ישנם מן הסתם שלל נושאים שמדאיגים הורים שנמצאים לפני רילוקיישן עם הילדים. אחד המרכזיים שבהם, נוגע לכל מה שקשור למוסדות החינוך כמו איתור של גנים לילדים הקטנים ולאופן הרישום של הילדים הגדולים לבתי הספר. כדי שיהיה לכם את כל המידע הדרוש לקראת המעבר במקום אחד, ריכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות, החשובות והבוערות ביותר הנוגעות לבתי ספר בחו”ל.

איך מאתרים בתי ספר בחו”ל ברילוקיישן?

ישנן דרכים רבות מספור לאתר בתי ספר בחו”ל. חלק מהן ידרשו השקעה מרובה של זמן ואנרגיה בעוד שאחרות ידרשו בעיקר השקעה של כסף. כך לדוגמה, באפשרותכם לערוך מחקר יסודי באופן עצמאי לחלוטין, להוציא את רשימת בתי הספר מהרשות המקומית במדינת היעד ולהתחיל לפשפש בציציות של כל אחד ואחד מהם. מצד שני, באפשרותכם להפקיד את מלאכת המחקר בידיהם של יועצי ההגירה והרילוקיישן שפועלים במדינת היעד. מן הסתם בדרך כלל האפשרות השנייה תאפשר לכם לקבל תוך זמן קצר מאוד שורת הצעות רלוונטיות שתוכלו לבחור מהן.

כמו כן באפשרותכם להיעזר בבעלי ניסיון, כשלמעשה רבים מאמינים כי מדובר באפשרות המומלצת ביותר. בין השאר מומלץ לאתר קבוצות פייסבוק של ישראלים החיים במדינת היעד במטרה ליצור קשר עם הורים ישראלים שכבר התמודדו בהצלחה עם האתגר שאתם מתמודדים איתו בימים אלה. אם אתם עומדים למשל לפני רילוקיישן לסינגפור, נציין כי קבוצת “ישראלים בסינגפור” בפייסבוק, מונה כיום כבר למעלה מאלף חברים.

בדיוק כך תוכלו לאתר הורים ישראלים לילדים בקפריסין בקבוצות פייסבוק כמו “רילוקיישן לקפריסין” (1,700 חברים), “ישראלים בקפריסין” (698 חברים) ועוד רבות אחרות. מעבר לזה, עומדת לכם האפשרות ליצור קשר עם הקהילה היהודית במדינת היעד. חברי הקהילה היהודית בדרך כלל שמחים לעזור לישראלים שנמצאים לפני רילוקיישן עם הילדים בכך הקשור לאיתור מוסדות חינוך ורישום לבתי הספר.

בנוסף לכל זה, נציין עוד שישנם גם שלל אתרים המיועדים לאיתור בתי ספר בחו”ל. חלקם מתמקדים בבתי ספר במדינה מסוימת בעוד שאחרים כוללים מאגר מידע מקיף של בתי ספר מכל רחבי העולם. אתר מומלץ שמאפשר לאתר בתי ספר בינלאומיים בכל רחבי העולם הוא למשל האתר של International Schools Database אך כמותו יש עוד רבים נוספים.

חשוב לדעת שישנם גם אתרים שמאפשרים לגולשים להשוות בין מספר בתי ספר במדינת היעד. באתר הבית של Public school review למשל, ניתן לערוך השוואה בין בתי ספר ציבוריים בארה”ב ולהבין מהי רמת הלימודים, מהו ההרכב האתני וכיו”ב של בתי הספר השונים.

ילדה מרימה את היד בבית הספר

מה צריך לקחת בחשבון כשמחפשים בית ספר לילדים בחו”ל?

בדיוק כפי שישנם לא מעט דברים שיש לקחת בחשבון לפני שבוחרים בית ספר בישראל, כך גם ישנם לא מעט דברים שיש לשקול לפני שבוחרים בית ספר במדינה זרה. בין השאר מדובר בנושאים החשובים הבאים:

  • שפה

אם אין לילדים מספיק זמן ללמוד את השפה ואתם מתכוונים לעשות רילוקיישן למדינה שאינה דוברת אנגלית, כדאי לתת עדיפות לבית ספר בינלאומי שבו שפת הלימוד היא אנגלית. באופן כללי מומלץ תמיד להתחיל לרכוש את השפה החדשה כמה שיותר זמן לפני שעוזבים את הארץ, גם אם הילדים לא עומדים ללמוד בבית ספר בינלאומי. נדגיש רק שילדים קטנים לרוב מצליחים לרכוש שפה במהירות גבוהה יחסית להורים.

