מערכת הבריאות באיטליה

תוחלת החיים באיטליה היא אחת מהגבוהות בעולם ואיטליה מדורגת על ידי ארגון הבריאות העולמי כאחת מעשרת המדינות עם שירותי הבריאות האיכותיים ביותר, אך למרות זאת בפועל היא רחוקה מלהיות מושלמת ויש לה לא מעט בעיות ומגבלות.

מערכת הבריאות האיטלקית נחשבת טובה. מדובר במערכת ציבורית בעיקרה המכונה SSN (Servizio Sanitario Nazionale), שמסובסדת על ידי כספי מיסים ובתקצוב הממשלה. לכל מחוז במדינה ישנם שירותי בריאות מחוזיים ותחתם יחידות בריאות מקומיות. בדומה לישראל, גם באיטליה מדובר במערכת ציבורית המציעה לכל אזרח או תושב המשלם מס בריאות, שירותי רפואיים בסיסיים (ביקור אצל רופא משפחה, קבלת מרשמים לתרופות) ללא עלות, בעוד ששירותים כמו רפואה מקצועית, בדיקות מעבדה, בדיקות הדמיה ורכישת תרופות כרוכים בעלות נוספת.

למרות שכל אזרח או תושב איטלקי זכאי לשירותי מערכת הבריאות הציבורית, רבים אינם מסתפקים בכך ובוחרים להוסיף גם ביטוח פרטי להרחבת הכיסוי הרפואי. הסיבה לכך היא חוסר גדול בזמינות תורים לרופאים מקצועיים ולבדיקות חשובות כמו אולטרסאונד ו-MRI (ההמתנה יכולה לארוך חודשים רבים) ושירותים רבים שאינם כלולים בביטוח הציבורי. בעיה נוספת היא בכל הקשור לניתוחים ואשפוזים – אמנם הם ניתנים ללא תשלום בבתי החולים הציבוריים, אך ההמתנה עבור ניתוחים מתוכננים עלולה לקחת חודשים רבים, בעיקר בערים הגדולות. ביטוח בריאות פרטי מאפשר לבחור באופן חופשי רופאים מומחים, מקצר את זמני ההמתנה וכן מספק קבלת טיפול בבתי חולים פרטיים ומאוד מתקדמים.

גם רוב הישראלים שנוסעים לרילוקיישן באיטליה, אם זה למטרות עבודה או לימודים, בוחרים בביטוח רפואי פרטי מקיף ולא מסתפקים בביטוח הבריאות הציבורי באיטליה. ניתן לרכוש ביטוח פרטי מחברות ביטוח איטלקיות, אך רוב הישראלים בוחרים בפוליסה דרך חברה ישראלית המאפשרת שירותים בעברית וגם כיסוי ביטוחי בעת ביקורים בישראל. אחת מהן היא חברת דיוידשילד המציעה ביטוח בריאות רפואי לישראלים ברילוקיישן הכולל גם ביקורים אצל רופאים פרטיים בעת הצורך, קיצור ההמתנה לרפואה מקצועית, קבלת ייעוץ טלפוני מרופאים דוברי עברית בכל שעות היממה וכיסוי ביטוחי מלא בעת ביקורים בארץ.

נוף של ונציה - ביטוח בריאות באיטליה

מצב הקורונה באיטליה

כידוע, איטליה היא בין המדינות שבהן מגפת הקורונה פגעה בעוצמה חזקה. בשיא התחלואה של מרץ 2020 מספרי המתים באיטליה הגיעו למאות נפטרים ביממה (השיא היה ב-26 במרץ 2020 עם 919 נפטרים ביממה) והיא נחשבה למדינה עם השיעור הגבוה ביותר בעולם של מקרי הידבקות בקורונה לנפש. לאחר שהוטל סגר כולל על מחוזות שלמים במדינה, התחלואה ירדה ובחודשי הקיץ נותרה נמוכה. בספטמבר החלה שוב עליה, ששיאה היה באמצע נובמבר. מדיניות הסגרים והמגבלות המשיכה כמו ברוב מדינות העולם ובאפריל הושק “התו הירוק” למתחסנים ולמחלימים. מאז ועד היום נשמרה באיטליה התחלואה במצב נמוך ודי יציב ורוב תושבי איטליה נחשבים מחוסנים באופן מלא, כך שרילוקיישן בזמן קורונה לאיטליה נחשב לבטוח יחסית.

