אלפי ישראלים עברו לברלין בעשור האחרון והאמת היא שאין בכך שום דבר מפתיע. ישנו מגוון עצום של סיבות להגר לברלין ובכלל זה שפע אפשרויות התעסוקה, הקלות שבה ניתן לעשות רילוקיישן לברלין, הקהילה הישראלית שרק גדלה משנה לשנה, התנאים הסוציאליים המשופרים והרשימה עוד ארוכה.

אם גם אתם שוקלים בימים אלה לעשות רילוקיישן לברלין, אין ספק שיש לכם לא מעט שאלות ותהיות לגבי המעבר: עד כמה זה באמת קל למצוא עבודה בברלין, כיצד מאתרים בתי ספר לילדים בברלין ומה עושים בנוגע לביטוח הרפואי. על השאלות האלו ועוד רבות אחרות, נענה במאמר זה.

יוצאים לרילוקיישן: איך מנהלים את זה?

עבודה בברלין

אחת הסיבות בגינן ישראלים רבים כל כך עושים רילוקיישן לברלין, נעוצה בסיבה הפשוטה שקל יחסית להגר לברלין. על אחת כמה וכמה כשמדובר בעצמאים שעובדים כפרילנסרים ויכולים להתפרנס ללא קשר למקום המגורים שלהם. לפיכך פחות או יותר כל אדם שמתפרנס לדוגמה מצילום, בישול, עריכת וידאו, עיצוב גרפי או אפילו כתיבה, יכול באופן עקרוני לעבור לברלין ולהמשיך לעבוד במשלח היד שלו, גם אם אין לו דרכון אירופאי.

אלו שמחזיקים בדרכון אירופאי, יכולים להשתלב בקלות יחסית כשכירים בשוק העבודה הברלינאי הצמא לעובדים. רק כדי לסבר את האוזן, נציין שנכון ל-2021, פועלים בברלין יותר מ-350 אלף ארגונים, חברות, מוסדות להשכלה גבוהה ועסקים קטנים, בינוניים וגדולים (כ-280 אלף חברות הפועלות בברלין, מעסיקות פחות מ-250 עובדים).

בתחומים מסוימים ניתן לראות נוכחות חזקה של ישראלים ובכלל זה בתחום הנדל”ן. בדיוק כך ישנן מסעדות לא מעטות בבעלות ישראלית בעיר, לרבות מסעדה שנמצאת בבעלות השף מאיר אדוני (LAYLA), מסעדה שקיבלה בשנה החולפת כוכב מישלן ראשון (PRISM) ועוד.

עוד נציין בהקשר זה שהקהילה הישראלית בברלין מגובשת מאוד ומפעילה לא מעט פלטפורמות המסייעות לישראלים להתאקלם בעיר ולמצוא תעסוקה לאחר ההגעה. הכוונה היא למשל לקבוצת הפייסבוק הפרטית “משרות לדוברי עברית בברלין” המונה כ-2,500 חברים וללוח משרות המיועדות לדוברי עברית של מגזין הקהילה הישראלית בברלין (“שפיץ”). מובן שידיעת השפה הגרמנית מהווה יתרון בשוק העבודה המקומי אך ישנן משרות רבות שבהן התקשורת היא באנגלית, בעיקר בתחום ההייטק אך לא רק.
כמובן, לא לשכוח שגם אם בחרתם במשרה כעצמאיים או כשכירים בברלין, מומלץ לבדוק כיצד עובד המיסוי ברילוקיישן שלכם, בסופו של דבר יש לא מעט גורמים שתצטרכו לקחת בחשבון בנושא הזה.

קו הרקיע של ברלין

ויזות/אשרות שהייה בברלין

אם אין לכם דרכון אירופאי, עומדת לכם האפשרות להיכנס לגרמניה ולשהות בה במשך שלושה חודשים סך הכול. במשך התקופה הזו, לא תוכלו לעבוד אך תוכלו בהחלט לחפש עבודה ולנסות להוציא ויזה שתאפשר לכם להתפרנס בברלין. גרמניה היא מדינה שמעודדת הגירה של עובדים זרים ועדות לכך ניתן למצוא בשפע הוויזות שניתן להוציא בקלות רבה יחסית. להלן כמה מהן על קצה המזלג:

