עבודה ותושבות באוסטרליה

שוק העבודה באוסטרליה הוא מגוון והכלכלה המקומית מפותחת מאוד, לכן אפשר למצוא כאן עבודה כמעט בכל תחום, בכל עיר ובכל אזור באוסטרליה. תנאי העבודה למי שקיבל ויזת עבודה הם טובים מאוד, השכר הממוצע נחשב גבוה מהשכר בישראל ויש איזון בריא בין חיי הבית והפנאי לעבודה. במסגרת רילוקיישן המקצועות המבוקשים בתחומי הנדסת תוכנה וטכנולוגיית מידע, תחומי ההנדסה על כל צורתם, הוראה וכן תחומים במדיקל , אחיות וכן מקצועות טכניים נדרשים. יש לזכור כי מקצועות טיפוליים או כל מקצועות ההוראה דורשים מהלך של רישוי מקדים.

יש לזכור כי תהליך חיפוש העבודה מישראל דורש זמן ומיקוד, לכן ההעדפה היא לנסות כמה שיותר להיכנס לאוסטרליה דרך מסלולי ישירים לתושבות על בסיס המקצוע שאינם מחייבים הצעת עבודה מיידית. (מידע למתאימים ,יינתן בשיחת ייעוץ עם סוכנות הגירה Brain Mobility) העבודות הפופולריות בקרב צעירים אחרי צבא, בויזות זמניות של חופשה ועבודה הם בעיקר בתפקידי מכירות בדוכנים בקניונים ועבודה פיזית בחקלאות. 

על מנת למצוא עבודה באופן עצמאי באוסטרליה אפשר לנסות את הדרכים הבאות:

נוף בית האופרה בסידני בלילה

ויזות עבודה ותושבות

ויזת עבודה לתקופה קצר לגילאי 18 עד 30

ישראלים שנוסעים לתקופה של עד שנה – לרוב צעירים אחרי צבא שמעוניינים לעבוד ולטייל – יכולים להוציא ויזה מתאימה לצעירים בגילאי 18-30 (ללא ילדים), המכונה Work and Holiday Visa. מדובר בהסכם מיוחד שיש בין ישראל לאוסטרליה, לפיו מדי שנה צעירים ישראלים יכולים לשלב בין עבודה וטיול באוסטרליה. שימו לב כי ההרשמה לויזה נפתחת כל שנה בחודש יולי, ונסגרת יחסית מהר בשל הביקוש. בין המסמכים והתנאים הנדרשים לקבלת ויזה מסוג זה:

  • תעודת בגרות מלאה של משרד החינוך.
  • אישור על סיום השירות הצבאי/פטור משירות צבאי. מתורגם
  • שליטה טובה בשפה האנגלית (לפחות 3 יחידות בבגרות).- חייבים תעודת בגרות
  • מילוי טופס בקשה לויזה והגשתו במערכ הדיגטלית של מחלקת ההגירה של אוסטרליה ל
  • הוכחה כי באפשרות המועמד לממן טיסה הלוך ושוב לאוסטרליה (כ-2,000 דולר אוסטרלי).
  • הוכחה כי בחשבון הבנק של המועמד ישנו סכום השווה ערך לכ-5,000 דולר אוסטרלי, למימון הוצאותיו.
  • תמונת פספורט עדכנית.
  • על המועמד להצהיר על בריאות ולהיות ללא עבר פלילי

אשרה זו מאפשרת לנושא אותה לשהות באוסטרליה לתקופה של עד 12 חודשים, במהלכם הוא רשאי לעבוד (לא יותר מ-6 חודשים אצל אותו המעסיק). כמו כן, בתקופה זו ניתן גם ללמוד באוסטרליה לתקופה של 4 חודשים.  

אז איך עושים רילוקיישן אישי על בסיס מקצועי לאוסטרליה בימינו?

