אם בעבר צ’כיה נחשבה בעיני הישראלים בעיקר ליעד תיירותי מבוקש וזול, כיום עם יוקר המחייה בישראל, צ’כיה נחשבת לבחירה מובילה לא רק לחופשות אלא גם בקרב ישראלים המעוניינים לשפר את רמת חייהם ולהעתיק את מגוריהם לחו”ל. במאמר הבא ננסה לתת את כל המידע אודות החיים בצ’כיה, אפשרויות התעסוקה, שוק העבודה וכמובן האתגרים הצפויים לצד היתרונות הגדולים.

נוף קרומלוב, צ'כיה

עבודה בצ’כיה

בשנים האחרונות יש יותר ויותר הזדמנויות עבודה למהגרים בצ’כיה, כיוון שחברות בינלאומיות רבות פותחות בה סניפים אסטרטגיים שמרכזים את כל הפעילות האירופית שלהן ומחפשות אחר עובדים דוברי אנגלית. תחומי התעסוקה בהם אפשר למצוא עבודה הם מגוונים וכוללים: הנהלת חשבונות ופיננסים, בדיקות תוכנה, שירות לקוחות וטלמרקטינג, מחשבים וטכנולוגית מידע, שיווק ותיירות ועוד. חשוב לדעת, כי המנטליות במקומות עבודה בצ’כיה היא קפדנית מאוד, איחורים לא מתקבלים בברכה ומערכת היחסים בין המעסיק לעובדים היא בעלת גבולות ברורים.

על מנת למצוא עבודה באופן עצמאי בצ’כיה אפשר לנסות את הדרכים הבאות:

  • לחפש באתרי אינטרנט של חברות בינלאומיות שיש להן שלוחה בצ’כיה האם ישנן משרות רלוונטיות פנויות.
  • ליצור קשר דרך לינקדאין עם חברות בינלאומיות שיש להן סניפים בצ’כיה או עם האד האנטרס בתחום העיסוק שלכם ולנסות להציע את עצמכם.
  • אפשר לחפש משרות רלוונטיות באתרי אינטרנט לחיפוש עבודה בצ’כיה, כמו: Expats.cz/jobs, Job.cz, Praguepost.com, Tip-prace.cz.
  • ניתן להצטרף לקבוצות פייסבוק של ישראלים בצ’כיה, למשל: ישראלים בצ’כיה, פראג שלנו, ולנסות דרך חברי הקבוצה להגיע למשרות רלוונטיות או ליצור קשרים עם מקומיים.

אחד המכשולים העיקריים בצ’כיה היא השפה, בעיקר כשמדובר בעבודה בחברות מקומיות בהן רוב העובדים דוברים צ’כית (בחברות בינלאומיות סביר שיש דוברי אנגלית רבים). לכן, מומלץ בטרם הנסיעה ללמוד את השפה, לפחות באופן בסיסי על מנת שיהיה ניתן להשתלב בקלות. כדאי גם לדעת, כי גובה המשכורות בצ’כיה הוא מעט נמוך מאשר בישראל, אך עם זאת יוקר המחייה משמעותית זול יותר.

ויזות

ישראלים המחזיקים בדרכון אירופאי זכאים לעבוד וללמוד בצ’כיה בשל היותם אזרחי האיחוד האירופי. ישראלים שאין ברשותם דרכון אירופאי יכולים לשהות בצ’כיה עד 90 יום. על מנת להתגורר ולעבוד או ללמוד בצ’כיה יש צורך באשרת שהייה קבועה (Long term resident), אותה ניתן לקבל בתנאים מסוימים בשגרירות צ’כיה. למעשה, לצ’כיה יש מספר סוגי ויזות המאפשרות שהייה קבועה ואפשרות לעבוד באופן חוקי. להלן הבולטות שבהן:

1. ויזת עבודה – על מנת לקבל ויזת עבודה לצ’כיה יש לפנות לשגרירות צ’כיה, להגיש את המסמכים הנדרשים ולקבוע ראיון. אלו המסמכים הנדרשים:

  • דרכון עם שני דפים ריקים, שתוקפו הוא לכל תקופת השהייה + שלושה חודשים נוספים. 
  • מילוי טופס בקשה מקוון בצ’כית ובאנגלית.
  • מסמך המאשר את סיבת השהות בצ’כיה – למשל: חוזה עבודה חתום, או הזמנה ממעסיק מקומי שמאושרת על ידי משרד העבודה של צ’כיה ועליה מצוינת מטרת ההגעה לצ’כיה.
  • תעודת יושר – אישור כי אין למועמד עבר פלילי. תעודה זו חייבת להיות מתורגמת לצ’כית על-ידי מתרגם רשמי.
  • מסמכים המוכיחים כי למועמד יש כשירות מקצועית לתפקיד. הכוונה היא בעיקר לתעודות השכלה.
  • מידע על מצב החשבון של המועמד. 
  • מסמך המאשר כי למועמד יש מקום מגורים בצ’כיה, למשל: חוזה שכירות חתום.
  • אישור כי למועמד יש ביטוח בריאות בתוקף.