  • בלו קארד – ויזת עבודה “משודרגת” הניתנת למומחים העומדים בתנאים מסוימים. בין השאר כדי להיות זכאים לבלו קארד יש לעמוד בתנאי שכר מסוימים (השכר המינימלי משתנה משנה לשנה) ולהיות בעלי השכלה אקדמית מוכרת בתחום העיסוק שלכם. הבלו קארד ניתן לתקופה של שנה עד ארבע שנים, בהתאם למשך חוזה העבודה של העובד ובני משפחתו של העובד שמחזיק בבלו כארד, יכולים לקבל ויזת איחוד משפחות ולשהות בברלין כל עוד הבלו כארד בתוקף.
  • ויזת עצמאי ווויזת אמן – ויזת אמן היא ויזה שקל יחסית לקבל בברלין. זאת כיוון שהבקשה לקבלת ויזת אמן נבחנת במשרד הזרים עצמו ולא מועברת למשרד חיצוני כלשהו. זאת לעומת ויזת פרילנסר, שמועברת בדרך כלל ללשכת המסחר האזורית או להנהלת הסנאט לכלכלה. כדי לקבל ויזת פרילנסר או ויזת אמן, יש להוכיח שהשהות בברלין נחוצה על ידי הצגת הצעות עבודה מגופים ועסקים מקומיים, להציג תיק עבודות מרשים ולהוכיח שהתפרנסתם ממשלח היד שלכם בישראל. כמו כן יש להירשם כתושב העיר בעירייה ולרכוש פוליסת ביטוח רפואי. מעבר לכל זה יש להוכיח שמגיש הבקשה מחזיק בהון עצמי בגובה מסוים, על מנת שיוכל להבטיח שלא יהווה נטל על המערכות הסוציאליות של העיר.
  • ויזת יזמות – ויזת יזמות מתאימה לישראלים שמעוניינים להגיע לברלין כדי להקים חברה חדשה. התהליך דומה לתהליך שיש לעבור כשמעוניינים להוציא ויזת עצמאי אך במקרה הזה, הדברים מעט מורכבים יותר. זאת כיוון שיש להציג כחלק מהבקשה גם תכנית עסקית, תכנית פיננסית וכיו”ב ומובן שלהכניס לתמונה גם יועץ מס ועורך דין.
  • ויזות נוספות – מעבר לכל הוויזות שהוזכרו לעיל, ישנו מגוון רחב של ויזות נוספות המאפשרות לישראלים לשהות בברלין מעבר לשלושה חודשים. הכוונה היא למשל לוויזת חיפוש עבודה לאנשי מקצוע הניתנת לבעלי מקצועות שנחשבים למקצועות מבוקשים בגרמניה, ויזת התמחות, ויזת חיפוש עבודה לבוגרי אוניברסיטאיות מקומיות ועוד.

מעניין לציין בהקשר זה שהנהירה ההמונית לברלין בשנים האחרונות, הובילה לפתיחה של עסקים המתמחים במתן שירותי ייעוץ לישראלים המעוניינים לעשות רילוקיישן לברלין. השרות ניתן בעברית ומאפשר לישראלים להוציא ויזה מבלי שיצטרכו להתאמץ יתר על המידה או להבין יותר מדי בבירוקרטיה המקומית. בלינק הזה, תמצאו את אחד ממשרדי הייעוץ היותר מומלצים בעיר.

שער ברנדנבורג בברלין

ביטוח רפואי בברלין

אחד הנושאים החשובים ביותר שיש להתייחס אליהם לפני המעבר לברלין הוא נושא הביטוח הרפואי, בין השאר כיוון שתנאי הקבלה של כל אחת ואחת מהוויזות שהוזכרו לעיל, כוללים רכישה של פוליסת ביטוח רפואי מקיפה. למרות שבשבועות הראשונים אחרי הנחיתה ישראלים רבים מסתמכם על ביטוח הנסיעות שלהם, לא מדובר על מהלך מומלץ במיוחד. ישראלים שעוברים לגרמניה צריכים להכיר את האפשרויות השונות, אם כי יתכן שלא כולן יהיו זמינות עבורם:

ביטוח ציבורי –

הביטוח הציבורי בגרמניה מאפשר למבוטחים לגשת פחות או יותר לכל המרפאות שכן כל הרופאים עובדים עם כל קופות החולים הציבוריות (בשונה מישראל). הביטוח הציבורי מכסה גם מבוטחים עם מצב רפואי קודם וממשיך לכסות את המבוטחים גם כשהם “בין עבודות”. יש לציין כי לא כל הישראלים שעוברים לברלין זכאים להצטרף לביטוח הציבורי. מצד שני, גם לא כל תושב גרמני רשאי לבחור בביטוח בריאות פרטי. אחד היתרונות של הצטרפות לביטוח הציבורי בא לידי ביטוי בכך שהמבוטחים יכולים לצרף לביטוח את בני המשפחה שלהם שאינם עובדים, ללא תשלום נוסף.

