בספטמבר 2020 נחתמו בבית הלבן “הסכמי אברהם” – הסכמים לנרמול היחסים בין ישראל למספר מדיניות ערביות, ביניהן איחוד האמירויות. הסכמים אלו פתחו עבור הישראלים הזדמנויות חדשות לשיתופי פעולה עסקיים, ומאז ישראלים רבים חושקים ברילוקיישן לדובאי.
דובאי היא אחת משבע אמירויות מונרכיות המרכיבות את איחוד האמירויות, והיא גם בירת האמירויות והמדינה המאוכלסת ביותר בפדרציה. בשל היותה אזור סחר חופשי ללא מיסים על ההכנסות, נחשבת דובאי למוקד משיכה להשקעות זרות ולמרכז עסקים ותיירות בינלאומי – ולכן לא פלא שלמעלה מ-80 אחוז מתושביה הם עובדים זרים ומהגרים ממדינות שונות.

אחד מהתחומים בהם משקיעות מדינות האמירויות הון עתק היא תעשיית ההייטק המקומית, ולכן אנשי הייטק רבים מכל רחבי העולם מעוניינים להגר אליה ולעבוד בתחומה. דובאי מעודדת כניסה של עובדים זרים לתחומה, מתוך מטרה לחזק את הכלכלה המקומית ולעודד צמיחה עסקית, ולכן היא נחשבת ליעד אטרקטיבי לרילוקיישן עבור עובדים מתחומים שונים. דובאי היא מדינה מוסלמית שמרנית בה תקפים חוקי השריעה (ההלכה המוסלמית), אך כלפי הזרים הלא מוסלמים המתגוררים בה ההתייחסות היא סובלנית ומעודנת, למשל – האפשרות לזוג לא נשוי לחיות יחד. 

נוף דובאי בלילה

עבודה בדובאי

דובאי מציעה לזרים עולם שלם של אפשרויות תעסוקה בשלל תחומים, מעבודות במכירות ועגלות, דרך עבודות בתחום התקשורת, התיירות וענף הבנייה ועד משרות בתחום ההייטק. אם אתם מעוניינים למצוא עבודה בדובאי, יש להתחיל את החיפוש עוד לפני שמגיעים לדובאי, ולקחת בחשבון כי התהליך יכול לקחת זמן – הביקוש הוא גדול והתחרות גם כן.
כדי לחפש משרות רילוקיישן בדובאי אפשר לנסות מספר דרכים:

  • דרך הרשתות החברתיות, ובעיקר לינקדאין. מתחילים בחיפוש חברות הממוקמות בדובאי, עוקבים אחרי הפרופיל שלהם ויוצרים קשר. אופציה נוספת היא כמובן קבוצות שונות בפייסבוק של חיפוש עבודה ברילוקיישן, או אפילו ישראלים בדובאי, שאולי יוכלו לעזור עם קשרים.
  • באמצעות אתרי אינטרנט לחיפוש עבודה, כמו: Indeed, Glassdoor, Gulf Talent ועוד.
  • בעזרת חברות השמה וחברות כוח אדם ישראליות המתמחות בהשמת עובדים ישראלים בדובאי (חפשו בגוגל – “עבודה לישראלים בדובאי”) או חברות מקומיות שעובדות עם השוק הבינלאומי, למשל: Abraham Portal, ERC international ועוד.
  • מפה לאוזן – דרך עמיתים עסקיים, חברים ובני משפחה.

ויזות

דובאי היא מדינה קטנה עם מדיניות הגירה קפדנית ולכן חשוב מאוד לדאוג לאשרות המתאימות עוד לפני הנסיעה. כיום תיירים המגיעים מישראל לאיחוד האמירויות אינם זקוקים לדאוג לסידורים מראש, כיוון שאשרת התייר ניתנת עם הנחיתה בשדה התעופה והיא תקפה ל-90 יום ממועד ההגעה. התנאי היחיד לקבלת האשרה הוא דרכון שתוקפו הוא מינימום 6 חודשים. ישראלים המעוניינים להשתקע בדובאי לתקופה ארוכה יותר ולעבוד בה, זקוקים לאשרה המאפשרת להם שהייה קבועה ואפשרות לעבוד באופן חוקי.

