הונג קונג, השוכנת בדרום סין, הייתה עד שנת 1997 מושבה בריטית וכיום היא אזור מנהלי מיוחד של סין הכולל את האי הונג קונג, קאולון והטריטוריות החדשות. הונג קונג נחשבת לעיר קוסמופוליטית ובינלאומית, המהווה סוג של פיוז’ן בין מסורת סינית לתרבות מערבית. מדובר באחת הערים הצפופות בעולם, עם קו רקיע עמוס באלפי גורדי שחקים, אך יש בה גם למעלה מ-200 איים, חופי ים ואזורי טבע שלווים. יש לציין כי בשנה האחרונה, מאז נכנס לתוקף ביוני 2020, חוק הביטחון הלאומי הסיני שמאיים לשלוח למאסר עולם כל מי שנחשד בבדלנות חתרנות, טרור וקשירת קשר עם מדינות זרות – נוצרה מתיחות רבה בין סין למדינות במערב החוששות מפגיעה בעצמאות של הונג קונג – אחת הסיבות להצלחתה של העיר כמרכז סחר עולמי.

רילוקיישן להונג קונג

עבודה בהונג קונג

עיקר הפעילות הכלכלית של הונג קונג מתבססת על סחר עם סין ועל תעשיית הבנקאות שנחשבת לבולטת במיוחד. חברות בינלאומיות וגם ישראליות מחזיקות סניפים ושלוחות בהונג קונג, ומציעות לעובדים משרות בתחומי כלכלה, כספים, ניהול ושיווק. 

הונג קונג נחשבת גם למוקד מרכזי של תעשיית ההייטק העולמית, ויש בה היצע רחב של משרות הייטק, כגון תכנות, פיתוח ומערכות מידע. משרות נוספות שאפשר למצוא בהן עבודה בהונג קונג הן הוראת אנגלית וטיפול בילדים.

חשוב לדעת: שעות העבודה בהונג קונג הן מרובות. עובדים לרוב שישה ימים בשבוע, כאשר ימים שני ושישי הם ימים מקוצרים. יום שבת הוא יום חופשי.

ישראלים המעוניינים לבצע רילוקשיין להונג קונג צריכים קודם כל למצוא מעסיק שידאג להם לויזת עבודה ואף למימון הוצאות. המלצה חמה: אל תעברו להונג קונג לפני שמצאתם עבודה מסודרת ובדקתם את עלויות המחייה ביחס לשכר שאתם עומדים להרוויח. 

אפשר לחפש משרות דרך הרשתות החברתיות או לנסות ליצור קשר עם “ציידי ראשים” שמתעסקים בתחום שלכם ולנסות לקבוע ראיון עבודה. עם זאת, חשוב לזכור כי הונג קונג נחשבת תחרותית מאוד בכל הקשור למציאת עבודה (בעיקר בתחום הבנקאות וההשקעות) וחברות אינן ממהרות לממן ולהוציא ויזות עבודה לתפקידים זוטרים. 

הולכי רגל בהונג קונג

סוגי ויזות להונג קונג

כדי לעבוד בהונג קונג יש להוציא אשרת עבודה מתאימה. עובד שייתפס ללא אשרה, צפוי לעונשים כספיים כבדים ואף לעונשי מאסר. בהונג קונג יש מספר סוגי ויזות המאפשרות שהייה קבועה ואפשרות לעבוד באופן חוקי. להלן הבולטות שבהן:

ויזת עבודה

האשרה הנפוצה ביותר כשיוצאים לרילוקיישן להונג קונג. על מנת שתקבלו אשרה זו, על המעסיק שלכם להוכיח כי לא נמצאו מועמדים מקומיים מתאימים למשרה ולכן עליו להעסיק עובד זר. כמו כן, יש למלא מספר קריטריונים: בעלי תואר אקדמי או ניסיון התמחותי במקצוע נדרש במדינה, וכזה שיסייע לכלכלה המקומית; ויזת עבודה ניתנת לתקופה של שנה, לאחר מכן יש לחדשה.

ויזת יזם

אשרה עבור יזמים המעוניינים להקים עסק בהונג קונג. על מנת לקבל ויזת יזם יש למלא מספר קריטריונים, בהם: הוכחה כי העסק העתידי הוא בעל תרומה לפיתוח כלכלת סין והצגת תעודות לגבי ניסיון מקצועי. ויזת יזם ניתנת לתקופה של שנה, לאחר מכן יש לחדשה.

ויזת השקעה QMAS 

אשרה מיוחדת הניתנת למהגרים איכותיים בעלי מיומנויות ספציפיות (כאלה שיתרמו להתפתחותה של הונג קונג). כדי לקבל אשרה זו יש למלא מספר קריטריונים: 

  • מועמדים בגיל 18-50 
  • בעלי יכולת פיננסית להתקיים בהונג קונג ללא תעסוקה קבועה
  • ללא תיק פלילי
  • בעלי רמה גבוהה של אנגלית או סינית (קנטונזית)
  • בעלי תואר אקדמי. 

קבלת הויזה מותנית בשיטת ניקוד הקובעת זכאות. בנוסף, נלקחים גורמים נוספים בחשבון, בהם: ניסיון תעסוקתי, קרובי משפחה בהונג קונג, מקצוע בן/בת הזוג, מספר הילדים במשפחה ועוד.

הונג קונג

ביטוח רפואי להונג קונג

מערכת הבריאות בהונג קונג נחשבת לאחת הטובות בעולם ומורכבת ממערכת ציבורית ופרטית. המערכת הציבורית מסובסדת על ידי הממשלה וכוללת מרפאות מומחים ובתי חולים ציבוריים. המערכת הפרטית כוללת בתי חולים פרטיים ומרכזים רפואיים המציעים שירותי רפואה מתקדמים. 

