רגע לפני שאתם אורזים את חייכם ועוברים לגור באיטליה, חשוב למצוא מקום מגורים מתאים לצרכיכם ולהעדפותיכם האישיות. מציאת נכס למגורים באיטליה היא משימה לא פשוטה העלולה לקחת זמן, ולכן כדאי להיערך מראש למשימה, בייחוד אם אינכם שולטים היטב בשפה האיטלקית. מדריך מקיף למגורים באיטליה לקראת רילוקיישן.

מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים אזור מגורים באיטליה?

כאשר עומדים לפני מעבר למדינה אחרת, חשוב לקחת בחשבון לא מעט פרמטרים שישפיעו על איכות חייכם, כמו יוקר מחייה, תחבורה ציבורית, ביטחון אישי וכד’. במידה שמדובר ברילוקיישן עם המשפחה, כדאי לקחת בחשבון גם את הצרכים וההעדפות של שאר בני המשפחה, על מה ניתן להתפשר ועל מה לא, ורק אחר כך להתחיל בחיפוש. 

חשוב שתדעו כי חיפוש דירה באיטליה, במיוחד בערים הגדולות, יכול להיות תהליך ארוך בן כמה חודשים, במיוחד לישראלים שאינם שולטים בשפה. לכן, מומלץ להתחיל את החיפוש זמן רב מראש ולהצטייד בהרבה סבלנות. דבר נוסף, בעת חיפוש דירה יש להיזהר ממעשי הונאה, כמו שליחת מפתחות באמצעות הדואר.

Rome, Italy
Rome, Italy

איפה מתגוררים מרבית הישראלים שחיים באיטליה?

כיום חיים באיטליה כ-25 אלף יהודים וישראלים, מרביתם חיים בערים הגדולות, שם ישנן קהילות יהודיות וישראליות. הקהילות היהודיות הגדולות ביותר נמצאות ברומא, מילאנו, נאפולי וטורינו; קהילות קטנות יותר ופחות מאורגנות נמצאות בערים איטלקיות נוספות, כמו: ונציה, ליבורנו, בולוניה, פאביה ופיזה. באזורים בהם יש קהילות יהודיות גדולות תוכלו למצוא לרוב גם בית חב”ד ועסקים לממכר אוכל כשר. 

במידה וקיבלתם הצעה לרילוקיישן באיטליה, סביר שאזור המגורים ייקבע לפי מקום העבודה. במידה ואתם מתכננים מעבר עצמאי לאיטליה ומחפשים בכוחות עצמכם הזדמנויות הגירה, תוכלו לבחור את מקום המגורים לפי העדפותיכם. קחו בחשבון שככל שאזור המגורים הוא קטן ונידח יותר, כך הסיכוי להסתדר ללא איטלקית שוטפת הוא קטן. בנוסף שימו לב לבדוק ביטוח בריאות לאיטליה לפני נסיעתכם. 

 

מה כדאי לדעת על המוקדים המרכזיים לרילוקיישן באיטליה?

איטליה מחולקת ל-20 מחוזות, כאשר כל מחוז מחולק לפרובינציות ובכל פרובינציה כמה ערים. לכל מחוז באיטליה אופי שונה, עם מנטליות ייחודית ואורח חיים אופייני. מבחינת יוקר מחייה, כמו בכל מקום בעולם – ככל שמדובר בעיר מרכזית וגדולה יותר, כך גם עלויות המחייה והדיור יעלו בהתאם. במידה ואתם מתכננים לעבור לאיטליה, קחו בחשבון שתצטרכו ללמוד איטלקית. אמנם בערים הגדולות הסיכוי שתסתדרו בלי איטלקית שוטפת הוא גבוה יותר, אך כדי להסתדר בחיי היומיום, להשתלב בחברה ולצלוח את הבירוקרטיה המקומית תהיו חייבים לדעת את השפה ברמה טובה. 

רומא

הקהילה היהודית ברומא היא הקהילה הגדולה והוותיקה ביותר והיא מונה כיום כ-15 אלף איש. מחיר דירות להשכרה ברומא משתנה בהתאם למיקום, וכלל שתתרחקו ממרכז העיר כך המחיר ירד, למשל: שכירות חודשית של דירה עם חדר שינה אחד עומדת על כ-1,000 אירו לחודש, כאשר מחוץ למרכז העיר המחיר יכול לרדת לכ-700 אירו. רומא אינה עיר זולה למגורים ולמחייה, אך בהשוואה לערים אירופיות אחרות, היא פחות יקרה. אחד היתרונות של המגורים ברומא הן אפשרויות החינוך, מבתי ספר ציבוריים ועד בתי ספר פרטיים ואוניברסיטאות מצוינות. התחבורה ברומא נחשבת יחסית נוחה ואין בעיה להגיע בקלות ממקום למקום. החיסרון במקרה זה הם הרחובות הצרים, עומסי התנועה בשעות מסוימות והצפיפות בתחבורה הציבורית. יתרון נוסף למגורים ברומא הן הטיסות הישירות הרבות בקו רומא-תל אביב.

