יותר ויותר סטודנטים ישראלים בוחרים בשנים האחרונות להשתלב באחת מהפקולטות ללימודי רפואה באירופה ולהעתיק את חייהם למספר שנים לשם קבלת ההכשרה הנכספת. אחת המדינות הפופולריות ללימודי רפואה בחו”ל כיום היא איטליה, המציעה לימודים במוסדות איכותיים ברמה הגבוהה ביותר. במדריך הבא תוכלו לקרוא את כל מה שחשוב לדעת לקראת לימודי רפואה באיטליה

מסלול לימודי רפואה בישראל נחשב לאחד ממסלולי הלימודים המבוקשים והקשים שקיימים, גם בשל תנאי הקבלה הקשוחים וגם בשל מספר המקומות המצומצם עליו מתמודדים מדי שנה מועמדים רבים. בשל כך, מדי שנה יותר ויותר סטודנטים (שחלקם כבר חוו דחייה מהפקולטות לרפואה בישראל) בוחרים ללמוד במסלול הכשרה דומה באחת ממדינות אירופה, ולאחר מכן לקבל רישיון לעסוק ברפואה בישראל. למעשה, כיום בישראל שישה מכל עשרה רופאים קיבלו את הכשרתם בחו”ל.
אחת המדינות המבוקשות ביותר ללימודי רפואה ולימודי השכלה גבוהה בכלל על ידי סטודנטים ישראלים היא איטליה, המציעה מסלול לימודים איכותי באיטלקית או באנגלית.

סטטוסקופ על ספר לימוד

היתרונות של לימודי רפואה באיטליה

כאמור, לימודי רפואה באיטליה נחשבים מאוד מבוקשים כיום בקרב סטודנטים מישראל, בשל היתרונות הרבים לעומת לימודים במסלול דומה בישראל:

  • תנאי הקבלה לפקולטות לרפואה באיטליה הם פחות נוקשים מאשר בישראל.
  • שכר הלימוד ללימודי רפואה באיטליה הוא מבין הנמוכים בעולם, ועומד על כ-3,000 אירו לשנה בממוצע. בנוסף, ניתן להגיש בקשה למלגה על בסיס סוציואקונומי או על בסיס הצטיינות. 
  • מסלול לימודי הרפואה באיטליה הוא לאורך 6 שנים ואילו בישראל מדובר ב-7 שנים. את שנת ההתמחות ניתן לבצע בישראל.
  • יוקר המחייה באיטליה הוא זול יותר מאשר בישראל. 
  • התחבורה הציבורית במקומות רבים באיטליה היא חינמית עבור סטודנטים.
  • ויזת סטודנט באיטליה מאפשרת לעבוד, כך שאפשר לשלב בין לימודים ועבודה. 
  • לימודים באיטליה מאפשרים לסטודנטים מישראל להכיר ולפתח קשרים חברתיים עם סטודנטים זרים ממכל רחבי העולם – חוויה חד פעמית לחיים.

באיטליה יש למעלה מ- 20 אוניברסיטאות ללימודי רפואה המתאימות גם לסטודנטים זרים. כיום, מדי שנה יוצאים כ- 600 סטודנטים ישראלים ללימודים רפואה באיטליה, כך שבאוניברסיטאות המרכזיות נוצרה קהילה של ישראלים המהווים יד תומכת זה לזה ועזרה בהתאקלמות לסטודנטים החדשים.

לימודי רפואה באיטליה באנגלית

תוכנית בשפה האנגלית ללימודי רפואה באיטליה מתקיימת כיום בכ- 12 אוניברסיטאות ציבוריות באיטליה, ביניהן: אוניברסיטת סאפיינזה ברומא, אוניברסיטת מילאנו, אוניברסיטת פאביה, אוניברסיטת רומא טור-ורגטה, אוניברסיטת בארי, אוניברסיטת נאפולי, אוניברסיטת בולוניה, אוניברסיטת טורינו, אוניברסיטת פאדובה. 

כמו כן, ישנו מסלול לימודי רפואה באנגלית גם באוניברסיטאות פרטיות – למשל: האוניברסיטה הקתולית של הלב הקדוש ברומא, אוניברסיטת סנט קמילוס ברומא, אוניברסיטת הומניטאס במילאנו ואוניברסיטת ויטה סאלוטה סן רפאל במילאנו.

לימודי הרפואה באנגלית באיטליה נחשבים כיום למובילים באירופה, ובשל כך הם גם מאפשרים הזדמנויות טובות לעבודת מחקר, אפשרויות לעבודה בבתי חולים והתמחויות. לכן, לא פלא שבשנים האחרונות רואים יותר ויותר סטודנטים זרים ואפילו סטודנטים איטלקיים שמעדיפים להירשם ללימודי רפואה באנגלית.

