ישראל, אשר מובילה את רוב המדינות המפותחות החברות ב-OECD במספר שעות העבודה השבועיות, נחשבת למדינה עם מיעוט בשעות הפנאי ואיזון נמוך בין חיי משפחה לעבודה. למעשה, ברוב מדינות העולם זכאים העובדים ליותר ימי חופשה בתשלום מאשר בישראל. אז מהי מדיניות ימי החופשה במקומות אחרים בעולם? אילו חגים נפוצים במקומות שונים בעולם? ומה לגבי חופשת הלידה? הכנו לכם את המדריך מקיף לחופשים מעבר לים.

בחורה בחופש צופה לים

ימי חופשה שנתיים הם זכות בסיסית הניתנת לכל עובד במשק במסגרת החוק. הקריטריון המרכזי שקובע כמה ימי חופשה מגיעים לעובד הוא הוותק במקום העבודה, כאשר המינימום בישראל כיום הוא 12 ימי חופשה בשנה לעובד המועסק 5 ימים בשבוע (מספר הימים הוא תלוי וותק. זכאות זו רלוונטית לארבע השנים הראשונות לעבודה – מהשנה החמישית לעבודה הזכאות עולה בהדרגה). בנוסף לימים אלה, כל עובד בישראל זכאי לצאת לחופשה בתשלום בימי החגים – כאשר מספר ימי החגים המקנים חופשה בתשלום עומד על 9-11 ימים, תלוי בדת של העובד (לעובדים יהודים יש 9 ימי חג בשנה). 

ומה קורה במדינות אחרות בעולם בהשוואה אלינו? ברוב המדינות בעולם זכאים העובדים לקבל ימי חופשה בתשלום, ולרוב מדובר בחופשה ארוכה יותר מאשר אנו מקבלים בישראל.

אז אם אתם לקראת רילוקיישן ליעד אחר בעולם, במאמר הבא ניתן סקירה על ימי החופשה במקומות שונים בעולם, תקופות החגים שבהן, חופשות מבתי הספר ועוד.

ימי חופש בחו”ל

לכמה ימי חופש זכאים עובדים במדינות אחרות?

נתחיל מהמדינות המעניקות לעובדיהן פחות ימי חופשה ממה שאנחנו רגילים:

  • בסין נהוג על פי חוק לתת לעובד חופשה שנתית בתשלום, התלויה בוותק של העובד – 5 ימים לכל 10 שנות עבודה (5 ימי חופשה בעשר השנים הראשונות, 10 ימי חופשה בוותק של 10-20 שנה וכך הלאה).
  • בארצות הברית אין חובה בחוק למעסיקים לתת לעובדים ימי חופשה בתשלום, חוץ מתשלום על 10 ימי חג בשנה. בפועל, רוב המעסיקים במגזר הפרטי מציעים לעובדיהם ימי חופשה בתשלום כחלק מתנאי ההעסקה.
  • בקנדה זכאים העובדים ל-10 ימי חופשה בשנה בחמש השנים הראשונות לעבודה, ולאחר מכן עולה הזכאות ל- 15 ימים. בנוסף זכאים העובדים לכ-6-10 ימי חופשה בחגים, תלוי במחוז המגורים.
  • ביפן זכאים העובדים בשנה וחצי הראשונות לעבודתם ל-10 ימי חופשה שנתית בתשלום, ולאחר מכן מקבלים תוספת של יום בשנה, עד לתקרה של 20 ימי חופשה סה”כ. בנוסף, ביפן ישנם 16 ימי חג לאומיים, עבורם המעסיקים אינם נדרשים לשלם, ולכן רוב העובדים מנצלים את ימי החופשה שלהם בתקופת החגים. 
  • במקסיקו זכאים העובדים ל-6 ימי חופשה שנתית בשנתיים הראשונות לעבודה. לאחר מכן, יקבל העובד יומיים נוספים לכל שנת עבודה – עד לתקרה של 12 ימים. העובדים במקסיקו זכאים בנוסף ל-7 ימי חג בתשלום.
  • בתורכיה – החוק קובע תשלום של 14 ימי חופשה שנתית בתשלום למשך חמש השנים הראשונות לעבודה. מהשנה השישית ועד השנה ה-14 זכאי העובד ל-20 ימי חופשה בשנה ומהשנה ה-15 לעבודה זכאי העובד ל-26 ימי חופשה. בנוסף, העובדים זכאים ל-14.5 ימי חג בתשלום במשך השנה.

