ישנם הבדלים רבים בין מערכת הבריאות הישראלית למערכת הבריאות בסינגפור וביטוח בריאות שאינו אופטימלי או היעדר ביטוח בריאות, עלולים להוביל להוצאות אסטרונומיות, גם במקרים רפואיים קלים יחסית. אין זה סוד שבסינגפור פועלת אחת ממערכות ביטוח הבריאות הטובות ביותר בעולם. אך אלו שאינם אזרחי המדינה, מחויבים לרכוש ביטוח פרטי ועל כך נאמר, יפה שעה אחת קודם. לכל המידע על סינגפור הכנסו לכאן

מערכת הבריאות בסינגפור

הדבר החשוב ביותר שיש להבין על מערכת הבריאות בסינגפור הוא שמדובר באחת ממערכות הבריאות המתקדמות, האיכותיות והיעילות ביותר בעולם: כבר לא מעט שנים שמערכת הבריאות הסינגפורית קוטפת בקלילות את המקומות הראשונים בדירוגים של ארגונים מובילים כמו בלומברג, מדד Legatum, ארגון הבריאות העולמי וה-EIU, המדרגים את מערכות הבריאות בעולם לפי פרמטרים שונים.

אחת הסיבות לכך שמדובר במערכת בריאות יעילה כל כך, נעוצה באופן שבו בחרה הממשלה לארגן את שירותי הבריאות השונים. כך לדוגמה, בסינגפור פועלים בתי חולים פרטיים ובתי חולים ממשלתיים, כשהמחלקות בבתי החולים הפועלים בסבסוד ממשלתי, נחלקות לחמש קטגוריות או דרגות (Classes). הדרגה הנמוכה ביותר היא C והיא גם זו שנהנית מהסבסוד הממשלתי הנרחב ביותר. עם זאת, המחלקות בקטגוריה C מציעות את תנאי האשפוז הבסיסיים ביותר.

לאור זאת, מטופל שיבחר להתאשפז במחלקה בקטגוריה C, מצד אחד יוכל ליהנות מסבסוד של עשרות אחוזים אך מצד שני, יצטרך לשהות עם עוד שבעה מטופלים בחדר. אלו שיבחרו להתאשפז במחלקה שמדורגת כ-Class A, ייהנו מפרטיות מוחלטת אך לא יקבלו כל מימון ממשלתי עבור הוצאות האשפוז.

מעבר לכך, המאושפזים במחלקות בקטגוריות C ו-B2, עוברים מבחן הכנסה שבו בוחנים את כל ההכנסות שלהם ב-12 החודשים האחרונים ובהתאם לממצאים, נקבעת רמת הסבסוד הממשלתי עבור הטיפול: אדם בעל הכנסה גבוהה שיבחר להתאשפז במחלקה ב-Class C, עשוי לקבל סבסוד ממשלתי עבור הוצאות האשפוז בהיקף של עד 65% בלבד בעוד שמטופל בעל הכנסה נמוכה, יקבל סבסוד של עד 80%.

צוות רפואי בסינגפור
צוות רפואי בסינגפור

מה מצב הקורונה בסינגפור?

מגפת הקורונה הגיעה לסינגפור ב-23 בינואר וחודשיים מאוחר יותר דווח על שני הקורבנות הראשונים במדינה. נכון לאמצע חודש דצמבר (2020), אובחנו בסינגפור פחות מ-60,000 חולים והלכו לעולמם 29 בני אדם בלבד כתוצאה מסיבוכי המחלה. לאור זאת אין ספק שמדובר על סיפור הצלחה יוצא מגדר הרגיל. בין השאר סינגפור הצליחה לבלום את המגפה באמצעות ניטור ומעקב מחמירים, שקיפות מלאה ואכיפה בלתי מתפשרת.

החיסון של חברת פייזר אושר לשימוש בסינגפור ב-14 בדצמבר וככול הנראה בחודשים הקרובים חיסונים של חברות נוספות יקבלו את האישורים הנדרשים. לפי התחזיות, עד הרבעון השלישי של 2021, יגיעו לסינגפור מספיק חיסונים כדי לחסן את כל האוכלוסייה. ב-29 בדצמבר נכנסה סינגפור לשלב השלישי (phase 3) של תהליך הקלת ההגבלות. בשלב זה יותרו פגישות בבתים של עד שמונה בני אדם (בניגוד לחמישה בלבד) וכן יחולו הקלות בהגבלות הנוגעות לתפוסה בבתי תפילה, סופרמרקטים מקומות ציבוריים דומים.

כך למשל, החל מה-28 בדצמבר אטרקציות תיירותיות יוכלו לפעול בתפוסה של 65% (במקום 50% בלבד) ואילו קניונים יוכלו להכניס יותר מבקרים משהורשו להכניס עד כה (אדם אחד על כל 8 מ”ר במקום אדם אחד על כל 10 מ”ר). כמו כן החל מה-28 בדצמבר ניתן לקיים הופעות בחללים סגורים מול 250 צופים (במקום 50 בלבד) כל עוד ניתן לחלק את החלל לחמישה אזורים מופרדים.

למידע נוסף אודות ההקלות של השלב השלישי (28/12/2020), ניתן להיכנס לעמוד הרלוונטי באתר הרשמי של ממשלת סינגפור בלינק הזה.

