אם המחשבה על רילוקיישן לבולגריה עברה בראשכם יותר מפעם אחת, דעו שיש בכך מן ההגיון. בולגריה היא אופציה מצוינת להגירה. המחיה בה זולה, אפשרויות התעסוקה מגוונות, מוסדות הלימוד ברמה גבוהה ואסור לשכוח את הנופים היפים, האוכל המצוין ואת חיי הלילה הסוערים.

עבודה בבולגריה

ישראלים רבים שהיגרו לבולגריה, כמו גם מהגרים ממדינות אחרות, מעדיפים להתגורר בעיר הבירה – סופיה, שכן עיר זו משמשת כמרכז הכלכלי והתרבותי של בולגריה. בסופיה מתגוררים  כיום כ-1.24 מיליון תושבים, ויש בה מאות מפעלים, מוסדות להשכלה גבוהה, נמל תעופה מרכזי וסניפי בנקים רבים. בעיר הבירה של בולגריה יש אפשרויות תעסוקה רבות. מהגרים המעוניינים להשתלב בתפקידים בכירים בתעשייה בבולגריה יגורו לרוב בסופיה, כדי להיות קרובים למרכז העניינים.

השכר הממוצע בבולגריה עומד על 750 אירו, אך חשוב לציין כי אנשי פיתוח ותוכנה, מנהלים בכירים, כלכלנים וכו’ מרוויחים הרבה יותר, ובנוסף יוקר המחיה הוא נמוך מאוד. גם המיסוי בבולגריה נמוך מאוד ואחיד. הוא עומד על 10% ועוד 5% על דיבידנדים.

אם כן, לאחר שראינו כי יש אפשרויות תעסוקה מגוונות בבולגריה וכי המחייה בה מאוד זולה, נשאלת השאלה אילו סוגי ויזות יאפשרו לנו לעבוד בבולגריה, האם נזדקק לאשרת עבודה וכיצד נוכל לקבל אותה.

סיינט אלכסנדר קתדרלה בסופיה
St. Alexander Nevsky Cathedral in the center of Sofia, capital of Bulgaria against the blue morning sky with colorful clouds

ויזות לבולגריה (ויזת עבודה, אשרת מגורים, אשרת לימודים)

בולגריה שייכת לאיחוד האירופי, ולכן לבעלי דרכון אירופי ההגירה תתבצע בצורה קלה יחסית, בדומה להגירה של אזרח אירופי לכל אחת ממדינות האיחוד. אבל, גם אם אין בידכם דרכון אירופי, יש אפשרויות נוספות להגירה ואלו הן:

ויזת עבודה לבולגריה

זרים יכולים לעבוד בבולגריה לתקופה של שלושה חודשים מבלי להזדקק לאישור שהייה מיוחד. כדי להישאר בבולגריה לתקופה ממושכת יותר, יש צורך להציג בפני השגרירות חוזה עבודה ביניכם לבין מעסיק בולגרי. אם תעשו כן, לא תצטרכו לעסוק כמעט בבירוקרטיה הנלווית להגירה, שכן לרוב המעסיק המקומי יטפל בבקשה לאשרה עבורכם, ויבקש אישור עבודה לשנה.

אשרת מגורים בבולגריה

אם אתם חפצים לגור בבולגריה למשך יותר משלושה חודשים, תצטרכו להנפיק רישיון מגורים. הרישיון מונפק על ידי מנהלת ההגירה במשרד הפנים של בולגריה.

ואולם, לפני הגשת הבקשה לרישיון מגורים בבולגריה, יש לדאוג להשגת אשרת שהייה. מנהלת ההגירה תנפיק לכם את רישיון המגורים המיוחל אם תציגו בפניה אשרת שהייה חוקית, שתקפה למשך חצי שנה או יותר. לאחר שיהיו בידכם אשרת שהייה ואשרת מגורים, תהיו זכאים לכל הזכויות והחובות שזכאי להם כל אזרח בולגרי. 

נציין, כי רישיונות מגורים קבועים ניתנים בדרך כלל לישראלים שנשואים לאזרח/ית בולגריה, לישראלים ממוצא בולגרי וכן לישראלים שהיגרו לבולגריה ומתגוררים בה כבר מספר שנים.

אשרת לימודים בבולגריה

ישראלים רבים מעוניינים להגר באופן זמני לבולגריה כדי ללמוד מקצועות יוקרתיים כמו רפואה ברמה גבוהה ובעלות נמוכה, יחסית. כדי שתוכלו לקבל אשרת לימודים, תצטרכו להציג אישור קבלה למוסד להשכלה גבוהה בו אתם צפויים ללמוד, אישורים רפואיים, צילום דרכון ומסמכים נוספים.
אשרת השהייה שתקבלו תהיה בתוקף למשך תקופת הלימודים ולפעמים אף מספר חודשים לאחר סיום הלימודים. באמצעות אשרת הלימודים תוכלו להשיג אשרת עבודה בהמשך, וכך תוכלו להאריך את שהותכם בבולגריה עד לקבלת תושבות קבע – אם תהיו מעוניינים בכך.

