עומדים בפני רילוקיישן לספרד? אחת המשימות הראשונות לקראת העתקת המגורים למדינה חדשה הוא חיפוש מקום מגורים שיתאים לצרכים שלכם. אז איפה כדאי להתגורר בספרד? מהם האזורים בהם תוכלו למצוא ישראלים אחרים? ומה חשוב לדעת לפני שאתם מחפשים נכס למגורים בספרד? כל המידע כאן בפנים

אם קיבלתם את ההחלטה להעתיק את מגוריכם לספרד למטרת קריירה או לימודים, חשוב שתזכרו כי אחת המשימות הראשונות שכדאי לדאוג להן היא מציאת מקום מגורים שיתאים להעדפותיכם האישיות.
ספרד היא המדינה הרביעית בגודלה באירופה, המשתרעת על שטח של מעל חצי מיליון קמ”ר, הכולל שלל נופים ואזורי אקלים, מאזור הררי וקריר ועד מדבריות צחיחות. האפשרויות למגורים כאן מגוונות, ולכן חשוב להתמקד ולרכז את החיפוש בהתאם למבנה המשפחתי שלכם, הנטיות האישיות וגם האילוצים.

מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים אזור מגורים בספרד?

כאמור, לפני שאתם ממהרים לארוז את חייכם בישראל ולעלות על מטוס, יש לקבל מספר החלטות חשובות, אחת מהן היא לגבי מקום המגורים העתידי שלכם.
אם אתם עומדים בפני רילוקיישן עם כל בני המשפחה, חשוב לקחת בחשבון את הצרכים של כל בני הבית, ורק אח”כ לגשת לחיפוש נכס למגורים. כמובן שאם אתם נוסעים לרילוקיישן מטעם מקום העבודה, זה יהיה הפרמטר העיקרי שיקבע את אזור המגורים, אליו יצטרפו אילוצי חינוך הילדים, אפשרויות תחבורה ועוד.
חיפוש דירה, במיוחד בערים הגדולות, יכול לקחת זמן, במיוחד לישראלים שאינם שולטים בשפה. לכן, כדאי להתחיל את החיפוש כמה חודשים לפני המעבר ולהצטייד בהרבה סבלנות. 

נוף פארק גואל- ברצלונה

איפה מתגוררים מרבית הישראלים שחיים בספרד?

רוב הישראלים והיהודים שחיים בספרד מתגוררים בערים הגדולות: מדריד, ברצלונה, ולנסיה ומלגה, אך למעשה אפשר למצוא קהילות קטנות של ישראלים ויהודים גם בערים נוספות במדינה. אם נשלחתם מטעם מעסיק לרילוקיישן בספרד, סביר להניח שאזור המגורים יקבע לפי מקום העבודה. אם הנכם מהגרים לספרד באופן עצמאי, כדאי לבצע מחקר קטן לגבי אופציות המגורים השונות העומדות בפניכם וכמובן לקחת בחשבון כי ככל שמקום המגורים הוא קטן ונידח יותר, כך הסיכוי להסתדר ללא ספרדית שוטפת הוא קטן.

מה כדאי לדעת על המוקדים המרכזיים לרילוקיישן בספרד?

ספרד היא מדינה גדולה ואפשרויות המגורים בה מגוונות, כאשר רוב הזדמנויות התעסוקה הן בערים הגדולות, ובעיקר במדריד ובברצלונה. יוקר המחייה בספרד נמוך משמעותית מיוקר המחייה בישראל, אך עם זאת יש לקחת בחשבון את עלויות המחייה והדיור בערים הגדולות והמרכזיות, משום שהן גבוהות יותר מאשר מחוץ לעיר. דבר נוסף שחשוב לזכור הוא כי מומלץ למצוא נכס למגורים עוד לפני שאתם עוזבים את ישראל, מכיוון שלא תמיד פשוט למצוא דירה לשכירות לטווח בינוני בספרד.

