רילוקיישן לפורטוגל הופך מחלום למציאות עבור יותר ויותר ישראלים. עלויות מחיה נמוכות, דיור זול, בתי ספר פרטיים במחיר מופחת, מזג אוויר נעים, חופים קסומים ותרבות מקומית עשירה, הופכים אותה ליעד מושלם לרילוקיישן. לכל זה מצטרפות הקלות מס משמעותיות, והעובדה שישראלים רבים מחזיקים כיום בדרכון פורטוגלי.

אז אם גם אתם מתכננים לצאת לרילוקיישן בפורטוגל, אספנו עבורכם את כל המידע העדכני ביותר על עבודה בפורטוגל, ויזות, אזרחות, מגורים, לימודים גבוהים וחינוך.

נוף שקיעה בליסבון

עבודה בפורטוגל

קיימות אפשרויות מגוונות לעבודה בפורטוגל. רבים מהישראלים שעוברים לפורטוגל ממשיכים במקום העבודה שלהם במתכונת עבודה מרחוק, ונהנים ממחיה יחסית  זולה בשילוב עם משכורת גבוהה מהארץ. כמובן שזוהי גם האופציה המומלצת, שכן עלויות המחיה הזולות בפורטוגל הן בהתאם לשכר במדינה.
מי שעבודת האדמה קוסמת לו, ומגיע עם סכום מסוים להשקעה, ייהנה מהאפשרות לעסוק בחקלאות ואנרגיה מתחדשת וגם מהקלות משמעותיות בקבלת ויזה קבועה. פורטוגל מציעה אפשרויות אפילו עבור צעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם התעסוקתי.

  • שכר מינימום בפורטוגל: 740 יורו לחודש
  • היקף משרה מלאה: 40 שעות בשבוע
  • מדיניות כלפי מהגרים: פורטוגל מציעה הקלות מס משמעותיות לתושבים בעלי הכנסה גבוהה, שנועדה להכניס כספים למדינה. 

מקצועות נדרשים בפורטוגל

שירות לקוחות בליסבון קיימים מרכזי מכירות ושירות לקוחות טלפוני, אשר מעסיקים מגוון דוברי שפות זרות – כולל עברית. 

פיתוח תוכנה בפורטוגל יש סצנת הייטק פעילה. המשכורות נמוכות הרבה יותר מאשר בארץ, אבל אם אתם מחפשים דרך לקבל ויזה, זו יכולה להיות התחלה טובה.

תיירות – בתור אחת המדינות היפות ושטופות השמש באירופה, בפורטוגל יש תעשיית תיירות מפותחת, בה אפשר להשתלב גם בלי לדעת פורטוגזית.

מקצועות רפואיים – כמו רוב מדינות העולם, פורטוגל מקבלת בברכה רופאים, רוקחים ועובדי סיעוד. 

מכירות – בפורטוגל יש הרבה עבודות בתחום של מכירות, החל מעגלות ועד לתפקידים ניהוליים בחברות גדולות. 

איך למצוא עבודה בפורטוגל?

ויזות בפורטוגל

בשנים האחרונות, פורטוגל נקטה בגישה חיובית מאוד כלפי מבקשי ויזות ואזרחות מישראל, והציעה מספר מסלולים אפשריים לרילוקיישן. האפשרות המוכרת ביותר היא כמובן הנפקת דרכון פורטוגלי. נכון לתחילת שנת 2024, התנאים לקבלת האזרחות הוקשחו באופן משמעותי. למרות זאת, עדיין נותרו מסלולי רילוקיישן רבים אשר פתוחים בפני מחזיקי דרכון ישראלי.

  • ישראלים בעלי דרכון אירופאי: זכאים לגור ולעבוד בפורטוגל ללא הגבלת זמן וללא צורך בויזה.
  • ישראלים שאינם בעלי דרכון אירופאי: יכולים לבצע רילוקיישן לפורטוגל בעזרת ויזה מתאימה. 

