למה אזרחות אמריקאית יכולה לעזור לכם?

מבין האזרחויות הזרות בעולם, אזרחות אמריקאית נחשבת לאחת הנחשקות ביותר, בשל היותה המפתח למגוון הזדמנויות מגורים, פרנסה, צמיחה כלכלית וחיי רווחה בתחומי ארה”ב.

עם זאת, אחד הדברים החשובים שיש לדעת לפני שיוצאים לרילוקיישן בארה”ב הוא עניין המיסוי בארה”ב. תשלום המיסים בארה”ב הוא שונה לחלוטין עבור אדם המחזיק בתושבות או באזרחות אמריקאית לבין אדם שאינו נחשב תושב.

כפי שניתן להבין יש חשיבות רבה לעניין מעמד התושבות שלכם בארה”ב לצורכי מס, ולכן כדאי שישראלים שקיבלו הצעת עבודה בארה”ב וחושבים על רילוקיישן לארה”ב יתכננו מוקדם כיצד הם מתכוונים לפעול בעניין המיסוי והאזרחות. 

אחת הדרכים לטפל בנושא היא לשכור את שירותיו של יועץ מס שמתמחה במיסוי בינלאומי ויוכל ללוות את תהליך הרילוקיישן באופן מקצועי ובהתאמה אישית.

פסל החירות בשקיעה
רילוקיישן לארה”ב

איך להוציא אזרחות אמריקאית? 

אזרחות אמריקאית להורים שילדיהם נולדו בארצות הברית

כל אדם שנולד בגבולות ארצות הברית זכאי לקבלת אזרחות אמריקאית, כאשר תעודת הלידה המקורית היא המסמך היחיד הנדרש לשם הוצאת האזרחות האמריקאית והנפקת הדרכון (ההחרגה היחידה לכלל זה היא כלפי ילדים של דיפלומטים זרים – הם אינם זכאים לקבל אזרחות גם אם נולדו בתחומי ארצות הברית). כלל זה הוא הסיבה שרבים מהזוגות ישראלים ברילוקיישן עושים מאמץ ללדת במהלך תקופת המגורים בארה”ב.

אפשרות נוספת היא קבלת אזרחות אמריקאית מתוקף אזרחותם של ההורים: ילד ששני הוריו הם אמריקאים, אך הוא נולד מחוץ לגבולות ארה”ב, זכאי להוציא אזרחות אמריקאית במידה והוריו נשואים, שניהם היו אזרחים אמריקאים טרם לידתו ואחד מהם חי בארצות הברית למשך זמן קצר טרם לידתו. אם רק אחד ההורים הוא אזרח אמריקאי, הילד יהיה זכאי להוציא אזרחות רק במקרה שההורה האמריקאי התגורר בארה”ב במשך חמש שנים במצטבר לפני לידת הילד. 

אם שני ההורים האמריקאים אינם עונים על הקריטריונים הנ”ל, אפשר לנסות להוציא לילד אזרחות מתוקף “חוק הסבא” האמריקאי – אך זה אפשרי רק בתנאי שהסב או הסבתא התגוררו בארצות הברית במשך חמש שנים במצטבר טרם לידת הנכד/ה.

הגרלת גרין קארד

ה”גרין קארד” היא תעודה רשמית של ממשלת ארה”ב המזהה את הנושא אותה כאזרח קבוע של המדינה, הרשאי לגור ולעבוד בארה”ב. 

ממשלת ארה”ב מקיימת אחת לשנה הגרלה ממוחשבת של 50 אלף תעודות “גרין קארד” המעניקות לזוכה ולבני משפחתו מעמד של תושבי קבע (Permanent Resident)  בארה”ב.

מדי שנה מתפרסמת רשימת המדינות שיכולות להשתתף בהגרלה של אותה שנה, כאשר אם אדם נולד באחת המדינות שאינן רשאיות לקחת חלק בהגרלה, הוא לא יוכל להשתתף.

אפשר להירשם להגרלה רק במועד המיועד לכך ולשלם דמי השתתפות (כ-199 שקל). 

על מנת להשתתף יש עמוד בתנאים הבאים:
1. המשתתף הוא בן 18 ומעלה.

  1. המשתתף הוא בעל מינימום 12 שנות לימוד.
  2. למשתתף אין עבר פלילי או בעיות מול רשויות החוק האמריקאיות.

חשוב לדעת: בכל הגרלה עולים בגורל 100 אלף איש, אך רק 50 אלף הראשונים שיאשרו את רצונם להמשיך בתהליך לקבלת האשרה יזכו לממש את הזכייה. הודעת הזכייה לא נשלחת לזוכים, ולכן האחריות לבדוק אם זכיתם היא שלכם.

