לא מעט ישראלים מתעניינים בחוויה של תקופת מגורים במקום אחר בעולם, לצבור חוויות ולהכיר סגנונות חיים שונים. החוויה יכולה להיות בפורמט של רילוקיישן זמני למדינה שתבחרו או במסע בעולם ללא כתובת קבועה. 
כך או כך, מדובר בהתארגנות מקדימה שונה מאשר יציאה לטיול. ריכזנו עבורכם את כל הדברים שאתם צריכים להכין לפני שאתם יוצאים למסע שלכם, בין אם תחליטו לחזור ובין אם תחליטו להישאר. התנהלות מול הרשויות, אחסון חפצים, ביטוח בריאות וגם כמה טיפים חשובים שיהפכו את התהליך לקל יותר עבורכם.

ביטוח לאומי

כל תושב ותושבת בישראל חייבים לשלם ביטוח לאומי, גם בחודשים בהם הם שוהים בחו”ל. למרות שניתוק התושבות במוסד ביטוח לאומי הוא הליך די פשוט, מומלץ מאוד שלא לוותר על מעמד התושב שלכם, במיוחד אם אתם מתכוונים לשהות בחו”ל לתקופה של פחות משנה. המשך תשלום הביטוח הלאומי יאפשר לכם לשמור על הרצף הביטוחי, כך שתוכלו לחזור לארץ ולהיות מכוסים כאילו מעולם לא עזבתם. 

אז איך משלמים? אם אתם מתכננים להמשיך לעבוד מרחוק אצל מעסיק ישראלי, התשלום לביטוח לאומי ימשיך לרדת מהמשכורת כרגיל. אם אתם מפסיקים לעבוד בארץ או לעבוד בכלל, יש לפנות לביטוח הלאומי ולהודיע על שינוי בסטטוס. לאחר מכן, תקבלו הודעה שמציינת כמה עליכם לשלם בכל חודש. את התשלום אפשר לבצע באמצעות הוראת קבע או דרך אתר האינטרנט.

מס הכנסה

תושבות מס היא דבר שונה ונפרד מתושבות בביטוח לאומי. תושבות המס נקבעת על פי מבחן “מרכז החיים”, אשר בוחן את הזיקה שלכם למדינת ישראל באמצעות פרמטרים שונים. מסיבה זו, ניתוק התושבות הוא הליך מורכב. בדרך כלל שהות של עד שנה בחו”ל אינה מצדיקה ניתוק תושבות מס.

עבור מי שממשיך לעבוד אצל מעסיק ישראלי, הפתרון הפשוט ביותר הוא להמשיך לשלם מס בישראל כרגיל. לעומת זאת, אם תעברו לעבוד אצל מעסיק זר, כנראה שתצטרכו לשלם מס במדינה בה אתם שוהים. בשני המקרים חלה עליכם חובת דיווח למס ההכנסה בארץ.

האם זה אומר שצריך לשלם מס הכנסה פעמיים? לא בהכרח. אם אתם חייבים במס הכנסה גם במדינה אליה אתם עוברים, עליכם לבדוק האם למדינה זו יש אמנת מס עם ישראל. המטרה של האמנה היא למנוע מצב בו משלמים מס כפול.

חשוב לזכור שכשמדובר במיסוי כל מקרה נבחן לגופו. לכן, מומלץ להתייעץ לפני כל החלטה עם יועץ מס או רואה חשבון המתמחה בנושא. 

אחסון חפצים

במעבר לטווח קצר, כנראה שתעדיפו לאחסן את תכולת הדירה שלכם ובמקביל להשכיר את הדירה. האפשרות הקלה ביותר תהיה כמובן אחסון אצל משפחה או חברים, אבל אם אין לכם אפשרות כזו תוכלו לפנות לאחסון בתשלום. בארץ יש מספר חברות המציעות חללי אחסון מאובטחים להשכרה במחיר של כמה מאות שקלים לחודש. מומלץ מאוד לבחור במחסן מאובטח בייחוד אם אתם משאירים כאן פריטים יקרי ערך. רצוי לבחור בחברה שמציעה פתרונות שינוע וגם מעניקה לכם גישה חופשית לחלל האחסון בכל זמן.  