 

מילאנו

מילאנו נחשבת כעיר היקרה באיטליה. מחירי השכרת דירות במילאנו דומים לרומא, ואפילו מעט יקרים יותר, וגם יוקר המחייה גבוה יותר ממקומות אחרים. מוסדות החינוך בעיר נחשבים מפותחים מאוד והאוניברסיטאות בה הן מהטובות באירופה. הקהילה היהודית במילאנו היא השנייה בגודלה באיטליה (מונה כ-7,000 איש) והיא כוללת מוסדות חינוך (גני ילדים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ובית ספר תיכון), בית חב”ד, מכולות ומסעדות כשרות. אחד החסרונות למתגוררים בעיר הן העומסים הגדולים בתחבורה הציבורית.

 

פירנצה

עיר ידידותית מאוד ונוחה, שניתן לחצות ברגל בכ-40 דקות מקצה לקצה. פירנצה אהובה מאוד על תיירים, אבל בניגוד לרומא ולמילאנו הכורעות תחת עומס התיירים, כאן העומסים פחות מפריעים להתנהלות היומיומית, בעיקר כאשר מתרחקים ממרכז העיר. התחבורה הציבורית בעיר נוחה ומגיעה כמעט לכל מקום. בפירנצה נמצאת הקהילה היהודית והישראלית השלישית בגודלה באיטליה, כולל מוסדות חינוך יהודיים, בית חב”ד, מסעדות כשרות וחנויות לממכר מוצרים כשרים.

 

טורינו

 בירת חבל פיימונטה, שבצפון מערב איטליה היא עיר יפה ונקייה, עם אווירה סטודנטיאלית. טורינו מזכירה קצת את מילאנו, אך עלויות הדיור והמחייה בה זולים יותר. בטורינו נמצאת הקהילה היהודית הרביעית בגודלה באיטליה. התחבורה הציבורית בעיר היא יעילה, תחושת הביטחון האישי היא גבוהה ויש מגוון אפשריות חינוך טובות, כולל בית ספר בינלאומי.

Rialto Bridge in Venice
Rialto Bridge in Venice

 

למי כדאי לפנות על מנת לחפש נכס מתאים באיטליה?

כדי למצוא  דירה או בית למגורים באיטליה אתם יכולים לנסות לחפש במספר דרכים:

  • פנייה אל סוכנות תיווך מקומית

השימוש בשירותי תיווך, בין אם על ידי סוכנות או מתווך עצמאי, כרוכים בעמלה, אך שירות זה יכול לזרז מאוד את התהליך. כדי להקל על התקשורת עם המתווך, בייחוד עם אינכם דוברים איטלקית שוטפת, אפשר לנסות לחפש סוכני נדל”ן ישראלים שמתגוררים באזור המגורים הרצוי – אלו יוכלו לסייע לכם לא רק במציאת מקום מגורים מתאים, אלא גם לעזור לכם בהתאקלמות הכללית, כמו מתן המלצות שונות באזור. 

  • קבוצות פייסבוק

אפשר לנסות ולחפש נכסים למגורים בעזרת קבוצות פייסבוק רלוונטיות של ישראלים שיוצאים לרילוקיישן או ישראלים ביעד הספציפי. כמעט לכל עיר גדולה באיטליה יש קבוצת פייסבוק רלוונטית, למשל: השכרה ומכירה – דירות ברומא, חיפוש דירה ברומא, השכרה במילאנו, ישראלים במילאנו, פירנצה בעברית, קבוצת ישראלים בטורינו, ישראלים בבולוניה, ישראלים בפיזה ועוד. כמו כן, אפשר להצטרף לקבוצה דירות באיטליה בין חברים שאינה מתמקדת במקום ספציפי. בקבוצות אלה תוכלו ליצור קשרים חדשים, להתייעץ עם ישראלים שכבר מתגוררים באיטליה ולהיחשף להזדמנויות מגורים. 

  • חיפוש באתרי אינטרנט יעודיים

כדאי לחפש נכס למגורים באתרי האינטרנט השונים: http://www.easystanza.ithttps://housinganywhere.com/Italy, http://www.easystanza.it, http://www.subito.it.

 

מצאתם נכס מתאים – מהו השלב הבא?

כאשר תמצאו נכס למגורים שמוצא חן בעיניכם, עליכם לקבוע פגישה עם בעל הנכס או החברה המשכירה לשם סגירת חוזה. כדאי לברר עם בעל הנכס את כל הפרטים הנוגעים למגורים בנכס המושכר, למשל: האם מחיר השכירות כולל את החשבונות, האם יש חיבור אינטרנט מסודר, האם הדירה מרוהטת, מהן האופציות שלכם לעזיבת הנכס לפני תום החוזה. חשוב מאוד לשים לב כי בעלי דירות רבים באיטליה מעדיפים להשכיר דירות ללא חוזה מסודר, אך דבר זה אינו מומלץ. מעבר לכך שחוזה שכירות מגן עליכם מפני סילוק מהנכס ללא התראה, כדאי לדעת כי אחד התנאים להוצאת רזידנציה/תושבות (Residenza) באיטליה הוא הצגת חוזה דירה חוקי. קחו בחשבון כי בעלי דירות נוהגים לעיתים לבקש ערבות בסכום של חודש-חודשיים שכירות.