ישראלים רבים חולמים לקחת הפסקה של כמה שנים מהחיים בישראל ולעשות רילוקיישן עם הילדים למדינה אחרת – חוויה שמצד אחד מאפשרת קידום מקצועי ואפשרות לשיפור רמת החיים ומצד שני חוויה חד פעמית עבור כל בני המשפחה. אחד היעדים הנחשקים באירופה לרילוקיישן היא ברלין, המציעה איכות חיים גבוהה, עלות מחייה נמוכה, חיי תרבות עשירים, נגישות לטיולים במדינות אירופה, קרבה יחסית לישראל, ועוד שלל יתרונות. אז אם קיבלתם הצעה מפתה ממקום העבודה ואתם עומדים לפני הגשמת חלום הרילוקיישן לברלין, קחו כמה דקות כדי לקרוא על הדברים שחשוב לדעת לפני שעוברים עם כל המשפחה לחיות שם.

כיצד לחפש מקום מגורים למשפחה בברלין?

לפני שמתחילים לחפש נכס למגורים חשוב לשבת עם בני המשפחה ולהגדיר את הצרכים שלכם. יש להתחשב בתקציב, במרחק למקום העבודה, בנוחות התחבורה הציבורית, בגודל הדירה, בתכולת הדירה המוצעת, באזורי מסחר בסביבתכם ועוד. 

אם אתם נוסעים לרילוקיישן עם ילדים כדאי למצוא דירה לשכירות לטווח ארוך, כיוון שפעמים רבות מעבר דירה כרוך בשינוי המסגרות החינוכיות. במידה ואתם מתקשים למצוא דירה לטווח ארוך, אפשר להתחיל את המעבר בסאבלט למספר חודשים ולחפש בנחת נכס לטווח ארוך.

לגבי שכונות מועדפות – זה מאוד תלוי בטעם האישי והעדפותיכם. האזורים בהם ישנה קהילה בינלאומית במרכז העיר הם רובע מיטה (Mitte) ושכונת פרנצלאואר ברג (Prenzlauer Berg). קהילה יהודית חזקה נמצאת באזור המערבי של העיר, שם ישנם רובעים שקטים יותר כמו שרלוטנבורג (Charlottenburg), וילמרסדורף (Wilmersdorf), פרידנאו (Friedenau) ושטגליץ (Steglitz); ומעט רחוק יותר את רובעים: שמרגנדורף (Schmargendorf), צלנדורף (Zehlendorf) ולישטרפלדה (Lichterfelde).

הקהילה ישראלית מפוזרת בכל רחבי העיר וברוב האזורים המרכזיים מתגוררים ישראלים, בין אם זה במערב העיר או במזרחה.

אפשר לחפש דירה בכמה דרכים:

  • לחפש באופן עצמאי באתרי אינטרנט המציעים דירות להשכרה.
  • לשכור את שירותיהם של מתווכים מקומיים, חלקם ישראלים.
  • לחפש בקבוצות פייסבוק של ישראלים בברלין, כמו: דירות מפה לאוזן בברלין, דירות מאוזן לפה בברלין, משפחות צעירות בברלין, ישראלים בברלין, קבוצת הגירה נבונה לברלין, ברלין שלנו. קבוצות מאוד פופולריות, מלאות ברצון טוב ועזרה הדדית.
  • להעזר בשירותיה דל חברות רילוקשיין – מסייעים במציאת דירה, וכן בכל הקשור ללוגיסטיקה, שילוח ואחסנה של ציוד מישראל לברלין.

 

העיר ברלין. מעבר עם המשפחה לברלין

מה כדאי לדעת כשמחפשים בתי ספר לילדים בברלין?

לפני שאתם מחפשים מסגרת לימודים ברילוקיישן, חשוב שתדעו שמערכת החינוך בגרמניה שונה ממערכת החינוך בישראל. בברלין ישנם בתי ספר ציבוריים, פרטיים או בינלאומיים, ואחד הפרמטרים החשובים בבחירה הוא מחסום השפה. חשוב לדעת שכדי לבצע רישום לבית ספר מסוים, אתם זקוקים שתהיה לכם כתובת מקומית.

