צרפת היא יעד תיירותי חלומי ואחת המדינות הפופולריות באירופה, עם מגוון עשיר של נופים ואטרקציות, תרבות מפוארת וקולינריה נפלאה. אבל האם צרפת היא גם יעד אידיאלי לרילוקיישן? הכנו לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת לפני רילוקיישן לצרפת

עבודה בצרפת

צרפת מתאפיינת בכלכלה חזקה ושוק העבודה הוא די מגוון, בעיקר עבור המחזיקים בדרכון צרפתי או אירופאי. עם זאת, ישראלים שאינם שולטים בשפה הצרפתית יתקשו למצוא עבודה. לכן, אחד הדברים החשובים שיש לקחת בחשבון לפני שמחפשים עבודה בצרפת הוא ללמוד את השפה, עוד בטרם יציאה מישראל.

אם אתם נשלחים מטעם מקום העבודה לרילוקיישן בצרפת, ייתכן וידיעת השפה הצרפתית אינה הכרחית עבור העבודה. אבל אם אתם מעוניינים לעשות רילוקיישן באופן עצמאי ולחפש מקום תעסוקה בצרפת, אי ידיעת השפה יכולה להוות מכשול רציני.  המקצועות המבוקשים ביותר בצרפת כיום הם: מומחים לטכנולוגיית מידע, מפתחי ובוני אתרים, מהנדסי נתונים ואנליסטים, עובדים בתחום הרפואה והסיעוד, אנשי הוראה, אנשי מכירות, מנהלי פרויקטים ושירות לקוחות. 

שכר המינימום בצרפת עומד כיום על כ-11 אירו לשעת עבודה, ו-1,539 אירו לחודש.

על מנת למצוא עבודה באופן עצמאי בצרפת אפשר לנסות את הדרכים הבאות:

ויזות

ישראלים המחזיקים בדרכון אירופאי זכאים לעבוד וללמוד בצרפת בשל היותם אזרחי האיחוד האירופי. ישראלים שאינם מחזיקים בדרכון אירופאי נדרשים להוציא ויזה מתאימה לשם שהות של מעל 90 יום. 

  • ויזת לשהות ארוכה (3 חודשים עד שנה) – ישראלים שאינם מחזיקים בדרכון אירופאי ומעוניינים לעבוד בצרפת, למשל למטרת רילוקיישן או כעצמאיים בעלי עסק, זקוקים לאשרה המאפשרת להם לעבוד באופן חוקי. ישנן מספר סוגי ויזות המאפשרות לשהות באופן חוקי בצרפת לתקופה ארוכה. להלן הבולטות שבהן:
  • ויזת עבודה – אשרה המאפשרת שהות ארוכה בצרפת למטרות עיסוק בפעילות מקצועית עבור עצמאי/שכיר. לגבי עובדים שכירים, יש צורך להציג חוזה עבודה אצל מעסיק מקומי. במקצועות מסוימים, למשל הוראה, על המועמד לעמוד בתנאי הכשרה ומיומנות. עובד עצמאי צריך להוכיח כי הוא בעל עסק שיש לו אטרקטיביות כלכלית.
  • ויזה על בסיס כישורים מיוחדים – אשרה המיועדת לבעלי מקצוע ומיומנויות נדרשות אשר מסייעים לכלכלת צרפת. על המועמד להוסיף לבקשה מסמכים המעידים על הכשרתו וניסיונו המקצועי הקודם.
  • ויזת סטודנט – סטודנטים שאינם מחזיקים בדרכון אירופאי ומעוניינים ללמוד לימודים גבוהים בצרפת, זקוקים גם הם לויזה מיוחדת. את הבקשה יש להגיש בצירוף מספר מסמכים, בהם: הוכחה על יכולת מימון עצמית לאורך תקופת הלימודים, מכתב קבלה לאוניברסיטה, תעודת בגרות מתורגמת לצרפתית ועוד.

על מנת להוציא כל אחת מהוויזות הנ”ל המאפשרות שהייה ארוכת טווח בצרפת, יש למלא טופס בקשה מקוון לויזה (באתר https://france-visas.gouv.fr/en/web/france-visas)  לפחות חודש לפני הטיסה ולצרף לבקשה את המסמכים הנדרשים. חשוב לדעת כי יש להציג את המסמכים המקוריים בתוספת צילומים שלהם, וכן להגיש את המסמכים מתורגמים באופן רשמי לצרפתית.