להלן הבולטות שבהן:

  1. ויזת עבודה –כל חברה מקומית או מעסיק ממשלתי מקומי שמעסיקים עובד זר, אחראים להנפיק עבורו ויזת עבודה המאפשרת שהייה קבועה בדובאי. מקום העבודה נחשב במקרה זה לספונסר של העובד, והוא אמור לדאוג לכל תהליך הנפקת הויזה והבירוקרטיה הנדרשת, כולל פתיחת חשבון בנק וחתימה על חוזה שכירות. במקרה של הפסקת העבודה, תוקפה של הויזה פג גם הוא.
  2. ויזת עסקים/משקיעים – מטרתה של אשרה זו היא לעודד פעילות עסקית וצמיחה כלכלית של איחוד האמירויות. ויזת העסקים מאפשרת לזרים המעוניינים להשקיע בעסק מקומי קיים או לפתוח עסק מקומי חדש, לשהות שהייה ארוכת טווח בדובאי יחד עם משפחתם. כדי לקבל אשרה זו יש למלא מספר תנאים, בהם: הוכחה על הניסיון שלכם כיזמים; בעלות על מניות בסטרט-אפ או תפקיד בכיר בהנהלה שלו; נכונות להתגורר באחת מהאמירויות; תוכנית עסקית מסודרת. בנוסף, המועמד יצטרך לעבור בדיקת רקע, הערכה רפואית ולעמוד בכל הדרישות של “הרשות הפדרלית לזהות, אזרחות, אבטחת מכס ונמלים”. כאשר כל התנאים מולאו והויזה אושרה, תתקבל ויזה זמנית שתוקפה חצי שנה, אותה יש להמיר באישור שהייה קבוע.
  3. ויזת סטודנט – ויזה המאפשרת מגורים ושהייה קבועה באמירויות עבור סטודנט שהתקבל למוסד לימודים מקומי. תהליך הנפקת האשרה נעשה דרך מוסד הלימודים הנחשב לספונסר של המועמד. הדרישות לקבל אשרת סטודנט כוללות: מכתב קבלה רשמי מהאוניברסיטה, מבחן כושר רפואי ואישור של המנהלת הכללית לענייני תושבות וזרים. תוקף אשרת סטודנט היא לשנה אחת, וניתן לחדשה לשנה נוספת עם הוכחה על המשך הלימודים.
  4. ויזה לרוכשי נדל”ן – דובאי מאפשרת למשקיעים בנדל”ן בתחומה לקבל אשרת שהייה. בעלי נכסים שמחזיקים בבעלותם נכסים ששווים מעל מיליון דירהם, זכאים לקבל אשרת שהייה בדובאי לתקופה של שנתיים; לנכסים ששווים מעל 5 מיליון דולרים הזכאות היא לחמש שנים ולנכסים ששווים מעל 10 מיליון דולרים מעניקים אשרת שהייה של 10 שנים.

מידע נוסף על אשרות לדובאי

שגרירות איחוד האמירויות בישראל

ביטוח רפואי

מערכת הבריאות בדובאי מורכבת ממערכת בריאות ציבורית ומערכת בריאות פרטית – שתיהן פועלות תחת משרד הבריאות של איחוד האמירויות.  מערכת הבריאות הציבורית נחשבת טובה מאוד, וכוללת ארבעה בתי חולים ממשלתיים עם חדרי מיון ומחלקות אשפוז ורוב אנשי הצוות דוברים בהם אנגלית. 

מערכת הבריאות הפרטית בדובאי ענפה וכוללת כ-130 מרכזים רפואיים פרטיים מתקדמים  בכל התחומים הרפואיים, כולל בתי חולים פרטיים ומרפאות ייעודיות לילדים. כמו כן, באזור קריית שירותי הבריאות של דובאי – Dubai Healthcare City – ישנם מרכזים רפואיים אוניברסיטאיים ובתי חולים עם ציוד רפואי מתקדם.

שירותי הבריאות הציבוריים מיועדים בעיקר לאזרחים האמירתים שזכאים לקבל טיפול ללא תשלום או בעלות מופחתת. לעומת זאת, כל זר המתגורר בדובאי, בין אם הוא מועסק על ידי מעסיק מקומי או לא, ומעוניין לקבל תושבות קבע מחויב לעשות ביטוח בריאות (קיימים גם קנסות כבדים המוטלים על כל תושב ללא כיסוי רפואי על כל חודש שאינו מבוטח). כמו כן, על פי החוק המקומי מעסיקים חייבים לספק לעובדיהם הזרים ביטוח בריאות בסיסי, אך אין מחובתם לדאוג לשאר בני המשפחה של העובד.
לכן, גם אם מקום העבודה משלם על ביטוח בריאות עבור העובד שנמצא ברילוקיישן, יש לוודא שגם שאר בני המשפחה מבוטחים.
בכל מקרה תמיד רצוי לבדוק מה כולל הביטוח המקומי ולשקול לעשות גם ביטוח מקיף יותר שיכסה אתכם בישראל, בשאר העולם וכמובן שיהיה לכם נוח לתקשר איתו בעברית, כמו  ביטוח הבריאות של פספורטכארד רילוקיישן.