חינוך ציבורי:

החינוך הציבורי נחשב טוב מאוד כמעט בכל ברלין, אך חשוב לזכור כי הלימודים הם בשפה הגרמנית. עם זאת, ברבים ממוסדות החינוך הציבוריים יש תוכניות אינטגרציה של תלמידים שאינם דוברי גרמנית. ישנם ישראלים שבוחרים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר ציבוריים, במטרה שהם ירכשו את השפה הגרמנית וישתלבו בחברה המקומית בקלות. אם יש לכם ילד/ים בגיל תיכון, כדאי לשקול לשלוח אותו/ם לבית ספר ציבורי מסוג Gymnasium, בו ישנה תכנית לימודים באנגלית או בצרפתית.

מסגרת חינוכית בינלאומית:

אם הילדים שלכם אינם דוברי גרמנית ואתם לא מתכוונים להישאר בגרמניה יותר משנתיים, סביר להניח שמסגרת חינוכית בינלאומית תתאים להם יותר. בבתי ספר אלה שפת הלימודים היא אנגלית, ולרוב לומדים בהם ילדים של מהגרים, דיפלומטים ועובדים ברילוקיישן. מבחינת עלויות, יש לקחת בחשבון שבתי ספר בינלאומיים הם היקרים ביותר, אך חלק מהחברות ששולחות עובדים לרילוקיישן ממנות את הלימודים עבור ילדי העובדים.

בית ספר יהודי:

בברלין יש גם בתי ספר יהודיים, בהם יש שמירה כלשהי על הצביון היהודי, ציון חגים ושמירה על המסורת היהודית. בבתי ספר יהודיים חלק מהשיעורים או חוגי ההעשרה מתנהלים בשפה העברית. עם זאת, קחו בחשבון שלימודים בבית ספר יהודי יכולה לעכב את ההשתלבות של הילדים בחברה המקומית, ולכן בתי ספר אלה מתאימים בעיקר למשפחות שמגיעות לתקופות קצרות ומתכננות לחזור לישראל.

חינוך ייחודי:

אופציה נוספת בברלין הן מסגרות חינוכיות ייחודיות (כמו בתי ספר ציבוריים בשיטת מונטסורי ובשיטת החינוך האנתרופוסופי, בתי ספר ציבוריים לבעלי צרכים מיוחדים ועוד).

אמא ובת בשוק חג מולד בברלין

מה לגבי גני ילדים בברלין?

רוב הישראלים ברילוקיישן בוחרים לרשום את ילדיהם הקטנים לגני ילדים בינלאומיים, דו-לשוניים וגנים יהודיים (יש בעיר כמה כאלה, אחד מהם של חב”ד). כמו כן, ישנם גנים ממלכתיים.

כדי להרשם לגן ילדים בגרמניה עליכם לקבל אישור מהעירייה הנקרא Kitaschein (אישור זה מהווה סבסוד של עלות הגן וביטוח. כל תושב חוקי בברלין יכול לקבל אישור זה), למצוא גן שיש בו מקום פנוי ולחתום איתו על חוזה. 

כאשר אתם ניגשים למלאכת חיפוש גן ילדים כדאי לחפש אחר המלצות ולבדוק אילו גנים נמצאים באזור המגורים העתידי או גנים הדוגלים בשיטה חינוכית שחשובה לכם (מונטוסורי, אנתרופוסופי וכד’). עם זאת, יש לקחת בחשבון שרוב גני הילדים בברלין סובלים ממצוקת מקום (בעיקר עד גיל 3), ולכן מומלץ להתחיל ולחפש גן מוקדם ככל האפשר.

אפשר לחפש גן בעזרת האתר Kita.de המפרט כמעט את כל הגנים בברלין. כמו כן, אפשר לפנות בטלפון או באימייל לכל גן שנראה לכם מתאים ולברר האם יש מקום פנוי. במידה שיש מקום, מומלץ ללכת ולהתרשם ממנו.כמעט בכל הגנים (לא רק ביהודים) יש התייחסות והכלה לגבי מגבלות תזונה (למשל, בשל כשרות), בגנים בינלאומיים קיימת מודעות מצד הצוות החינוכי לרב-תרבויות ומציינים בהם חגים יהודיים מרכזיים לצד חגים נוצריים ושל דתות אחרות

ילדים משחקים בגן ילדים

מה לגבי ילדים בעלי צרכים מיוחדים בברלין?

