מקסיקו היא אולי אינה היעד הראשון שחושבים עליו כאשר מדברים על רילוקיישן, אבל תופתעו לדעת שמדובר ביעד אטרקטיבי להגירה בשל עלויות המחייה הזולות, הכלכלה הצומחת, אפשרויות המגורים האיכותיות והקהילה היהודית החמה. במאמר זה נסקור את כל נושא המגורים במקסיקו עבור היוצאים לרילוקיישן, אזורי המגורים המומלצים, מוקדי הקהילה יהודית ועוד.

מעבר לאתרי התיירות המרשימים וחופי הים היפים, מקסיקו היא גם מרכז לפעילות עסקית ענפה, בעיקר בתחומים כמו תקשורת וטלקום, אבטחת מידע, כספים וניהול. הזדמנויות עסקיות אלה מושכות אל מקסיקו ישראלים רבים, המעוניינים לשדרג את רמת החיים האישית והמקצועית ולהתנסות בחוויה של פעם בחיים. 

אחד הצעדים הראשונים בדרך לרילוקיישן הוא מציאת מקום מגורים שיתאים לצרכים ולהעדפות האישיות של כל בני המשפחה. אפשרויות המגורים במקסיקו מגוונות, אך רוב הקהילה העסקית ממוקמת בעיר הבירה – מקסיקו סיטי. חשוב לרכז את החיפוש לפי צרכי מקום העבודה, אבל גם בהתאם למבנה המשפחתי שלכם, הנטיות האישיות והאילוצים.

מקסיקו סיטי - כיכר זוקאלו

 

מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים אזור מגורים במקסיקו?

אחד הדברים שחשוב לטפל בהם עוד לפני המעבר הוא מציאת מקום מגורים שמתאים לצרכים וגם לאילוצים של כל בני המשפחה.

חיפוש דירה, במיוחד בעיר גדולה ומבוקשת כמו מקסיקו סיטי, יכול לקחת זמן, במיוחד למי שאינו שולט באופן שוטף בספרדית. לכן, מומלץ להתחיל את החיפוש זמן רב מראש, עוד בטרם עוזבים את ישראל. אם אתם נשלחים מטעם מקום עבודה או מעסיק מקומי, סביר להניח שתקבלו ליווי, סיוע והכוונה במציאת מקום מגורים מתאים.

עניין חשוב שיש להתייחס אליו במדינה כמו מקסיקו הוא רמת הביטחון האישי, הנחשבת לבעייתית, בעיקר באזורים הסמוכים לגבולות המדינה ונשלטים על ידי כנופיות הסמים והפשע המקומיות. הערים הגדולות, כמו מקסיקו סיטי, נחשבות בטוחות הרבה יותר ובניינים רבים כוללים שמירה 24/7, אך גם בהן יש אזורים שפחות מומלץ לבקר. 

חשוב לציין כי יש הרבה נכסים להשכרה במקסיקו שלא מתפרסמים אונליין, ותוכלו להגיע אליהם רק אם תהיו שם. לפעמים פשוט יותר לשכור נכס לטווח קצר, אפילו דרך בוקינג או Airbnb, ורק בשלב הבא לחפש נכס לטווח ארוך. כך, תוכלו ללמוד להכיר את האזור והאוכלוסייה המקומית, לדעת יותר על האפשרויות העומדות בפניכם ולדייק לעצמכם את הצרכים שלכם.

איפה מתגוררים מרבית הישראלים שחיים במקסיקו?

כיום חיים במקסיקו כ-50 אלף יהודים, מתוכם כ-10,000 ישראלים המצויים ברילוקיישן. רוב הישראלים שעושים רילוקיישן במקסיקו למטרת עבודה מתגוררים בבירה מקסיקו סיטי. מקומות נוספים שבהם נמצאים ישראלים הם: קנקון, טיחואנה, גוודלחרה ומונטריי.

