קנדה, המדינה הצפונית ביותר באמריקה, מעוררת אצל רבים אסוציאציות של קור ואפרוריות. במציאות, מדובר באחת המדינות הנחשקות בעולם להגירה ולרילוקיישן – מעל 20 אחוז מהתושבים אינם קנדים. יש בה אוכלוסייה רב תרבותית, כלכלה יציבה, טבע מרהיב, נופים עוצרי נשימה ואיכות חיים גבוהה. במאמר הבא נעסוק ביתרונות ובחסרונות של רילוקיישן לקנדה, וכל מה שחשוב לדעת לפני שיוצאים לדרך.

קו השמיים של טורנטו

עבודה בקנדה

קנדה היא מדינה ענקית, השנייה בגודלה בעולם, עם צפיפות אוכלוסייה נמוכה יחסית לשטחה הגדול. כלכלתה של קנדה נחשבת ליציבה מאוד, שוק העבודה מגוון ושכר העבודה גבוה יחסית לרוב המדינות בעולם. 

ישראלים המעוניינים ברילוקיישן לקנדה צריכים קודם כל למצוא מעסיק שידאג עבורם לויזת עבודה. החברה המעסיקה צריכה להיות בעלת משרדים הנמצאים בקנדה ועליה לקבל היתר ממשרד העבודה הקנדי להעסקת עובד שאינו קנדי. 

  • שכר מינימום לשעה: 16.65 דולר קנדי
  • היקף משרה מלאה: בין 30-40 שעות שבועיות

מקצועות נדרשים בקנדה

כמו בכל מדינה מפותחת אפשרויות התעסוקה בקנדה עבור מהגרים ישראלים נעות בין עבודות של “צעירים”, כמו עבודה בעגלות ובמכירות, שיפוצים, טיפול בילדים והדרכות נוער בקהילות היהודיות; ועד משרות בחברות ההייטק הגדולות, בתחומים כמו הנדסת תוכנה; כמו כן, משרות בתחומי הסיעוד והרפואה בבתי החולים המתקדמים ביותר בקנדה.

בקנדה יש מקצועות נדרשים רבים אשר יכולים לזכות אתכם בויזה הנחשקת. הנה כמה דוגמאות:

  • מנהלי בניין – לוגיסטיקה ואדמיניסטרציה הם תחומים נדרשים בקנדה, ובפרט כשזה נוגע לענף הבנייה. שימו לב שנדרש ניסיון עבודה מוכח.
  • ניהול משאבי אנוש – גיוס ושימור עובדים, תכנון אסטרטגי, ותחומים נוספים בענף משאבי אנוש הם נדרשים מאוד. חשוב שתהיה לכם היכרות עם תרבות העבודה הקנדית, שכן היא שונה מאוד מזו הישראלית.
  • רוקחות – כמו במדינות רבות, גם בקנדה יש דרישה למקצועות הרפואיים. 
  • חשמלאים או רתכים – אם אתם בעלי הסמכה, יכול להיות שתוכלו לקבל עבודה כשכירים בחברה קנדית. שימו לב שקשה מאוד לקבל ויזה כעצמאים.
  • מתכנתים – בקנדה יש דרישה גבוהה למפתחי תוכנה מוכשרים ובפרט מומחי DevOps.

איך למצוא עבודה בקנדה

ויזות בקנדה

ישראלים הנוסעים לקנדה יכולים לשהות בה עד חצי שנה ללא ויזה. החל משנת 2016 אזרחים זרים שמגיעים לקנדה ממדינות הפטורות מויזה, נדרשים לקבל אישור כניסה לקנדה – Electronic Travel Authorization eTA. את האישור יש לבקש באופן מקוון מרשויות ההגירה של קנדה. 

לעומת זאת, כדי לגור ולעבוד בקנדה יש להוציא ויזה מתאימה. עובד שנתפס ללא אשרת עבודה, צפוי למעצר מידי וגירוש מקנדה לתקופה של 5-10 שנים. 

ישראלים בעלי דרכון אירופאי: קנדה מעניקה לאזרחי חלק ממדינות אירופה ויזת work&holiday עד גיל 35.

