יוצאים לרילוקיישן ארוך? אם אתם מעוניינים לנהוג גם מעבר לים, כדאי להוציא רישיון נהיגה בינלאומי או מקומי. תוכלו לעשות זאת באמצעות המרת רישיון נהיגה ישראלי או הנפקת רישיון חדש. איך עושים זאת, ומה האפשרות העדיפה? בין אם אתם מחפשים מידע על רישיון נהיגה בחו”ל, נהיגה בארץ עם רישיון זר, רישיון נהיגה בחו”ל או כל היבט אחר של נהיגה ברילוקיישן – בכתבה זו תמצאו את כל המידע העדכני.

מכוניות בכביש בשעת שקיעה

רישיון נהיגה בינלאומי לרילוקיישן

לפני הרילוקיישן, חובה לדאוג לרישיון נהיגה בינלאומי. את הרישיון ניתן להוציא במגוון תחנות ברחבי הארץ (כרגע לא ניתן לעשות זאת באופן מקוון), ובתשלום אגרה של שקלים בודדים. הרישיון תקף למשך שלוש שנים מרגע הוצאתו, ויש להציגו יחד עם הרישיון הישראלי, שימו לב כי יש מדינות בהן הרישיון תקף לזמן קצר יותר או לא תקף כלל. אם יש לכם ילדים מתבגרים שרק עכשיו עברו את הטסט, שימו לב שנהגים חדשים יאלצו להמתין לתום תקופת הליווי טרם ההנפקה.

באילו מדינות צריך רישיון נהיגה בינלאומי

משרד התחבורה ממליץ לדאוג לרישיון בינלאומי בכל יציאה לחו”ל, ללא יוצא מן הכלל. למרות שיש מדינות שמכירות ברישיון הישראלי, רישיון בינלאומי יכול למנוע הרבה אי הבנות מול גורמים רשמיים כמו פקידים בסוכנויות השכרת הרכב, משטרת התנועה וכו’. מעבר לזה, יש מדינות שלא מכירות ברישיון הישראלי כלל, כמו רוב מדינות אפריקה, איסלנד ובולגריה. 

מה התוקף של רישיון נהיגה בינלאומי

בנושא התוקף של רישיון הנהיגה הבינלאומי, החדשות הן טובות: בשנת 2021 התוקף הוארך משנה אחת לשלוש שנים. אם אתם מתכננים רילוקיישן ארוך יותר, במהלך שלוש השנים האלו יהיה עליכם להנפיק רשיון מקומי במדינת היעד. שימו לב כי מדינות מסוימות מכירות ברישיון הבינלאומי לתקופה קצרה יותר מהתוקף הרשמי שלו.

רישיון נהיגה ישראלי בחו”ל

קיימות כ-20 מדינות אשר באופן רשמי מכירות ברישיון הנהיגה הישראלי – ביניהן אוסטרליה, נורבגיה וגם רבות ממדינות אירופה. עם זאת, הגורמים המקומיים לא תמיד מודעים לכך. מצב זה יכול לגרום לאי הבנות מתסכלות מול סוכנויות רכב, משטרת התנועה, מלונות ושאר גופים ביורוקרטיים. לכן, עדיף להנפיק רישיון בינלאומי בכל מקרה – מדובר בהליך קצר וזול, שנותן הרבה שקט נפשי.

באיזה מדינות תקף רישיון נהיגה ישראלי

עד לא מזמן, משרד התחבורה אישר כי רישיון הנהיגה הישראלי מוכר במדינות רבות: אוסטרליה, איטליה, אירלנד, אל סלבדור, ארצות הברית, בלגיה, בריטניה, גרמניה, הולנד, הונגריה, טורקיה ויוון. עם זאת, מומלץ שלא להסתמך באופן מלא על הכרה זו, כדי שלא להיתקל בבעיות מול סוכנויות הרכב וגורמים רשמיים. המלצת המשרד היא להנפיק רישיון בינלאומי בכל פעם שאתם מתכוונים לנהוג בחו”ל, ללא קשר למדינת היעד.

המרת רישיון נהיגה ישראלי לרישיון זר

תוקפו של הרשיון הבינלאומי שמנפיקים בארץ הוא שלוש שנים. מדינות מסוימות (לדוגמה אוסטרליה ובריטניה) מכירות בו לפרק זמן קצר יותר של עד שנה. לכן, אם אתם יוצאים לרילוקיישן ארוך, תצטרכו להנפיק רשיון מקומי. הנפקת רישיון מקומי שונה בכל מדינה. אם אתם עוברים למדינה איתה לישראל יש הסכם המרת רישיון (כמו גרמניה), מדובר בביורוקרטיה קצרה ותו לא. תצטרכו להגיש מסמכים שונים, לרוב: רישיון ישראלי מקורי כולל תרגום חתום באפוסטיל לשפה המקומית, אישור תושבות או כתובת מקומית רשמית, דרכון בתוקף, צילום פספורט ואישור על תשלום אגרה.