לאחר הגשת הבקשה יש לקבוע תור בקונסוליה הצרפתית בישראל (לכל מבקש אשרה תור בנפרד – אם מדובר במשפחה בת 4 נפשות, נדרשים 4 תורים). אשרה לשהייה ארוכה לרוב מונפקת תוך שבועיים-שלושה.

Eiffel Tower, symbol of Paris

ביטוח רפואי

מערכת הבריאות הצרפתית מורכבת ממערכת בריאות ציבורית (הדומה מאוד למערכת הבריאות בישראל) שאת שירותיה זכאים לקבל כל מי שמשלמים לביטוח הלאומי, כולל עובדים ממדינות אחרות. השירותים במערכת הבריאות הציבורית בצרפת הם ברמה גבוהה, אך עם זאת לרוב האוכלוסייה יש בנוסף ביטוח בריאות פרטי המאפשר קיצור תורים, זמינות גבוהה יותר לרופאים מומחים ולמתקנים רפואיים מתקדמים. 

אם אתם עוברים לצרפת לרילוקיישן ואינכם תושבי האיחוד האירופי, תהיו זכאים להצטרף למערכת הבריאות הציבורית רק לאחר תקופה של כמה חודשים. 

עובדים המצויים ברילוקיישן יכולים לרוב להיעזר במעסיק על מנת להצטרף למערכת הבריאות הציבורית, או לגשת בעצמם ולהירשם בסניף של CPAM שבו דוברים אנגלית. לאחר ההרשמה מקבלים כרטיס קופת חולים, שבאמצעותו אפשר לקבל שירות.

חשוב לזכור, כי אמנם יש רופאים רבים שדוברים אנגלית, אבל ברוב המקרים הצוות דובר רק צרפתית – מה שמקשה על מי שאינו שולט מספיק טוב בשפה. 

בנוסף, מערכת הבריאות הציבורית אינה מכסה טיפולים בבריאות הנפש (פסיכולוג ופסיכיאטר) וכן טיפולים כירופרקטיים. 

אחת האפשרויות שעומדות בפני ישראלים ברילוקיישן היא להצטרף לביטוח בריאות פרטי שנבנה במיוחד לצרכים המיוחדים של ישראלים ברילוקיישן. ביטוח הרילוקיישן של פספורטכארד מציע לישראלים ביטוח רפואי מיוחד המאפשר לא רק כיסוי רפואי מקיף ואיכותי, אלא גם ייעוץ רפואי בשפה העברית 24/7 וכיסוי ביטוחי גם בעת ביקורים בישראל במהלך הרילוקיישן.

החיים בצרפת

צרפת היא מדינה גדולה, עם מגוון גדול של נופים ואזורים, מרצועות חוף יפהפיות, כפרים שלווים ועיירות שוק ציוריות ועד נופים הרריים וערים הומות ומרתקות. צרפת מחולקת ל-13 חבלי ארץ (חמישה חבלים צרפתיים נוספים נמצאים מעבר לים), כאשר לכל אזור יש אופי ונורמות שונים, נופים ייחודיים, דיאלקט שונה, מזג אוויר אופייני ואפילו קולינריה משלו. לכן, לפני ששוקלים מעבר למדינה כמו צרפת, חשוב לעשות עבודת היכרות יסודית, לדעת בדיוק מהם הצרכים וההעדפות שלכם וללמוד את האזור שאתם עתידים לעבור אליו. 

ברוב הערים בצרפת מדברים רק צרפתית ופחות באנגלית, לכן מומלץ עוד בטרם המעבר להצטרף לקורס לימודי צרפתית. ידיעת השפה היא חיונית ברוב מקומות העבודה וגם כדי להשתלב טוב יותר בחברה המקומית. 

באופן כללי, יוקר המחייה בצרפת נמוך מישראל, אבל יש לקחת בחשבון שהוא גם תלוי במיקום שבו אתם מתגוררים וישנם אזורים מאוד יקרים למגורים, למשל פריז. ככל שמתקרבים לערים מרכזיות יוקר המחייה עולה, ואילו מגורים בפרברים הם נוחים יותר מבחינה כלכלית.