  • גיל

אם הילדים בגילאים שונים ויש צורך לאתר מסגרות חינוכיות שונות נדרשת הערכות מיוחדת, כיוון שיש שיקולים נוספים שנכנסים לתמונה. במקרה הזה, השאיפה היא לאתר מוסד אחד שמציע את כל המסגרות תחת קורת גג אחת או לכל הפחות מספר מוסדות הממוקמים בסמיכות זה לזה.

  • תקציב

זהו אולי הפרמטר החשוב מכולם, שכן מסגרת התקציב העומדת לרשותכם תשפיע באופן משמעותי על אופי בתי הספר שתוכלו לבחור מהם. עלות שכר הלימוד בבית ספר תיכון יהודי פרטי בניו יורק למשל, יכולה להגיע ל-30,000 דולר. לכן יתכן שהשלב החשוב מכולם בבחירת בית הספר המתאים והרלוונטי ביותר, כולל בחינה מדוקדקת של מסגרת התקציב שתוכלו להקדיש לטובת הלימודים של הילדים.

  • סוג בית הספר

ברחבי העולם ישנן מסגרות חינוכיות שאינן מוכרות בישראל ולכן גם בנושא הזה חשוב להכין שיעורי בית. למעשה לעיתים תחת קטגוריה אחת של בתי ספר ישנן לא מעט תת-קטגוריות שחשוב מאוד להכיר. כך למשל, בארצות הברית ישנן פנימיות שנחשבות ליופי של מוסדות חינוכיים אך ישנם הבדלים משמעותיים בין המסגרות השונות בתחום: All Boarding היא מסגרת שבה התלמידים נשארים לישון במשך כל השבוע בקמפוס בעוד שב-Day Boarding, התלמידים חוזרים מדי ערב הביתה. לצד אלה ישנן פנימיות צבאיות, פנימיות מיוחדות שמתמקדות בתחומי אמנות שונים, פנימיות לבנים בלבד או בנות בלבד ועוד. חשוב מאוד להתאים את אופי וסוג בית הספר לאישיות של הילד וכמובן לשתף את הילד בתהליך קבלת ההחלטות בנוגע למקום המתאים לו ביותר.

  • מיקום

בית ספר איכותי, מומלץ ורציני ככול שיהיה, לא בהכרח יהיה רלוונטי עבורכם, אם הוא ממוקם במרחק של שעה וחצי מהדירה החדשה במדינת היעד. כיוון שלכולנו חשוב לספק לילדים שלנו את התנאים הטובים ביותר להתפתחות שלהם, במקרים רבים מקום המגורים נבחר בהתאם למיקום של בתי הספר ולא להפך. ההמלצה הטובה ביותר היא לשלב בין ההחלטות ולהתייחס באופן מתמיד הן ליתרונות של סביבות המגורים השונות מבחינת הרכב האוכלוסייה, רמת החיים וכיו”ב והן למרחק מבתי הספר שיתכן שהילדים שלכם ילמדו בהם בקרוב.

  • חינוך מסורתי

אם חשוב לכם שהילדים שלכם ילמדו בבית ספר מסורתי ולא יאבדו את הקשר ליהדות ולמסורת, קחו בחשבון שמבחר האפשרויות שלכם יהיה מצומצם יחסית. עם זאת, אם ידוע לכם מראש שזהו הדבר החשוב ביותר עבורכם, הצמצום ככול הנראה יקל עליכם לקבל החלטה בנוגע לאזור המגורים, שכן לא יהיו לכם יותר מדי אפשרויות בחירה.

