידה ואין לכם דרכון אירופאי. הערים המומלצות להקמת עסקים הן סופיה, פלובדיב, וארנה ועוד. למרות שבולגריה היא מדינה ענייה, הביטחון האישי בה הוא גבוה באופן מפתיע. ברוב במקומות, המקומיים נעימים ומסבירי פנים. כמובן שכמו בכל מדינה שאתם לא מכירים, יש לנהוג במשנה זהירות.

חשוב לציין כי העוני בבולגריה משפיע גם על מערכת הבריאות, שלמרות השיפור הניכר שחל בה בשנים האחרונות, נותרה מהפחות טובות באירופה. לפני הרילוקיישן, מומלץ לדאוג לביטוח בריאות פרטי איכותי שיכסה אתכם במקרה הצורך.

בולגריה, סופיה

הגירה לקוסטה ריקה

קוסטה ריקה נחשבת למקום מצויין להגר אליו. לא סתם היא מושכת אליה בכל שנה מאות נוודים דיגיטליים, הייטקיסטים, צעירים העוסקים בתחום התיירות, ואפילו פנסיונרים. החל מעלות המחייה הנמוכה, דרך הטבע עוצר הנשימה ועד לקבלת אשרת שהייה קבועה – כל הסימנים מצביעים על קוסטה ריקה כאחד המקומות הטובים ביותר לרילוקיישן.

למה להגר לקוסטה ריקה?

עלות המחיה נמוכה – למרות שהיא לא זולה כמו שאר מדינות מרכז אמריקה, עדיין מדובר בשיפור ביחס לישראל. על דיור, לדוגמא, תשלמו בין 500-1000 דולר בחודש. היציבות הכלכלית של המדינה היא טובה מאוד, כך שניתן לתכנן הוצאות לטווח הרחוק. איכות החיים היא מצויינת – הטבע הפראי נמצא בכל מקום, האוכל מצויין, והמדינה ערוכה לקבלת תיירים, מהגרים ונוודים דיגיטליים (שכבר מזמן הפכו את קוסטה ריקה לבירה העולמית שלהם). 

קוסטה ריקה היא גם מדינה שדי קל להגר אליה – אם יש לכם כסף. הממשלה מציעה אשרת שהיה קבועה למי שהכנסתו היא מעל 2500 דולר בחודש, ומוכן להפקיד לפחות 60,000 דולר בבנק מקומי. דבר זה הופך את המדינה ליעד פופולרי בקרב פנסיונרים שרוצים להעביר את העשורים האחרונים של חייהם בגן עדן פסטורלי. בקוסטה ריקה יש מזג אוויר טרופי – מושלם לישראלים שכבר מורגלים בחום. הטמפרטורות נעות בין 20-30 מעלות, אם כי הלחות יכולה להיות גבוהה מאוד.

מבחינת מיסוי, הממשל בקוסטה ריקה מעניק יחס כמעט זהה לאזרחים ולמהגרים. המיסוי הוא בין 10-25%, בהתאם לגובה ההכנסה – מספרים נוחים למדי. נקודה חשובה נוספת היא שקוסטה ריקה היא רפובליקה דמוקרטית, והממשלה שלה נחשבת ליציבה ביותר בכל מרכז אמריקה.

לאיפה להגר בקוסטה ריקה?

רבים מן המהגרים שמגיעים לקוסטה ריקה עובדים בתחום התיירות, ומתמקמים במוקדי האטרקציות של המדינה, בהתאם לעונה. אם אתם נוודים דיגיטליים, שעובדים מהמחשב, כדאי לבחור מקום שיש בו חיבור אינטרנט יציב וגם סביבה יפה ותוססת. 

המקומות הנוחים ביותר לנוודים דיגיטליים הם פוארטו ויאחו (Puerto Viejo de Talamanca), סמארה (Samara) וסנטה תרזה (Santa Teresa). שלושת המקומות האלה מצטיינים בשילוב בין חופים פראיים להיצע לא רע בכלל של חללי עבודה משותפים בתשלום. אם אתם טיפוסים עירוניים יותר, תוכלו להגיע גם לסאן חוזה, בה עוברים מאות נוודים דיגיטליים בכל שנה. בקוסטה ריקה יש מספר לא מבוטל של ישראלים, אך רובם פזורים ברחבי המדינה ולא מרוכזים אחד ליד השני. אם אתם בכל זאת מחפשים תחושה ביתית וקהילה יהודית קרובה, מומלץ להתמקם בקרבת סאן חוזה או סנטה תרזה, שם יש גם בתי חב”ד.