מגורים במדריד – 

בירת ספרד, בה מתגוררים למעלה מ-3 מיליון תושבים, היא גם עיר מגוונת ומודרנית שתמיד יש מה לעשות בה בשעות הפנאי והיא נחשבת לאחת הערים המובילות באירופה מבחינת איכות חיים. עם ארכיטקטורה מרשימה, מוזיאונים מובילים, פארקים ירוקים, אוכל משובח וחיי לילה סוערים – אין ספק שמדובר במקום נפלא לחיות בו. מיקומה המרכזי של מדריד הוא אידיאלי ומתאים לטיולים בכל רחבי המדינה, התחבורה הציבורית שלה היא מצוינת ומאוד נוחה, מזג האוויר בה מצוין, ויחסית לערי בירה אחרות בעולם – יוקר המחייה שלה נחשב נמוך. עם זאת, חשוב לדעת כי עלויות הדיור במדריד הן גבוהות יחסית לספרד. מבחינת ביטחון אישי חשוב לדעת כי מדריד נחשבת לעיר יחסית בטוחה ולא מסוכנת, כאשר החיסרון היחיד בה הם הכייסים הרבים. 

החינוך במדריך נחשב איכותי מאוד ויש בעיר מגוון רחב של בתי ספר בינלאומיים שיכולים להתאים לתושבים ברילוקיישן, רבים מהם בשפה האנגלית. אחד מבתי הספר הבולטים במדריד הוא בית הספר האמריקאי, הממוקם כ-15 קילומטרים צפונית-מערבית למרכז העיר. 

מגורים בברצלונה

עיר הנמל והחוף ברצלונה, שוכנת על חופי הים התיכון. ברצלונה היא בירת חבל קטלוניה, והעיר השנייה בגודלה בספרד עם למעלה ממיליון וחצי תושבים. ברצלונה היא עיר מגוונת מאוד מבחינה תרבותית, עם קהילה בינלאומית גדולה הכוללת למעלה מ-300 אלף זרים – מה שהופך אותה לעיר הנעימה ביותר עבור מהגרים בספרד. העיר היפהפייה והתוססת היא מקום נפלא לטיולים ובילויים עם מזג אוויר נפלא, ארכיטקטורה ייחודית, מוזיאונים מגוונים, חיי לילה טובים, מסעדות משובחות ואווירה קלילה – אך עבור תושבי העיר,  לעיתים מדובר דווקא בחיסרון. ברוב ימות השנה יש בעיר תנועה גדולה של תיירים, מוקדי התיירות עמוסים וצפופים, ואם אתם מתגוררים במרכז העיר, סביר להניח שתנועת תיירים תהיה חלק מהיום-יום שלכם. מבחינת אפשרויות חינוך, ברצלונה נחשבת לביתם של כמה מבתי הספר הבינלאומיים היוקרתיים ביותר, בהם בוחרות משפחות רבות הנמצאות ברילוקיישן.

מגורים בולנסיה – 

עיר הנמל במזרחה של ספרד נחשבת לאחת הערים האהובות והמועדפות ביותר עבור זרים המעוניינים לחיות בספרד. עם מזג אוויר נפלא, יוקר מחיה יחסית נמוך, איכות חיים גבוהה, מחירי שכירות נוחים, שירותי רפואה טובים וזמינים ואפשרויות פנאי מגוונות – ולנסיה מהווה יעד נחשק לרילוקיישן. החיסרון העיקרי של ולנסיה הוא דווקא בתחום התעסוקה, משום שהזדמנויות עסקיות בה הן יחסית נמוכות והיצע העבודות לא גדול – אבל דווקא בתחומים כמו תיירות וחקלאות, אפשר למצוא עבודה ואפילו כזאת המתאימה לדוברי אנגלית. בולנסיה יש מספר בתי ספר בינלאומיים פרטיים דוברי אנגלית.

נוף עיירת הנמל וולנסיה- נמל ובתים

מגורים במלגה – 

עיר הנופש מלגה היא העיר הגדולה ביותר באזור קוסטה דל סול בחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד. מלגה היא מצד אחד עיר שוקקת ומלאת חיים ומצד שני מקום מגורים נינוח עם אווירה רגועה ואיכות חיים גבוהה – מה שהופך אותה למקום מגורים אידיאלי. מזג האוויר במלגה הוא ים תיכוני, עם חודשי קיץ שטופי שמש וחורף מתון. מבחינת יוקר המחייה, מלגה נמצאת במקום החמישי בספרד, אחרי מדריד ברצלונה ואפשר לומר באופן כללי כי אזור דרום ספרד הוא הזול ביותר למחייה במדינה. חשוב לדעת, כי לא פשוט לגור באזור אנדלוסיה ללא שליטה בספרדית, בעיקר בכל הנוגע לסידורים ובירוקרטיה. 

למי כדאי לפנות על מנת לחפש נכס מתאים בספרד?