  • צרכים מיוחדים

רילוקיישן עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, דורש מן הסתם היערכות מיוחדת. מובן שישנו הבדל של שמיים וארץ בין ילד המתמודד עם הפרעת קשב וריכוז לבין ילד הסובל מהפרעה על הספקטרום האוטיסטי, אך בכל מקרה חשוב לברר ראשית אילו אפשרויות יהיו זמינות עבורכם במדינת היעד. הכוונה היא למשל להוראה מתקנת, כיתת חינוך מיוחד המשולבת בבית ספר רגיל, בית ספר לבעלי צרכים מיוחדים, גן טיפולי ועוד. למרות שמעבר עם ילד בעל צרכים מיוחדים לחו”ל מלווה בחששות ודאגות גבוהים במיוחד, חשוב להבין שבמקומות רבים בעולם, יכולת הטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים גבוהה מאוד ואף יותר בהשוואה לישראל. לכן יתכן שאיכות החיים של ילדכם, רק תשתפר לאחר המעבר.

לוח וציוד בית ספר

לאחר שבחרתי את המוסד החינוכי המתאים, מהו השלב הבא?

כאשר מנסים לאתר בית ספר מתאים, יש לקחת בחשבון שלא תמיד בית הספר אכן יוכל לקבל את הילד. במקרים רבים ישנן רשימות המתנה ארוכות ביותר ולכן מומלץ תמיד לנסות לאתר מראש מספר בתי ספר רלוונטיים. או במילים פשוטות: לא לשים את כל הביצים בסל אחד.

מעבר לכך, בחלק מבתי הספר ישנם תנאי סף מסוימים וחובה לעבור בחינות קבלה כאלו ואחרות. אם למשל תרצו לרשום את הילדים לבית ספר לאמנויות, יהיה עליהם להוכיח יכולות גבוהות בתחום אמנותי מסוים וכן יתכן שיהיה צורך לעבור מבחני שפה כדי להתקבל למסגרות מסוימות. לאור זאת, כאשר בוחרם בתי ספר בחו”ל, יש לגלוש לאתר הבית של כל בית ספר שמביעים בו עניין ולברר מהם תנאי הקבלה הספציפיים הנדרשים, אילו בחינות יש לעבור, מהו אורך רשימת ההמתנה וכיו”ב.

עוד נציין כי ישנן לא מעט מדינות שמחייבות תלמידים בכיתה א’ או ב’, “להישאר כיתה” ולהשתלב פעם נוספת בכיתה שזה עתה סיימו ללמוד בה בישראל. זהו המצב למשל בגרמניה, שבה בוחנים בראש ובראשונה את רמת הגרמנית של הילד. אם לדוגמה מדובר בילד שזה עתה סיים את לימודיו בכיתה ב’ ויתברר שאינו דובר גרמנית, רוב הסיכויים שלא יוכל להתחיל ללמוד בכיתה ג’ שכן יהיה עליו לבלות שנה נוספת בכיתה ב’ על מנת שיוכל ללמוד את השפה.

ילדים מרימים את היד

הסתגלות של הילדים במערכת החינוך ברילוקיישן

כל ילד מסתגל בקצב שונה למערכת החינוך החדשה וכל ילד נתקל בקשיים ואתגרים אחרים. האופן שבו הילד יצליח להסתגל משתנה בין השאר בהתאם לפערים שבין מערכת החינוך בישראל למערכת החינוך במדינה שאליה עושים רילוקיישן. אם לדוגמה הילד למד עד כה במסגרת ליברלית מאוד ובמדינת היעד יתחיל ללמוד בבית ספר עם משמעת נוקשה יחסית, יתכן שיהיה לו קשה מאוד להסתגל למסגרת החדשה.

כמו כן יכולת ההסתגלות מושפעת מהמבנה האישיותי של הילד, מרמת הפתיחות שלו וממידת הגמישות ויכולת ההסתגלות שלו לשינויים. מעבר לכל זה, להורים ישנה השפעה רבה במיוחד על יכולת ההסתגלות של הילד: כול שההורים יעבירו מסרים חיוביים יותר ויעודדו את הילד לשתף אותם בקשיים היומיומיים שלו, כך הילד ייהנה מתמיכה רבה יותר וסיכוייו לצלוח את האתגרים שעומדים בפניו, יהיו גבוהים יותר בהתאם.

חשוב גם לתת את הדעת לקשיי הסתגלות אקדמיים, הנובעים במקרים רבים מקשיי השפה. כך לדוגמה, חשוב לקחת בחשבון שיתכן מאוד שיהיה צורך לשמור כסף בצד לטובת שיעורים פרטיים על מנת שהילד יוכל להשלים את החומר הנלמד בבית וכן לשמור כסף לטובת לימודי השפה באופן פרטי. זכרו גם שלא זו בלבד שקשיי השפה יקשו על הילד בתחום האקדמי אלא שמחסום השפה יקשה על הילד לרכוש חברים חדשים ולהשתלב בקבוצת השווים.