המילה רילוקיישן אישי מדברת בעיקר על שני מסלולים עיקריים למי שעדיין לא עבר את גיל 45:

מסלול עבודה: דרך מעסיק שדרכו ניתן לקבל ויזת עבודה. כלומר, נדרש מהצד שלכם למצוא עבודה או “ספונסר שיביא איתכם לאוסטרליה על בסיס  המקצוע שלכם. זוהי ויזה שמנית המאפשרת לכם בהמשך להתקדם למעמד תושב אם תעמדו בדרישות ויזת התושב או אם המעסיק עצמו יבחר בויזות מסויימות או באזורים מסויימים להיגיש אתכם למסלול לתושבות (נדיר יחסית)

יש להדגיש כי המועמד העיקרי שקיבל את העבודה יכול להביא עימו גם את המשפחה הגרעינית, (בני זוג וילדים). בני הזוג לרוב זכאים לויזת עבודה פתוחה לעבוד ברוב העבודות שאינם דורשים רישום מקצועי.

במהלך היותכם תחת מעמד זמני יש חשיבות רבה לביטוח מכיוון שאוסטרליה לא מבטחת אתכם בביטוח הרפואי הציבורי כל עוד אתם בויזה זמנית.

מסלול התושבות הישירה (דרך שיטת הקריטריונים והנקודות):  מסלול זה יכול להיעשות עוד מישראל ולהביא אתכם ישירות למעמד תושב עם הנחיתה באוסטרליה. חשוב להבין, מסלול זה אינו בהכרח דורש עבודה או מעסיק באוסטרליה. המסלול בנוי על שיטה המנבאת את ההצלחה העתידית שלכם על בסיס הפרופיל האישי שלכם. בשלב הראשון עושים הערכת ניקוד המתבססת על קריטריונים של גיל, השכלה, ניסיון מוכח במקצוע העיקרי, כשירות באנגלית (שמוכחת בבחינה) וכן נתוני בני הזוג בחלק המקצועי ובאנגלית. יש ניקוד נוסף למי שלמד באוסטרליה או עבד שם במקצוע שלו מעל שנה.

עיקר האתגר הוא לקבל ציון טוב ומעל הממוצע במבחני האגלית וכן לביות מדוייקים עם המקצוע שבחרתם. תואר ראשון ושני בעדיפות מבחינת הניקוד. בפגישת הייעוץ של  BRAIN MOBILITY יכינו אתכם לשלבים הראשונים על מנת לתת לכם להבין את השלבים שעליכם לבצע על מנת למקסם את הניקוד שלכם. כאשר יש מבחנן אנגלית והערכה מקצועית הנקראת OCCUPATION ASSESSEMENT  אז ניתן לבחון בצורה מדוייקת יותר לאיזה מסלול של ויזת תושב אתם מתאימים. כמובן שיש חשיבות לצבור מעל 65 נקודות שמהווים את המינימום להגשת לויזה. 

יש חשביות לאיתור המקצוע שלכם במדוייק על בסיס הניסיון שלכם וההכשרה המקצועית שלכם.

לאחר שעומדים ברף הניקוד ניתן להגיש  אתכם  לשלב מקדמי הנקרא EOI ומשם ממתינים לקבלת הזמנה של מחלקת ההגירה . יש אפשרות לחכות לא מעט ב POOL בשלב המקדמי ולכן עליכם להיות עם סבלנות. ברגע שמקבלים מכתב אזי יש לכם 60 יום להכין את כל המסמכים ולהגיש את הבקשה לויזת המתאימה. זה גם השלב הקובע מבחינת הגילץ לא ניתן להגיש למועמד עיקיר שעבר את גיל 45 בשלב זה. תהליך העיבוד של הוזיה יכול לקחת מעל חצי שנה ובסיומו אם הכל תקין ניתן לקבל ויזת תושב ולהגיע תוך שנה לאוסטרליה. כמובן שחיפוש עבודה בתקופה זו הרבה יותר פשוט למעסיקים.  המעוניינים ברילוקיישן באוסטרליה צריכים לעמוד בדרישות סף לויזה כמו בדיקות רפואיות וכן מבחני יושרה והיעדר רישום פלילי וכו’. 