אפשרות נוספת היא השכרת הדירה יחד עם התכולה, במסגרת שכירות משנה (או בשמה העממי – סאבלט). בצורה זו, תוכלו לשמור על מינימום הוצאות מבלי לוותר על החפצים וכמובן, הדירה תחכה לכם עם חזרתכם מחו”ל..

צמצום הפתעות ובירוקרטיות 

נסו לצמצם למינימום בירוקרטיות שתצטרכו לנהל מחו”ל על ידי השארת ייפוי כח: במידה ואתם משאירים בארץ דירה שהשכרתם או בשכירות משנה, חשבונות בנק, רכב, מומלץ להשאיר גם ייפוי כח למישהו שאתם סומכים עליו שיוכל לטפל עבורכם במה שצריך. .

דרכונים: וודאו שהדרכון שלכם בתוקף לתקופה ארוכה מספיק.

כרטיסי אשראי- מומלץ שיהיה עליכם יותר מכרטיס אחד כדי שאם יאבד/ יגנב/ יפוג תוקף או סתם תיגמר המסגרת, לא תתקעו.

סגירת מנויים- אם יש לכם מנויים לעיתונים, חדר כושר, או כל דבר שלא ישרת אתכם בחו”ל מומלץ להקפיא או לבטל בטרם היציאה לחו”ל.

ביטוח בריאות מחליף קופת חולים

מעבר לחו”ל הוא חוויה אבל זה לא טיול. כמו בכל ביטוח, גם כאן חשוב לוודא שבוחרים את הביטוח המתאים ורצוי מאוד טרם היציאה מהארץ.
במעבר למגורים בחו”ל הביטוח הנכון הוא ביטוח בריאות מחליף קופת חולים אשר מאפשר לכם שגרת חיים רגועה בחו”ל, ללא חשש שלא תוכלו להאריך יותר את תקופת הביטוח או לחזור לישראל עבור כל מקרה רפואי שהוא קצת יותר מבדיקת רופא. המשמעות היא להיות מכוסים החל מהדברים השוטפים כמו רופאת משפחה, ילדים, נשים, בדיקות דם, בדיקות הדמיה ועד למצבים רפואיים מסובכים יותר. אל דאגה, הביטוח אינו תלוי בחברות שלכם בשירותי בריאות בישראל. הביטוח הרפואי הוא פרטי לחלוטין, אינו תלוי בדבר וימשיך כל עוד תרצו ותצטרכו אותו גם במידה ותחליטו להישאר לשנים נוספות בחו”ל או לנתק תושבות בישראל – אתם מכוסים.  

הכנה לנחיתה רכה 

נסו להכין את הקרקע בחו”ל עוד לפני היציאה. אז כמובן שמקום מגורים זה ברור, אבל נסו ליצור קשרים לפני ההגעה ליעד עם אנשים שכבר נמצאים ביעד אליו תטוסו דרך קבוצות פייסבוק של ישראלים בחו”ל. תמיד עוזר שיש עם מי להתייעץ, או סתם לשבת לקפה. בנוסף, מומלץ ללמוד מראש כמה משפטי מפתח בשפה המקומית. גם אם אתם יכולים להתנהל באנגלית, להכיר את הסביבה והתרבות אליה הגעתם זה חלק בלתי נפרד מהחוויה.

בשורה התחתונה, מעבר לחו”ל כרוך בהרבה ארגונים ובירוקרטיה טרום המעבר – אפילו אם נוסעים לשנה או פחות. לעשות את הדברים מרחוק זה לא תמיד קל ונוח. אנחנו ממליצים בחום לסיים עם כל ההכנות לפני היציאה מהארץ, ולשמור את השבועות הראשונים במקום החדש להתאקלמות רגועה.