אתר הגרלת הגרין קארד הרשמי>>

אזרחות מכוח נישואין לאזרח אמריקני

זוגות נשואים שרק אחד מהם הוא אזרח ארה”ב ומעוניינים לעבור לגור באופן קבוע בארה”ב יכולים לבקש מעמד של תושבות קבע (גרין קארד) עבור בן/בת הזוג שהינו תושב זר. מדובר בהליך של איחוד משפחות על בסיס נישואים עם אזרח אמריקאי, ועבורו יש שני תנאים מקדימים:

  1. בני הזוג מביעים רצון לחיות חיים משותפים בארה”ב.
  2. בן/בת הזוג המחזיק באזרחות האמריקאית הוא בעל מסוגלות כלכלית לתמוך בבן הזוג. יש להוכיח יכולת כלכלית על ידי תצהיר מיוחד המוגש לרשויות ההגירה. 

אם שני התנאים הללו מתקיימים, בני הזוג יכולים להגיש בקשה מקוונת למשרד ההגירה האמריקאי לשם קבלת אשרת נישואין, המאפשרת תושבות קבע לבן/בת הזוג שאינו אזרח אמריקאי. לאחר אישור הבקשה, יועבר תיק הבקשה לשגרירות ארה”ב בישראל, שם יתקיים ראיון אישי למגיש הבקשה. עם סיום ההליך תוענק זכאות לאשרת נישואין, המאפשרת תושבות קבע לבן הזוג שאינו אזרח אמריקאי לתוקף של 10 שנים.

תהליך התאזרחות

ישנם מספר קריטריונים הנדרשים לקבלת זכאות כדי לעבור תהליך ההתאזרחות ולהפוך לאזרח אמריקאי:

  1. הפונה צריך להיות בן 18 ומעלה בעת הפנייה.
  2. ביום הגשת הבקשה הפונה צריך להיות תושב קבע חוקי בארצות הברית במשך חמש שנים פחות 90 יום. אם המבקש הוא תושב קבע מתוקף נישואין, דרישה זו מוקטנת לתקופה של שלוש שנים, פחות 90 יום, ובני הזוג צריכים להוכיח כי שהו יחד לפחות 30 חודשים מתוך 60 החודשים הקדמו לבקשה.
  3. הפונה צריך לעבור מבחן על ההיסטוריה האמריקאית ועל ממשלת ארה”ב. 
  4. הפונה חייב להיות בעל ידע בשפה האנגלית, כולל קריאה, כתיבה ודיבור. דרישה זו אינה תקפה עבור חריגים בעלי מוגבלויות ונכויות.

אחד מהשלבים האחרונים בתהליך ההתאזרחות היא שבועה והבטחה של המבקש (Oath of Allegiance) על נאמנותו לארה”ב ולחוקה האמריקאית, התחייבותו לקיים את חובותיו האזרחיות ונכונותו לשרת בצבא במידת הצורך.

ביטוח רפואי לרילוקיישן בארצות הברית

ביטוח רפואי הוא בין הנושאים החשובים ביותר שצריכים להעסיק כל ישראלי שמעוניין לעשות רילוקיישן לארצות הברית. בניגוד לישראל, כאן ביטוח רפואי הוא לא עניין של בחירה אלא חובה מבחינת החוק, בארצות הברית עדיין חיים מיליוני אזרחים ללא ביטוח בריאות בארה”ב או עם ביטוח בריאות שמבטיח כיסוי חלקי בלבד. כפועל יוצא מכך, נכון להיום אמריקאים רבים חיים בחשש מתמיד מפני החשבון שעתיד להגיע לאחר שביקרו אצל רופא מומחה או בבית חולים ואין זה סוד שהוצאות רפואיות הן הגורם המרכזי לפשיטות רגל בארצות הברית.

כיוון ששירותי הרפואה בארצות הברית יקרים כל כך וכיוון שמערכת הרפואה מנהלת אינטראקציה מורכבת מאין כמוה עם חברות הביטוח, ישנה חשיבות עליונה לרכוש פוליסת ביטוח מחברה אמינה המתמחה במתן פתרונות ביטוח לישראלים שעושים רילוקיישן לארצות הברית. במסגרת הרכבת הפוליסה יש לשים לב לגובה ההשתתפות העצמית, למידת הגמישות (מבחינת אזורי השירות למשל), לסטטוס הזכויות הרפואיות בישראל לאחר המעבר, למוניטין של רשת ספקי הבריאות שנמצאת בהסדר עם חברת הביטוח ועוד.

לסיכום, ישנם הרבה פרמטרים שאתם צריכים לקחת בחשבון אם החלטתם להעתיק את מגוריכם לארה”ב. כדאי לכם לשקול את נושא האזרחות והמיסוי, וכמובן לא לשכוח לדאוג לביטוח הרפואי שלכם.
לפרטים נוספים על ביטוח רפואי ברילוקיישן לחצו כאן>>