להלן  מצורפת רשימת המקצועות המבוקשים  לאוסטרליה וגם לניו זילנד  לשנת 2023 שנערכה לנוחיותכם על ידי סוכנות הגירה BRAIN MOBILITY  הרשומה ב MARA וב- IAA. מקצועות ברשימה ממוינים לפי סיווג של רשימות תעדוף. ככל שהמקצוע מתועדף בשוק העבודה גבוה יותר כך גם הסיעוי למצוא עבודה גבוה יותר או בכלל להשתלב במסלולי תושבות

מסלולי ויזת השקעה לאלו מאיתנו בעלי הן אישי נזיל גבוה ואף שעברו את גילאי 45 אוסטרליה תפתח בקרוב ויזת השקעה הדורשת השקעה בפורטופליו שמנוהל על ידי חברת השקעות בורסאית מקומית שקיבלה רישיון מרשות ההגירה להפעיל פורטופוליו מיוחד לויזת השקעה. מועמדים זעאים יוכל לקבל גם כן תושבות לאחר 3 או 4 שנים שכספם מושקע וכן להינות בינתיים מתושבות זמנית תוך שהות מינמלית באוסטרליה- (יש לבדוק באתר (BRAIN MOBILTY

רילוקיישן מקצועי לניו זילנד

עבור ניו זילנד כל שלב ברילוקיישן עובר דרך מציאת עבודה לכן יש חשיבות עליונה להכנה לשוק העבודה הכוללת בין היתר עריכת קורות חיים וחיפוש ממוקד  .

בהתאם לרשימת המקצועות המבוקשים המצורפת, אם המקצוע שקיבלת עבודה מופיע ב GREEN SKILL אזי המסלול שלכם לתושבות מהירה מובטח. (כמובן עם עמידה בשאר תנאי הויזה) . אם המקצוע שלכם לא מופיי ברשימת ה GREEN SKILL או אתם לא עומדים בתנאי הסף אבל לבסוף כן קיבלתם עבודה אז יש לכם אפשרות לקבל ויזת עבודה ובהתאם לתואר שלכם נדרשת תקופה אכשרה של עבודה בניו זילנד עד לקבלת תושבות. תואר ראשון נדרשים 3 שנים ולתואר שני שנה אחת. פרטים נוספים ינתנו בייעוץ.

יש גם אפשרות לשלב ויזות לימודים לתואר שני או דוקטורט המאפשרים כניס הלמדינות אלו על בסיס אקדמי ואחר כך למצוא עבודה ולהתקדם במסלול הרילוקיישן. 

ויזת סטודנט 

סטודנטים המעוניינים ללמוד באוניברסיטה באוסטרליה, זקוקים גם הם לויזה מיוחדת. את הבקשה לויזת סטודנט יש להפנות לאתר ההגירה, לצד שורת מסמכים ואישורים, בהם:

  • אישור על ביצוע בדיקות רפואיות כלליות על ידי רופאים המורשים מטעם שגרירות אוסטרליה. 
  • יש לעבור מבחן שליטה באנגלית, הכולל מבחני דיבור, קריאה, כתיבה ושמיעה.
  • אישור מהבנק על מצב החשבון של המועמד – עליו להיות בעל הכנסה מספקת לשם מימון המחיה לשנת הלימודים הראשונה.
  • הערכת קבלה ללימודים גבוהים באוסטרליה (COE) – את הערכה מקבלים לאחר שהתקבלתם למוסד אקדמי מוכר באוסטרליה ושילמתם עבור הסמסטר הראשון.
  • תעודת יושר.
  • סטודנטים מחויבים בביטוח בריאות לסטודנטים (OSCH) או בכל ביטוח פרטי אחר.
  • סטודנטים בינלאומיים רשאים לעבוד עד 20 שעות שבועיות במהלך הלימודים, או במשרה מלאה במהלך חופשים בלבד.