יש מספר הבדלים עיקריים בין לימודי רפואה בשפה האיטלקית לעומת המסלול באנגלית – העיקריים שבהם:

  • לימודים בשפה האנגלית הם לרוב נגישים יותר עבור סטודנטים מישראל שאינם שולטים בשפה האיטלקית. בנוסף, בחלק מהפקולטות בשפה האנגלית מכינים את הסטודנטים למבחן ההסכמה האמריקאי לרפואה (USMLE), מה שמהווה יתרון למי שמתכנן להתמחות בארה”ב או בישראל (מבחן הרישוי האמריקאי קביל גם בישראל). 
  • גישת ההוראה בלימודי הרפואה באנגלית נחשבת למתקדמים וחדשנית יותר (קרובה יותר לאופי הלימודים בישראל). לעומת זאת, הלימודים בשפה האיטלקית נחשבים יותר מסורתיים ו”מיושנים”.
  • בפקולטות בשפה האנגלית כיתות הלמידה הן לרוב קטנות יותר, מה שמאפשר קבלת יחס אישי ויצירת קשרים עם סגל ההוראה.
  • בשלב הקליני של לימודי הרפואה (בשנה השלישית) נשלחים הסטודנטים ללמידה בבתי החולים בעיר. היתרון במסלולי האנגלית הוא שבשלב זה לרוב מחולקים הסטודנטים לקבוצות קטנות יותר מאשר הסטודנטים שלומדים בתוכניות בשפה האיטלקית.

חשוב לציין, כי על מנת להתקבל ללימודי רפואה בשפה אנגלית באיטליה יש לעבור מבחן IMAT – מבחן קבלה בשפה האנגלית הכולל 60 שאלות אמריקאיות בנושאים שונים (ידע כללי, מתמטיקה, לוגיקה, פיזיקה, כימיה וביולוגיה. כמו כן, כיוון שכיום מסלול לימודי הרפואה באנגלית הוא מאוד מבוקש, הסטודנטים נדרשים להוציא ציון גבוה במבחן ה-IMAT על מנת להבטיח את מקומם.

מסלול הלימוד

לימודי הרפואה באיטליה הם מגוונים מאוד וכוללים קורסים בתחומים שונים, מאנטומיה וביולוגיה ועד פתולוגיה וכימיה. הלימודים משלבים בין קורסים תיאורטיים לקורסים מעשיים, כאשר בשנים הראשונות מתמקדים בלימודים פרה קליניים של מקצועות הבסיס, ובהמשך הלמידה היא קלינית ומתקיימת בבתי החולים. השנה האחרונה ללימודים מוקדשת לכתיבת עבודת התזה. הלימודים באיטליה במסלול הרפואה מתקיימים חמישה ימים בשבוע בימים ב’-ו’, משעות הבוקר עד אחה”צ.

אופי הלימודים באוניברסיטאות הציבוריות באיטליה הוא כזה שאינו כולל מטלות להגשה, אך מצד שני לסטודנטים יש אחריות ללמוד לבחינות ולעבור אותן בהצלחה. רוב הבחינות נערכות בעל פה, ולכן השליטה בשפת הלימוד היא קריטית. סטודנט שנכשל בבחינה ייאלץ לבצע את הבחינה מחדש, כמה פעמים שיידרש, עד שיעבור בהצלחה.

חשוב לדעת: בניגוד לישראל, בה סטודנטים בעלי תואר ראשון במקצוע מדעי יכולים ללמוד רפואה במסלול 4 שנתי (בכפוף לתנאי הקבלה, למשל – ממוצע ציונים של 80 ומעלה), באיטליה אין מסלול דומה. עם זאת, סטודנט שהתקבל ללימודי רפואה באיטליה ויש בידיו תואר ראשון במקצוע מדעי, יכול להגיש את גיליון הציונים שלו מתורגם לאיטלקית ולנסות לקבל פטור מקורסים מסוימים. 

סטאז’

בסיום לימודי הרפואה באיטליה מקבלים הסטודנטים תעודת תואר ברפואה המוכר בכל העולם, וכן רישיון לעסוק ברפואה במדינות רבות באירופה. השלב הבא הוא בחירה במקום בו תתבצע שנת הסטאז’ (וכן בחירה בתחום ההתמחות), שבסיומה מקבלים רישיון לעסוק ברפואה.
בעוד שברוב מדינות העולם יש תנאים די אחידים לקבלה לשנת ההתמחות, בישראל המצב שונה. סטודנטים שלמדו בחו”ל ומעוניינים לעסוק ברפואה בישראל, צריכים לחזור לארץ ולבצע בחינת כניסה על מנת להתקבל לסטאז’ לקראת קבלת רישיון רופא של משרד הבריאות. אופציה נוספת היא לבצע את מבחן ההסמכה האמריקאי לרפואה, ה-USMLE, ובכך לקבל פטור מהבחינה הישראלית שמאפשרת זכאות לקבלה לסטאז’ בישראל.