ילדים בעלי צרכים מיוחדים משולבים בחינוך הרגיל בגרמניה, אלא אם מצבם קשה במיוחד. בכל הגנים הממלכתיים וברבים מהגנים הפרטיים ישנו צוות מיוחד שאמון על שילוב הילדים המיוחדים. כמו כן, יש בגרמניה גם גנים לחינוך מיוחד, אבל הם מיועדים רק למקרים קשים בהם שילוב הוא אינו אפשרי. אם יש לכם ילד בעל צרכים מיוחדים, אתם צריכים להגיש בקשה לאינטגרציה עבורו (Integrationsstatus). במידה שבקשתכם תאושר, תקבלו תקצוב מיוחד. 

מה עושים עם הבית בישראל ועם כל החפצים שלכם?

רוב הישראלים שעוזבים לרילוקשיין ומחזיקים בנכס בבעלותם בוחרים להשכיר אותו לתקופת העדרותם. לעיתים, לאחר תקופה של כמה שנים ביעד, חלקם מחליטים למכור את הנכס בישראל לטובת רכישת נכס במדינה שבה הם מתגוררים. 

לגבי החפצים האישיים – סביר להניח כי תצטרכו לפנות את ביתכם מחפצים, חלקם ישמשו אתכם ביעד שאליו אתם עוברים ועל חלקם תבחרו לוותר. כיוון שעלויות שילוח מכולה מישראל הן גבוהות, מומלץ לשלוח רק את החפצים ההכרחיים ואת היתר לרכוש ביעד המגורים החדש. את החפצים שמיועדים לשילוח מעבירים בד”כ באמצעות מכולה ליעד החדש (לא לשכוח לדאוג לביטוח ימי עבור חפצים אלה) ואת שאר החפצים אפשר למכור או לשמור בארץ באחסון ארוך טווח. אפשר לשלוח גם חלק מהחפצים שלכם (מה שלא נכנס למכולה) בשילוח אווירי, וחשוב לא לשכוח לרכוש ביטוח אווירי מתאים.

ישנן הרבה חברות שילוח ישראליות שדואגות לכל התהליך של שילוח החפצים, כולל השילוח הימי והשילוח היבשתי מהנמל לבית החדש. כדאי לעשות סקר מחירים לפני בחירת חברת שילוח בינ”ל ולחפש המלצות מחברים ומכרים שכבר התנסו בכך.

שימו לב: אם יש לכם בעל חיים, כדאי לדעת כי ישנם חוקי הגירה מאוד ברורים עם חיות מחמד, כולל: זמנים מוגדרים לחיסון, בדיקת נוגנדים לכלבת, חובת התקנת צ’יפ, בדיקת וטרינר מקדימה לפני הטיסה וצורך לקבל אישור מהווטרינר הממשלתי. 

רכבת בברלין

איך להכין את הילדים למעבר לברלין?

כיוון שברלין היא עיר מרובת תרבויות ומהגרים (למעלה מ-20 אחוז מתושביה הם זרים), סביר להניח שהילדים שלכם לא יהיו הזרים היחידים במסגרות שבהן הם ישולבו. עם זאת, כדאי להכין אותם לקראת המעבר למדינה אחרת: מצד אחד לדבר על הקשיים הצפויים, ומצד שני לנסות ולהתמקד ביתרונות, כמו למידת שפה חדשה, חשיפה לתרבות לא מוכרת ורכישת חוויות שילוו אתכם כל החיים.

אם זה אפשרי, מומלץ לנסוע לברלין עם הילדים לביקור קצר טרם המעבר, להכיר להם את העיר ואת הסביבה העתידית, כך שברגע האמת הם ירגישו בטוחים יותר ויגיעו למקום מוכר. ביקור קצר או אפילו כמה ביקורים טרם המעבר, יכולים לסייע גם לכם להכיר טוב יותר אזורי המגורים השונים לפני שאתם שוכרים דירה ולהתרשם מגנים ובתי ספר אופציונליים באזור.