מערכת מימון שירותי הרפואה בסינגפור

ישנם מספר רבדים במערכת מימון שירותי הרפואה בסינגפור ולא אחת המטופל ייהנה ממימון של מספר רבדים במסגרת טיפול בודד. באופן כללי ביותר המערכת כוללת את שלוש התכניות הבאות:

  • MediShield Life – תכנית ביטוח אוניברסלית לכיסוי הוצאות רפואיות בגין אשפוז בבית חולים ממשלתי, הניתנת עבור פרמיה חודשית נמוכה מאוד. החיסכון אמור להיות מתועל לטובת אשפוז במחלקות בדרגות B2 ו-C אך ניתן להשתמש בו גם לטובת אשפוז במחלקות בדרגות A ו-B במקרה הזה, החיסכון יכסה רק אחוז מסוים מההוצאות. כמו כן החיסכון מיועד לכסות הוצאות רפואיות עבור סוגים מסוימים של טיפולים שלא דורשים אשפוז כמו טיפולי דיאליזה למשל.
  • MediSave – אחוז מסוים מהמשכורת של כל האזרחים ותושבי הקבע בסינגפור מופרש לטובת חיסכון שמטרתו להשלים את התשלומים שהמטופלים צריכים לשלם מכיסם בגין אשפוזים, כשסך הכול על המעסיק והעובד להפריש בין 10.5-8 אחוזים מהמשכורת החודשית (משתנה בהתאם לגילו של העובד). בניגוד למקובל בישראל, ההפרשות החודשיות מתועלות לטובת חיסכון הנושא ריבית נאה של עד 5% ולא מועברות באופן אוטומטי לספקי שירותי הרפואה. בחיסכון גם ניתן להשתמש למשל לכיסוי הוצאות רפואיות עבור בני המשפחה של העובד.
  • MediFund – רשת ביטחון ממשלתית המיועדת לכסות הוצאות רפואיות של תושבי קבע ואזרחים שלא יכולים לכסות את ההוצאות הרפואיות שלהם באופן עצמאי או על ידי הרבדים האחרים בשל מצבם הכלכלי.
ביטוח בריאות
ביטוח בריאות

בתי החולים בסינגפור

להלן הפרטים של מספר בתי חולים בסינגפור, לכל צרה שלא תבוא:

בתי חולים ציבוריים:

בתי חולים פרטיים:

 

ומה לגבי ישראלים שנמצאים ברילוקיישן בסינגפור?

מערכת הסבסוד הממשלתית, מאפשרת לאזרחים ותושבי קבע ליהנות ממימון הרלוונטי בעיקר עבור שירותי הרפואה הציבוריים, המזוהים עם זמני המתנה ארוכים ותנאי אשפוז לא “מפנקים” במיוחד. שירותי הרפואה הפרטיים לעומת זאת, מתאפיינים בזמני המתנה קצרים, במתקנים נוחים יותר וברמות מחירים גבוהות הרבה יותר. לאור זאת, כ-75% מאזרחי סינגפור, מבוטחים גם בביטוח בריאות פרטי.

אין ספק שממשלת סינגפור משקיעה משאבים רבים הן בשירותי הבריאות שלה והן בסבסוד שלהם ומאפשרת גם לאזרחים מעוטי יכולת, ליהנות משירותי רפואה מצוינים. אך מה שחשוב להבין בהקשר זה הוא שכל היתרונות של מערכת הסבסוד הממשלתי, אינם רלוונטיים כלל וכלל עבור ישראלים שעושים רילוקיישן לסינגפור. אלו האחרונים, צריכים לדאוג מראש לביטוח פרטי, שלרוב מסופק על ידי המעסיק המקומי.

מזוודות בשדה תעופה
בדרך לסינגפור עוברים בשדה התעופה

 

האם יש צורך לרכוש פוליסת ביטוח נוספת, מעבר לזו שמספק המעסיק?

בזמן שמנהלים משא ומתן על חוזה העבודה עם המעסיק הפוטנציאלי, חשוב להתייחס בכובד ראש לסוג, אופי והרכב ביטוח הבריאות שמציע המעסיק. מובן שישנו תמיד מקום למשא ומתן אך בהחלט יתכן גם שבסופו של דבר יוחלט לקבל את הצעת העבודה, בזמן שביטוח הבריאות אינו מקיף מספיק. במקרים האלו, ישנה חשיבות עליונה לרכוש פוליסת ביטוח פרטית נוספת, שתשלים את הפערים הקיימים בפוליסה המסופקת על ידי המעסיק.

מעבר לזה, חשוב להדגיש כי ישנם ישראלים רבים המגיעים לסינגפור ללא חוזה עבודה, בדגש על ישראלים המעוניינים להגיע לסינגפור כדי להקים עסק חדש או שלוחה מקומית של עסק קיים. כיוון שבמקרה הזה אין בתמונה מעסיק מקומי, הרי שגם כאן יש לתת לנושא הביטוח הרפואי הפרטי, משנה חשיבות. מצבים נוספים המחייבים רכישת פוליסת ביטוח רפואי באופן פרטי כוללים בין השאר מעבר של ישראלי הנשוי לאזרח/ית סינגפור/ית וכן מעבר של ישראלים עם ילדים או בני זוג שטרם מצאו עבודה בסינגפור.