אם אתם חולמים על נוודות דיגיטלית אבל לא יודעים מאיפה להתחיל, אתם לא לבד. החופש לדלג ממדינה למדינה ללא הגבלה, לפגוש תרבויות ונופים חדשים, ולעבוד ללא תלות במיקום גיאוגרפי הוא מפתה אך גם מעורר חשש. במדריך הבא תמצאו מידע על היתרונות המורכבויות של חיי הנווד, תוכלו להבין את התופעה ולהחליט האם אורח החיים הייחודי הזה מתאים גם לכם.

מהי נוודות דיגיטלית?

נוודות דיגיטלית היא אורח חיים שבו העבודה אינה תלויה במיקום גיאוגרפי ספציפי, ונעשית אך ורק באמצעות המחשב. חוסר התלות במיקום מאפשר לנוודים לעבור בקלות ממקום למקום. יש נוודים שעוברים כל כמה ימים, חודשים או שנים, לפי ההעדפה האישית. 

נוודות דיגיטלית קיימת בקנה מידה קטן כבר מסוף שנות התשעים. עם זאת, בזמן מגפת הקורונה חברות רבות עברו לעבודה מרחוק, ומספר הנוודים גדל באופן משמעותי. לפי ההערכות האחרונות, יש בעולם למעלה מ-35 מיליון נוודים דיגיטליים, והמספרים רק הולכים ועולים. 

לנוודות דיגיטלית יתרונות רבים, לדוגמה:

  • חופש לטייל בכל העולם, לפגוש תרבויות ולראות נופים מגוונים
  • יכולת לעצמאות וניהול זמן אישי
  • חיסכון כלכלי – אפשר לחיות במדינות זולות 
  • חיסכון בנסיעות – לא צריך להגיע למקום העבודה

יעדים לנוודות דיגיטלית

הדבר הראשון שצריך לבדוק כשבוחרים יעד לנוודות דיגיטלית הוא כמובן סוגי הויזה המוצעות. בין אם יש לכם דרכון אירופאי או לא, קיימות מדינות רבות ברחבי העולם אשר מציעות ויזות ייחודיות לנוודים דיגיטליים. הנה שלושה יעדים פופולריים במיוחד:

יפן 

עד היום, יפן העניקה אך ורק ויזות תייר קצרות ל-90 יום. החל ממרץ 2024, המדינה תתחיל להנפיק ויזות לנוודים דיגיטליים – מה שיאפשר לכם לטייל באחד המקומות המיוחדים והמסקרנים ביותר באסיה (ובעולם). הויזה תקפה לחצי שנה, מוענקת לשכירים ולעצמאים כאחד, ואפילו מאפשרת לבני המשפחה הקרובים להצטרף. החיסרון היחיד הוא שקיימת הכנסה מינימלית נדרשת: 68,300 דולר בשנה.

ספרד

ספרד ידועה בתור אחת המדינות הפופולריות ביותר בקרב הנוודים הדיגטליים. היא מעניקה ויזה שתקפה לחמש שנים, ועלויות המחיה הנמוכות שבה מאפשרות רמת חיים גבוהה במיוחד. לויזה הספרדית יש יתרון גדול בקרב אלו שמתכננים להפוך את הנוודות לרילוקיישן, שכן בתום חמש השנים ניתן להגיש בקשה לתושבות קבע. תוסיפו לזה אקלים שמשי ונעים, חופים, תרבות ים תיכונית ואוכל טוב, וקיבלתם את גן העדן הנוודי המושלם. 

קוסטה ריקה 

אם חשקה נפשכם ביעד אקזוטי, בטח תשמחו לדעת שקוסטה ריקה מציעה ויזת נוודים דיגיטליים שתקפה לשנה. הויזה מעניקה יתרונות נוספים, כמו לדוגמה זכות לפתיחת חשבון בנק מקומי. מלבד החלק הבירוקרטי, קוסטה ריקה מציעה המון אפשרויות שמושכות נוודים מכל העולם: אירוח איכותי ולא יקר, טבע מרהיב, תרבות ססגונית וגם הרבה קהילות ישראליות ואירופאיות ש”התמקמו” בה בשנים האחרונות ומקיימות מגוון סדנאות וקורסים. 

תכונות אופי חשובות לנוודות דיגיטלית

למרות היתרונות הרבים שיש בה, נוודות דיגיטלית היא לא דבר שמתאים לכל אחד. אחד האתגרים המרכזיים הוא העובדה שהעבודה מלווה את הנווד לכל מקום, וקשה מאוד להתנתק ממנה לחלוטין – אפילו בסופי שבוע וחגים. 

בנוסף, כמו כל נווד מאז שחר ההיסטוריה, גם נוודים דיגיטליים עלולים לחוש בדידות וחוסר בחיי חברה כשהם מגיעים למקום חדש ולא מוכר. ואם כל זה לא מספיק, צריך להתמודד עם כמות לא מבוטלת של בירוקרטיה – החל מוויזות למדינות שונות, דרך מציאת מקומות לינה ועד למיסוי ותקשורת עם מוסדות מרחוק.

אז אילו תכונות חשוב שיהיו לנווד דיגיטלי? הנה כמה דוגמאות:

  • משמעת עצמית – תצטרכו לשבת ולעבוד בכל יום, גם אם הכל מסביב מרגיש כמו חופשה.
  • גמישות – יכולת להסתגל בקלות למצבים חדשים היא חשובה כשמגיעים למדינה עם נורמות שונות ממה שמכירים.
  • יצירתיות – מציאת פתרונות לאתגרים מפתיעים שתפגשו בדרך, החל מוייפיי שלא עובד ועד לתחושת בדידות.