ביטוח פרטי מקומי –

המעבר בין קופת חולים ציבורית אחת לקופת חולים ציבורית אחרת, הוא לא עניין מסובך במיוחד. לעומת זאת המעבר בין ביטוח בריאות פרטי לציבורי, כבר הרבה יותר מסובך. למעשה ברוב המקרים הוא קרוב לבלתי אפשרי. לכן חשוב לשקול בכובד ראש איזה ביטוח הוא המתאים ביותר עבורכם באופן אישי. במיוחד יש לשים לב להתאמה בין המעמד שלכם בגרמניה לסוג הביטוח, למידת הכיסוי של הצרכים הרפואיים שלכם (ושל בני משפחותיכם) ועוד. אחד היתרונות של הביטוח הפרטי הוא זמני ההמתנה הקצרים: המבוטחים בביטוח ציבורי עשויים להמתין מספר שבועות לפגישה עם רופא מומחה בעוד שהמבוטחים בביטוח פרטי, נהנים מזמני המתנה קצרים במיוחד שיכולים לעמוד על ימים ספורים ואפילו שעות ספורות בלבד. קחו רק בחשבון שלאורך השנים, הביטוח הפרטי המקומי צפוי להתייקר.

ביטוח פרטי מיוחד עבור זרים –

ביטוח פרטי מיוחד עבור זרים הוא פתרון נוסף עבור עובדים ישראלים ברילוקיישן. אפשרות זו כלל אינה רלוונטית עבור אזרחי גרמניה אך יכולה להתאים לכל ישראלי שמעוניין לעבור לברלין לתקופה של מספר שנים בלבד. יש אף שיאמרו שמדובר בפתרון האידיאלי עבור עובדים ישראלים ברילוקיישן ועבור סטודנטים שהגיעו לגרמניה כדי לרכוש השכלה. היתרון של הביטוחים הספציפיים האלה, הוא שהפרמיה שעליכם לשלם, לא מושפעת מגובה השכר שלכם וזאת בניגוד לביטוח הציבורי. כמו כן בניגוד לביטוחים הפרטיים המקומיים, עומדת לכם האפשרות להתקבל לביטוח הציבורי בשלב מאוחר יותר, כשתבחרו או תיאלצו להיפרד לשלום מחברת הביטוח הפרטית.

שירות הביטוח של דיוידשילד-

כמובן שביטוח הוא נושא רגיש ואנחנו ממליצים לדאוג לנושא הביטוח לפני הנסיעה לרילוקיישן שלכם. בשירות ביטוח בריאות ברילוקיישן של דיוידשילד, תוכלו לקבל כיסוי מרגע יציאתכם מהארץ ומענה בשפה העברית 24/7.

גשר אוברבאום ברלין

מגורים בברלין

ברלין היא העיר הגדולה ביותר בגרמניה ואחת משלוש הערים הגדולות ביותר באירופה: היא משתרעת על שטח של כ-891 קמ”ר ומורכבת מ-12 מחוזות סך הכול (עד לפני כשני עשורים, ברלין נחלקה ל-23 מחוזות). לאור זאת, בניגוד לערים אירופאיות אחרות, בברלין לא ניתן לדבר על “מרכז העיר” שכן לכל רובע יש מרכז משלו ובמקרים מסוימים מדובר אף על מספר מרכזים. לכל רובע יש גם אופי משלו, אוכלוסייה ייחודית ורמת תשתיות המאפיינת אותו. לא נגזים אף אם נכתוב כי גם בתוך כל רובע, ישנן שכונות מגורים שעשויות להיות שונות מאוד זו מזו.

לפיכך ההמלצה הטובה ביותר היא להכין שיעורי בית לפני היציאה לרילוקיישן, ללמוד על השכונות ועל הרובעים השונים ואם זה מתאפשר, להגיע לעיר כדי לעשות סיור באזורים השונים שעומדים על הפרק ו”לחוש” את הסביבה. במערכת השיקולים יש לכלול בין השאר את מידת הקרבה למקום העבודה ולבתי הספר שבהם הילדים ילמדו אך קחו בחשבון שבברלין פועלת מערכת תחבורה ציבורית הנחשבת לאחת היעילות ביותר בעולם.

שוק הנדל”ן בברלין שונה באופן מהותי משוק הנדל”ן בישראל. רוב הדירות המיועדות להשכרה מנוהלות על ידי חברות ניהול, כך שבמקרים רבים אין קשר ישיר בין השוכרים למשכירים. כמו כן בברלין שכר הדירה נמצא בפיקוח ולפי החוק אין אפשרות לגבות ככול העולה על הדעת. מעבר לזה, החוק המקומי פועל לטובת השוכרים, שנהנים מיציבות יוצאת דופן של שכר הדירה ושפע של הגנות שלא מוכרות לשוכר הישראלי הממוצע.