תנאי קבלה ללימודי רפואה באיטליה 

למעוניינים בלימודי רפואה באיטליה אין הגבלה למספר האוניברסיטאות אליהן ניתן להירשם. עם זאת, לא ניתן להירשם גם למסלול באיטלקית וגם באנגלית – יש לבחור מבין השניים. מבחינת סיכויי הקבלה, לסטודנטים זרים יש סיכוי גבוה יותר להתקבל ללימודי רפואה באיטלקית. 

חשוב לדעת, כי לכל אוניברסיטה ציבורית באיטליה יש הקצאה שנתית המגבילה את מספר הסטודנטים הבינלאומיים שיכולים להתקבל ללימודי רפואה (בשני המסלולים – אנגלית ואיטלקית). מכסת ההקצאות משתנה מאוניברסיטה לאוניברסיטה ומתפרסמת כחצי שנה לפני תחילת שנת הלימודים.

תנאי הקבלה ללימודי רפואה באיטלקית:

  • תעודת בגרות מלאה (לא חשוב ממוצע הציונים).
  • ציון של מעל 400 בפסיכומטרי.
  • הצלחה במבחן שליטה בשפה האיטלקית שנערך באוניברסיטה הייעודית.
  • מבחן כניסה כלל ארצי ללימודי רפואה, הכולל שאלות בתחומי לוגיקה, ביולוגיה, כימיה, פיזיקה ומתמטיקה – ככל שהציון גבוה יותר, כך גם גדל הסיכוי להתקבל למוסד הלימודים שנבחר בעדיפות הראשונה. 

תנאי הקבלה ללימודי רפואה באנגלית

  • תעודת בגרות מלאה.
  • ציון של מעל 400 בפסיכומטרי.
  • הצלחה במבחן ה-IMAT (International Medical Admissions Test) מבחן בשפה האנגלית שמיועד למעוניינים ללמוד רפואה באנגלית באיטליה. המבחן כולל שאלות במגוון תחומים, בהם: ידע כללי, ביולוגיה, כימיה, מתמטיקה, לוגיקה, ביולוגיה וחשיבה קוגניטיבית. מבחן זה מתקיים בדרך כלל מדי שנה בשבוע השני של חודש ספטמבר.

מכונים שונים מקיימים מכינות וקורסים (באיטליה, בישראל ואפילו אונליין) שמטרתם להכין באופן מיטבי את הסטודנטים לקראת מבחני הכניסה ללימודי הרפואה באיטלקית ובאנגלית. במכינות ללימודים באיטלקית, לומדים בדרך כלל את השפה האיטלקית מהבסיס וכן את החומר הנדרש לבחינה. במכינות למסלול רפואה באנגלית, המטרה העיקרית היא הכנה לבחינת ה-IMAT.

כמובן שתנאי הקבלה משתנים בין מוסדות לימוד שונים באירופה

עלות לימודי רפואה באיטליה: שכר לימוד ומלגות

שכר הלימוד ללימודי רפואה באיטליה עבור סטודנטים זרים אשר עומד על כ- 3,000 אירו לשנה באוניברסיטאות הציבוריות, כאשר אין הבדל בעלויות בין מסלול לימודי רפואה באיטלקית למסלול באנגלית.
שכר הלימוד למסלול רפואה באוניברסיטאות הפרטיות באיטליה שכר הלימוד עוד על כ- 17,000-20,000 אירו לשנה. 

סטודנטים רבים זכאים להנחה בשכר הלימוד או למלגות מיוחדות המזכות אותם בלימודים ללא תשלום ולעיתים גם למגורים במעונות הסטודנטים. למעשה, מדי שנה עשרות ישראלים נהנים ממלגות מחיה או ממלגות לימודים הממומנות על ידי ממשלת איטליה. כדי לקבל מידע נוסף על מלגות יש לפנות ישירות לאוניברסיטאות ולברר מהן הדרישות והמסמכים שיש להגיש יחד עם הבקשה למלגה. לכל מחוז יש כללים שונים להגשת בקשה למלגה, ולכן מומלץ לחפש מבעוד מועד את הפרטים ולהגיש את הבקשה בזמן.

