יותר ויותר חברות גלובליות בוחרות לשלוח עובדים מטעמן למשרות רילוקיישן בסין – אחת הכלכלות הגדולות בעולם בעלת הפוטנציאל העסקי העצום. קיבלתם הצעה מפתה לרילוקיישן בסין? כיצד תתכוננו למעבר הדרמטי ומהם המכשולים העיקריים איתם יש להתמודד? הנה המדריך מקיף לרילוקיישן לאחד היעדים המסקרנים ביותר על הגלובוס

סין, המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה בעולם, היא גם המדינה עם הכלכלה השנייה בגודלה בעולם (אחרי ארה”ב). חברות גלובליות רבות מחשיבות מאוד את השוק הסיני, מעוניינות להציב בו דריסת רגל ורואות בו כוח רציני להגדלת ההכנסות. הבעיה העיקרית העומדת בפניהן הוא חוסר בכוח עבודה מיומן, בעיקר בדרגי הניהול הבכירים והמקצועיים. הפתרון: שליחת עובדים מתאימים למשרות רילוקיישן בסין. מצד העובד מדובר בהרפתקה מאתגרת, הטומנת בחובה הזדמנות חד פעמית לצמיחה אישית לצד חוויות ומפגשים עם תרבות שונה; ומצד המעסיק – מדובר אמנם בעלויות גבוהות, אך משתלמות מאוד לטווח הרחוק.

נוף שנגחאי בלילה- גורדי שחקים

עבודה בסין

שוק העבודה בסין הוא מגוון, אך רוב משרות הרילוקיישן מתרכזות בתחומי ההייטק ובחברות טכנולוגיות, למשל: מהנדסי תוכנה, מנהלי צוותי תוכנה/חומרה, מנהלי פרויקטים, מהנדסי איכות. אפשרויות תעסוקה נוספות אפשר למצוא בתחומי תמיכה טכנית, אבטחה, מכירות, פיתוח עסקי והוראת אנגלית. חשוב לציין, כי יש ביקוש לעובדים ישראלים דוברי סינית.

ניתן לחפש משרות רילוקיישן דרך הרשתות החברתיות, בעזרת קשרים אישיים, על ידי פנייה להד-האנטרס שמתעסקים בתחום העיסוק שלכם, או באתרי אינטרנט לחיפוש עבודה.

בנוסף, חשוב להתעדכן בחוקים לגבי המיסוי ברילוקיישן, ולהבין אילו גורמים משפיעים על התשלום שלכם בזמן המעבר. 

ויזות בסין 

כדי לעבוד בסין, ללמוד בסין, או לשהות בה לקיום קשרי עסקים יש להוציא אשרה מתאימה. יש לסין כמה סוגי ויזות המאפשרות שהייה חוקית:

ויזת עבודה בסין (ויזה מסוג Z)

האשרה הנפוצה ביותר בקרב זרים היוצאים לרילוקיישן בסין. על מנת שתקבלו אשרה זו, עליכם קודם כל למצוא מקום עבודה בחברה שרשאית להעסיק אתכם בסין, משלמת לכם משכורת ומיסים ומוכיחה כי העסקתכם היא הכרחית עבורה. בנוסף, יש לצרף לבקשה מספר מסמכים, בהם: טופס מיוחד אותו ממלאת החברה המעסיקה ובו היא מפרטת את הצורך בהעסקה, אישורים על תואר אקדמי או ניסיון מקצועי, מכתבי המלצה, חוזה עבודה. כמו כן, על העובד לבצע בדיקות רפואיות בסין על מנת לקבל אישור כשירות לעבודה ממשרד התעסוקה הסיני. ויזת עבודה ניתנת בדרך כלל לתקופה של שנה, לאחר מכן יש להאריך את תוקפה.

ויזת עסקים בסין (ויזה מסוג F)

אשרה עבור בעלי עסקים המאפשרת כניסות מרובות לסין, בכל פעם לתקופה רצופה של עד 90 יום. ויזת עסקים מתאימה לבעלי עסקים בישראל אשר אינם מעוניינים לפתוח עסק בסין, אלא רק לספק שירותים לעסק בישראל. אשרת עסקים אינה מאפשרת למחזיק בה לעבוד בסין ולקבל משכורת ובעליה אינו משלם מיסים. על מנת לקבל ויזת עסקים יש למלא מספר קריטריונים, בהם: דרכון בתוקף לחצי שנה לפחות ועם שני דפים ריקים, טופס בקשה, תמונת פספורט, מכתב באנגלית מהחברה עימה עובדים בסין הכולל את מספר הדרכון, שם הלקוח, כתובת וטלפון.