ומכאן, נעבור למדינות המעניקות לעובדיהן יותר ימי חופש ממה שאנחנו רגילים: 

  • בדנמרק, לוקסמבורג, קוריאה וצ’ילה זכאים העובדים למספר התחלתי של 15 ימי חופשה בשנה, כאשר בצ’ילה יש עלייה בימי החופשה עם עליית הוותק.
  • באוסטרליה, ניו זילנד, אירלנד, סלובניה, בלגיה, צ’כיה, שווייץ, גרמניה, הולנד ואיטליה זכאים העובדים ל-20 ימי חופשה בשנה, כאשר אין תוספת ימי חופשה עם עליית הוותק. 
  • בפולין, יוון, סלובקיה והונגריה זכאים העובדים למספר התחלתי של 20 ימי חופשה שנתית, ועם הוותק בעבודה זכאים העובדים לקבל תוספת של ימי חופשה. למשל, ביוון החל מהשנה השלישית זכאים העובדים ל-22 ימי חופשה בתשלום ובנוסף זכאים העובדים ל-12 ימי חג בתשלום בשנה.  
  • בספרד, פורטוגל ואוסטריה זכאים העובדים ל-22 ימי חופשה שנתית בתשלום, כאשר באוסטריה, לאחר 25 שנות ותק, עולה מספר ימי החופשה בתשלום ל-28 יום.
  • באיסלנד ובפינלנד זכאים העובדים ל-24 ימי חופשה בשנה, בנוסף לכ-10-13 ימי חג בתשלום.
  • בשבדיה ובנורבגיה מספר ימי החופשה השנתית עומד על 25 ימים, כאשר בנורבגיה יש אף תוספת ימים שמגיעה עם הוותק בעבודה. בנוסף, העובדים במדינות אלה זכאים ל-11 ימי חג בתשלום.
  • בליטא זכאים העובדים ל-28 ימי חופשה בשנה ולכ-13 ימי חג בתשלום.
  • בצרפת ובברזיל, שיאניות החופשות, מקבלים העובדים 30 ימי חופשה בשנה ו-11 ימי חג בתשלום!

איך לוקחים ימי חופש בחו”ל?

בעוד בישראל נהוג במסגרת חתימת חוזה עבודה מול מקום עבודה לקיים משא ומתן גם לגבי מספר ימי החופשה השנתיים הניתנים לעובד, במדינות אחרות זה פחות מקובל. 

בכל אופן, כאשר עובד מעוניין לנצל ימי חופשה בתשלום, עליו להודיע על כך מספיק זמן מראש למעסיק – בדומה לאופן בקשת חופשה בישראל. את הבקשה כדאי לשלוח בכתב (כדאי שיהיה לכך תיעוד), לפרט את התאריכים המבוקשים וכמובן הכי חשוב להראות התחשבות באילוצי העבודה. לאחר אישור החופשה, חשוב ליידע את כל האנשים הרלוונטיים, כולל לקוחות שחשוב שידעו על ההיעדרות ולספק להם כתובת למענה בזמן החופשה.

חגים וימי מנוחה בחו”ל

אילו חגים וימי מנוחה נפוצים בחו”ל?

רוב יעדי הרילוקיישן הנפוצים לעובדים מישראל הן מדינות בהן חוגגים חגים נוצריים, כמו חג המולד, ראש השנה האזרחית, חג ההודיה ופסחא. בדומה למה שקורה בישראל ובלוח השנה היהודי, גם במדינות אחרות חגים דתיים הם ימים של חופשה ומנוחה, בהם רוב מקומות העבודה סגורים ובתי הספר בחופשה. כמו כן, ברוב מדינות העולם נהוג לצאת לחופשת קיץ ארוכה בחודש אוגוסט. 

לגבי שבוע העבודה – ברוב המוחלט של המדינות המפותחות מרבית האזרחים עובדים בימי שני עד שישי, כאשר שבת וראשון הם ימי מנוחה. כך שמהבחינה הזאת אין הרבה הבדל ממה שנהוג בישראל – רק שבמקום שישי ושבת, ימי המנוחה הם שבת וראשון.

