הולנד, היא מדינה קטנה הנחשבת לאחת המדינות הצפופות באירופה. כ-200 אלף מאזרחי המדינה הם מהגרים, רובם מתגוררים באמסטרדם ובסביבתה. בהולנד חיה קהילה יהודית המונה למעלה מ-40 אלף איש, מתוכם כעשרת אלפים ישראלים (ע”פ הערכות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהולנד), ומרביתם חיים בערים הגדולות: אמסטרדם, רוטרדם, האג ואוטרכט. 

בשנים האחרונות הקשיחה הולנד את מדיניות ההגירה שלה, אך כיוון שכיום התעשיות הצומחות במדינה הן בעיקר בתחומי טכנולוגיית מידע, תכנות ואינטרנט, עובדים בתחומי ההייטק מתקבלים כאן בברכה.
במדריך הבא ננסה לתת את כל המידע הרלוונטי למתעניינים ברילוקיישן להולנד, מסקירה על שוק העבודה המקומי, מערכת הבריאות ומערכת החינוך ועד המלצות למשפחות שמתכננות מעבר מגורים להולנד.

בניינים על נהר באמסטרדם

עבודה בהולנד

שוק העבודה בהולנד הוא מגוון מאוד ובתחומים רבים ישנו מחסור קבוע בכוח אדם, למשל בעבודות כפיים בתחום הבנייה, במפעלים ובחקלאות, ובמשרות בתחום המכירות, וכן במלצרות, מטבח ועוד. מקצועות נוספים שיש להם סיכוי גבוה למצוא עבודה בהולנד הם: רופאים, אחים, מהנדסים מוסמכים, מומחי IT, מתכנתים, אנשי פיננסים וכלכלנים. 

אם אתם מעוניינים בעבודה שאינה דורשת מכם לדבר הולנדית שוטפת, אלא רק אנגלית או עברית, אפשר לחפש משרות בתחום התיירות או במשרדי השגרירות, וגם לברר בקרב הקהילה היהודית אודות משפחות שמחפשות עובדי משק בית דוברי עברית, מטפלים לילדים או מורים לעברית. עם זאת, חשוב לציין כי במקומות עבודה רבים אין צורך כלל לדעת הולנדית, אך הכרחי לדבר אנגלית ברמה גבוהה. בתפקידים בתחומי המכירות, השירות, ההוראה והרפואה לרוב יש צורך בשליטה בהולנדית.

על מנת למצוא עבודה באופן עצמאי בהולנד אפשר לנסות את הדרכים הבאות:

עוד כמה דברים שחשוב לדעת: בהולנד עובדים בדרך כלל כשמונה שעות ביום (יום העבודה מסתיים לכל המאוחר בשעה חמש-שש), כאשר לאחר שעות העבודה ובימי חופשה מכבדים מאוד את המרחב האישי ולא נהוג לפנות אל העובדים. מוסר העבודה ההולנדי הוא מאוד גבוה, ההולנדים מאוד חרוצים וקפדנים בעבודתם. על פי לשכת התכנון המרכזית ההולנדית (CPB) שכר הברוטו החודשי הממוצע עומד על 2,894 אירו. 

עבודה בהולנד ללא דרכון אירופאי

ישראלים שאינם מחזיקים בדרכון אירופאי ומעוניינים לעבוד בהולנד, למשל למטרת רילוקיישן, זקוקים לאשרת עבודה המאפשרת להם לעבוד באופן חוקי, וכן היתר לשהייה קבועה. 

ויזות

ישראלים המחזיקים בדרכון אירופאי זכאים לעבוד וללמוד בהולנד בשל היותם אזרחי האיחוד האירופי. ישראלים שאינם מחזיקים בדרכון אירופאי נדרשים להוציא ויזה מתאימה לשם שהייה מעל 90 יום. 

ויזת עבודה 

על מנת להוציא אשרת עבודה בהולנד יש לדאוג קודם כל לקבלת חסות ממעסיק הולנדי.
על המעסיק המקומי להוכיח למשרד ההגירה ההולנדי (IND) כי לא הצליח למצוא עובד מתאים בעל אזרחות הולנדית או אירופאית ולקבל אישור לתת חסות לעובד בעל אזרחות זרה.
מועמדים בעלי מקצוע או מומחיות מיוחדת, אשר הידע והניסיון שלהם יכולים לתרום תרומה משמעותית לכלכלת הולנד, למשל: מהנדסים, מומחי IT, וכן עובדים בתחום הבריאות והחינוך, הם בעלי סיכוי גבוה לקבלת היתר עבודה.