לקהילות היהודיות במקסיקו יש בתי ספר פרטיים, בהם לומדים גם לימודי יהדות ועברית; בתי כנסת, מסעדות עם אוכל כשר ומסעדות כשרות.

במידה וקיבלתם הצעה לרילוקיישן למקסיקו, סביר שאזור המגורים יקבע בהתאם למקום העבודה. אם אתם מתכננים מעבר עצמאי למקסיקו ומחפשים בכוחות עצמכם הזדמנויות הגירה, תוכלו לבחור את מקום המגורים לפי העדפותיכם.
אחד האתגרים המרכזיים לעובדים שעוברים להתגורר במקסיקו הוא ידיעת השפה הספרדית.  קחו בחשבון שככל שאזור המגורים הוא קטן ונידח יותר, כך הסיכוי להסתדר ללא ספרדית שוטפת הוא קטן.

רוב בתי המגורים בערים הגדולות במקסיקו הם מודרניים, חלקם בניינים מפוארים מאוד עם מגוון שירותים, כמו שמירה 24 שעות ביממה, בריכה ומכון כושר ועוד. 

גובה שכר הדירה לדירת 2 חדרים בעיר מרכזית, כמו מקסיקו סיטי, הוא כ-500-700 דולר, ולדירת 4 חדרים כ-900-1,300 דולר. המחיר כמובן תלוי במיקום הדירה וכמה היא קרובה למרכז העיר.

חשוב לציין, כי ברוב השכונות שבהן מתגוררים ישראלים ותושבי חוץ יש שמירה (גם בבניינים) ואפשר להסתובב בהן ללא חשש. 

חוף באיסלה מוחרס

מה כדאי לדעת על המוקדים המרכזיים לרילוקיישן במקסיקו?

מקסיקו סיטי

מקסיקו סיטי, העיר הגדולה והמאוכלסת ביותר בצפון אמריקה, היא גם המרכז המסחרי, התעשייתי והתרבותי של המדינה; עיר יפה ומרתקת, המציעה למבקרים בה שלל אטרקציות ומוקדי עניין. רוב הישראלים שמגיעים לרילוקיישן במקסיקו מתגוררים במקסיקו סיטי, ובעיקר בשכונות אינטרלומס, בוסקס, פולנקו וטקאמצ’לקו. במקסיקו סיטי תמצאו את הקהילה היהודית הגדולה ביותר במקסיקו, עם עשרות בתי כנסת, אוכל ומסעדות כשרות, גנים ובתי ספר יהודיים (מיסודי עד תיכון) שבהם לומדים מרבית ילדי הקהילה, ואפילו תנועות נוער יהודיות. מבחינת מגורים, האפשרויות כאן הן רבות ומגוונות – מבנייני מגורים מפוארים עם בריכות וחדרי כושר ועד מבנים עתיקים המחולקים לדירות – אך מחירי השכירות הם הגבוהים במקסיקו. החינוך במקסיקו סיטי נחשב ברמה טובה, והאוניברסיטה היוקרתית במקסיקו שוכנת בה.

בתחומי העיר פועלת רכבת תחתית יעילה (מחיר הנסיעה בה הוא מסובסד), וכן ממוקם בה נמל התעופה הבינלאומי של המדינה.
החסרונות העיקריים של מגורים במקסיקו סיטי הם זיהום האוויר הגבוה, הצפיפות הרבה ורמת הפשיעה הגבוהה – במיוחד בשעות החשיכה.

מונטָריי

מונטריי, בצפון מזרח מקסיקו, היא עיר מודרנית ומבוססת, הנחשבת למרכז תעשייתי, טכנולוגי ועסקי, בה ממוקמים משרדים של חברות מקסיקניות רבות. זו גם הסיבה שבעיר מתגוררים זרים רבים, המנהלים בה את פעילותם העסקית. תושבי העיר נהנים מעיר תוססת עם שירותים ותשתיות טובות ומגוון רחב של הזדמנויות פנאי. מבחינת ביטחון אישי, מונטריי נחשבת לעיר בעלת רמת הביטחון האישי הגבוהה ביותר במקסיקו, אבל גם כאן יש להיזהר בשעות הלילה באזורים מסוימים. 