מידע נוסף על אשרות לאוסטרליה תוכלו למצוא באתר של שגרירות אוסטרליה בישראל.

בקתות בחוף מלבורן

ביטוח רפואי

מערכת הבריאות האוסטרלית נחשבת לטובה מאוד ומורכבת ממערכת בריאות ציבורית ופרטית, המתקיימות זו לצד לזו. כל אזרחי המדינה ותושבי הקבע באוסטרליה (המתגוררים מעל שנתיים במדינה) זכאים לקבל את שירותי מערכת הבריאות הציבורית המכונה Medicare. מערכת זו ממומנת מסבסוד ממשלתי ומתשלום מס, אותו משלמים האזרחים והתושבים דרך תלוש המשכורת. ביטוח Medicare נחשב טוב מאוד ומכסה 100 אחוז מהוצאות הבריאות, אך גם לו יש מספר מגבלות: אין אפשרות לבחור את הרופא המטפל ובמקרים רבים יש בעיות של זמינות תורים (זמני ההמתנה עלולים להיות ארוכים מאוד).
בשל כך, רבים מאזרחי אוסטרליה בוחרים לרכוש בנוסף גם ביטוח פרטי משלים, המאפשר גישה אל רפואה מקצועית טובה יותר, תורים מקוצרים, בחירת בתי חולים ושירותים רפואיים נוספים שאינם כלולים במסגרת הביטוח הציבורי.

ישראלים המועסקים באוסטרליה ואינם זכאים לביטוח הבריאות הציבורי, חייבים לרכוש ביטוח פרטי שמכסה את הוצאותיהם במידת הצורך. ברוב המקרים המעסיק דואג לתשלום הביטוח הרפואי הפרטי, אך יש לוודא זאת מולו וגם לדאוג לכיסוי הביטוחי של שאר בני המשפחה. 

ביטוח הרילוקיישן של פספורטכארד מציע לישראלים הנמצאים ברילוקיישן באוסטרליה ביטוח בריאות ייחודי, המותאם לצרכים של ישראלים המתגוררים מעבר לים, ומאפשר להם שירותים זמינים ברמה הגבוהה ביותר. ביטוח זה מאפשר לא רק כיסוי רפואי מקיף ואיכותי, אלא גם שירות לקוחות בשפה העברית ומענה מחדר רופאים דוברי עברית 24/7 וכן כיסוי ביטוחי נרחב בעת ביקורים בישראל.

החיים באוסטרליה

כשמדברים על החיים באוסטרליה יש להתייחס בראש ובראשונה לקצב ואיכות החיים שהיא מציעה. אחת הסיבות העיקריות לכך שאוסטרליה מהווה מוקד משיכה כה גדול עבור צעירים ועבור עובדים המעוניינים ברילוקיישן, היא האפשרות ליהנות מרמת חיים גבוהה מאוד, לשפר את המצב הכלכלי, לחיות חיים נוחים ונינוחים עם שעות עבודה קצרות ויותר זמן פנוי ולצאת ממרוץ החיים התחרותי והלחוץ.

החיים באוסטרליה אמנם אינם זולים, אך כיוון שהמשכורות גבוהות מאשר בישראל, אפשר להסתדר עם יוקר המחייה ולחיות ברמת חיים טובה ומאפשרת. 

יתרון נוסף הוא שהשפה המדוברת באוסטרליה היא אנגלית, ולכן לא צפויים כאן מכשולי שפה ותקשורת ואין צורך לשבור את השיניים עם שפה לא מוכרת על מנת להשתלב בחיים החדשים. האתגר היחיד הוא להתרגל למבטא האוסטרלי (צורת ביטוי המילים היא מעט שונה והסלנג גם הוא שונה).