מעבר לשכר הלימוד, יש לקחת בחשבון עלויות נוספות, כמו שכר דירה, חשבונות, מזון, תחבורה והוצאות נוספות בשעות הפנאי – עלויות שיכולות להגיע לסכום של כ- 600-1,000 אירו בחודש, כאשר בצפון המדינה לרוב המחייה יקרה יותר מדרומה.
גובה שכר הדירה כמובן תלוי במקום המגורים, כאשר בערים מרכזיות כמו רומא, מילאנו, ונציה ופירנצה, הוא יכול להגיע עד לכ- 500 אירו לחדר בדירת שותפים ול- 600-800 אירו לדירה קטנה ליחיד. שאר העלויות הן מאוד נוחות, עם כי גם הן תלויות במקום המגורים, וכמובן יקרות יותר ככל המתגוררים בעיר מרכזית יותר.

נוף רומא בשקיעה

חזרה לישראל

סטודנטים שסיימו את לימודי הרפואה באיטליה יכולים לעסוק ברפואה בישראל, אך עליהם לעמוד במספר תנאים אותם קבע משרד הבריאות הישראלי:

  • הצגת תעודת סיום מבית הספר לרפואה באחת ממדינות ה-OECD. האוניברסיטה צריכה להיות מוכרת על ידי הארגון העולמי ללימודי רפואה (כיום רוב בתי הספר לרפואה במדינות מפותחות נחשבים מוכרים ומאושרים על ידי משרד הבריאות הישראלי).
  • ביצוע מבחן רישוי ממשלתי של משרד הבריאות הישראלי, המתקיים פעמיים בשנה – בחורף ובקיץ. את המבחן הזה צריכים לעבור גם סטודנטים שלומדים רפואה בישראל. ההבדל היחיד הוא שעבור הסטודנטים שלמדו בחו”ל החלק הקליני בבחינה הוא גדול יותר ונועד לבחון האם הם מתאימים לרמה הקלינית המקובלת בישראל. 

חשוב לדעת: סטודנטים שהשלימו 3 שנים של לימודי רפואה באחת מהפקולטות המוכרות בחו”ל, יכולים להמשיך את 3 השנים שנותרו לסיום התואר בישראל, במסלול תלת שנתי מיוחד שנערך בפקולטה לרפואה בצפת. לחצו כאן למידע נוסף.

ללמוד באיטלקית

סטודנטים הבוחרים ללמוד באיטלקית חייבים ללמוד את השפה בקורסים ייעודיים מראש וכן לעבור מבחן שליטה באיטלקית כחלק מתנאי הקבלה. בנוסף, רוב הבחינות במהלך התואר מתקיימות בעל פה בודקות את הידע של הסטודנטים לגבי החומר הנלמד בכיתה, ולכן חשוב לשלוט בשפה ברמה מספקת. 

לסטודנטים שבוחרים במסלול רפואה בשפה האנגלית גם כן כדאי ללמוד איטלקית ברמה בסיסית, כיוון שבמדינה כמו איטליה קשה להסתדר ביום יום ובבירוקרטיה המקומית ללא שליטה בשפה. בנוסף, כדאי לדעת כי הפקולטות באנגלית מקיימות בשנים הראשונות לתואר קורסים באיטלקית עבור הסטודנטים, לקראת השלבים המתקדמים של לימודי הרפואה בהם משתלבים בעבודה בבתי החולים באיטליה ולשם כך צריך לשלוט באיטלקית בסיסית.

מעבר לכך, האיטלקים שולטים בשפה האנגלית, אך ברמה די בסיסית ונחשבים לבעלי כישורי אנגלית נמוכים.

לסיכום, לפני שנרשמים ללימודים באיטליה, ההמלצה היא לרכוש לפחות ידע בסיסי באיטלקית. ניתן להירשם לקורס שפה באחד מבתי הספר לשפות, דרך השגרירות האיטלקית או דרך מכונים פרטיים. כמו כן, ישנן מכינות וקורסים ייעודיים לסטודנטים המתקיימים בישראל ובאיטליה. 

ביטוח בריאות באיטליה 

אחד הנושאים החשובים שיש לדאוג להם כחלק מההכנות והסידורים לקראת נסיעה למטרת לימודים באיטליה, הוא נושא ביטוח הבריאות. יש לזכור שאחד התנאים להנפקת אשרת סטודנט הוא הצגת ביטוח רפואי בתוקף, ולכן מדובר בנושא שיש לדאוג לו מבעוד מועד.

ביטוח הבריאות של פספורטכארד רילוקיישן הוא ביטוח רפואי המותאם לסטודנטים הלומדים וגרים מעבר לים. עם ביטוח בריאות מקיף ואיכותי, גם אם יעלה הצורך לבצע טיפולים או בדיקות שבשגרה, תוכלו לקבל טיפול באיטליה ולא תצטרכו ולחזור לישראל ולקטוע את שגרת החיים והלימודים שלכם. בנוסף, הביטוח של פספורטכארד רילוקיישן כולל שירות לקוחות בעברית ושירות חדר רופאים טלפוני הזמין 24/7.