2. ויזת סטודנט – ויזה זו תקפה לשנה וניתן להאריכה בהתאם לאורך מסלול הלימודים. המחזיקים בוויזת סטודנט יכולים לעבוד בצ’כיה עד 20 שעות בשבוע.
על מנת להנפיק ויזת סטודנט יש לקבוע תור בשגרירות הצ’כית ולהגיע עם המסמכים הבאים:

  • דרכון עם שני דפים ריקים, שתוקפו הוא לכל תקופת השהייה + שלושה חודשים נוספים. 
  • מילוי טופס בקשה מקוון בצ’כית ובאנגלית.
  • תעודת יושר ממשטרת ישראל.
  • אישור מהבנק על מצב החשבון של המועמד – עליו להיות בעל אמצעים מספקים לשהייה של שנה (כיום מדובר על 81,400 קרונות צ’כיות). 
  • אישור מטעם האוניברסיטה על הקבלה ללימודים. 
  • אישור על הסדרת מגורים, בדרך כלל אישור מהמעונות או חוזה שכירות. 
  • אישור כי למועמד יש ביטוח בריאות בתוקף.

3. ויזת משקיעים/עצמאי (ויזת זהב) – אדם המעוניין להשקיע בעסק בצ’כיה יכול לקבל היתר שהייה לזמן ארוך, כולל בני משפחתו. לאחר 5 שנים של שהייה בצ’כיה יש אפשרות להגיש בקשה לשהייה קבועה. על מנת לקבל ויזת משקיעים יש לעמוד במספר תנאים, בהם:

  • סכום ההשקעה הנדרש עומד על מינימום של 75,000,000 קרונות צ’כיות.
  • עבר פלילי נקי.
  • יש להוכיח כי העסק העתידי תומך בכלכלת צ’כיה.
  • יש להגיש תוכנית עסקית רלוונטית.
  • על המשקיע לייצר לפחות 20 משרות במשרה מלאה (עבור אזרחי האיחוד האירופי) ולהשאיר אותן פועלות לפחות למשך תקופת אשרת ההשקעה.

למידע נוסף על אשרות לצ’כיה, ניתן להיכנס לאתר של שגרירות צ’כיה בישראל

ביטוח רפואי

ביטוח בריאות בצ’כיה הינו חובה לכל אזרחי צ’כיה וגם למהגרים וזרים שאינם אזרחי האיחוד האירופי.

מערכת הבריאות הצ’כית נחשבת לאחת הטובות באיחוד האירופי ומורכבת ממערכת בריאות ציבורית וממערכת בריאות פרטית. ביטוח הבריאות הציבורי פתוח לכולם, כולל מהגרים וזרים, אך רבים בוחרים לשדרג את הכיסוי הרפואי בתוספת של שירותים פרטיים. 

ביטוח הבריאות הציבורי הצ’כי מכסה אבחון וטיפול מונע, טיפול בבתי חולים, טיפולי שיניים בסיסיים ותרופות מרשם. כל אדם יכול לבחור את רופא המשפחה שלו, ואילו פנייה לרופאים מומחים נעשית ישירות וללא צורך בהפניה.

החסרונות העיקריים ברפואה הציבורית הצ’כית הם: מכשול השפה – קשה מאוד למצוא רופא משפחה דובר אנגלית, וגם בבתי החולים הציבוריים רוב הצוות הרפואי דובר צ’כית; בעיית זמינות תורים בעיקר ברפואה מקצועית – בדומה לעומסים שאנו מכירים ממערכת הבריאות בישראל.

מסיבות אלה ואחרות, עובדים רבים ברילוקיישן בוחרים בביטוח פרטי מלא המותאם לצרכיהם ומאפשר להם שירותים זמינים, ברמה גבוהה אשר ניתן בשפה האנגלית.
ביטוח הבריאות של פספורטכארד רילוקיישן, נבנה במיוחד לאנשים הנמצאים ברילוקיישן, מתאים מאוד למטרה זו ומאפשר לא רק כיסוי רפואי מקיף ואיכותי, אלא גם שירות לקוחות בשפה העברית ומענה מחדר רופאים דוברי עברית 24/7 וכן כיסוי ביטוחי מלא בעת ביקורים בישראל.
לא מומלץ להמתין עם הביטוח הרפואי עד לרגע האחרון, אלא לסגור אותו מבעוד מועד כדי שתרגישו מכוסים ובטוחים בזמן המעבר. 

חווות מורביה, צ'כיה

החיים בצ’כיה

עם שיעור פשיעה נמוך מאוד, שירותי בריאות טובים, חיי תרבות ענפים, יוקר מחייה נמוך, התחשבות רבה בסביבה, תושבים מסבירי פנים וכמובן נופים מרהיבים – לא פלא שצ’כיה נחשבת ליעד אטרקטיבי לרילוקיישן והגירה. 