באוסטרליה ישנה קהילה יהודית וישראלית גדולה, שמרוכזת בעיקר בערים סידני, מלבורן, קנברה ופרת’. הקהילה היהודית באוסטרליה נחשבת לתומכת ומכילה ואפשר להסתייע דרכה גם בהיכרות עם ישראלים אחרים המתגוררים באוסטרליה.

ואם בכל זאת רוצים למצוא חסרונות, יש אחד עיקרי ומובהק והוא המרחק הגדול מהבית בישראל. ביקורי מולדת כרוכים בטיסות ארוכות ויקרות ויש קושי לשמור על קשר סדיר עם המשפחה והחברים בשל המרחק הגיאוגרפי.

מערכת החינוך באוסטרליה

מערכת החינוך האוסטרלית נחשבת לאחת המובילות בעולם עם השכלה ברמה מאוד גבוהה, חינוך איכותי ופרטני והזדמנויות רבות להתקבל להמשך לימודים במוסדות מובילים בעולם. 

חוק חינוך חובה באוסטרליה הוא מגיל 5 ועד גיל 15 או 17 (תלוי במדינה). יום הלימודים באוסטרליה נמשך מ-8:30 ועד השעה 15:30. מבחינת חופשות – יש ארבע חופשות גדולות במהלך שנת הלימודים (סתיו, חורף, אביב וקיץ), כאשר חופשת הקיץ היא הארוכה ביותר (כ-6 שבועות) וחלה בתקופת חג המולד והשנה האזרחית החדשה.

בין אם תבחרו במוסדות של מערכת החינוך הציבורית או הפרטית – הילדים יזכו להשכלה איכותית ורחבה.

אם אתם מעוניינים במוסדות חינוך יהודיים – יש באוסטרליה לא מעט כאלה. מסגרות החינוך היהודיות משלבות בתוכנית הלימודים גם שמירה על ערכי המסורת היהודית. בין בתי הספר היהודיים המובילים באוסטרליה אפשר למנות את הבאים: 

מלבורן: ביאליק קולג’מאונט סקופוס ממוריאל קולג’בית הספר המלך דוד (רפורמי)
סידני: מוריה קולג’בית הספר עמנואלמסדה קולג’הר סיני קולג’.
פרת’: בית הספר כרמל 

רילוקיישן משפחתי לאוסטרליה

אם מדובר ברילוקיישן לכל המשפחה, אין ספק שאוסטרליה היא אחת המדינות הטובות ביותר עבור ילדים וחיי משפחה מלאים. החברה האוסטרלית מקדשת את כל הקשור לחיי משפחה ויש הפרדה מוחלטת וחשיבות גדולה לזמן הפרטי – כך שהחוויה המשפחתית כאן היא מובטחת. מעבר לקושי הברור במעבר למדינה רחוקה כמו אוסטרליה, מדובר  בהחלט באחד היעדים המובילים בעולם מבחינת פוטנציאל לחיי משפחה מאושרים ושלווים. אוסטרליה היא מדינה שיש בה ביטחון אישי וכלכלי גבוהים. אין בה בעיות ביטחוניות כמו שאנו מכירים מישראל ואורח החיים שלו ונינוח.

האוסטרלים נחשבים ידידותיים מאוד, מה שיכול להקל על ההתאקלמות של כל בני המשפחה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמדובר בתרבות שונה, למשל – מפגשים אחר הצהריים בין הילדים דורשים תיאום מראש ופחות ספונטניות ממה שאנו רגילים בישראל.

מבחינה תרבותית, נהוג כאן להשקיע בכל הקשור לחיי פנאי, חופשות, טיולים וספורט והתפיסה היא של הסתפקות במועט – ערכים נפלאים שכל הורה ודאי ישמח להעניק לילדיו.

ובל נשכח שאוסטרליה מציעה נופים מרשימים ואינסוף אפשרויות לטיולים בטבע – כל אלו בשילוב עם שעות הפנאי הרבות שהעובד הממוצע כאן מקבל, מאפשרים הזדמנויות רבות לחוויות משפחתיות בלתי נשכחות.