ישראלים שאינם בעלי דרכון אירופאי: יש להגיש בקשה לויזת עבודה או לימודים. 

ויזת עבודה בקנדה

יש מגוון סוגי ויזות עבודה אשר זמינות לישראלים. הנה פירוט של כל אחת מהן.

1. ויזת עבודה רגילה (Work Permit) –

ויזת עבודה המיועדת לתושבים זרים המעוניינים לעבוד בקנדה בתחומים בהם יש מחסור בכוח אדם מיומן. מדובר בתהליך מורכב הדורש לא מעט אישורים ומסמכים. 

  1. 2. ויזת עבודה פתוחה (Open Work Permit) –

ויזה זו מתאימה לבני/בנות זוג של סטודנטים זרים או עובדים זרים שבאו ללמוד או לעבוד בקנדה. אשרת עבודה מסוג זה אינה דורשת הצעת עבודה ממעסיק קנדי ולא דורשת אישור LIMA. 

3. ויזת עבודה לסטודנט זר שסיים לימודים בקנדה (Post graduation Work Permit) –

ויזה המיועדת לסטודנטים זרים שסיימו לימודים בקנדה, והיא ניתנת למשך של עד 3 שנים, ומאפשרת לסטודנטים מחו”ל להישאר ולעבוד בקנדה לאחר הלימודים. אשרת עבודה מסוג זה אינה דורשת הצעת עבודה ממעסיק קנדי ולא דורשת אישור LMIA.

4. ויזת השקעה/סטארט אפ –

ויזה המתאימה ליזמים ובעלי הון המעוניינים לפתוח עסק חדשני ועצמאי בקנדה. על מבקש הויזה להוכיח כי יש לו ניסיון בניהול עסק ובפיתוח חברות בינלאומיות, וכן עליו להוכיח כי הוא שולט באופן מלא באחת משתי השפות המדוברות בקנדה (אנגלית וצרפתית). בנוסף על מבקש הויזה להוכיח כי הוא בעל הון ראשוני להפעלת העסק.

ויזת סטודנט בקנדה

סטודנט זר שמתכנן ללמוד בקנדה לתקופה של למעלה מ-6 חודשים, מחויב להוציא ויזת סטודנט. ויזה מסוג זה מאפשרת לסטודנט לעבוד בקנדה במשרה חלקית של כ-20 שעות שבועיות ומשרה מלאה בחופשות ובחגים.

מהו תהליך הוצאת הויזה?

ויזת עבודה רגילה: תצטרכו הצעת עבודה ממעסיק קנדי הכוללת את הגדרת התפקיד, הדרישות, השכר ומשך תקופת ההעסקה. המעסיק יצטרך לקבל אישור LIMA, זאת לאחר שהוכיח למשרד העבודה הקנדי כי לא ניתן למצוא עובד מקומי עבור המשרה המדוברת, וכי העובד הזר (אתם) עומד בדרישות המשרה. לבסוף, המעסיק יגיש עבורכם בקשה לויזה.

ויזת סטודנט: יש להציג אישור הרשמה למוסד לימודים מוכר על ידי רשות ההגירה הקנדית. תוכנית הלימודים צריכה להיות לתקופה של מינימום 6 חודשים. יש להסביר ולנמק לקצין ההגירה את הסיבות ללימודים בקנדה, ולהראות הוכחות שהסטודנט מסוגל לשלם את שכר הלימוד והוצאות המחיה לפחות לשנת הלימודים הראשונה.

אגם אוטם בקנדה

ביטוח רפואי בקנדה

מערכת הבריאות בקנדה, המכונה Medicare, נחשבת לאחת הטובות בעולם ומורכבת בעיקרה ממערכת ציבורית, הממומנת על ידי הציבור (בקנדה אין כמעט בכלל רפואה פרטית, כולל בתי החולים). כל אזרח קנדי, מהגר או תושב קבע זכאי לכיסוי רפואי מלא, כלומר כל ביקור רפואי, אשפוז בבית חולים וביצוע בדיקות רפואיות ניתן בחינם ובאופן שוויוני (למעט תרופות וטיפולי שיניים). העובדה כי כל השירותים הרפואיים ניתנים בחינם, אינה גורעת מאיכותם – ההפך: תקציב הבריאות בקנדה הוא גבוה מאוד, מה שמבטיח שירותים רפואיים איכותיים ויחס אישי.