אם אתם מעוניינים להקים עסק משלכם, קוסטה ריקה היא כנראה המדינה המושלמת לכך. הממשל מאפשר לזרים לפתוח עסק, אפילו אם הם לא תושבים. זאת על מנת להכניס כסף למדינה ולעודד את הכלכלה המקומית.

הבטחון האישי והמערכת הרפואית בקוסטה ריקה גם הם מפותחים למדי ביחס לשאר מדינות מרכז אמריקה, אך עדיין יש צורך במשנה זהירות. מומלץ שלא להשאיר חפצים ללא השגחה, לא להסתובב לבד בלילות ולדאוג שיהיה לכם ביטוח בריאות מקיף שיכסה את כל מה שאתם צריכים.

חוף בפוארטו ויאחו, קוסטה ריקה

הגירה להודו

הודו היא יעד שאינו מובן מאליו, אך יכול להיות מצויין לרילוקיישן. מגיעים אליה שכירים רבים ואנשי עסקים אשר מתמקמים בערים הגדולות – ניו דלהי, מומבאי ובשנים האחרונות גם פונה. הפרילאנסרים יכולים ליהנות גם מהאיזורים הכפריים, שמציעים אירוח נעים וזול, בשילוב עם חיבור אינטרנט יציב בהרבה מקומות, טבע ואווירה רגועה. בשנתיים האחרונות הונהגה רפורמה על המיסוי בהודו, שהפכה את תת היבשת לשוק אחד גדול, פתחה הזדמנויות חדשות להרבה מהמהגרים ושינתה את כללי המשחק.

למה להגר להודו?

הסיבה העיקרית שהופכת את הודו לטובה כל כך לרילוקיישן היא עלות המחיה הזולה. אם אתם טיפוסים שמסתדרים עם צניעות יחסית ולא מחפשים מלונות יוקרה ומסעדות גורמה, תוכלו לחיות בהודו למשך תקופה ארוכה בסכומים נמוכים מאוד, ותהנו מאוכל מסורתי מצויין, טבע יפיפה ותרבות מרתקת. מזג האוויר משתנה מאוד עם העונות ובחלקים השונים של המדינה, שהיא למעשה תת-יבשת עצומה. 

מבחינת קבלת ויזה, מומלץ להתחיל עם ויזת תייר אשר תקפה לחצי שנה כדי “לבדוק את השטח”, ולאחר מכן לנסות ולקבל ויזת עסקים או ויזת עבודה בהתבסס על הזמנה ממעסיק מקומי. מבחינת מיסוי, הודו עוברת שינויים משמעותיים בשנים האחרונות. לפני כשנתיים הכריז ראש הממשלה ההודית נרנדרה מודי על רפורמה חדשה המכונה “המיסוי השקוף”, אשר הופכת את המדינה בת ה-1.3 מיליארד תושבים לשוק אחד עצום. 

הרפורמה משנה את כללי המשחק עבור אנשי העסקים המעורבים בתעשיות ההודיות (טקסטיל, שירותים ועוד), ולמי שעתיד לעשות רילוקיישן למדינה – מומלץ ללמוד עליה בהרחבה.

לאיפה להגר בהודו?

הודו היא מדינה ענקית, ויש בה הרבה מקומות שניתן להגר אליהם. הייטקיסטים שמגיעים מטעם חברות כמו אמדוקס יכולים להיות מוצבים בעיר פונה, שבעבר הייתה ידועה יותר בזכות האשראמים הגדולים שבה. לנוודים דיגיטליים מומלץ להתמקם באזורים הכפריים המתויירים, שם ניתן למצוא טבע מרהיב, מחיה זולה וחיבור לאינטרנט. אם אתם אנשי עסקים אשר מעוניינים להשתלב באחד מהשווקים החזקים של המדינה, מומלץ להתמקם באחת משתי הערים הגדולות – מומבאי או ניו דלהי. 

אם אתם מעוניינים לגור בקרבת ישראלים נוספים, כנראה שלא תצטרכו לחפש הרבה. הודו מצטיינת במספר גדול של ישראלים וקהילות יהודיות – החל מתרמילאים ומטיילים, דרך הייטקיסטים ועד לאנשי עסקים שבחרו בה כמקום הקבע שלהם.