החיים בדובאי

אין ספק שדובאי מהווה יעד אטרקטיבי לרילוקיישן, לא רק בשל אפשרויות התעסוקה הרבות והעושר הרב, אלא בעיקר בשל הפוטנציאל להרוויח בה הרבה כסף ובשל העובדה שבדובאי לא משלמים מס הכנסה (תקף רק עבור מי שמנתק תושבות מישראל). בנוסף, חשוב לציין כי דובאי נחשבת לאחת המדינות הבטוחות בעולם, והמקומיים בה מאוד אדיבים, חמים ונעימים כלפי זרים, כולל ישראלים. עם זאת, לא הכל נוצץ בדובאי וחשוב להכיר גם את הצדדים הפחות אטרקטיביים.
כאמור, דובאי היא מדינה מאוד עשירה ולכן החיים בה הם מאוד נוחים, מפנקים ומלאי שפע ויוקרה – עם זאת, המחייה אינה זולה (דיור, אוכל ושלל שירותים) ולעיתים אף יקרה מאשר בישראל. המטבע המקומי, דירהם, דומה בערכו לשקל (1 דירהם = 0.93 שקל) ולכן די פשוט לחשב כל דבר.
בדובאי מערכת החוקים מאוד נוקשה וכך גם המשטרה, אך אם מכירים את החוקים ומקפידים שלא לעגל פינות, אין חשש.
דובאי היא מדינה מוסלמית והמקומיים מאוד רגישים לכל זלזול בכבודם, ולכן חשוב להקפיד על לבוש צנוע (על אחת כמה וכמה בעת ביקור במקומות קדושים) ולכבד את התרבות המקומית והדת.
מזג האוויר בדובאי הוא חם מאוד, ויש שיגדירו אותו – לוהט ומאתגר. אז נכון שאנחנו רגילים לאקלים ים תיכוני, אבל דובאי היא מדינה יותר חמה ומדברית מישראל, עם טמפרטורות שיכולות להגיע ל-54 מעלות בקיץ וכ-30 מעלות בחורף.

מבחינת שפה – אמנם דובאי היא מדינה מוסלמית וערבית היא השפה הרשמית בה, אך בפועל אנגלית היא השפה הכי מדוברת, ולכן לא צפויה לישראלים בעיה להסתדר ביומיום. הקהילה היהודית בדובאי מונה נכון לשנת 2022 כ-4,000 איש, מתוכן כאלף ישראלים יורדים (ע”פ ויקיפדיה). היהודים בדובאי מעידים כי אינם נתקלים בגילויי אנטישמיות או בסכנה כלשהי והם חיים בתחושת ביטחון ובתחושה של סובלנות דתית יחסית. כיום יש שני בתי כנסת פעילים בדובאי, אחד ממוקם במרינה והשני באזור מחוז אל וואסל (האזור בו מתרכזת רוב הקהילה היהודית). כמו כן, יש בדובאי בית חב”ד.

חוף בדובאי אישה תופסת יד למישהו

רילוקיישן משפחתי לדובאי

מרבית המשפחות הבוחרות ברילוקיישן לדובאי ייהנו מרמת חיים גבוהה, כולל עזרה עם הילדים (מאוד מקובל להחזיק מטפלת). בשל אופייה המיוחד של דובאי כקיבוץ גלויות של אנשים מלאומים שונים ורקע תרבותי מגוון, החיים בה יכולים להיות הזדמנות נהדרת לכל בני המשפחה להכיר, להיפגש ולהתיידד עם אנשים מכל רחבי העולם. מבחינת חינוך, ישנם מגוון בתי ספר פרטיים (בריטי, אמריקאי ובינ”ל) המציעים לימודים איכותיים מאוד. אמנם הלימודים במוסדות הפרטיים אינה זולה, אך התמורה היא טובה מאוד וההשכלה הנרכשת היא ברמה גבוהה. כמשפחה, בשעות הפנאי בדובאי יש המון אפשרויות בילוי נפלאות, שפע של אטרקציות נפלאות והמון טיולים בחיק הטבע – כל אלו מבטיחים זמן איכות משפחתי משובח.