ישראל היא אחת ממרכזי ההייטק והסטארט-אפ החדשניים בעולם. אך עם זאת, החלום על הרפתקאות מעבר לים הופך למציאות כשאפשר לארוז את הלפטופ ולעבור לעבוד באחת מבירות ההייטק הגדולות בעולם. הכנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על המקומות הטובים ביותר לרילוקיישן עבור אנשי ההייטק.

סיליקון ואלי – בירת ההייטק המפורסמת בעולם

סיליקון ואלי הממוקמת בסן פרנסיסקו, קליפורניה, היא ללא ספק המקום עם ריכוז ההייטק הגבוה בעולם. עם מעל 1000 חברות וארגונים גדולים ו-40,000 סטארטאפים, רילוקיישן לסן פרנסיסקו הוא ללא ספק הדבר הנכון לעשות למי שמעוניין להקפיץ את הקריירה. רוב המשרדים ממוקמים בדרום מזרח העמק, מסן-פרנסיסקו ועד סן-חוזה. האזור מושך אליו את החברות הגדולות בזכות מוניטין גבוה, מספר רב של אוניברסיטאות יוקרה, ועוד.  בין החברות תוכלו למצוא ענקיות כמו אפל, מטא, גוגל, וורדפרס ועוד.

יש מאות אלפי משרות הייטק פתוחות בסיליקון ואלי בכל רגע נתון. התחום הנחשב כמבוקש ביותר כיום הוא פיתוח פול סטאק. עמק הסיליקון הוא גם מקום מצויין לאלו המעוניינים לשלב לימודים ועבודה. המוסדות המובילים בה הם ברקלי (Berkeley), אוניברסיטת סן פרנסיסקו הפרטית, ואוניברסיטת מדינת סן פרנסיסקו הציבורית. תוכלו למצוא היצע רחב של משרות התמחות המתאימות לסטודנטים בחברות גדולות כמו ניסאן ואינטל. למרות שההיצע גבוה, כך גם הביקוש, וכדי להשיג משרה טובה תצטרכו להפגין ידע ונסיון. 

את הויזה תוכלו להוציא בקלות יחסית, על סמך מכתב הזמנה רשמי מהמעסיק העתידי או באמצעות הצהרה מגובה בהוכחות על כישורים בתחום. עם זאת, המיסוי על ההכנסות שלכם כתושבים יהיה גבוה יותר מהמיסוי על אזרחי ארה”ב, לכן מומלץ לבדוק האם באפשרותכם להוציא אזרחות אמריקאית.

כל זאת, בתוספת החלום האמריקאי הוותיק והמוכר, הופכים את האפשרות של רילוקיישן לארה”ב לאטרקטיבית במיוחד עבור ישראלים רבים.

סיליקון וואלי- בנייני גוגל

ברלין – בירת ההייטק האירופאית

עם 3000 חברות סטארט-אפ וסצנת הייטק תוססת שאפילו הקורונה לא הצליחה לחסל, ברלין נחשבת כיום לבירת ההייטק הגדולה באירופה. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא המדיניות הממשלתית: עידוד משקיעים באמצעות חקיקה נוחה ומיסוי נמוך.
ברלין היא גם עיר סטודנטיאלית אשר מושכת צעירים מכל רחבי העולם, וקיימות בה אלפי משרות פנויות וביקוש אדיר בכל רגע נתון למתכנתים מנוסים ולג’וניורים – כך שכנראה שתוכלו למצוא עבודה בקלות יחסית, בהתאם לרמת הניסיון שלכם.

אם אתם מהגרים עם בתבן זוג שאינו עובד בתחום ההייטק, תשמחו לדעת שקיימות אינספור אפשרויות תעסוקה לישראלים בגרמניה. בין המקצועות המבוקשים ביותר כיום נמצאים סיעוד וטיפול בקשישים, זאת עקב הזדקנות האוכלוסייה הגרמנית. בנוסף, קיימת דרישה בכל מקצועות הרפואה. אזרחים ישראלים יכולים להיכנס למדינה כתיירים, ולאחר מכן להגיש בקשה לאשרת שהייה קבועה על בסיס עבודה. מדובר בהליך ביורוקטי שדורש מעט התמצאות, אך בקשות מנומקות היטב מתקבלות לרוב בקלות יחסית.

מרכז העיר ברלין עם נוף שקיעה

פולין – המדינה החדשה של עולם ההייטק 

מזרח אירופה הוא איזור מושלם עבור רילוקיישן, ובטח לעבודה. מדובר באזור זול למחיה, ועם זאת מתפתח ומערבי. בעקבות המצב ברוסיה ואוקריאנה חברות הייטק רבות חיפשו לאן להעביר את העובדים שלהן. אוקריאנה הייתה מלאה בחברות הייטק, אשר הושיבו את המטה האירופי שלהן שם. גם לחברות ישראליות היו משרדים באוקריאנה, אשר חיפשו פתרון עבור העובדים המקומיים וגם עבור לא מעט עובדים ישראליים. לאט לאט, החלה פולין לקלוט לא מעט פליטים מאוקריאנה, ולכן המון עובדים מחברות הייטק עברו כבר להתגורר בפולין. ולא בכדי, פולין היא מדינה אירופית בעלת אווירה תוססת, חיי לילה ונוף אירופי שיעשה לכם טוב עם הקפה של הבוקר.