הקהילה היהודית במונטריי מונה כ-500 איש, עם בית ספר יהודי בו לומדים תלמידים מכיתה א’ עד ט’, בית כנסת, תנועת נוער, מזון כשר ומוסדות שונים המשרתים את חבריה.

דרומית למונטריי נמצא “פארקה נסיונל קומברס דה מונטריי”, שמורת טבע שהוכרה על ידי אונסק”ו וכוללת פארק אקולוגי, מסלולי טיול המשלבים תצפיות על ציפורים ופרפרים, טיפוס על פני מדרונות תלולים וקניון מדברי.

גוודלחרה

העיר השנייה בגודלה במקסיקו, בצידה המערבי, נחשבת גם למרכז התרבותי החשוב ביותר במדינה ולאחת הערים המקסיקניות הכי אותנטיות שיש. איכות החיים בעיר נחשבת טובה (יש בה אפילו כמה שכונות יוקרה), מחירי השכירות אינם גבוהים והתושבים חמים ומסבירי פנים. גוודלחרה ידועה בקולינריה שלה, עם מאפים מיוחדים וטובים שתוכלו להשיג רק בעיר ומסעדות משובחות ולא יקרות. הקהילה היהודית בעיר מונה כ-700 איש והיא נחשבת קהילה מאורגנת ותומכת עם שירותי קהילה, דת וחינוך. בעיר ישנו בית ספר יהודי המתאים לילדים מגיל גן ועד כיתה ט’.

קנקון

קנקון היא עיר חוף הנמצאת על חופה המזרחי של מקסיקו, בחצי האי יוקטן. העיר נחשבת תיירותית מאוד ומפורסמת בחופי הים הלבנים ומי הטורקיז המופלאים. עיקר כלכלתה של קנקון מתבססת על תיירות, מדי שנה מבקרים בה מיליוני תיירים, ובשל כך היא גם מתאפיינת בתשתיות טובות, כבישים נוחים ותחבורה ציבורית יעילה. מזג האוויר בקנקון הוא טרופי, עם טמפרטורה שנתית ממוצעת של 27 מעלות ולחות גבוהה. קנקון היא שער להמון טיולים ואטרקציות ייחודיות, מאתרים ארכיאולוגיים מרתקים של תרבות המאיה ועד איים חלומיים ואתרי צלילה מרהיבים. בקנקון יש קהילה יהודית קטנה המונה עשרות משפחות ובית חב”ד.
דרומית לקנקון נמצאת עיירת החוף פלאיה דל כרמן, שגם בה מתגוררות כמה משפחות ישראליות ומול חופיה נמצא האי הקריבי קוזומל – גם בו תמצאו ישראלים.

טיחואנה

טיחואנה שוכנת על גבול מקסיקו-ארה”ב, סמוך לעיר סן דייגו. קרבתה של טיחואנה לארה”ב משפיעה על אופייה והתרבות המקומית ורוב כלכלתה מבוססת על תיירות נכנסת ממעבר הגבול. יוקר המחייה בעיר הוא נמוך, מחירי השכירות נמוכים, האוכל משובח, חיי הלילה מפותחים וחופי הים נפלאים. החיסרון העיקרי כאן היא רמת הפשע הגבוהה בה ידועה העיר. בטיחואנה מתגוררת כיום קהילה יהודית קטנה המונה כ-100 איש ובית חב”ד. 

למי כדאי לפנות על מנת לחפש נכס מתאים?