מערכת הבריאות הקנדית אינה מנוהלת על ידי הממשלה, רוב בתי החולים הם תאגידים עצמאיים ורוב הרופאים העובדים במערכת הם עצמאיים. 

אזרחי קנדה גם פטורים מענייני בירוקרטיה הנוגעים לטיפול הרפואי, המושג “השתתפות עצמית” אינו קיים והם נדרשים להוציא הפניות בלבד.

אז מהי המשמעות לגבי ישראלים ברילוקיישן? לכאורה, מהגרים לקנדה אינם זקוקים לביטוח פרטי כלשהו, כיוון שהם זכאים לקבל את שירותי מערכת הבריאות הציבורית. אך עם זאת, חשוב לדעת כי הזכאות אינה כוללת את שלושת החודשים הראשונים לשהות בקנדה, ולכן מומלץ לרכוש פוליסה מתאימה לתקופה זו. דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שרכישת ביטוח בריאות פרטי ישראלי, כמו למשל ביטוח הבריאות של דיוידשילד, מאפשר למבוטח לקבל שירות בשפה העברית,  שירות “חדר רופאים” אשר מאפשר יעוץ טלפוני עם רופאי משפחה ישראלים  24/7 בעברית ובאנגלית,  פוליסה בשפה העברית שהיא ברורה יותר וקלה להבנה; וכמובן – כיסוי ביטוחי בעת ביקורי מולדת בישראל גם למנותקי תושבות.

החיים בקנדה

עם איכות חיים גבוהה, שירותי בריאות טובים, חינוך איכותי, כלכלה יציבה, חברה מקבלת, קהילה יהודית ענפה, שיעור פשיעה נמוך וטבע מרהיב – החיים בקנדה נחשבים בהחלט לנוחים ומלאי הזדמנויות.

מיסוי ועלויות מחייה בקנדה

עלויות המחייה בקנדה משתנות לפי האיזורים השונים במדינה. באופן כללי, ניתן להגיד שעלות מחייה חודשית לאדם בודד היא בסביבות 3,500 דולר קנדי, או 6,500 למשפחה של ארבעה אנשים. המיסים נחשבים לגבוהים, אך התושבים מקבלים סל שירותים נרחב, כך שהתמורה בהתאם.

פתיחת חשבון בקנדה

פתיחת חשבון בנק בקנדה יכולה להיעשות בקלות ובמהירות אחרי שתהפכו לתושבים. הבנקים הפופולריים ביותר בקרב תושבים זרים הם BMO ו-CIBC. 

תחבורה ציבורית בקנדה

רוב הערים בקנדה מציעות תחבורה ציבורית מצויינת, כולל אוטובוסים ורכבת תחתית. גם התחבורה הבינעירונית לא מאכזבת, עם רכבות, טיסות ואוטובוסים.

התרבות בקנדה

קנדה ידועה בתרבות המגוונת והמכילה שלה. בהשפעת הבריטים, הצרפתים וקבוצות מהגרים רבות, המדינה הציבה את הגיוון האנושי כאחד מעמודי התווך הערכיים שבבסיסה. האמנויות, הספרות והפסטיבלים מציגים מארג תרבותי עשיר זה.

מזג האוויר בקנדה

האזורים הצפוניים של המדינה הם קרים מאוד, ואילו באזורים הדרומיים מזג אוויר מתון יותר. החורפים יכולים להיות קשים ומושלגים, במיוחד במרכז ובמזרח קנדה.

יתרונות וחסרונות בקנדה למהגרים 

קנדה מציעה יתרונות רבים: איכות חיים גבוהה, מערכת בריאות ברמה גבוהה, רב-תרבותיות וחינוך מצויין. מצד שני, יכול להיות שייקח לכם כמה חודשים להסתגל למזג האוויר, שהוא שונה מאוד ממה שאנחנו רגילים אליו. בנוסף, תקופת המעבר עלולה להיות יקרה. 