לאחר שהמעסיק השיג את היתר העבודה מהרשויות בהולנד, על המועמד להוציא ויזת עבודה בשגרירות הולנד. לשם כך, יש לקבוע פגישה בשגרירות הולנד ולהביא את המסמכים הבאים:

  • דרכון בתוקף.
  • שתי תמונות פספורט.
  • ביטוח רפואי בתוקף לכל תקופת השהייה.
  • הסכם עבודה חתום עם המעסיק הכולל את תנאי השכר ותנאי העבודה.
  • היתר עבודה מרשויות הולנד.

לאחר הגשת כל המסמכים ותשלום האגרה הרלוונטית, תעבור הבקשה לבחינה. 

חשוב לזכור: אשרה עבודה בהולנד מוגבלת למעסיק ספציפי, כך שאם תקופת העבודה אצל אותו מעסיק הסתיימה – גם האשרה הסתיימה. כמו כן, על מנת להאריך את תקופת האשרה עם המעסיק הנוכחי או מול מעסיק חדש, יש לפנות למחלקת ההגירה ולהגיש בקשה. 

ויזת סטודנט 

סטודנטים שאינם מחזיקים בדרכון אירופאי ומתעדים ללמוד באוניברסיטה בהולנד, זקוקים גם הם לויזה מיוחדת. על מנת להנפיק ויזת סטודנט יש לפנות לשגרירות הולנד עם המסמכים הבאים:

  • דרכון בתוקף
  • שתי תמונות פספורט
  • תעודת לידה
  • מכתב קבלה רשמי ממוסד הלימודים האקדמי בהולנד.
  • אישור מהבנק על מצב החשבון של המועמד – עליו להיות בעל הכנסה מספקת לשם מימון כל תקופת השהייה.
  • ביטוח רפואי בתוקף לכל תקופת השהייה.
  • אישור תשלום אגרת בקשה.

לגבי אישור השהייה – ברוב המקרים, האוניברסיטה המיועדת תדאג להנפקת אישור השהייה בהולנד עבור הסטודנט (בתשלום).

סטודנטים בינלאומיים רשאים לעבוד עד 10 שעות שבועיות במהלך הלימודים, או במשרה מלאה במהלך חודשי הקיץ בלבד.

מידע נוסף על אשרות להולנד ניתן למצוא באתר של שגרירות הולנד בישראל.

ביטוח רפואי

מערכת הבריאות ההולנדית נחשבת טובה וזוכה לדירוגים גבוהים בהשוואה למערכות בריאות אחרות ברחבי העולם. כל תושבי הולנד חייבים להצטייד בביטוח בריאות על פי חוק. מערכת הבריאות הציבורית בהולנד כוללת 11 ספקי בריאות, המאפשרים גישה לכל בעלי המקצוע הרפואיים. 

כל אזרח מחויב לבחור בספק בריאות ולהיות מכוסה בחבילה הבסיסית של שירותים רפואיים. תושבים בעלי בעיות כלכליות שאינם יכולים להרשות לעצמם לממן חבילה בסיסית כזאת, זכאים בד”כ לקבל קצבת בריאות מהממשלה. 

על מנת להגיע לרופאים מקצועיים, לטיפולים רפואיים ולאשפוזים, יש לקבל הפנייה מרופא המשפחה האישי.

בכל מקרה, תושבים זרים הנמצאים ברילוקיישן בהולנד חייבים לרכוש ביטוח פרטי על מנת לקבל אישור שהייה ואשרת עבודה. בהולנד לא חסרים ביטוחים פרטיים, אך כדאי מאוד לשים לב במה בוחרים ולקרוא את האותיות הקטנות. חשוב לשים לב מה כוללת הפוליסה ולעשות השוואה בין כמה הצעות. חברת דיוידשילד מציעה לישראלים ברילוקיישן ביטוח בריאות ייחודי, שמותאם לצרכים הספציפיים של ישראליים המתגוררים מעבר לים, ומאפשר להם שירותים זמינים ברמה הגבוהה ביותר. ביטוח זה מאפשר לא רק כיסוי רפואי מקיף ואיכותי, אלא גם שירות לקוחות בשפה העברית ומענה מחדר רופאים דוברי עברית 24/7 וכן כיסוי ביטוחי בעת ביקורים בישראל.