בדומה לישראל, גם בצרפת הבירוקרטיה אינה פשוטה ולפעמים בעייתית יותר מאשר בישראל. יש לקחת זאת בחשבון, לנשום עמוק ולהיות מאוד סבלניים.

האקלים בצרפת הוא יחסית נעים, בקיץ לרוב הטמפרטורות נוחות (בדרום צרפת חם יותר) ובחורף הטמפרטורות יורדות עד 5 מעלות מתחת לאפס.

מערכת החינוך בצרפת

מערכת החינוך הצרפתית נחשבת לטובה מאוד. בתי הספר הציבוריים הם בחינם ופתוחים לילדים מכל הדתות. בנוסף,על פי חוק החינוך בצרפת כל הילדים בגיל 6-16 מחויבים ללכת למסגרות החינוך. גני הילדים הציבוריים הם עבור ילדים בגילאי 2-6.

כדי להירשם למערכת החינוך הציבורית יש להציג פנקס חיסונים, תעודת לידה וחוזה מגורים בתוקף. הרישום הוא דרך העירייה המקומית.

בצרפת יש גם בתי ספר המתאימים לילדים עם צרכים מיוחדים. אם אתם זקוקים למסגרת כזאת עבור ילדיכם, כדאי לברר מראש האם יש כזאת באזור המגורים העתידי שלכם. 

שפת הלימוד בבתי הספר הציבוריים היא צרפתית, ולכן ישראלים רבים ברילוקיישן מעדיפים לרשום את הילדים לבתי ספר פרטיים שבהם הילדים יכולים ללמוד באנגלית וגם להיות בחברת ילדים של זרים ממדינות שונות, כמו: בתי ספר בינלאומיים – בהם שפת הלימוד היא אנגלית; בתי ספר דו לשוניים – בהם הלימודים משלבים בין צרפתית ואנגלית; ובתי ספר צרפתיים המשלבים במערכת השעות גם לימודי אנגלית.

רילוקיישן משפחתי לצרפת

הקהילה היהודית השלישית בגודלה בעולם והגדולה ביותר באירופה נמצאת כיום בצרפת – בעיקר באזור פריז, אבל גם בערים קטנות יותר ברחבי המדינה. לקראת מעבר עם כל המשפחה מומלץ לנסות ולהתחבר דרך הרשתות החברתיות לישראלים נוספים שעשו רילוקיישן דומה, להיעזר בניסיונם ואף להכיר חברים חדשים באזור בו אתם עתידים להתגורר.

עניין הביטחון האישי בצרפת, בייחוד בכל הנוגע לגילויי אנטישמיות, הוא מורכב ומאוד סובייקטיבי. זה נכון שהאנטישמיות בצרפת ובכלל באירופה היא בעלייה בשנים האחרונות, ולכן גם ישנה הגירה הפוכה לישראל. אבל, מדובר גם בהרגשה אישית וכן באזור המגורים שלכם. יש יהודים וישראלים המתגוררים בצרפת שנים רבות וטוענים שמעולם לא נתקלו ביחס עוין ויש שיטענו ההפך.

אחד האתגרים הגדולים ביותר במעבר לצרפת הוא כמובן מכשול השפה. רוב הצרפתים מעדיפים לדבר צרפתית וחלקם אינם שולטים באנגלית ברמה מספקת. על מנת להשתלב בחיים בצרפת חשוב לדעת צרפתית. זה לא אומר שמי שאינו דובר צרפתית לא יסתדר, אך ידיעת השפה בהחלט מקלה על ההתאקלמות מכל הבחינות – כולל מבחינה חברתית. לכן, מומלץ לקראת המעבר לצרפת לנסות ללמוד את השפה באופן בסיסי עוד בישראל, כולל הילדים. יש מספר בתי ספר בישראל המציעים קורסים לילדים: פרונטליים או אונליין, קבוצתיים ופרטיים. 

ולסיום, כמו כל מעבר למדינה חדשה, גם מעבר לצרפת טומן בחובו קשיים, אתגרים, יתרונות וחסרונות. כדי להקל על ההתאקלמות כדאי להתכונן כראוי למעבר, ללמוד את השפה באופן בסיסי, לנסות לייצר קשרים במקום המגורים העתידי וכמובן להתאזר בהרבה סבלנות – מדובר בתהליך עם עליות וירידות שבסופו תמצאו את מקומכם.