לגבי תחבורה ציבורית ופעילות של חנויות בימי ראשון ובתקופות חגים בחו”ל – קשה מאוד לתת מידע חד משמעי לגבי שעות פעילות וחופשות, כיוון שלכל עיר יש את המדיניות שלה וגם בתוך הערים יש הבדל בין אזורים תיירותיים ומרכזיים לשכונות קטנות ופחות מרכזיות. למשל, בברלין וברומא בימי ראשון, יום המנוחה, רוב הקניונים, החנויות והמרכולים הקטנים סגורים, אבל יש גם לא מעט יוצאים מן הכלל, כמו שווקים שפעילים בימי ראשון ורוב המסעדות שכן פעילות. לעומת זאת, בלונדון, פריז, מילאנו ובערים מרכזיות רבות אחרות, רוב החנויות ואזורי הקניות המרכזיים פעילים בימי ראשון (לפעמים שעות הפתיחה מצומצמות יותר מאשר בימים אחרים). התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבת תחתית) ברוב הערים פועלת כרגיל בימי ראשון.

גם בימי חג כל מקרה לגופו וכל מדינה והחגים הרשמיים שלה. מה שכן, ברוב המדינות בחג המולד, ה-25 בדצמבר, וכן ב-1 בינואר, ראש השנה האזרחית, הכל סגור. גם החנויות וגם התחבורה הציבורית אינם פעילים. לרוב, גם ב-24 בדצמבר העסקים נסגרים בשעות אחה”צ. בחגים אחרים, רוב התחבורה הציבורית פעילה, אבל לפעמים במתכונת מצומצמת, ולכן מומלץ לבדוק נקודתית מה עובד ומה לא. דוגמה אחת מיני רבות היא חג הפועלים, ה-1 במאי, במהלכו בערים רבות חלק מהחנויות, המוזיאונים, ומקומות הבילוי אינם פעילים.

משפחה חוגגת כריסמס ליד העץ

חופשות בבתי ספר בחו”ל

כאשר מדברים על חופשות מבתי ספר בחו”ל יש להתייחס לחופשות החגים, לחופשות הנהוגות לעיתים בין הסמסטרים ולחופשת הקיץ הארוכה.

לגבי החגים – מאוד תלוי איפה אתם מתגוררים, אילו חגים נהוג לחגוג במדינה וכמובן לאיזה בית ספר הילדים שלכם הולכים (למשל, בבתי ספר יהודיים לוח החופשות כולל גם את החגים היהודיים וגם את החופשות של המקומיים).

לגבי החופש הגדול – אם בישראל חופשת הקיץ אורכת כעשרה שבועות, במדינות שונות באירופה – למשל בגרמניה ובאנגליה – מדובר בשישה שבועות בלבד בקיץ, אך לעומת זאת במהלך השנה הילדים יוצאים לחופשה של שבוע בין סמסטר לסמסטר.

לעומת זאת, ישנן מדינות בהן חופשות הקיץ אף ארוכה מישראל: בארה”ב למשל מדובר בחופשה ארוכה של כ-12 שבועות; בתורכיה החופש הגדול נמשך שלושה חודשים.

למידע על חופשות חגים במדינות האיחוד האירופה לחצו כאן

למידע על חופשות חגים בארצות הברית לחצו כאן

חופשת לידה בחו”ל

חופשת הלידה לאימהות בישראל כוללת כיום 15 שבועות (105 ימים) בשכר מלא, בעוד שברוב מדינות ה-OECD חופשת הלידה עומדת על ממוצע של 18 שבועות. 

גם מבחינת גברים אין פה בינתיים בשורות מיוחדות – אבות בישראל יכולים לנצל חלק מחופשת הלידה בתשלום, אבל זאת בתנאי שהאם מוותרת על חלק מהתקופה.

על מנת לחדד את ההבדלים אל מול מדינות אחרות בעולם, להלן כמה דוגמאות לתנאי הזכאות לחופשת הלידה ביעדים בולטים בעולם:

בריטניה – 280 ימים בגובה 90 אחוז מהשכר. אבות זכאים ל-14 ימי חופשה בתשלום.

הונגריה – 168 ימים בגובה 80 אחוז מהשכר. אבות זכאים ל-7 ימי חופשה בתשלום.

פורטוגל – 120 יום בגובה 100 אחוז מהשכר. אבות זכאים לאותו מספר ימי חופשה בתשלום.

רוסיה – 140 ימים בגובה 100 אחוז מהשכר. אבות אינם זכאים לחופשת לידה בתשלום.