ויזת עבודה בפורטוגל 

ישראלים אשר מעוניינים לעבור לפורטוגל יוכלו לבחור בויזת עבודה, ויזת פנסיונר או ויזת משקיעים. בכל אחת מהאפשרויות, יכול להיות שבתור מהגרים בעלי הכנסה גבוהה (ביחס להכנסה הממוצעת של הפורטוגזים), אתם תקבלו הקלות מס משמעותיות.

אשרת עבודה (Autorização de Trabalho)

ויזה זו ניתנת על סמך חוזה עבודה עם חברה פורטוגזית. לאחר שהות במדינה, ניתן להפוך את האשרה לויזת תושב.

ויזת D7

ויזה זו מיועדת לבעלי הכנסה פסיבית אשר מסוגלים לקיים את עצמם במהלך השהות במדינה, ונפוצה בעיקר בקרב נוודים דיגיטליים, פנסיונרים ובעלי נכסים (נדל”ן, תיקי השקעות וכו’).

גולדן ויזה

זוהי ויזה לטווח ארוך ובסופו של דבר גם דרכון, המיועדת למשקיעים או אנשי עסקים בתחומים חקלאות, אקולוגיה ואנרגיה מתחדשת.

ויזת סטודנט בפורטוגל

ויזת סטודנט נדרשת מכל מי שמתכנן ללמוד בפורטוגל מעל שלושה חודשים, ומיועדת למי שהתקבל למוסד לימודים מוכר בפורטוגל.

מהו תהליך הוצאת הויזה? 

כדי לקבל ויזה, תצטרכו לפנות לשגרירות הפורטוגלית בישראל. 

אם אתם פונים בנוגע לויזת סטודנט, תידרשו להציג מכתב קבלה, אישור תשלום שכר לימוד, טופס בקשה מלא, והוכחה על חסכונות מספיקים לשהיה במדינה לאורך כל תקופת הויזה. בנוסף, אתם תזומנו לראיון (לא להילחץ, זהו הליך בירוקרטי בלבד).  התהליך נמשך שלושה חודשים לכל היותר.

עבור ויזת עבודה, תצטרכו להציג חוזה עם מעסיק פורטוגזי, ואילו בשביל ויזת D7 תצטרכו להציג את ההכנסות שלכם בשלושת החודשים האחרונים. גולדן ויזה היא כבר עניין מורכב יותר, עבורו תצטרכו להוכיח שיש בכוונתכם להשקיע הרבה כסף בפרוייקט חדש בפורטוגל.

כל הויזות דורשות תעודה של היעדר רישום פלילי.

נוף האגם בפורטו- סירות ומבנים

ביטוח רפואי בפורטוגל

מערכת הבריאות בפורטוגל נחשבת לטובה באופן יחסי. עם זאת, היא לא מציעה כיסוי מלא, אלא רק לקטינים מתחת לגיל 18 ומבוגרים מעל 65. אזרחים פורטוגלים ישלמו על ביטוח בריאות בין 20-50 אירו בחודש. רוב הזכויות ניתנות לזרים השוהים במדינה עם ויזת עבודה בדיוק כמו לאזרחים, מלבד כמה יוצאות דופן (בדיקות בזמן הריון, לדוגמה, הן ללא עלות לנשים פורטוגליות אך כרוכות בתשלום לזרות).

לפני שיוצאים לרילוקיישן, מומלץ לדאוג לביטוח בריאות עם כיסוי מלא ושירות 24/7 בשפה שאתם שולטים בה – כמו הביטוח של דיוידשילד. בנוסף, ביטוח בריאות פרטי יאפשר לכם גישה למוסדות רפואה ברמה גבוהה יותר כמו בתי חולים בינלאומיים ומרפאות עם זמני המתנה נמוכים מהמקובל.

החיים בפורטוגל

פורטוגל היא מדינה אטרקטיבית להגירה – בעיקר עבור מי שיש לו הכנסה פסיבית או עובד מהארץ. החופים שטופי השמש, הערים התוססות והאווירה הנעימה והנינוחה הופכות אותה לאחת המדינות הרגועות והיפות ביותר באירופה. 