עם זאת, כמו בכל רילוקיישן יש גם קשיים ומהמורות – אחד עיקרי הוא מכשול השפה. בצ’כיה מדברים צ’כית, שפה סלבית מערבית ומורכבת שלא לכולם קל ללמוד. דוברי רוסית יסתדרו טוב יותר עם השפה הצ’כית מאשר דוברי עברית (כמו כן, צ’כים רבים הם דוברי רוסית). אם אתם מתכננים לעבור לגור בצ’כיה, כדאי עוד בטרם ההגעה ללמוד את השפה ברמה בסיסית, כדי שתוכלו להסתדר בנבכי הבירוקרטיה המקומית, במקומות עבודה ובחיי היומיום. 

אחד מקשיי הקליטה הצפויים לישראלים בצ’כיה הם לנוכח הבדלי המנטליות ופערי התרבויות. הצ’כים מאוד פדנטיים ומקפידים על דיוק והגעה בזמן, שונה מאוד מכל מה שאנו מכירים מישראל. כמו כן, הם מאוד קנאים לפרטיותם ואורח החיים הוא בעל קצב שונה ושלוו הרבה יותר מישראל. 

מבחינת מגורים, אפשר לומר כי שרוב אוכלוסיית המהגרים בצ’כיה מתגוררת בפראג. לכן, אם נשלחתם מטעם מקום העבודה לרילוקיישן בצ’כיה, סיכוי גדול שמשרדי החברה ממוקמים באזור פראג ולכן מקום המגורים שלכם יהיה קרוב לעיר או בתוך העיר עצמה.

המחייה בצ’כיה היא מאוד נוחה וזולה, בעיקר אם משווים אותה לישראל. ההוצאות שוטפות וכן ההוצאות בשעות הפנאי, למשל שכר דירה, מזון, בילויים וביגוד, זולות באופן משמעותי מהעלויות בישראל.

צ’כיה היא גם אחת המדינות היפות באירופה, מה שמבטיח שמחוץ לשעות העבודה תוכלו לנצל את שעות הפנאי לטיולים נפלאים ולזמן איכות נפלא עם בני המשפחה.

לימודים בצ’כיה

כשנוסעים לרילוקיישן עם כל בני המשפחה, אחד הנושאים החשובים שיש לדאוג להם מבעוד מועד הוא עניין החינוך

מערכת החינוך הצ’כית נחשבת טובה מאוד ורוב מוסדות החינוך הם ברמה גבוהה. חשוב לדעת, כי הלימודים במערכת החינוך הם בשפה הצ’כית – מה שיכול להוות אתגר עבור ילדים מישראל שאינם יודעים את השפה. רוב ילדי המהגרים בצ’כיה לומדים בבתי ספר פרטיים, כמו למשל בית הספר הבריטי או בבתי ספר השייכים למערכת החינוך של הקהילה היהודית. החינוך הפרטי בצ’כיה כמובן כרוך בעלויות, אך בהשוואה למדינות אחרות באירופה הוא אינו נחשב יקר.

אם אתם מתכננים לעבור לצ’כיה על מנת ללמוד במוסד להשכלה גבוהה, עליכם לבדוק את תנאי הקבלה מבעוד מועד (כעשרה חודשים לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית). ישנם מוסדות להשכלה גבוהה נחשבים מאוד בצ’כיה, ואם אתם מכוונים ללימודי רפואה, אנחנו ממליצים לכם לבדוק את צ’כיה כאופציה. 

רילוקיישן משפחתי לצ’כיה

אחד היתרונות הגדולים במעבר עם כל בני המשפחה מישראל לצ’כיה הוא ההזדמנות ליהנות מאורח חיים רגוע, עם איזון טוב הרבה יותר בין עבודה לחיים הפרטיים. האפשרות לבלות יותר זמן איכות משפחתי הוא ללא ספק מתנה של ממש עבור כל בני המשפחה.

עוד לפני המעבר, אפשר לנסות וליצור קשרים עם ישראלים אחרים שמתגוררים בצ’כיה, לשאול שאלות ולהתייעץ, לקבל המלצות מבעלי ניסיון ואפילו להכיר חברים חדשים. אחת הדרכים לעשות זאת היא דרך קבוצות רלוונטיות ברשתות החברתיות.
עוד אפשרות היא ליצור קשר עם הקהילה היהודית במקום המגורים בצ’כיה ולהיעזר בהם לקראת המעבר.

כיום חיים בצ’כיה כ-3,000 יהודים, רובם מתגוררים בעיר פראג. ברובע היהודי (יוזפוב) בפראג קיימים שלושה בתי כנסת ובית חב”ד. בנוסף, ברחבי העיר ניתן למצוא מספר מסעדות כשרות.

לפרטים נוספים היכנסו לאתר הקהילה היהודית בפראג.