כפר בהרי בולגריה
The view of houses in village Shiroka Laka in Bulgaria

ביטוח רפואי לרילוקיישן בבולגריה

מערכת הבריאות בבולגריה לא נחשבת לאחת מהטובות בעולם. עם זאת, בשנים האחרונות ניכר כי נושא ביטוח הבריאות ורמת השירות הרפואי במגמת שיפור, כך שרמת הטיפול היא סבירה. שירותי הבריאות בבולגריה מסובסדים ע”י משרד הבריאות הבולגרי, ותושבים זרים ממדינות האיחוד האירופי מקבלים גם הם שירותים אלו.

ישראלים שמתכננים רילוקיישן לבולגריה צריכים לשקול בכובד ראש רכישת ביטוח בריאות פרטי, כדי שיוכלו לקבל מענה הולם ומידי בשעת הצורך ע”י הרופאים המומחים והמכונים הרפואיים הטובים ביותר בבולגריה. מומלץ לעשות ביטוח רפואי לרילוקיישן, לפני הגעתכם לבולגריה וכדי לא להסתמך על מערכות ביטוחויות שאינכם מכירים. 

החיים בבולגריה

החיים בבולגריה יכולים להיות נוחים וטובים עבורכם. כמובן חשוב לבדוק מראש היכן אתם מתכננים להתגורר, לעבוד, מהם המרחקים, אפשרויות התחבורה, מוסדות חינוך לילדים ועוד. כמו שכבר ציינו, עלויות המגורים בבולגריה נמוכות, אך כן מומלץ לתכנן מראש תקציבית כיצד תתנהלו במדינה. 

מגורים בבולגריה

קרוב לוודאי שסופיה תהיה הבחירה הראשונית שלכם, שכן היא המרכז הפועם. סיבה נוספת למגורים בסופיה היא הקהילה היהודית שרובה מתרכזת בבירה. הקהילה היהודית בבולגריה אינה גדולה, אך היא מאוד מגובשת ומארחת תיירים ישראלים ברוחב לב. בסופיה ישנו גם בית הכנסת הגדול – אחד המפוארים באירופה.

כפי שציינו, הוצאות המחייה בבולגריה הן מן הנמוכות. הוצאותיה החודשיות של משפחה בת 4 נפשות יסתכמו בכ- 5,703.86₪ בממוצע (ללא שכר דירה).

שכ”ד עבור דירה בת 3 חדרי שינה במרכז העיר יעלה כ-1637 שקלים לחודש.

לימודים בבולגריה

סטודנטים ישראלים רבים בוחרים ללמוד את מקצועות הרפואה בבולגריה. לימודי הרפואה בבולגריה נמשכים כ-6 שנים ובסיום הלימודים מקבלים תואר שני ברפואה. יש בבולגריה מספר אוניברסיטאות מוכרות בהן ניתן ללמוד רפואה, כמו אוניברסיטת סופיה ואוניברסיטת פלבן.

אם אתם מתכננים רילוקיישן עם המשפחה, חשוב שתבדקו היטב באילו מוסדות ילדיכם יוכלו להתחנך כדי שתוכלו לבחור את בית הספר הנכון בשבילכם ובשבילם.  כך למשל, לפני כשנתיים נפתח בסופיה בית הספר היהודי הראשון מזה כ-20 שנה.

רילוקיישן משפחתי לבולגריה

רילוקיישן משפחתי למדינה זרה הוא תהליך מורכב ולא פשוט. לפני המעבר יש לבדוק כי יש בידיכם את האישורים הנחוצים וכי אתם יודעים היכן תתגוררו, היכן ילמדו ילדיכם וכי יש לכם ביטוח בריאות לרילוקיישן

מומלץ לברר מראש כל מה שניתן – לקרוא כתבות, מאמרים, להתייעץ עם מומחים וגם לקבל מידע מקבוצות ברשת העוסקות בהגירה לבולגריה, שכן אין חכם כבעל נסיון. כך למשל, ניתן למצוא בפייסבוק קבוצות בשם: ישראלים עוברים לבולגריה רילוקיישן או ישראלים בבולגריה ואחרות.

לא יזיק גם ללמוד מנהגים מקומיים, שהרי מה יותר חשוב מאשר להשתלב במקום זר ולהרגיש שאתם מבינים את המקומיים ושהם מבינים אתכם?
אז הנה טיפ קטן לסיום: כשהבולגרים רוצים לסמן “לא” עם הראש, הם מזיזים אותו מלמעלה למטה, בשונה מהישראלים שמזיזים את הראש ימינה ושמאלה כדי לסמן “לא”.

נוף סופיה
Sofia, Bulgaria – building of the former Bulgarian comunist party named The Largo