כיום, יש כבר כ-70 חברות הייטק ישראליות אשר העבירו את העובדים שלהן לפולין. בחברות כאלו נדרשים עובדים ישראליים אשר ינהלו את האופרציה מול המטה הישראלי ואת העובדים המקומיים, ככה שאם אתם מתכננים רילוקיישן זו יכולה להיות אפשרות מצויינת עבורכם.

לרוב, אם אתם רוצים לעבוד תחת חברה ישראלית אשר תעביר אתכם לרילוקיישן במזרח אירופה, תוכלו מלכתחילה להגיש קורות חיים למשרה בחו”ל ולא להתחיל מהמשרדים בארץ. בנוסף, לרוב חברות ההייטק הן אלו שדואגות לעובדים לויזות ולאישורים השונים ככה שתוכלו לחסוך לעצמכם לא מעט בירוקרטיה.

אם אתם שוקלים לפתוח סטארט-אפ, פולין מקבלת בחום גם חברות חדשות. פולין גובה רק 5% מס חברות ולא דורשת תמלוגים. בפולין יש כיום חברות ומשקיעים מסקנדינביה, אנגליה, ארה”ב, גרמניה, סין ועוד – מדינות שמאופיינות ביזמים ואנשי עסקים שיודעים לזהות הזדמנות עסקית רגע לפני כולם.

נוף מרכז העיר ורשה

תאילנד – לעבוד ולהיות בחופשה

תעשיית ההייטק בתאילנד לא גדולה, והיא מונה סה”כ כ-70 חברות סטארט-אפ אשר רובם מרוכזות בעיר הבירה בנגקוק. קיימות גם מספר חברות הנמצאות באיים (צ’אנג מאי ופוקט). חלק מהחברות הן חברות אירופאיות שרק המשרדים שלהן ממוקמים בתאילנד, מסיבות שונות – בין היתר, הקלות המס שהממשל התאילנדי מעניק למשקיעים בטכנולוגיה במדינה. 

עם זאת, המדינה מושכת עובדי הייטק רבים, אשר מגיעים אליה לרילוקיישן או כנוודים דיגיטליים – אנשים שנודדים ממדינה למדינה ועובדים מרחוק. המחייה הזולה והנופים היפהפיים הופכים את תאילנד ליעד המושלם, ורבים מהישראלים מבינים זאת. שעות עבודה מעטות יכולות לממן את כל ההוצאות, ועוד להשאיר קצת כסף בצד. אפשר לעבוד מבנגקוק התוססת או מאחד האיים השלווים והפסטורליים. רק אתם, החופים הלבנים, הקוקוסים והלפטופ. 

אם התקבלתם לעבודה בחברה הממוקמת בתאילנד, תוכלו לבקש ממנה הזמנה רשמית וככה תוכלו להנפיק ויזת עבודה של שנה עבורכם ועבור בן או בת זוג. אם אתם פרילאנסרים, כנראה שתצטרכו להסתפק בויזת תייר לחודשיים. עם זאת, בזמן הקורונה הממשלה התאילנדית ניסתה למשוך זרים בעלי ממון, ואיפשרה הקלות בקבלת ויזה קבועה לאנשי עסקים. אם אתם מחפשים אפיק השקעה יצירתי ומעוניינים להשתקע במדינה עם הנופים המרשימים ביותר במזרח, זה בהחלט כיוון ששווה לבדוק. בתאילנד יש לכם מגוון מקומות מגורים, תוכלו לבחור לגור בעיר גדולה כמו בנגקוק, או באחד מהאיים המבוקשים באזור כמו קופנגן. בכל אופן, עלויות המחיה בתאילנד זולות מאוד, ככה שהאופציות העומדות בפניכם רחבות. 

בחור עובד עם הלפטופ, יושב על עץ עם רקע ים

לפני הרילוקיישן, לא לשכוח…

הדבר החשוב ביותר שיש לדאוג לו כשיוצאים מהארץ לכל מטרה, הוא ביטוח בריאות. אם אתם נוסעים מטעם העבודה לרב ידאגו לכם לביטוח מתאים אך תמיד כדאי לוודא שהוא אכן כולל את כל הצרכים שלכם. אם אתם נוסעים כפרילאנסרים, מחפשים עבודה או שהארגון לא דואג לכם לכיסוי מלא, אתם עלולים למצוא את עצמכם בצרות. בדיוק לשם כך יש לנו ביטוח בריאות ייעודי לרילוקיישן, שידאג לכם בכל מקום בעולם ויוודא שבסופו של דבר, תרגישו בבית בכל העולם.