מיסוי ועלויות מחייה בפורטוגל

המזון הוא איכותי וזול מאוד. כיכר לחם תעלה חצי מהמחיר בארץ, כמו גם גבינות, בשרים וכו’. התושבים המקומיים חיים עם משכורת של 1300 אירו לחודש בממוצע, ונהנים ממערכת חינוך ציבורית חינמית ומערכת בריאות בעלות נמוכה. המיסים דומים למיסים בארץ, אך יש הטבות למהגרים בעלי הכנסה גבוהה. 

פתיחת חשבון בפורטוגל

אחרי שתגיעו לפורטוגל, תוכלו לפתוח חשבון בבנק מקומי, או באחד מהבנקים האינטרנטיים (וייז, רבולוט וכו’). חשוב לדעת שניתן להשתמש בכל חשבון שנמצא בתוך האיחוד האירופי. 

תחבורה ציבורית בפורטוגל

בפורטוגל יש תחבורה מצויינת בערים – מטרו, טראם, אוטובוסים וכו’. באזורים הכפריים יותר יש פחות תחבורה, כך שמומלץ להחזיק רכב. במדינה יש שלושה שדות תעופה בינלאומיים.

התרבות בפורטוגל

פורטוגל היא מדינה עתיקה עם תרבות עשירה, אשר מתגאה בייצור מקומי של יין ושמן זית מצויינים. העם הפורטוגזי הוא חם ומסביר פנים, והמטבח המקומי עשיר בדגים ופירות ים. 

מזג האוויר בפורטוגל

מזג האוויר בפורטוגל הוא החם ביותר באירופה, מה שמרגיש בנוח לנו, הישראלים. החופים היפים שלה פופולריים בקרב גולשים, הודות לרוח ולגלים הגבוהים. 

יתרונות וחסרונות בפורטוגל למהגרים 

באופן כללי, ניתן להגיד כי הטבות מס משמעותיות ומזג אוויר טוב הופכות את פורטוגל ליעד מצויין להגירה. מצד שני, המשכורות לא גבוהות, ומחוץ לערים הגדולות יהיה קשה יותר למצוא סביבה דוברת אנגלית. 

ישראלים בפורטוגל

בשנים האחרונות ישראלים רבים עשו רילוקיישן לפורטוגל. הרבה מהם נמצאים בערים הגדולות פורטו וליסבון, אם כי יש מספר לא מבוטל של “חוות בודדים” באזורים מרוחקים יותר, אשר שייכות לישראלים. 

מרכז העיר אבידוס

איפה לגור בפורטוגל?

מחיר ממוצע לשכירות מחיר ממוצע לרכישת דירה קהילה יהודית/ ישראלית רמת ביטחון אישי איכות מערכת החינוך מאפיינים נוספים
פורטו 1300 יורו 3400 למטר בינונית גבוהה גבוהה – יש הרבה בתי ספר שכונות פופולריות: ריברה, פוז דו דורו ואיזור מרכז העיר
ליסבון 700 יורו 5000 למטר גדולה מאוד גבוהה גבוהה – יש הרבה בתי ספר שכונות פופולריות: באירו אלטו לצעירים, או לפה ו-אביאנדס נובאס למשפחות עם ילדים
פרברים 300  נמוך באופן משמעותי מהעיר לרוב אין משתנה מאזור לאזור בינונית – ללא בתי ספר בינלאומיים רלוונטי לחקלאים ונוודים דיגיטליים

רילוקיישן עם המשפחה בפורטוגל

אם אתם עושים רילוקיישן לפורטוגל כמשפחה, תשמחו לשמוע שבערים הגדולות קיים היצע רחב של מסגרות חינוך פרטיות לילדים. רוב בתי הספר והגנים הפרטיים הם בינלאומיים, מה שאומר שהלימודים הם באנגלית. החינוך הוא איכותי מאוד, וכמו בתחומים האחרים – העלות היא גבוהה בקנה מידה פורטוגזי, אך יחסית נמוכה עבורנו, הישראלים. גן פרטי יעלה כ-400 אירו (שליש מהמחיר של גן פרטי במרכז הארץ), ובית ספר בין  450-550 אירו. שעות הלימודים הן הרבה יותר ארוכות, וכוללות מגוון פעילויות העשרה. לכן, אפשר לוותר על צהרון, בייביסיטר ורשימת חוגים ארוכה.