מומלץ בתקופה שלפני המעבר לתרגל עם כל בני המשפחה (בהתאם לגילם) מילים בסיסיות בגרמנית, מה שיכול להקל עליהם בהתנהלות היומיומית ובתקשורת עם המקומיים.

מה עוד חשוב לדעת לפני המעבר לברלין עם המשפחה?

לפני שאתם אורזים את חפציכם ועולים על מטוס, חשוב לדאוג לנושא חשוב מאוד שאסור להקל בו ראש – הביטוח הרפואי של כל בני המשפחה.

אמנם תנאי הקבלה של כל ויזה לגרמניה כוללים ביטוח רפואי בתוקף, אך פעמים רבות ישראלים בוחרים לקנות ביטוח נסיעות רגיל לתקופה הראשונה ורק לאחר מכן לדאוג לביטוח מקיף ואיכותי. עם זאת, מי שמעדיף להיערך מראש ולפנות את הזמן שלו לאחר המעבר לברלין להתאקלמות ולסידורים אחרים, מוטב שידאג לטפל בנושא עוד מהארץ.

משפחה יושבת ביער

אילו ביטוחים זמינים עבור משפחות ישראליות ברילוקיישן לברלין?

מערכת הבריאות בגרמניה נחשבת טובה מאוד ומורכבת משילוב בין ביטוח ציבורי לפרטי. כ-90 אחוז מתושבי גרמניה מבוטחים בביטוח הציבורי ובמידת הצורך (תוך תנאים מסוימים) הם יכולים לפנות לביטוח פרטי. 

מבחינת החוק הגרמני, כל תושב גרמני חייב להחזיק ביטוח רפואי (פרטי או ציבורי), שעונה על דרישות החוק מבחינת הכיסויים שלו. אבל שימו לב: על מנת שתוכלו להגיש בקשה לוויזה עליכם להוכיח כי יש בידכם ביטוח רפואי בתוקף, אך כדי להצטרף לביטוח רפואי בגרמניה, אתם חייבים ויזה בתוקף – ולכן, ישנם ביטוחים פרטיים מיוחדים עבור מהגרים, שנותנים מענה לתקופת ביניים זו. לאחר קבלת ויזת העבודה, במידה ותהיו מעוניינים תוכלו לעבור לביטוח הציבורי (יש לציין כי לא כל ישראלי ברילוקיישן זכאי להצטרף לביטוח הציבורי).

היתרון העיקרי של הביטוח הציבורי הוא שאם יש לכם ילדים או בן/בת זוג שאינו עובד/ת במהלך הרילוקיישן, הם יהיו זכאים לכיסוי רפואי גם עבורם ללא תוספת תשלום. החיסרון העיקרי של הביטוח הציבורי הוא היצע הרופאים בהשוואה לביטוחים הפרטיים וזמן המתנה ארוך לתורים.

עבור ישראלים ברילוקיישן המעוניינים להרחיב את הכיסוי הרפואי שלהם ולדאוג לשירותים רפואיים ברמה הגבוהה ביותר, מומלץ לבחור בביטוח רפואי פרטי מיוחד עבור זרים. ביטוח זה מאפשר לא רק זמינות גבוהה יותר של רופאים וספקי שירות וכיסוי ביטוחי רחב (כולל בתי חולים פרטיים, רפואת שיניים ועוד), אלא גם מבטיח פרמיה שאינה מושפעת מגובה השכר שלכם. כמו כן, הצטרפות לביטוח פרטי לזרים אינו מונע מכם לעבור בעתיד לביטוח הציבורי, בניגוד לביטוחים הפרטיים המקומיים בגרמניה. 

חברת דיוויד שילד מציעה לישראלים שיוצאים לרילוקיישן בברלין ביטוח רפואי מיוחד שמאפשר בנוסף לכל אלה גם ייעוץ רפואי אישי בשפה העברית 24/7 וגם כיסוי ביטוחי מלא בעת ביקורים בישראל.