על מנת למצוא  דירה או בית למגורים בספרד אפשר לפעול במספר דרכים:

  1. ניתן להסתייע בעזרה של סוכנות תיווך מקומית או מתווך עצמאי. אם אינכם דוברים ספרדית ומתקשים לנהל את התקשורת ללא שפה שוטפת, אפשר לחפש סוכני נדל”ן ישראלים המתגוררים באזור המגורים הרצוי – הם ודאי גם יוכלו לסייע בעוד המלצות להתאקלמות כללית באזור. 
  2. אפשר להצטרף לקבוצות פייסבוק רלוונטיות של ישראלים המתגוררים בספרד, לשאול שאלות, לבקש עזרה, לחפש קשרים ולהיחשף ללא מעט הזדמנויות מגורים מפה לאוזן. אחת הקבוצות הגדולות היא ישראלים בספרד, ויש גם קבוצות ספציפיות יותר כמו: ישראלים במדריד, ישראלים בברצלונה ספרד, ישראלים בוולנסיה, ישראלים במלגה.
  3. אפשר לחפש נכס למגורים דרך אתרי אינטרנט ופורטלים שונים, למשל: https://www.fotocasa.es/en/, https://www.idealista.com/en/,  https://www.fotocasa.es/en/, https://www.pisos.com/en, https://www.spotahome.com/for-rent/barcelona/l-hospitalet-de-llobregat-rooms.  

מצאתם נכס מתאים בספרד – מהו השלב הבא?

בספרד יש שלושה סוגי שכירויות: לטווח קצר (כחודש), לטווח בינוני (יותר מחודש ופחות משנה) ולטווח ארוך (למעלה משנה). 

דירות המוצעות לשכירות לטווח קצר מושכרות לרוב לתיירים, בעוד דירות המוצעות לטווח בינוני מתאימות בדרך כלל לשוכרים המעוניינים בדירת מעבר, למשל בעת רילוקיישן. רוב הדירות המושכרות לטווח קצר ובינוני מרוהטות באופן מלא.
הסכם שכירות לטווח ארוך הוא לרוב עבור דירות ללא ריהוט ועם מוצרי חשמל בסיסיים בלבד, והוא נותן לשוכר אופציה בתום שנת השכירות הראשונה להאריך את השכירות לארבע שנים נוספות. 

לאחר שמצאתם נכס המתאים לצרכים שלכם, יש לקבוע פגישה עם המשכיר לשם סגירת החוזה. בעת מעמד זה עליכם לברר את כל הפרטים הרלוונטיים לשכירות, כמו: האם המחיר כולל תשלום על חשבונות (בספרד בדרך כלל המשכיר אחראי על תשלום הוצאות ארנונה ומיסי ועד הבית), מהן האופציות שלכם לסיום החוזה לפני הזמן והאם יש צורך לתת לבעל הנכס ערבות כספית.
שימו לב, התשלום בספרד עבור שכירות נעשה לרוב בהעברת בנקאית ובדרך כלל יש לבצע רישום אודות ההשכרה בעירייה. כמו כן, יש בעלי דירות שידרשו מכם להציג תלושי שכר, על מנת לוודא שיש לכם מספיק הכנסות כדי לעמוד בתשלומי השכירות.

ביטוח ברילוקיישן

אם אתם עומדים בפני רילוקיישן בספרד,  חשוב שתבדקו על ביטוח בריאות לפני נסיעתכם. 

חשוב לדעת כי אם אתם יוצאים לרילוקיישן ומעוניינים להגיש בקשה לתושבות בספרד יהיה עליכם לרכוש ביטוח פרטי עד שתקבלו תושבות. גם לאחר קבלת התושבות תצטרכו להמשיך ולהחזיק את הביטוח הפרטי למשך שנה נוספת.

מסיבות אלה, רוב הישראלים ברילוקיישן בוחרים בביטוח פרטי. ניתן לרכוש ביטוח פרטי מחברות מקומיות (לרובן אין שירות לקוחות באנגלית) או מחברה ישראלית, כמו למשל פספורטכארד רילוקיישן שמציעה למבוטחיה שירות נוח בשפה העברית, מאפשרת קבלת טיפול רפואי מידי בעת הצורך, כולל בדיקות בבתי חולים, ייעוץ טלפוני מרופאים דוברי עברית בכל שעות היממה ומכיסוי ביטוחי מלא בעת ביקורים בישראל.

בתים בקטלוניה