ישראלים בקנדה

בקנדה יש מספר לא קטן של ישראלים, אשר רובם נמצאים בעיר טורונטו. ניתן להתחבר אליהם בעזרת קבוצות הפייסבוק המקומיות. נוסף על כך, תוכלו למצוא קהילות רבות של יהודים קנדים.

נוף העיר מונטריאל

איפה לגור בקנדה?

מחיר ממוצע לשכירות מחיר ממוצע לרכישת דירה קהילה יהודית/ ישראלית רמת ביטחון אישי איכות מערכת החינוך מאפיינים נוספים
טורונטו 2725 דולר קנדי  49,160 דולר קנדי  יש קהילה ישראלית ויהודית גבוהה  גבוהה עיר מרכזית ותוססת 
מונטריאול 2250 דולר קנדי  508,300 דולר קנדי  קהילה ישראלית בינונית, קהילה יהודית גדולה גבוהה גבוהה מרכז תרבותי וחברתי, שפה מקומית – צרפתית
ונקובר 3000 דולר קנדי  1,285,414 דולר קנדי  קהילה ישראלית ויהודית בינונית גבוהה גבוהה הזדמנויות עבודה רבות

רילוקיישן עם המשפחה בקנדה

מעבר מגורים עם כל המשפחה הוא לא קל אף פעם, אבל כשמדובר במדינה כמו קנדה סביר כי לצד קשיי המעבר, תחוו קליטה נעימה בזכות החברה הקנדית המקבלת והקהילה היהודית והישראלית המחבקת. עם זאת, יש לקחת בחשבון את כל ההשלכות והאתגרים העומדים בפניכם בעת מעבר למדינה רחוקה וקרה כמו קנדה.

אחד הקשיים הראשונים במעבר למדינה זרה הוא מכשול השפה, אך היתרון של קנדה הוא שהשפה האנגלית היא אחת משתי השפות הרשמיות במדינה. אמנם במחוז קוויבק השפה הצרפתית היא המדוברת יותר, אך גם עם אנגלית טובה תוכלו להסתדר בכל מקום. 

קנדה רחוקה מישראל, הטיסות אליה הן ארוכות ויקרות ולכן יש לקחת בחשבון שתדירות הביקורים בישראל אינה תהיה גבוהה. 

קושי נוסף עמו אתם צפויים להתמודד הוא מזג האוויר. קנדה היא מדינה קרה מאוד, עם חורף סוער וטמפרטורות שצונחות אל מתחת לאפס, לישראלים המגיעים ממדינה חמה לוקח זמן להתרגל לקור הקנדי. היתרון כאן הוא שכל שנה תזכו לראות שלג, הילדים יוכלו לבנות בובות שלג וללמוד לגלוש.

מבחינת פערי תרבויות, סביר שתתקלו בכאלה, בעיקר בכל הנוגע לנימוס הקנדי ולאיפוק, אך עם הזמן, כמו בכל מקום חדש, מתרגלים ולומדים לחיות עם קודי ההתנהגות המקומיים.

אחד היתרונות הגדולים במגורים במדינה כמו קנדה הן אפשרויות הפנאי שהיא מציעה. משפחות שחיות בקנדה יכולות ליהנות מצד אחד מחיים עירוניים סופר מתקדמים וחיי תרבות עשירים, לצד שפע אפשריות לטיולים וחוויות בטבע במרחבים העצומים של קנדה. 

בנוסף, הביטחון האישי הגבוה מאפשר לחיות חיים שקטים ורגועים.

מערכת החינוך בקנדה

קנדה נחשבת למדינה שמשקיעה רבות בחינוך ומערכת החינוך שלה נחשבת לאחת הטובות בעולם. בקנדה יש מבחר גדול של בתי ספר ציבוריים ולצדם בתי ספר פרטיים, חלקם הגדול הוא בתי ספר יהודיים. ההרשמה לבתי הספר נעשית ישירות דרך מוסד הלימודים – לחצו כאן לרשימת בתי הספר היהודיים. שפת הלימוד היא אנגלית או צרפתית, תלוי באזור בו אתם נמצאים. 