נקודת החיסרון של הודו היא הביטחון האישי והמערכת הרפואית. ההתנהלות הבירוקרטית במדינה היא איטית עד כאב, מה שמחייב אתכם להיות זהירים ולהימנע ככל הניתן מחיכוכים עם המשטר או עם בתי החולים הציבוריים.  מומלץ לנהוג בזהירות המירבית, לא להסתובב באזורים מפוקפקים ולדאוג שתהיה לכם פוליסת ביטוח פרטית ומקיפה.

מרכז העיר הודו

הגירה לברזיל

ברזיל היא יעד אטרקטיבי מאוד לרילוקיישן, במיוחד אם אתם עובדים כשכירים. קיים דגש משמעותי על זכויות העובד בברזיל, ויש הקפדה על ימי חופשה וחג, בהם תוכלו לחזות בפסטיבלים וקרנבלים. למעשה, הממשלה הברזילאית היא שיאנית החופשות העולמית (41 יום בשנה). אם זה לא מספיק כדי להתחיל לארוז את המזוודה – אנחנו לא יודעים מה כן.

למה להגר לברזיל?

הסיבה הראשונה היא שעלות המחיה בברזיל משתנה מאוד בהתאם למקום בו אתם גרים ולרמת המחייה שלכם. העלות החודשית הממוצעת מוערכת בכ-450-500 דולר לחודש לאדם או 1500-200 למשפחה של ארבעה אנשים (לפני דיור). הערים הגדולות (ריו די ז’נרו וסאו פאולו) הן היקרות ביותר. איכות החיים בברזיל היא טובה, ויש הרבה תשומת לב על טובת האזרח וחיי פנאי מהנים ועשירים. זה מתבטא בפסטיבלים וקרנבלים לכל אורך השנה, מספר גבוה של ימי חופשה וחג ותרבות מקומית מגוונת.

ברזיל מתאפיינת במזג אוויר טרופי וחם, המתאים במיוחד לנו, הישראלים. אם בכל זאת מתחשק לכם קצת קרירות, תוכלו לנסוע לטייל בהרים שבדרום המדינה, שם הטמפרטורות יורדות באופן משמעותי בעונת החורף (יוני-ספטמבר). המיסוי בבברזיל הוא בעל שיעור סביר – בין 7-27% בהתאם לגובה ההכנסה. מי ששוהה בתחומי המדינה מעל ל-183 יום, הופך באופן אוטומטי לתושב אשר מחויב בכללי המיסוי. עם זאת, הממשל מעניק הטבות מיוחדות לפרוייקטים של מחקר ופיתוח בענפים ספציפיים בעולם ההייטק.

לאיפה להגר בברזיל?

רוב המהגרים בברזיל בוחרים בסאו פאולו. אלו שמעדיפים להיות בקרבת החוף יעדיפו דווקא את סלבדור פורטלזה או רסיפה. היצע העבודות בברזיל הוא לא מהגבוהים ביותר, אבל למדינה יש כמה תחומים בהם היא נחשבת למובילה, כגון חקלאות טכנולוגית ומערכות בנקאיות מהמתקדמות והמפותחות בעולם. בנוסף, היא מאפשרת לאנשי עסקים ומשקיעים לקבל ויזות לצרכי עבודה. 

אם אתם מעוניינים להיות עצמאים, כדאי שתגיעו מוכנים לכך שהקמת עסק בברזיל נחשבת לדבר מורכב למדי, וכרוכה בתשלומי מיסים ועמלות גבוהות. בברזיל יש מספר גבוה מאוד של קהילות יהודיות, בהן חברים מעל 120 אלף איש. תוכלו למצוא אותן בערים הגדולות כמו ריו דה ז’נרו וגם במרכזים קטנים יותר כמו רסיפה, ויטוריה וסלבדור.

הביטחון האישי בברזיל נחשב לנמוך. יש הרבה מקרי שוד, כייסות וכו’. אך אם נוקטים בכללי הזהירות הדרושים, מתמקמים בשכונות הטובות יותר ולא מסתובבים עם חפצים יקרי ערך באופן גלוי – אין הרבה סיבה לחשש. למרות שברזיל לא מצטיינת ברמת הביטחון האישי, היא מעניקה לכל אזרח ביטוח רפואי מלא. עם זאת, יש מחסור ברופאים במדינה, ולכן  המענה לעיתים איטי ואינו מספק. 

חוף קופה קבנה בברזיל

הגירה לדרום אפריקה

דרום אפריקה היא היעד המפתיע של כתבה זו, אך עם השינויים של השנים האחרונות מסתמנת כמצויינת לרילוקיישן. עם טבע מרהיב, עלות מחייה זולה ותעשייה מקומית מתפתחת ומלאה בהזדמנויות, מומחים וחוקרים רבים בוחרים דווקא בה כמקפצה הבאה לקריירה.