ויזת סטודנט בסין (ויזה מסוג X)

אשרה מיוחדת לסטודנטים זרים הניתנת בדרך כלל לתקופה של חצי שנה או שנה, תלויה בתקופת הלימודים. על מנת להוציא ויזת סטודנט עליכם קודם כל להירשם למוסד אקדמי בסין. לאחר הרישום יש להגיש לשגרירות סין בקשה לוויזת סטודנט בצירוף טפסי ההרשמה למוסד הלימודים הייעודי. השגרירות צפויה לאשר לכם ויזת תייר (ויזה מסוג L), איתה תיכנסו לסין, ולאחר מכן האוניברסיטה אמורה לדאוג לשנות את הוויזה שלכם לוויזת סטודנט.

שגרירות סין בישראל

כתובת: רחוב בן יהודה 219 תל אביב.

אתר: http://il.china-embassy.org/eng/sgxx/lxwm

לפני הגעתכם לשגרירות יש למלא טופס בקשה לויזה.

גני יויואן

ביטוח רפואי בסין

מערכת הבריאות בסין נחשבת שונה ממערכת הבריאות הקיימת במדינות המערב ורמת הרפואה אינה דומה לזו שאנו מכירים. רפואה בסטנדרטים מערביים יותר סביר למצוא בערים גדולות ובעיקר בשנגחאי. אמנם בסין קיימת כיום מערכת בריאות ציבורית, אבל מדובר במערכת מוגבלת מאוד מבחינה תקציבית ומבחינת השירותים שהיא נותנת לאזרחי סין. למעשה, חולים רבים בסין נותרים ללא מענה רפואי הולם. כמו כן, רפואת החירום בסין נחשבת ללוקה בחסר. כדאי להתחשב בכל הגורמים ולתכנן טוב את ביטוח הבריאות שלכם בייחוד אם אתם מתכננים רילוקיישן בקורונה.

לאור כל זאת, כדאי לזכור כי אחד הנושאים שחשוב לדאוג להם לפני המעבר לסין הוא ביטוח רפואי איכותי שייתן מענה בעת הצורך, כולל טיפול בבתי חולים פרטיים עם צוות רופאים דוברי אנגלית. כיום יש לא מעט חברות וסוכנים שמציעים ביטוח רפואי פרטי לתקופות ארוכות, אבל חשוב מאוד לברר לעומק מהו הכיסוי הביטוחי שאתם זכאים לקבל, האם מדובר בשירותי בריאות ברמה מספיק טובה התואמת סטנדרטים מערביים, האם הביטוח כולל טיפולי חירום וטיפולי שיניים ועוד. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי הביטוחים הפרטיים בסין הם מאוד יקרים.

ביטוח הבריאות של דיווידשילד מציע לישראלים ברילוקיישן ביטוח רפואי המכסה שירותים רפואיים ברמה גבוהה, כיסוי רפואי נרחב, מביקור אצל רופא ובדיקות שגרתיות ועד ניתוחים, השתלות ומחלות קשות; גישה חופשית 24/7 למוקד חדר רופאים דובר עברית, בו ניתן להתייעץ עם רופאי משפחה, רופאי ילדים ורופאים נוספים במגוון תחומי התמחות; וקבלת שירותים רפואיים מלאים גם בעת ביקורים בישראל.

המלצה נוספת היא לדאוג לרשימה מסודרת של בתי חולים דוברי אנגלית באזורכם, וכן לדאוג לברר אודות המוסדות הרפואיים המומלצים באזור המגורים. רשימה כזאת יכולה לסייע ולהקל בעיקר בעת חירום.

החיים בסין

כשמדובר ברילוקיישן למדינה כמו סין יש שני קשיים מרכזיים איתם יש להתמודד לפני הכל: מחסום השפה ופערי התרבות. בסין תתקשו מאוד להסתדר בחיי היומיום ללא שליטה בסיסית בשפה הסינית. רוב המקומיים, כולל בערים הגדולות שנגחאי ובייג’ינג, אינם דוברי אנגלית וגם השילוט בחלק מהמקומות הוא בסינית בלבד – מה שמקשה מאוד על זרים שאינם דוברים את השפה. הסינים הם אמנם מסבירי פנים לזרים וצפוי כי יתייחסו אליכם בכבוד רב, אך ללא שפה בסיסית ועם פערי תרבות כה גדולים, סביר שתתקלו בקושי להסתדר ובאי הבנות רבות.

בנוגע להבדלי תרבויות, חשוב לזכור כי המנטליות הסינית היא שונה מאוד מכל מה שאנו מכירים. הסינים הם אנשים מאופקים וצנועים, בעיקר באינטראקציה עם זרים. לכן, צפוי כי ייקח לכם וגם לשאר בני המשפחה זמן להסתגל.