מקצועות שמתאימים לנוודות דיגיטלית

בשנים האחרונות, קשת המקצועות שניתן לעסוק בהם כנוודים דיגיטליים הולכת ומתרחבת. בין אם אתם עצמאים או שכירים, מאז מגיפת הקורונה הענקת שירותים שונים מרחוק הפכה לדבר מקובל. הנה כמה דוגמאות לתחומי עבודה נפוצים.

  1. תכנות – זהו כמובן המקצוע הקלאסי לנוודות דיגיטלית. רק אתם, הלפטופ ושורות הקוד. כל מה שנשאר זה למצוא חברת הייטק שתסכים להעסיק אתכם בלי להגיע למשרד.
  2. עיצוב – גרפיקאים, מאיירים, ציירים, ועוד, יכולים לעבוד בקלות מרחוק. כיום קיימים משרדי עיצוב רבים שפועלים כעסק דיגיטלי לחלוטין, ותמיד ישנה אפשרות להציע את עצמכם כפרילאנסרים ולערוך פגישות עבודה דרך הזום.
  3. טיפול, הוראה וייעוץ – מאז תקופות הסגרים, הענקת טיפול רגשי, שיעורים פרטיים ושיעורים קבוצתיים דרך הזום הפכה לנפוצה מאוד. אם יש תחום שאתם מתמחים בו, תוכלו להציע את עצמכם כמורים דרך מגוון פלטפורמות (לדוגמה, אתר Fiverr). 
  4. כתיבה ועריכה – אם אתם כותבי תוכן, כותבים אקדמיים, קופירייטרים, עורכים לשוניים או מתרגמים, אין סיבה שתגיעו למשרד. אלו מקצועות שיכולים להיעשות מרחוק, בין אם באופן עצמאי או דרך חברה.
  5. אדמיניסטרציה – אם עדיין לא רכשתם תחום התמחות ואתם עדיין מעוניינים להיות נוודים דיגיטליים, זהו השדה המתאים לכם – מענה במוקדים טלפוניים של ארגונים, קביעת פגישות, עריכת סקרים ועוד. השכר בעבודות אלו אמנם נמוך יותר, אך מדובר בנקודת פתיחה מצוינת לחיי הנוודות.

ביטוח בריאות לנוודים דיגיטליים

אחד הדברים שהכי חשוב לדאוג להם כשנודדים בין מדינות שונות הוא ביטוח בריאות שישרת אתכם בכל מצב. בלי ביטוח בריאות טוב, כל בעיה עלולה להפוך להררים של ביורוקרטיה והוצאות כלכליות בלתי צפויות – ולא משנה אם מדובר בכאב בטן קל, פציעה או בדיקה שגרתית. רכישת ביטוח בריאות מתאים, ייתן לכם את השקט לטייל בעולם בביטחון.  מדינות שמתאימות לנוודות דיגיטלית

איפה נמצאים כל הנוודים הדיגיטליים? הבחירה במדינה נעשית תוך התחשבות במספר שיקולים, החל ממזג האוויר ועד לאיכות ה-WiFi. המדינות האירופאיות הפופולריות ביותר הן ספרד ואיטליה. נוודים שמעוניינים לחסוך בכסף, לא זקוקים לתנאי מחיה גבוהים ואוהבים שיש טבע מסביב, יבחרו לעתים קרובות במדינות מזרח אירופה, לדוגמה בולגריה. בדרום אמריקה המדינה הפופולרית ביותר בקרב הנוודים היא קולומביה, ואילו במזרח הרחוק – האיים קופנגן וצ’אנג מאי אשר נמצאים בתאילנד ובשנים האחרונות מתפתחות שם קהילות ישראליות גדולות של נוודים דיגיטליים.

5 טיפים חשובים לנוודות דיגיטלית

אם כבר השתכנעתם שהקונספט מתאים לכם, , הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לצאת לדרך.

  1. ליצור שגרת עבודה – למרות שחיי הנווד הם מרגשים ומלאי שינויים ותהפוכות, חשוב לשמור על שגרת עבודה קבועה שתעזור לכם להישאר פרודוקטיביים ומרוכזים.
  2. להשקיע בציוד טוב – הציוד ילווה אתכם לכל מקום, ולכן חשוב שהוא יהיה נוח. רכשו כלי עבודה איכותיים (מחשב, סמארטפון, עכבר, ומסך אם אתם זקוקים לכזה), ואל תתפשרו גם על תיק, אוזניות כו’.
  3. להתחבר לקהילה וירטואלית של נוודים דיגיטליים – קבוצות פייסבוק כמו קהילה גלובלית של נוודים דיגיטליים יכולות לעזור לכם להכיר אנשים דומים לכם כשאתם מגיעים למקומות חדשים, וגם לספק מידע שימושי. 
  4. ללמוד עוד שפה – כשמטיילים בעולם, שפות זה נכס שימושי ביותר. אם אתם כבר מדברים אנגלית, השקיעו בלמידת ספרדית או צרפתית (לפחות ברמה בסיסית).
  5. לשמור על ראש פתוח – בתור נוודים, אתם תתקלו בהרבה מאוד מצבים מפתיעים, מרגשים, מכעיסים ומשמחים. חשוב לשמור על ראש פתוח וגמישות מחשבתית, ולזכור שהמסע טומן בחובו גם אתגרים – ושזה חלק מהקסם.