בתי החולים באיטליה

באיטליה, רוב בתי החולים הם ציבוריים או מנוהלים ישירות על ידי יחידות הבריאות המקומיות או פועלים כמפעלים ציבוריים למחצה. בשנים האחרונות מספר בתי החולים במדינה ירד, וכיום הוא עומד על 1,049 בתי חולים בסך הכל – מה שגרם לירידה במספר מיטות האשפוז הכולל. גם מספר עובדי בתי החולים באיטליה נמצא בירידה, וכיום הוא עומד על 625,000 בלבד. רוב האנשים המועסקים בבתי חולים הם אחיות ומיילדות, ואילו הרופאים מייצגים כ-20 אחוז מכלל עובדי בית החולים.

בתי חולים מרכזיים ברומא:

Presidio Ospedaliero G. B. Grassi (הכי קרוב לשדה התעופה)
כתובת: Via Gian Carlo Passeroni, 28, 00122 Lido di Ostia RM
טלפון: +39 06 56481
אתר

Ospedale Policlinico Umberto I
כתובת: Policlinico Umberto I, Viale Regina Elena, 328, 00161 Roma
טלפון: +39 06 4997 7000
אתר

San Camillo Forlanini
כתובת: Circonvallazione Gianicolense, 87, 00152 Roma
טלפון: +39 06 58701
אתר

Policlinico Agostino Gemelli
כתובת: Via della Pineta Sacchetti, 217, 00168 Roma
טלפון: +39 06 30151

רופאה וסטטוסקופ

בתי חולים מרכזיים במילאנו:

Ospedale Niguarda Ca’ Granda
כתובת: Piazza dell’Ospedale Maggiore, 3, 20162 Milano
טלפון: +39 02 64441
אתר

San Carlo Borromeo Hospital
כתובת: Via Pio II, n. 3, 20153 Milano
טלפון: +39 02 40221
אתר

Ospedale San Paolo
כתובת: Via Antonio di Rudinì, 8, 20142 Milano
טלפון: +39 02 81841
אתר

רשימת בתי החולים המלאה באיטליה

רופא באיטליה

האם מערכת הבריאות הציבורית רלוונטית לישראלים הנמצאים ברילוקיישן באיטליה?

מערכת הבריאות של איטליה מספקת כיסוי אוניברסלי ללא תשלום לכל אזרחי איטליה, כמו גם לתושבים בעלי אזרחות אירופאית ולכל תושב שמשלם ביטוח לאומי (INPS).

האם כדאי לרכוש פוליסת בריאות נוספת לזו שהמעסיק נותן?

במידה והמעסיק שלכם באיטליה משלם עבורכם על ביטוח בריאות כחלק מחבילת הרילוקיישן, מומלץ לבדוק ביסודיות מה כוללת הפוליסה שאתם מקבלים והאם השירותים מספקים עבורכם. במידה וישנם פערים, כדאי מאוד לדאוג להשלמתם על ידי הוספת ביטוח פרטי שמותאם לצרכים שלכם. שימו לב כי השירותים הרפואיים הכלולים בביטוח הם ברמה מספקת ועם אפשרות בחירה התואמת את הסטנדרטים אליהם אתם רגילים. כמו כן, זכרו כי לא בכל מקום באיטליה תוכלו לקבל טיפול רפואי על ידי רופאים דוברי אנגלית. דבר נוסף שחשוב לזכור: במידה ואתם יוצאים לרילוקיישן עם המשפחה, לא תמיד מקום העבודה מאפשר הוספת בני המשפחה האחרים לפוליסת הבריאות, ולכן יש לדאוג לביטוח רפואי מתאים לשאר בני המשפחה.

הכיסוי הביטוחי של דיוידשילד נבנה במיוחד עבור ישראלים המתגוררים בחו”ל ומבטיח שירותים רפואיים איכותיים ומותאמים אישית לצרכיהם, כולל כיסוי רפואי נרחב, מביקור אצל רופא ובדיקות שגרתיות ועד ניתוחים, השתלות ומחלות קשות; גישה חופשית 24/7 למוקד חדר רופאים דובר עברית, בו ניתן להתייעץ עם רופאי משפחה, רופאי ילדים ורופאים נוספים במגוון תחומי התמחות; וקבלת שירותים רפואיים מלאים גם בעת ביקורים בישראל.