ספרד נחשבת ליעד תיירותי אהוב מאוד על ישראלים, היא גם יעד מועדף על רבים מהם לרילוקיישן. לא חסרות סיבות לאהוב את ספרד ולנו הישראלים יש חיבה מיוחדת לספרדים הידועים כאנשים חמים, אבל חשוב לדעת שלמרות היתרונות הברורים והפנטזיה שכולנו מציירים בראש, לא תמיד קל להגר אליה בשל האבטלה הגבוהה, מחירי השכירות ומיעוט בהזדמנויות עסקיות.
אז נכון, כל מעבר למדינה זרה טומן בחובו גם קשיים ומגבלות לצד היתרונות – ולכן חשוב להכירם בטרם עת. במאמר זה ננסה לסקור את כל המידע שחשוב לדעת לגבי העתקת המגורים לספרד, בשילוב טיפים חשובים שיוכלו לסייע לכם בצעדים הראשונים שלכם לעבר החלום הספרדי.

נוף מפארק גואל, פסלים ושמיים בהירים
Park Guell in Barcelona, Spain.

עבודה בספרד

שוק העבודה הספרדי אינו קל ונתוני האבטלה נחשבים גבוהים. אם אתם חושבים על מעבר של מגורים לספרד ואין לכם עבודה, כדאי שתשקלו את הנושא בכובד ראש. מציאת עבודה בספרד נחשבת משימה לא פשוטה, בעיקר אם אינכם דוברים ספרדית ואין לכם דרכון אירופאי. כמובן שאם אתם נשלחים לרילוקיישן בספרד מטעם מעסיק ישראלי או ספרדי, אין לכם דאגה כזאת.

שעות העבודה בספרד תלויות במגזר שבו אתם עובדים ובאופי החברה. באופן כללי, בערים הגדולות ברצלונה ומדריד יום העבודה הוא בן 8 שעות ומתחיל סביב 8-9 בבוקר, כאשר ישנם מקומות עבודה שנוהגים לצאת להפסקת צהריים של כשעתיים המיועדת למנוחה, ארוחה ואפילו פגישות עסקיות. בתחומי בנקאות, פיננסים, עריכת דין ונדל”ן לרוב מדובר בשעות עבודה רבות יותר. 

מבחינת קוד התנהגות, חשוב לדעת כי הספרדים נוהגים להגיע בזמן לפגישות, מתלבשים בשמרנות במקום העבודה, מתייחסים בכבוד לזולת, דוגלים בצניעות ואינם סוגרים עסקאות בחיפזון.

המשכורות בספרד הן נמוכות יותר מאשר בישראל, אך כיוון שיוקר המחייה הרבה יותר זול, ההכנסה לרוב מספיקה לחיים נוחים. 

עבודה בספרד ללא דרכון אירופאי

ישראלים שאין ברשותם דרכון אירופאי זקוקים להוציא אשרת עבודה מתאימה בשגרירות ספרד וכן לרכוש ביטוח רפואי. בספרד יש מספר סוגי ויזות המאפשרות שהייה קבועה ואפשרות לעבוד באופן חוקי. 

ויזות

ישראלים המחזיקים בדרכון אירופאי זכאים לעבוד וללמוד בספרד בשל היותם אזרחי האיחוד האירופי. לכל ויזה יש דרישות משלה, אך עבור כולן תידרשו להציג ביטוח בריאות בתוקף והיעדר רישום פלילי. בנוסף, בעת הגשת מסמכים עליהם להיות מתורגמים לספרדית ועם חותמת אפוסטיל.
אלו הוויזות העיקריות לספרד:

  • ויזת עבודה

    כדי לעבוד באופן חוקי בספרד, כעצמאי או שכיר, יש להוציא אשרת עבודה ואשרת שהייה במדינה. ישראלים בעלי אשרת שהייה בלבד לא יוכלו לעבוד בספרד, אלא אם יש להם דרכון אירופאי. בשל שיעור האבטלה הגבוה בספרד יש קושי לקבל ויזת עבודה, ולרוב הדרך הטובה ביותר להשיג ויזה כזאת היא על ידי מעסיק מקומי שנותן חסות לבקשתכם. על המעסיק לפנות לגורמים המתאימים ולבקש עבורכם ויזת מעבר לעבודה (transnational work) שתוקפה שלושה חודשים. כאשר העובד ומשפחתו מגיעים לספרד יש להגיש בקשה לויזה מאוחדת לעבודה ומגורים (Unified Work and Residence Permit) שתקפה לשנה, ולאחר מכן ניתן להאריך אותה לשנה נוספת. ישראלי המעוניין להנפיק ויזת עבודה לספרד באופן עצמאי צריך לפנות אל שגרירות ספרד בישראל ולהגיש בקשה.

