קיימים המון חששות לפני שיוצאים לרילוקיישן עם המשפחה, ובייחוד כיצד יקבלו הילדים את המעבר. ישבנו עם אהובה צירינסקי כדי לשמוע על כל הטיפים וההמלצות להסתגלות הילדים ברילוקיישן. אז מה הכי חשוב שתעשו לפני המעבר? וממה אסור לכם לפחד? סיפורי הצלחה של רילוקיישן הם נפלאים ומעוררי השראה, אבל יכולים להשאיר בתחושת בדידות כשנדמה שרק אתם חווים את הקשיים.

אהובה צירינסקי נמצאת חמש שנים ברילוקיישן כאמא וכמטפלת רגשית, את הרילוקיישן התחילה בסין ומשם לרומא. אהובה מטפלת בהבעה ויצירה (ביבליותרפיה) ובאופן טבעי פוגשת את המקומות שהדברים הופכים להתמודדות לא פשוטה, מדאיגה לעיתים אצל נשים, ילדים ומשפחות שחיות בחו”ל.

ילד סוחב מזוודות בשדה

איך מכינים ילדים לרילוקיישן? 

בגדול תיווך מותאם ועיבוד רגשי הם לב ההכנה והתהליך. אלו דברים שמתרחשים בקצב אישי ובתהליך הדרגתי. אפשר לעשות זאת בצורות שונות כמו שיחה, כתיבה, יצירה, משחק ועוד. הרציונל הוא לתת מקום לכל מנעד הרגשות ולייצר ביטחון וודאות בתוך אי הוודאות שקיימת.

ועכשיו קצת יותר בפירוט:

  1. כאמהות אנחנו נדרשות להיות עוגן יציב בתוך הים הסוער הזה. לעזור לילדים במסגרות החדשות, לעודד, להראות את החיובי, להפוך את המקום החדש לבית. חשוב לזכור שכדי להצליח לעשות את זה גם אנחנו צריכות מקום משלנו. רגע לפני שנהיה קשה מידי ומציף מדי נסי לשתף חברות, משפחה וגם לפנות לנשות מקצוע במה שעובר עלייך. תוכלי להבין יותר מה מתעורר בך ולהיות פנויה רגשית לאחרים.
  2. לא לפחד מהפחד- לילדים ולכל המשפחה יהיה קשה, יהיו רגעים מאתגרים, אולי כבר עכשיו יש כאלה וזה בסדר. זה חלק מהתהליך וכל כך הגיוני. חשוב לתת לכל הרגשות מקום. גם לפחד ולעצב וגם להתרגשות ממה שעתיד לבוא. זה לא סותר אחד את השני, להפך
  3. גם וגם- השילוב בין שמחה לעצב, בין אומץ לפחד הוא משמעותי. חשוב לתמלל את זה שוב ושוב עבור הילדים.  “זה בסדר שאת.ה עצוב.ה, זה מפחיד לחשוב על מה יהיה או על…”. ‏תהליך פרידה מאפשר לסגור מעגלים ולעבד את המעבר. המעבר הוא מרגש ומלהיב אבל הוא גם כולל פרידות עצובות, חשוב להתאים את האפשרות להיפרד לגיל ולאופי.
  4. ‏בתוך אי הוודאות של לפני ושל ההתחלה אפשר לחזק מקומות קטנים של וודאות ושליטה. למשל בתהליך האריזה (לערב את הילדים, לקשט), בתהליך הפרידה ילדים יכולים להיות מעורבים בבחירת מתנה לחברים, מחברת עם מילים בעברית אי ציורים שיוכלו להסביר דברים בסיסיים בתור התחלה (שירותים, מים וכולי), להראות תמונות של איך נראה הבית, העיר, הגן, בית ספר, לתכנן מה יהיה תלוי על הקיר ועוד.
  5. עם תחילת שנת הלימודים חשוב לייצר קשר  אישי ובטוח עם הצוותים החינוכיים. זה יצור רוגע גם אצלכם ההורים וגם אצל הילד שיראה שההורים שלו בוטחים במורה ויעביר את המסר שהוא.היא גם יכולים.ות.
  6. מודלינג – דוגמה אישית של חוויה מלאה, כזאת שיש בה גם קושי וגם הצלחות היא מהותית. אפשר לשתף בצורה מותאמת את הילדים ברגע שבו אנחנו ההורים מתגעגעים, חוששים ובמה עוזר לנו וכמובן ברגעי הצלחה. זה יאפשר לילדים לשתף באופן טבעי ולא להרגיש שהם מאכזבים או אמורים לרצות את ההורים.
  7. ספרים הם דרך נפלאה לתיווך ועיבוד רגשי. אני כותבת הרבה על דוגמאות לשימוש בספרים, מוזמנים לקרוא ולהתייעץ.
  8. תהליך ההסתגלות טומן בחובו פוטנציאל אדיר להתחזקות והעצמה אבל חשוב להיות סבלניים ורכים.

 וכמובן כשיש חשש, תהייה או הבנה שנדרשת עזרה חיצונית חשוב לפנות ולהתייעץ עם אנשי מקצוע.