כדי למצוא  נכס למגורים במקסיקו אתם יכולים לנסות לחפש במספר דרכים:

  1. פנייה אל סוכנות תיווך מקומית או למתווך עצמאי שיסייעו בחיפוש נכס מתאים. שירותי תיווך כרוכים כמובן בעמלה, אך הם פתרון טוב אם אתם לחוצים בזמן ורוצים תוצאות מהירות. כדי להקל על התקשורת עם המתווך, בייחוד עם אינכם דוברים ספרדית שוטפת, אפשר לנסות לחפש סוכני נדל”ן ישראלים המתגוררים באזור המגורים הרצוי – אלו יוכלו לסייע לכם לא רק במציאת מקום מגורים מתאים, אלא גם לעזור לכם בהתאקלמות הכללית, כמו מתן המלצות שונות באזור. 
  2. אפשר לנסות ולחפש נכסים למגורים בעזרת קבוצות פייסבוק רלוונטיות, למשל: ישראלים במקסיקו, מקסיקו שלנו, מקסיקו הפורום הרשמי. בקבוצות האלה תוכלו ליצור קשר עם ישראלים שמתגוררים במקסיקו, להתייעץ עמם ולהיחשף להזדמנויות מגורים. 
  3. אפשר לחפש נכס למגורים באתרי האינטרנט השונים, למשל: https://www.realtor.com/international/mx/rent/, https://www.longtermlettings.com/find/rentals/mexico/, https://www.internations.org/go/moving-to-mexico/housing

מצאתם נכס מתאים – מהו השלב הבא?

לאחר שמצאתם מקום מגורים שמוצא חן בעיניכם ומתאים לדרישותיכם, עליכם לקבוע פגישה עם בעל הנכס או החברה שמשכירה אותו. אם אתם נעזרים במתווך, סביר להניח שהוא ידאג לתיאום הפגישה וקידום התהליך. בזמן הפגישה כדאי לברר עם בעל הנכס את כל הפרטים הנוגעים לשכירות ולזכויות שלכם, כמו: האם המחיר החודשי כולל את תשלום החשבונות, האם הדירה מרוהטת, האם נדרשים תיקונים בדירה ומי אחראי לבצעם, האם ניתן לשכור את הדירה לטווח ארוך, האם נדרשת ערבות כספית כלשהי לשם שכירת הדירה, מהן האופציות לעזיבת הנכס לפני תום החוזה ועוד. 

ביטוח בריאות במקסיקו 

אחרי שסגרתם מקום מגורים במקסיקו, לא פחות חשוב אם לא הכי חשוב שתדאגו לביטוח הבריאות שלכם בזמן הרילוקיישן. 

בעשור האחרון מקסיקו יישמה תוכניות שונות לשיפור מערך ביטוח הבריאות. כיום, כמעט כל אזרחי מקסיקו נהנים מביטוח רפואי, שמקבל סבסוד ממשלתי מסוים. מערכת הבריאות במקסיקו נחשבת למתקדמת – היא מספקת שירותים נרחבים ובעלת זמינות רבה לאוכלוסיה הרחבה.

לישראלים שמעוניינים לעבור להתגורר במקסיקו, כדאי לדאוג מבעוד מועד לעשות ביטוח רפואי לישראלים בחו”ל . למעשה מדובר בשלב חשוב בתהליך הרילוקיישן. אם מבצעים רילוקיישן עם המשפחה, יש לוודא שכל בני המשפחה נכללים בביטוח הבריאות ושפוליסת ביטוח מתאימה לצרכים הרפואיים של כל בני המשפחה.

אנחנו ממליצים לכם לדאוג לביטוח הרפואי ברילוקיישן לפני המעבר. חברת דיוידשילד מציעה לכם ביטוח רפואי ברילוקיישן, שזמין לכם 24/7 בשפה העברית וידע לתת לכם מענה בכל בעיה.

מעבר למקסיקו מצריך תכנון מדוקדק יחד עם ניהול היציאה לרילוקיישן. מקסיקו רחוקה מישראל, כך שיש לקחת בחשבון את המרחק מהמשפחה ומהארץ. אנחנו ממליצים לתכנן את המעבר שלכם בצורה קפדנית ולדאוג שלא שכחתם כלום לפני המעבר הגדול. 

דגל מקסיקו מתנפנף
Green, white and red Mexican flag waving.