סין היא מקום מאוד בטוח, בו לזרים יש תחושת ביטחון אישי גבוהה מאוד. בערים הגדולות אפשר להסתובב בכל מקום, בכל שעה, כמעט ללא חשש. עם זאת, יש להיזהר בכל הנוגע לבטיחות בכבישים – אין בסין הקפדה יתרה על חוקי התנועה, אופניים רגילים ואופניים חשמליים יכולים להגיע מכל כיוון לעבר העוברים ושבים, ולכן חשוב להיזהר ולהישמר.

אחת המשימות החשובות בטרם המעבר היא מציאת מקום מגורים המתאים לצרכים שלכם ויש מספר גורמים שעליכם לקחת בחשבון לפני שאתם בוחרים מקום מגורים בסין. רוב הישראלים ברילוקיישן מתגוררים בערים הגדולות בסין: שנגחאי, בייג’ינג, שנג’ן וגואנזו. בערים אלו תוכלו למצוא ישראלים נוספים, להתחבר לקהילה הישראלית והיהודית ולשאוב מהם מידע ועזרה. מומלץ לחפש בית חב”ד באזור שבו אתם מתעדים לגור, דרכם ניתן לקבל מידע רב על האזור.

במידה ואתם אמורים לעבוד במקום מרוחק יותר מעיר גדולה, מומלץ לחפש ישראלים קרובים שיוכלו לסייע או אפילו לנסוע לביקור באזור לפני המעבר, לנסות להכיר זרים שמתגוררים בו ויכולים לסייע במציאת דירה ואף לחפש אחר המלצות לבתי ספר וגנים. בכל מקרה, הדרך הנוחה והמקובלת ביותר למציאת נכס למגורים היא להיעזר במתווכי דירות או בסוכנויות תיווך.

מחירי השכירות של דירות בסין הם שונים מאוד מעיר לעיר ותלויים במיקום, למשל שכירת דירת חדר בבייג’ינג יכולה לעלות כ-250 דולר בחודש, בעוד דירה של 3 חדרי שינה למשפחה בעיר יכולה לעלות כ-1,500 דולר לחודש. כמובן שחשוב לקחת בחשבון את המרחק בין מקום המגורים למקום העבודה ואת אפשרויות התחבורה הציבורית הקרובות אליכם, בייחוד אם מדובר בעיר גדולה ופקוקה כמו בייג’ינג.

מטוס מוזהב על מפת סין
,shutterstock,dreamstime,fotolia,123rf,istock,depositstock

רילוקיישן משפחתי לסין

רילוקיישן עם המשפחה למדינה כמו סין דורש הכנה מוקדמת, כולל היכרות עם השפה והתרבות הסינית, וכן דאגה לכמה שיותר סידורים מראש עוד לפני המעבר, כמו: מציאת נכס למגורים, איתור מסגרות חינוכיות מתאימות והרשמה אליהן וכן ביטוח רפואי.

ישראלים רבים בוחרים להיעזר בשירותיו של יועץ רילוקיישן שיכול לסייע ולהקל במעבר, בייחוד כשמדובר בהגירה למדינה עם פערי תרבות כל כך משמעותיים.

בסין רוב ילדי המערביים הולכים לבתי ספר פרטיים בינלאומיים, בהם השפות המדוברות הן אנגלית וסינית. בתי הספר הללו אינם זולים, אך החינוך בהם הוא ברמה גבוהה. מומלץ לעשות מחקר לגבי בתי הספר באזור שבו אתם עומדים להתגורר. באתרי האינטרנט של בתי הספר תוכלו לקבל מידע על הלימודים והקורסים השונים, זמני הלימודים וכד’. שכר הלימוד בבתי הספר הבינלאומיים יכולים להגיע לסכום של כ-15,000 דולר ומעלה לשנה לילד.

בסין מאוד מקובל להעסיק נהג אישי ועזרה צמודה לסיוע בעבודות הבית, הסעה לחוגים, עזרה עם הילדים וכד’. אין ספק שעזרה מסוג זה היא נעימה ונוחה, אבל חשוב לשמור על יחסים טובים ומכבדים עם העובד שלכם.
רילוקיישן עם הילדים הוא לא פשוט, אבל לגמרי אפשרי ודורש מכם הכנה מוקדמת.

אחד היתרונות הגדולים במגורים במדינה גדולה כמו סין הן האפשרויות הרבות לטיולים  ולחוויות תרבותיות. כמו כן, תוכלו ליהנות מקרבה ליעדים נוספים ברחבי אסיה.

ועם כל הקושי בהסתגלות למדינה זרה ולתרבות לא מוכרת, יש פה הזדמנות לחוויה חד פעמית, להיכרות עם תרבויות חדשות ומנהגים שונים ולרכישת חברים חדשים מכל העולם.

משפחה אורזת