  • ויזת לימודים

    כל אזרח זר המעוניין ללמוד בספרד לתקופה שעולה על 3 חודשים, צריך להגיש בקשה לויזת סטודנט. תוקף ויזת סטודנט היא בדרך כלל למשך כל תקופת הלימודים. המחזיק בויזת סטודנט בספרד רשאי לעבוד עד ארבע שעות ביום וסה”כ 20 שעות בשבוע . כדי להנפיק ויזת סטודנט יש לפנות אל שגרירות ספרד בישראל ולהציג את המסמכים הבאים:
    – דרכון בתוקף לשנה לפחות.
    – אישור קבלה והרשמה ללימודים ממוסד אקדמי מוכר בספרד.
    – אישור רפואי באנגלית על מצבכם הרפואי.
    – אישור על כך שיש לכם ביטוח רפואי בתוקף לכל התקופה.
    – ערבות בנקאית או תיעוד המוכיח כי לרשות המבקש עומד סכום כסף שמספיק לכלכל אותו.

  • ויזת משקיע

    ויזה שמטרתה לעודד השקעה בכלכלה המקומית ונועדה עבור משקיעים שאינם אזרחי האיחוד האירופי, המעוניינים להשקיע לפחות חצי מיליון אירו. ויזה זו מכונה גם “ויזת זהב”, והיא מעניקה למחזיק בה תושבות משפחתית בספרד למשך שנתיים, ולאחר מכן ניתן לחדשה. לאחר חמש שנים ניתן לקבל תושבות קבע, ולאחר עשר שנים ניתן לקבל אזרחות.

מידע נוסף על אשרות לספרד

שגרירות ספרד בישראל

כתובת: רחוב דניאל פריש 3 , קומה 16, תל אביב

טלפון: 03-7697900
מייל: embespil@mail.mae.es 

ביטוח רפואי

בספרד יש מערכת בריאות ציבורית סוציאלית הנחשבת טובה מאוד ומבוססת על כספי מסים וסבסוד ממשלתי. כל אדם שהוא בעל תושבות בספרד, בין אם הוא אזרח או לא, ומשלם ביטוח לאומי רשאי להשתמש בשירותי מערכת הבריאות הציבורית, וללכת לקופת החולים הקרובה לאזור מגוריו.

עם זאת, בדומה לבעיות של מערכת הבריאות הציבורית בישראל, גם מערכת הבריאות הספרדית סובלת מליקויים בשל היעדר במשאבים כלכליים ומחסור בכוח אדם, מה שמתבטא בעומסים גדולים ומחסור בזמינות תורים, בעיקר לרפואה מקצועית. כמו כן, רוב הרופאים במערכת הבריאות הציבורית דוברים ספרדית בלבד.

בכל אופן, חשוב לדעת כי אם אתם יוצאים לרילוקיישן ומעוניינים להגיש בקשה לתושבות בספרד יהיה עליכם לרכוש ביטוח פרטי. גם לאחר קבלת התושבות תצטרכו להמשיך ולהחזיק את הביטוח הפרטי למשך שנה נוספת.

מסיבות אלה, רוב הישראלים ברילוקיישן בוחרים בביטוח פרטי. ניתן לרכוש ביטוח פרטי מחברות מקומיות (לרובן אין שירות לקוחות באנגלית) או מחברה ישראלית, כמו למשל דיוידשילד שמציעה למבוטחיה שירות נוח בשפה העברית, מאפשרת קבלת טיפול רפואי מידי בעת הצורך, כולל בדיקות בבתי חולים, ייעוץ טלפוני מרופאים דוברי עברית בכל שעות היממה ומכיסוי ביטוחי מלא בעת ביקורים בישראל.

נוף עיירה בספרד- ים ובתים
Cudillero in asturias, Spain

החיים בספרד

אורח החיים בספרד, בעיקר למי שמגיע מישראל, הוא הרבה יותר רגוע ושלו. בין אם אתם גרים בעיר גדולה ומרכזית או מחוץ לעיר, הכל זורם בקצב איטי יותר ממרוץ החיים המוכר לכם. יתרון נוסף הוא מזג האוויר הנוח, הדומה מאוד לזה שבישראל, עם קיץ חם וחורף קריר וטמפרטורות נוחות סה”כ.

השפה הרשמית בספרד היא ספרדית וברוב חלקי המדינה מדברים ספרדית ולא אנגלית – מה שיכול להוות מכשול עבור ישראלים שאינם דוברים את השפה. הבשורה הטובה היא שהשפה הספרדית נחשבת קלה ללמידה, אך לצד זה חשוב לזכור כי יש לה מספר ניבים שונים ולכן חשוב לברר מהו הניב  בו משוחחים במחוז שבו אתם מתכוונים להתגורר.