למערכת הבריאות הציבורית יש מספר חסרונות, כאשר הבולט שבהם הוא חוסר בזמינות תורים לרפואה מקצועית. כמו כן, לרוב לא תוכלו להגיע לרופא משפחה קבוע אלא לרופא הראשון שפנוי. על מנת להיות זכאים לשירותי מערכת הבריאות הציבורית, עליכם להחזיק בתעודת זהות מקומית (הנפקת ת.ז היא חובה על כל מי ששוהה בהונג קונג מעל חצי שנה). תושבים עד גיל 11 זכאים לשירותי הביטוח הציבורי.

רוב הישראלים המבצעים רילוקיישן להונג קונג אינם מסתפקים בשירותי הבריאות הציבוריים ומעדיפים לדאוג לעשות ביטוח רפואי בהונג קונג, כדי לכסות את עצמם בביטוח שיבטיח להם שירותים רפואיים מקצועיים, טיפול בבתי חולים פרטיים עם צוות רופאים דוברי אנגלית ותנאי אשפוז ברמה גבוהה. 

חברות הביטוח הפרטיות המקומיות הן מאוד יקרות, ולכן מומלץ לבחור בחברות ביטוח בינלאומיות. שימו לב: חברות גדולות נוהגות לבטח את העובדים שנמצאים ברילוקיישן בביטוח פרטי כחלק מתנאי ההעסקה. בכל מקרה כדאי לכם לבדוק לפני המעבר ביטוח בריאות לישראלים ברילוקיישן.

 

החיים בהונג קונג

כאשר מתחילים לחפש מגורים בהונג קונג, עליכם קודם כל להחליט האם אתם מעוניינים לגור בדירה בבניין מגורים או בבית פרטי. לכל סוג מגורים יש יתרונות משלו. לרוב, בנייני מגורים קרובים יותר למרכז העיר ואילו בתים פרטיים ממוקמים בשכונות טובות ומרוחקות מהמרכז הסואן. כמובן שהעניין תלוי בעיקר בשיקולי תקציב.

הדירות המוצעות להשכרה בהונג קונג הן בדרך כלל נקיות ובמצב טוב. כאשר אתם מגיעים לראות דירה, חשוב לבדוק האם יש מיזוג אוויר ולא להתפשר עליו. כמו כן, יש לדעת שבבניינים ישנים יחסית לא תמיד יש חיבור לגז. בחיפוש אחר דירה כדאי לקחת בחשבון מרחק ממקום העבודה וכן מאזורי הקניות, למרות שאמצעי התחבורה בעיר נוחים מאוד. 

הונג קונג נחשבת לאחד המקומות היקרים ביותר בעולם מבחינת דיור, ומחיר השכירות יכול להיות פי שלוש ואף יותר משכירות בתל אביב, אך כיוון שהמשכורות כאן הן לרוב גבוהות, מדובר בהוצאה אפשרית. בהונג קונג מקובל לנהל משא ומתן על מחיר השכירות החודשי, אלא אם בעל הדירה ציין מחיר סופי. יש לקחת בחשבון שבנוסף למחיר השכירות החודשי תדרשו לשלם עלויות ניהול ומס ממשלתי, ולכן שימו לב האם המחיר הנקוב כולל את עלויות אלה. 

אם תרצו, תוכלו לשכור את שירותו של מתווך מקומי לשם מציאת דירה, או לנסות להיעזר בישראלים אחרים ברשתות החברתיות. קבוצת פייסבוק שדרכה אפשר לחפש דירות:  Apartments between Hong Kongers.

ישראלים מתגוררים בעיקר באי הונג קונג, עם דגש על אזור מיד לוולס (Mid-levels), אבל גם באזורים נוספים. כמו כן, קיים בית חב”ד, מספר מסעדות כשרות ובית קברות יהודי.

אתר הקהילה היהודית בהונג קונג: http://www.jcc.org.hk/

תיירות בהונג קונג

 

רילוקיישן משפחתי להונג קונג

אחד המכשולים ברילוקיישן למדינה זרה הוא התמודדות עם השפה המקומית. בהונג קונג אמנם מדברים גם אנגלית (כשפה שנייה), אבל בהחלט מומלץ ללמוד סינית בסיסית. במידה ואתם עושים רילוקיישן עם המשפחה, אחד הדגשים שיש לשים הוא על חיפוש מסגרות חינוכיות מתאימות.

באופן כללי, החיים בהונג קונג עבור משפחות עם ילדים הם מאוד נוחים ומערביים. יש בה קהילה גדולה של יהודים וישראלים, כולל גן ובית ספר בשם “כרמל” השייכים לקהילה היהודית. בית הספר כרמל הוא אחד מבתי הספר הבינלאומיים בהונג קונג, המעניק חינוך ברמה גבוהה מגיל גן ועד תיכון.

 

האקלים בהונג קונג יכול להיות מאתגר בשל אופיו הטרופי, כאשר התקופה הקשוחה ביותר היא בין מאי לספטמבר, אז הלחות יכולה להגיע ל-95 אחוז! כמו כן, האזור בו שוכנת הונג קונג סובל מטייפונים וסערות טרופיות, בעיקר בין החודשים מאי לנובמבר. עם זאת, בהונג קונג מתורגלים בכל הקשור לפגעי מזג האוויר והתושבים מקבלים התראות בהתאם.

ואם תרצו לשמח את הילדים, תוכלו להבטיח להם שבביתם החדש הם יוכלו ליהנות מלא מעט בילויים ואטרקציות, כאשר גולת הכותרת היא פארק דיסנילנד הונג קונג.