למה להגר לדרום אפריקה?

עלות המחייה בדרום אפריקה היא נמוכה מאוד, ומהגרים שמגיעים אליה ממדינות עשירות יותר יכולים ליהנות מחיי היומיום הנוחים, הכוללים בתים גדולים, טיולים ואטרקציות שבמקומות אחרים ניתן רק לחלום עליהן. איכות החיים היא גבוהה מאוד – אך יש לקחת בחשבון שבגלל הפשיעה הגבוהה במדינה, תצטרכו למצוא מקום מגורים מאובטח, גורם שעשוי להגביר את העלויות המחיה שלכם. מבחינת קלות ההגירה למדינה, דרום אפריקה מקבלת בברכה זרים אשר יכולים לתרום באופן משמעותי לכלכלה ולשוק המקומי. אם תגישו בקשה מנומקת היטב, כנראה שתקבלו אשרת שהיה קבועה בקלות יחסית.

מזג אוויר בדרום אפריקה משתנה בין מדברי וחם בצפון מערב המדינה, לסאב-טרופי בחופה המזרחי. זה אומר שכדאי להגיע ערוכים כמעט לכל מזג אוויר – החל מגשם ורוחות ועד לקיץ לוהט. מבחינת מיסוי, המערכת בדרום אפריקה יכולה להיות מורכבת למדי. תושבים זרים נדרשים בתשלום מס, והאחוזים הם לא נמוכים (לרוב בין 18-26).

לאיפה להגר בדרום אפריקה?

דרום אפריקה היא מדינה מתפתחת מבחינה טכנולוגית. רבים עוברים אליה במסגרת מחקרים בתחום החקלאות, בפרוייקטים גדולים של נדל”ן או הקמת מרכזי שירות עולמיים. גם תעשיית היהלומים במדינה הולכת וגדלה. הערים המרכזיות הן קייפטאון ויוהנסבורג, אם כי במחקרים אחרונים נראה שאת איכות החיים הגבוהה ביותר תקבלו דווקא בעיר דרבן. פתיחת עסק בדרום אפריקה היא אפשרית לזרים. עם זאת, התהליך כלול בעמלות בסכומים משתנים בהתאם לסוג העסק, ויש צורך בויזת עבודה אם תרצו להיות גם עובדים ולא רק בעלי החברה.

רוב המהגרים בדרום אפריקה, ובכלל זה הישראלים, חיים בקייפטאון. עם זאת, מרכז הקהילה היהודית נמצא ברובו ביוהנסבורג. הקהילה היהודית היא ברובה ממוצא אשכנזי, וכוללת מספר גבוה למדי של דוברי יידיש. הביטחון האישי הוא ללא ספק עקב האכילס של דרום אפריקה. המדינה ידועה באחוזי הפשיעה הגבוהים שבה ואוזלת היד של השלטונות בנושא זה. עם זאת, המצב משתנה בערים השונות ובאיזורים השונים, ויש כללי בטיחות שניתן לדבוק בהם על מנת להוריד את רמת הסיכון.

גם מערכת הבריאות הציבורית של דרום אפריקה היא לא מיטבית (בלשון המעטה). לפי בדיקה שנעשה בשנת 2020, המדינה מדורגת במקום ה-49 מתוך 89 מדינות שהשתתפו במדגם. לכן חשוב לדאוג לביטוח בריאות פרטי, שימעיט את הצורך בסיוע של המערכת הציבורית.

נוף קייפטאוון בשקיעה

ביטוח בריאות איכותי ומקיף

הדבר החשוב ביותר שיש לדאוג לו לפני היציאה לרילוקיישן הוא ביטוח בריאות. בניגוד לביטוח נסיעות , המכסה מקרי חירום בלבד, ביטוח רפואי ברילוקיישן צריך לכלול גם את כל טיפולי השגרה כגון בדיקות רופא משפחה.

בגלל שבארץ אנחנו רגילים להיות מבוטחים על ידי קופות החולים, רבים מופתעים לגלות עד כמה הדברים יכולים להיות מורכבים כשמגיעים למדינה זרה. הביטוח של פספורטכארד רילוקיישן יהיה איתכם בכל מצב – החל מבדיקות שגרתיות ועד למקרי חירום.. עם תכנית ביטוח שמתאימה בדיוק למקום בו אתם נמצאים, אתם יכולים לנסוע בידיעה שתמיד יש מי שדואג לכם.