איטליה – 140 ימים בגובה 100 אחוז מהשכר. אבות זכאים ליומיים בתשלום.

ברזיל – 120 ימים בגובה 100 אחוז מהשכר. אבות זכאים ל-5 ימי חופשה בתשלום.

קנדה – 119 ימים בגובה 55 אחוז מהשכר. אבות אינם זכאים לחופשת לידה בתשלום.

ספרד – 112 ימים בגובה 100 אחוז מהשכר. אבות זכאים ל-16 ימי חופשה בתשלום.

צרפת – 112 ימים בגובה 100 אחוז מהשכר. אבות זכאים ל-11 ימי חופשה בתשלום.

גרמניה – 98 יום בגובה 100 אחוז מהשכר. אבות זכאים לאותו מספר ימי חופשה בתשלום.

סין – 90 ימים בגובה 100 אחוז מהשכר. אבות אינם זכאים לחופשת לידה בתשלום.

ארה”ב – אין זכאות לחופשת לידה בתשלום ואין השתתפות של המדינה. ישנן חברות שמעניקות חופשת לידה על חשבונן, לרוב עד 84 ימים.

פינלנד – 164 ימים בגובה 100 אחוז מהשכר. אבות זכאים לאותו מספר ימי חופשה כמו האימהות. כמו כן, כל אחד מההורים יכול להעביר 69 ימים מחופשתו לבן הזוג.

שבדיה –  390 ימים בגובה 80 אחוז מהשכר (אפשר לנצלם מרגע הלידה ועד גיל 8), עובדי מדינה זכאים לתשלום בגובה 90 אחוז מהשכר. על פי החוק, אבות מחויבים לקחת 90 יום חופשה מתוך ה-390.

זכאות לדמי לידה ומענק אשפוז ליולדת בחו”ל מביטוח לאומי

ככלל, לידה בחו”ל מזכה את היולדת באותן זכויות כמו לידה בארץ (מימון הוצאות אשפוז, דמי לידה ומענק לידה), אך על מנת לקבל את המענקים על האישה להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי עם הוכחות ואסמכתאות על הלידה וההוצאות הכרוכות בה.

אישה ששילמה דמי ביטוח לאומי מלאים 10 חודשים לפחות מתוך 14 החודשים שקדמו ליום הפסקת העבודה בעקבות ההריון והלידה, תהיה זכאית ל-105 ימים בתשלום ודמי לידה. אישה ששילמה דמי ביטוח לאומי על 6 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום הפסקת העבודה בעקבות ההריון והלידה, תהיה זכאית ל-56 ימים בתשלום ודמי לידה.

זאת אומרת, שגם אם האישה נמצאת ברילוקיישן והיא עובדת כשכירה מחוץ לישראל וממשיכה לשלם ביטוח לאומי, היא תהיה זכאית לזכויות הלידה. התנאי היחיד כאן הוא שעל העובדת והמעסיק להיות תושבי ישראל וחוזה ההעסקה נחתם בישראל.

במקרה שהאישה ביצעה הגירה למדינה אחרת/רילוקיישן וביצעה הליך של ניתוק תושבות, אין לה זכויות בביטוח הלאומי ולכן היא גם אינה זכאית לתשלום דמי לידה ולמענק אשפוז. 

אישה בהריון שוכבת על הספה

ביטוח רפואי ברילוקיישן

תזכרו שלא משנה מתי היום חופש שלכם ברילוקיישן, שגרת החיים שלכם הולכת להשתנות. סביבת העבודה, החברים, קרובי משפחה שכבר לא יהיו צמודים אליכם ועוד. חשוב לטפל בכל מה שאתם יכולים לפני שהמראתם לרילוקיישן שלכם, וכמובן שגם לבריאות. ביטוח הבריאות של דיוידשילד יתן לכם כיסוי רפואי בזמן הרילוקיישן, וכן גם במקרים שלהריון ולידה בהתאם לתנאי הפוליסה וחריגיה. 

חברת דיוידשילד עושה את מירב המאמצים כדי להציג מידע מדויק ועדכני, אולם ייתכנו שגיאות ו/או אי דיוקים. יודגש כי המידע הינו בגדר כלי עזר בלבד ואינו מהווה המלצה כלשהי לצורך קבלת החלטות. האחריות הינה על עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין הפסד/נזק העשויים להיגרם כתוצאה משימוש במידע זה.