הבחירה בין חינוך ציבורי ופרטי תלוי בשיקולים אישיים וכלכליים, אך שתי האופציות יבטיחו לילדכם חינוך איכותי. הלימודים במערכת הציבורית הם ליברלים יותר ויחשפו את ילדיכם למפגשים עם תלמידים ממגוונים אתניים שונים. הלימודים במערכת החינוך היהודית הפרטית אינם זולים וכוללים לצד הלימודים במקצועות הכלליים גם לימודי עברית ויהדות. חשוב לדעת, כי כל תלמיד חדש הנכנס למערכת החינוך הקנדית צריך לעבור מבחן באנגלית ובמתמטיקה כדי לקבוע את רמתו. מומלץ לקבוע מועד לראיון עוד בטרם הגעתכם לקנדה.

  • איכות מערכת החינוך בקנדה: קנדה נחשבת למדינה שמשקיעה רבות בחינוך ומערכת החינוך שלה נחשבת לאחת הטובות בעולם. 
  • השפה שלומדים בה בקנדה: שפת הלימוד היא אנגלית או צרפתית, תלוי באזור בו אתם נמצאים. 
  • מסגרות חינוך בינלאומיות בקנדה: יש אפשרויות רבות לבתי ספר בינלאומיים. עם זאת, הלימודים במערכת הציבורית הם ליברלים יותר ויחשפו את ילדיכם למפגשים עם תלמידים ממגוונים אתניים שונים.
  • מסגרות חינוך יהודיות בקנדה: בקנדה יש מבחר גדול של בתי ספר ציבוריים ולצדם בתי ספר פרטיים, חלקם הגדול הוא בתי ספר יהודיים. ההרשמה לבתי הספר נעשית ישירות דרך מוסד הלימודים – לחצו כאן לרשימת בתי הספר היהודיים
  • כמה זמן מראש צריך לחפש מקום במסגרות החינוכיות בקנדה: כל תלמיד הנכנס למערכת החינוך הקנדית צריך לעבור מבחן באנגלית ובמתמטיקה כדי לקבוע את רמתו. מומלץ לקבוע מועד לראיון עוד בטרם הגעתכם לקנדה.
  • עלויות ההרשמה למסגרות החינוכיות בקנדה: בתי ספר ציבוריים ללא עלות. לעומת זאת, הלימודים במערכת החינוך היהודית הפרטית אינם זולים, וכוללים לצד הלימודים במקצועות הכלליים גם לימודי עברית ויהדות. 
  • כיצד להירשם למסגרות החינוכיות בקנדה: יש לפנות לרשות העירונית באיזור המגורים, או ישירות לבית הספר במקרה של חינוך פרטי.

לימודים אקדמאיים בקנדה

קנדה ידועה במערכת החינוך האיכותית שלה. מוסדות החינוך בקנדה שומרים על סטנדרטים אקדמיים קפדניים וידועים בחדשנות, חשיבה ביקורתית ורמת מחקר גבוהה. שיטת הלימוד היא מעשית וחווייתית, מה שמכין את הסטודנטים לאתגרים בהם ייתקלו במהלך הקריירה.

השפות הרשמיות בקנדה הן אנגלית וצרפתית. רוב האוניברסיטאות והמכללות מלמדות באנגלית (אלא אם כן תבחרו ללמוד דווקא בקוויבק, המחוז דובר הצרפתית של המדינה).

*חברת דיוידשילד עושה את מירב המאמצים כדי להציג מידע מדויק ועדכני, אולם ייתכנו שגיאות ו/או אי דיוקים. יודגש כי המידע הינו בגדר כלי עזר בלבד ואינו מהווה המלצה כלשהי לצורך קבלת החלטות. האחריות הינה על עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין הפסד/נזק העשויים להיגרם כתוצאה משימוש במידע זה.