אם למדינת היעד שלכם אין הסכם המרת רישיון עם ישראל, הדברים יהיו מעט מסובכים יותר. במדינות אלו צריך לעשות את כל התהליך מההתחלה, כולל מבחן תאוריה, שיעורי נהיגה וטסט. נכון, מעט מתסכל, אבל ללא ספק יעזור לכם להרגיש “מקומיים” יותר…

הוצאת רישיון נהיגה בחו”ל

גם אם על פי חוק אתם יכולים לנהוג במדינה אליה אתם עוברים באמצעות רשיון בינלאומי או ישראלי בלבד, יש הרבה יתרונות בהוצאת רישיון מקומי. קודם כל, זה חוסך הרבה ביורוקרטיה והסברים מול סוכנויות רכב ורשויות מקומיות. בנוסף, זה נותן לכם תעודה מזהה ביומטרית קבועה ומקומית, כך שלא תצטרכו להסתובב עם הדרכון. במדינות בהן יש לעבור שיעורי נהיגה וטסט, זה יעזור לכם להכיר את כללי הנהיגה המקומיים ואת הכבישים. וכמובן שאם מדובר ברילוקיישן ארוך – במוקדם או במאוחר תצטרכו לעשות זאת בכל מקרה.

לימודי נהיגה בחו”ל

רילוקיישן ארוך טווח מצריך הוצאת רישיון נהיגה. במדינות אשר מקיימות הסכמי המרת רישיון עם ישראל, מדובר רק בהליך בירוקרטי פשוט של הגשת מסמכים לרשות המקומית במקום אליו אתם עוברים (אשרת שהייה, תרגום רשמי של הרשיון הישראלי, צילום דרכון וכו’). 

אבל לא בכל מדינה ניתן להמיר את רשיון הנהיגה הישראלי ברשיון מקומי. במדינות שאין איתן הסכם המרה, לדוגמא צרפת, ספרד או אנגליה, צריך לעשות את כל התהליך מחדש – כולל שיעורי נהיגה, מבחן תאוריה ומבחן מעשי (טסט). אחד האתגרים המרכזיים הוא ללמוד בשפה חדשה, כך ששיעורי הנהיגה יכולים להיות תמריץ מצויין להתחיל לשפשף את מיומנויות הדיבור. שיעורי הנהיגה עוזרים גם להכיר את החוקים המקומיים, להתרגל לנהיגה בצד ההפוך של הכביש (באנגליה וחלק מהמזרח הרחוק), להכיר את השלטים, התמרורים, אופי הנהגים והכללים הלא רשמיים.

אם יש לכם ילדים בגיל ההתבגרות, שצריכים להתחיל ללמוד בזמן הרילוקיישן, זו יכולה להיות דרך טובה עבורם להשתלב בסביבה המקומית. שימו לב שהגיל ללימודי נהיגה משתנה ממדינה למדינה. באנגליה, לדוגמה, הוא עומד על 17 שנים, בצרפת 16, ובארצות הברית בין 16-18, תלוי במדינה הספציפית.

רישיון נהיגה זר בישראל

עכשיו כשיש לנו רישיון נהיגה זר, מה קורה בביקורים בארץ? בחלק מהמקרים, המרת רשיון ישראלי לזר כוללת מסירה של הרשיון הישראלי לרשות המדינה בה אתם נמצאים. למרבה המזל, ישראל מתירה נהיגה עם רישיון זר במשך שנה מתאריך החזרה, כחלק ממדיניות של הקלה על תושבים זרים וחוזרים. 

המרת רישיון נהיגה זר לרישיון ישראלי

כשתחזרו מהרילוקיישן, תוכלו להמיר את הרישיון הזר בחזרה לרישיון ישראלי בקלות יחסית. עליכם לגשת למשרד התחבורה עם הרישיון הזר, מתורגם בתרגום נוטריוני (אם הרישיון הוא באנגלית, אפשר לוותר על התרגום). ההמרה מותנית בוותק של חמש שנות נהיגה לפחות, ויש לבצע אותה בטווח של חמש שנים מיום החזרה לארץ.

מישהי עוברת מבחן נהיגה

ביטוח בריאות לרילוקיישן

ביטוח בריאות הוא אחד הדברים שהכי חשוב לדאוג להם טרם היציאה לרילוקיישן – בפרט אם אתם הולכים לבלות חלק נכבד מהזמן שלכם על הכביש. לצערנו, תאונות דרכים הן לא דבר שקורה רק בארץ, ובמקרים כאלה אתם תרצו כיסוי ביטוחי נרחב שגם יאפשר לכם לבחור את הצוות הרפואי הטוב ביותר במדינה בה אתם שוהים. עם הביטוח של פספורטכארד רילוקיישן, מעבר לכיסוי הרפפואי הנרחב, שירות הלקוחות הזמין 24/7 והאפשרות לבחור בעצמכם ספקים רפואיים, תקבלו כרטיס אשראי* ייעודי שנטען בקלות במקרה הצורך, ללא הגשת תביעות או בירוקרטיה מתישה. כך תהנו מהידיעה שתמיד יש מי שדואג לכם – בחירום ובשגרה. 

*השימוש בכרטיס אינו זמין בארה”ב.