ניתן לחלק את השפה הספרדית באופן גס לשני דיאלקטים עיקריים: אספניול וקסטליאנו. הנפוץ ביותר הוא האספניול, הנחשב לדיאלקט הרשמי במדינה. דיאלקט הקסטליאנו, שמכונה גם ספרדית קטלונית, נפוץ בעיקר בחבל קטלוניה. דיאלקטים נוספים הם: באסקית הנפוצה בחבל הבאסקים, גאלית הנפוצה בגליסיה ואוקסיטנית הנפוצה בחלקים מסוימים של קטלוניה.

בספרד יש קהילה יהודית מפותחת ותומכת המונה כ-14 אלף איש, רובם מתגוררים במדריד וברצלונה, אך יש גם קהילות קטנות בערים נוספות. אפשר להתחבר לקהילות אלה דרך קבוצות רלוונטיות בפייסבוק ולהיעזר בהן עוד לפני המעבר לספרד. בתי חב”ד תוכלו למצוא במדריד, ברצלונה, ולנסיה, מיורקה ומלגה.

מבחינת אזורי מגורים, אפשר לומר כי הערים המרכזיות בספרד הן בעלות אופי שונה, כאשר במדריד קצב החיים מהיר יותר, ואילו בברצלונה וולנסיה החיים אטיים ונינוחים יותר.

מחירי השכירות בספרד נעים בין 650 אירו לדירה עם חדר שינה אחד וכ-1,000 אירו עבור דירה עם 3 חדרי שינה – כמובן שהמחירים תלויים במיקום, וככל שמתקרבים למרכזי הערים המחירים גבוהים יותר.

לימודים בספרד

מערכת החינוך בספרד מורכבת ממערכת חינוך ציבורית/ממלכתית (חינם לילדים מגיל 3 ועד 18) ומוסדות פרטיים. הלימודים בבתי הספר היסודיים נמשכים 6 שנים, בבתי הספר העל יסודיים לפחות 4 שנים והמשך הלימודים בחינוך התיכוני נתון לבחירה. רשויות החינוך בספרד מחויבות לסייע לתלמידים זרים להשתלב במערכת ולספק להם תכניות לימוד מתאימות. הרישום לחינוך הציבורי מתבצע דרך העירייה, שם צריך להראות חוזה שכירות ולאחר מכן להציג במוסד החינוכי את אישור ההרשמה + אישור רפואי ופנקס חיסונים.

החינוך הציבורי הספרדי נחשב טוב מאוד, הילדים לומדים יחד עם ילדים המתגוררים באותה שכונה (יתרון מבחינה חברתית) והשפה המדוברת היא שפת המקום. לעומת זאת, במערכת החינוך הפרטית תוכלו למצוא מוסדות דוברי אנגלית, וישראלים רבים בוחרים לשלוח את ילדיהם לגנים ובתי ספר יהודיים פרטיים (במדריד ובברצלונה, למשל). החיסרון של חינוך פרטי הן העלויות הגבוהות הנעות בין 500 ל-1,000 אירו לחודש לילד.

ככלל, אפשר לומר שגם במערכת הציבורית וגם בפרטית ישנם מוסדות טובים ופחות טובים – הכל תלוי במיקום ובמוסד עצמו. לכן, לפני שבוחרים מוסדות לימוד, חשוב לדעת היכן תגורו (איזה עיר ואיזה אזור) ורק אז לבדוק את האפשרויות העומדות בפניכם. 

רחוב ראשי במדריד בלילה
Rays of traffic lights on Gran via street, main shopping street in Madrid at night. Spain, Europe.

רילוקיישן משפחתי לספרד

מעבר מגורים למדינה זרה עם כל בני המשפחה הוא תמיד שינוי דרמטי, לא חושב לאיזו מדינה אתם עוברים, וכמו בכל התחלה חדשה צפויים לכם מכשולים ומשברים, אבל הכנה נכונה יכולה להקל על כל בני המשפחה. 

אחד האתגרים במדינה כמו ספרד היא השפה, ולכן חשוב מאוד עוד בטרם המעבר ללמוד ספרדית ולהגיע למצב של יכולת הבנה ודיבור בסיסיים. ללא שליטה בספרדית יהיה לכם קשה מאוד להסתדר בחיי היומיום, לטפל בענייני בירוקרטיה, להשתלב במקומות עבודה ומבחינה חברתית. 

הבשורות הטובות הן שספרד נחשבת למדינה סבלנית, בעלת קצב רגוע, אנשים מסבירי פנים ומנטליות שיש בה דמיון לישראל – מה שיכול להקל על ההשתלבות במקום החדש. 

עוד בטרם המעבר, מומלץ להיכנס לקבוצות רלוונטיות ברשתות החברתיות, כמו למשל “ישראלים בספרד“, שם תוכלו לשאול שאלות, להתייעץ עם ישראלים אחרים המתגוררים בספרד ואפילו להכיר חברים חדשים. אפשרות נוספת, היא ליצור קשר עם הקהילה היהודית באזור המגורים העתידי ולהיעזר בהם לקראת המעבר.