אם אתם עושים רילוקיישן עם ילדים, ההמלצה הטובה ביותר היא לשאוף לחתום על חוזה שכירות לטווח ארוך. אם אתם מתכוונים לעבור לבד, יתכן שתעדיפו בשלב הראשון לחתום על חוזים לטווח קצר במתכונת של סאבלט, על מנת שלא תצטרכו להתחייב לרובע מסוים בשלב מוקדם מדי.

זוג מטייל בשדרה בברלין

לימודים בברלין

אם אתם מתכוונים לעשות רילוקיישן לברלין עם ילדים, קחו בחשבון שתצטרכו לעשות לא מעט שיעורי בית גם בכל הקשור לבחירת בית הספר הנכון עבור הילדים. מערכת החינוך בברלין מורכבת מבתי ספר ציבוריים רגילים, בתי ספר ציבוריים בינלאומיים, בתי ספר ציבורים ייחודיים (בשיטת ולדורף, מונטסורי, אינטגרציה לבעלי צרכים מיוחדים ועוד), בתי ספר פרטיים בינלאומיים, בתי ספר פרטיים יהודיים ועוד.

הבחירה בסוג המסגרת, מושפעת בין השאר ממשך הזמן שבו אתם מתכוונים לשהות בברלין. הורים שמעוניינים שהילדים שלהם ייטמעו בחברה ו”יגדלו כגרמנים”, לרוב יעדיפו לשלוח את הילדים שלהם לבית ספר ציבורי. יש לציין בהקשר זה שרמת הלימודים בבתי הספר הציבוריים נחשבת לגבוהה מאוד והלימודים מתקיימים בכיתות של לא יותר 32 או 25 תלמידים (בהתאם לסוג בית הספר).

המסגרת הציבורית מציעה שתי מסגרות אפשריות אליהן יכולים להתקבל תלמידים עם סיום בית הספר היסודי: Sekundarschule ו-Gymnasium. הרמה האקדמית ב-Gymnasium נחשבת לגבוהה יותר ולבתי הספר בקטגוריה זו יש אפשרות לבחור עד 70% מהתלמידים שילמדו בהם, על סמך ההישגים שלהם בבית הספר היסודי. יתר התלמידים, נבחרים במסגרת הגרלה.

כמו כן הרישום לבית הספר הציבורי מושפע ממקום המגורים אם כי במקרים חריגים ניתן לבקש לרשום את הילד לבית ספר שונה מזה שהוא מיועד אליו. חשוב לציין בנושא הזה כי בבתי הספר היהודיים, הלימודים מתקיימים בגרמנית. זאת לעומת בתי הספר הבינלאומיים, שבהם הלימודים באנגלית. גם כאן נזכיר את הקבוצות הרבות שמנוהלות בפייסבוק על ידי ועבור ישראלים בברלין, שניתן להיעזר בהן רבות. הכוונה היא למשל ל”מרחב הורי לשיתוף והתייעצות בברלין”, “הורים למען הורים בברלין” ועוד.

העיר ברלין

רילוקיישן לברלין עם כל המשפחה

כפי שציינו, רילוקשיין עם המשפחה, לנצח יהיה מורכב יותר בהשוואה למעבר של רווקים ללא ילדים. עם זאת, חשוב לזכור שברלין היא עיר של מהגרים, המהווה בית לתושבים שמגיעים מ-190 מדינות שונות. למעשה למעלה מ-20% מתושבי העיר, לא נולדו בגרמניה. המשמעות היא שמהגרים בדרך כלל מרגישים בנוח בברלין, המוגדרת בפי המקומיים כעיר “מולטי קולטי” (עיר מרובת תרבויות). ריבוי התרבויות מקל על התקשורת, שכן בברלין רוב התושבים, בדגש על האוכלוסייה הצעירה, מדברים אנגלית ללא קושי רב במיוחד. כמו כן ישנן מסגרות חינוך לא מעטות שמאפשרות לילדים ללמוד בשפה האנגלית.

בדיוק כך ישנן גם חברות ביטוח שמציעות לזרים לרכוש פוליסות ביטוח רפואי אטרקטיביות בהתאמה מיוחדת למשפחות של ישראלים. פוליסת הביטוח של דיוידשילד למשל, מאפשרת למבוטחים לקבל ייעוץ רפואי אישי באופן טלפוני 24 שעות ביממה בשפה העברית. כל עוד טורחים לבצע את שיעורי הבית באופן יסודי ולהיערך למעבר באופן מסודר, כלומר להשיג חוזה שכירות, למצוא עבודה, לרכוש פוליסת ביטוח בריאות ולדאוג לאישורי השהייה, אין שום סיבה שלא תהיה לכם נחיתה רכה בעיר שבה המילקי זול במיוחד, הפארקים תמיד ירוקים ואין שום סיכוי שתשכחו את העברית שנשמעת בכל פינה בעיר.