רמת הביטחון האישי בפורטוגל היא גבוהה ברוב המקומות, ויש אטרקציות רבות למשפחות – חופי ים, פארקים, ועוד. 

מערכת החינוך בפורטוגל

איכות מערכת החינוך בפורטוגל: בפורטוגל יש מערכת חינוך ציבורית טובה יחסית, אך רוב הישראלים בוחרים לרשום את ילדיהם למסגרות בינלאומיות, בהן מלמדים בשפה האנגלית. 

השפה שלומדים בה בפורטוגל: במערכות החינוך הציבוריות לומדים בשפה הפורטוגזית, ואנגלית נלמדת כשפה שנייה.

מסגרות חינוך בינלאומיות בפורטוגל: בפורטוגל יש מספר יחסית גבוה של מסגרות בינלאומיות, רובן בערים פורטו וליסבון. 

מסגרות חינוך יהודיות בפורטוגל: כיום, לא קיימות מסגרות חינוך יהודיות בפורטוגל, אך ישנם בתי ספר בינלאומיים שנחשבים למצויינים אליהם תוכלו לרשום את הילדים: בית הספר האמריקאי הבינלאומי Carlucci בליסבון, St. Julian’s School בליסבון, The Oporto International School (CLIP) בעיר פורטו. 

כמה זמן מראש צריך לחפש מקום במסגרות החינוכיות בפורטוגל: כדי להירשם למסגרות החינוך יש לבצע הערכת רמה של האנגלית או הפורטוגזית של הילד. לכן, מומלץ להתחיל בתהליך כמה שיותר מוקדם.

עלויות ההרשמה למסגרות החינוכיות בפורטוגל: העלויות משתנות מאוד, החל מחינוך חינמי במסגרות הציבוריות, ועד לבתי ספר בינלאומיים שעולים 1000 יורו לחודש ויותר. 

כיצד להירשם למסגרות החינוכיות בפורטוגל: לבתי ספר ציבוריים יש להירשם דרך העירייה, ואילו בחינוך הפרטי יש ליצור קשר עם בית הספר.

לימודים אקדמאיים בפורטוגל

גם לימודים אקדמאים יכולים להיות חוויה מצויינת בפורטוגל. שלוש האוניברסיטאות המרכזיות נמצאות בערים פורטו, ליסבון וקוימברה. השתיים הראשונות הן מוכרות יותר, ואילו קוימברה היא עיר קטנה יחסית, אך מתאפיינת ברמה אקדמית גבוהה ואווירה סטודנטיאלית צעירה ותוססת. עלות הלימודים היא בין 700-1000 אירו לשנה לסטודנטים זרים. חשוב לציין כי אין הבדל משמעותי בין עלות שכר הלימוד לסטודנטים זרים, לבין עלות שכר הלימוד לאזרחים, וזאת משום שפורטוגל מעודדת שילוב סטודנטים זרים במוסדותיה האקדמיים.

המחירים משתנים לפי תחום הלימודים וסוג המוסד (פרטי או ציבורי). עלויות המחיה, כפי שבטח כבר ניחשתם, נמוכות מאוד. קחו בחשבון שאם תרצו ללמוד באוניברסיטה ציבורית, כנראה שתצטרכו להשקיע לפני כן בלמידת השפה הפורטוגזית על בוריה. באופן כללי, האוניברסיטאות הפורטוגליות נחשבות לבעלות רמה גבוהה במגוון תחומים, ונערכים בהן מחקרים מתקדמים.

*חברת דיוידשילד עושה את מירב המאמצים כדי להציג מידע מדויק ועדכני, אולם ייתכנו שגיאות ו/או אי דיוקים. יודגש כי המידע הינו בגדר כלי עזר בלבד ואינו מהווה המלצה כלשהי לצורך קבלת החלטות. האחריות הינה על עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין הפסד/נזק העשויים להיגרם כתוצאה משימוש במידע זה.