לעוד מידע על ההתמודדות של ילדים ברילוקיישן.

חינוך מיוחד לבעלי צרכים מיוחדים בחו”ל

ילדים בעלי צרכים מיוחדים סובלים מעיכוב התפתחותי בתחומים כמו שפה או מוטוריקה למשל ומתמודדים עם שלל קשיים שילדים אחרים לא צריכים להתמודד איתם. בין השאר ילדים עם צרכים מיוחדים עלולים לסבול מקשיים חברתיים קשים, קשיים רגשיים, הפרעות קשב וריכוז והרשימה עוד ארוכה.

במדינת ישראל מסגרות החינוך המיוחד כוללות שני רבדים: הוראה מתקנת לילדים שלומדים בכיתות רגילות ומסגרות חינוכיות מיוחדות כמו גן טיפולי או בתי ספר ייעודיים לילדים עם צרכים מיוחדים. במדינת היעד יתכן בהחלט שישנן מסגרות נוספות ואפשרויות טיפול מגוונות יותר וחשוב לברר זאת מראש. יתכן למשל שתוכלו לאתר מוסד לימודי שיוכל לספק לילד סייעת אישית צמודה או חונך למשל, תמורת תוספת תשלום.

בהקשר הזה יש לציין כי אם הילד נוטל תרופות באופן קבוע, חשוב מאוד להצטייד במלאי מספק של תרופות לחודשים הראשונים. זאת כיוון שיתכן שהתרופות הדרושות לא יהיו זמינות עבורכם בתקופה הראשונה לאחר המעבר. ההמלצה הטובה ביותר בהקשר הזה היא לעדכן את הרופא המטפל בנוגע למעבר כמה שיותר זמן מראש, על מנת שתוכלו לדעת כיצד להיערך מבחינת הטיפולים הרפואיים השונים שהילד מקבל על בסיס קבוע.

לקראת המעבר חשוב גם להצטייד בכל הניירת הרפואית הרלוונטית למצבו של הילד ובכלל זה לרכז במסודר את כל האבחונים שעבר, רשימת הטיפולים שקיבל עד כה, רשימת התרופות שהוא נוטל באופן קבוע (לרבות מרשמים) ועוד.

חשוב כמובן גם להתייחס ללקויות השונות ולצרכים הרפואיים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים, כאשר בוחרים פוליסת ביטוח רפואי לקראת המעבר ולוודא שהפוליסה מספקת מענה לכל הצרכים ללא יוצא מן הכלל.

לעוד מידע רפואי ברילוקיישן.

 

ארגזים ארוזים

השורה התחתונה

אחד השלבים החשובים ביותר שיש לעבור במסגרת היערכות לרילוקיישן, הוא שלב החיפוש של בתי ספר מתאימים לילדים. כשבאים לבחור בית ספר מתאים, יש לקחת בחשבון מגוון רחב ביותר של שיקולים כמו גיל הילדים, מיקום בתי הספר, מסגרת התקציב העומדת לרשותכם ועוד.

חשוב גם להפנים את העובדה שלמרות הפנטזיות, רוב הסיכויים שהילדים יצטרכו להתמודד עם קשיי הסתגלות לא מעטים, בעיקר בחודשים הראשונים לאחר המעבר. עם זאת, כל עוד ההורים יהיו שם כדי לתמוך בילדים, יעודדו אותם לבטא את הקשיים שלהם על בסיס יומיומי ויהוו להם אוזן קשבת וכתף תומכת, בסופו של דבר הילדים יוכלו להתגבר על הקשיים, לרכוש חברים חדשים ולהשתלב בסביבה החדשה תוך זמן קצר.

מילת המפתח החשובה ביותר היא כמובן סבלנות. חשוב לגלות סבלנות לא רק כלפי הילדים אלא גם כלפי עצמכם. אמנם על פניו רילוקיישן מתרחש ביום בהיר אחד אך האמת היא שמדובר בתהליך מתמשך שדורש מאתנו לגלות נחישות מתמדת ולהמשיך לשמור על אופטימיות למרות הקשיים והאתגרים שבדרך.