תחנת רוח בשדה פרחים

החיים בהולנד

למגורים בהולנד יש לא מעט יתרונות, בראש ובראשונה עומדת איכות החיים הגבוהה, גם מבחינת תנאי המחייה והרוגע הכללי, גם מבחינת האוכלוסייה המקומית הנעימה, העדינה והתרבותית שיש לה סובלנות רבה לזרים, וגם מבחינת השמירה על איזון בין עבודה לחיים הפרטיים. 

הולנד זולה מישראל בתחומים רבים – כמו למשל מחירי המזון – אך בתחומים אחרים, כמו מחירי הדיור אין הרבה הבדל מהמחירים בישראל (לדוג’: שכר דירה באמסטרדם נע בין 900 ל-1,200 אירו לחודש). עם זאת, כאשר משקללים את עלויות המחייה יחד עם אורח החיים הפחות עמוס ומספר שעות העבודה המקובלות בשבוע (ימי העבודה בהולנד קצרים מאשר המקובל בישראל), מבינים כי החיים בהולנד משתלמים ונוחים הרבה יותר.

הולנד היא מדינה עם שירותי רווחה מאוד מתקדמים, לעובדים יש זכויות סוציאליות רבות ועבור מהגרים ישנם לא מעט הטבות מס. גם פוטנציאל ההשתכרות בהולנד הוא גבוה, ואפשר לומר כי ישראלים רבים ברילוקיישן מרוויחים יותר מאשר הרוויחו בישראל.

אחד הקשיים העיקריים העומדים בפני ישראלים שעוברים לגור בהולנד הוא מכשול השפה. הולנדית היא לא שפה קלה ויש שיכנו אותה – שוברת שיניים. כיוון שרוב ההולנדים דוברים אנגלית אפשר להסתדר גם אם אינכם דוברים הולנדית שוטפת, אך אי ידיעת השפה עלולה להקשות במציאת עבודה (ההיצע עבור מי שאינו דובר הולנדית הוא מצומצם יותר) וכן בהתמודדות מול הבירוקרטיה המקומית.

עוד אתגר שיש להתמודד עימו במעבר להולנד הוא מזג האוויר. עבור ישראלים שמגיעים ממדינה ים תיכונית עם שמש נצחית, המעבר למדינה צפונית יחסית עם ימי גשם רבים, חורף קפוא וקיץ עם ימים קרירים, עלול להיות לא קל. 

ולסיום, לא נשכח את יתרון הקירבה – הולנד נמצאת במרחק 4.5 שעות טיסה מישראל – מה שמאפשר ביקורי מולדת תכופים וביקורים של בני משפחה בהולנד.

מערכת החינוך בהולנד

חוק חינוך חובה בהולנד חל מגיל 5, אך רוב ההורים שולחים את הילדים לבית הספר היסודי כבר בגיל 4. ילדים בגיל 3 חודשים ועד גיל 4 יכולים ללכת לגן (לשבוע מלא/לשבוע חלקי/ לימים מלאים או לחצאי ימים – תלוי בבחירת ההורים), אך רבים בוחרים להשאיר את הילדים בבית או עם מטפלת. 

מערכת החינוך ההולנדית נחשבת מצוינת. החינוך הממסדי הציבורי כאן הוא חינם, אך כיוון שהלימודים מתקיימים בשפה ההולנדית רוב הזרים מעדיפים את בתי הספר הפרטיים.

בערים הגדולות בהולנד, בהן חיים מהגרים רבים, ישנם בתי ספר בינלאומיים, חלקם פרטיים וחלקם מקבלים תקציב מהמדינה (למשל, בית הספר הבינלאומי באמסטרדם), והשפה המדוברת בהם היא לרוב אנגלית בשילוב עם הולנדית. 

באמסטרדם ישנם שני בתי ספר יהודיים (החיידר וראש פינה), בהם הלימודים הם בהולנדית ובעברית. בנוסף, ישנו בית ספר תיכון יהודי (Maimonides).

ילדי מהגרים בגיל 6-12 שהגיעו להולנד ואינם מדברים הולנדית, יכולים לבחור בכיתת שפה מיוחדת המתמקדת בלימוד השפה והתרבות ההולנדית – כשהמטרה היא לאחר שנה לשלבם בבית ספר הולנדי או בבית ספר דו-לשוני. ילדים בני 12 ומעלה יכולים להשתלב בכיתת גישור (תהליך דומה שנמשך שנה שלמה).

חשוב לדעת, בהולנד ישנם גם לא מעט בתי ספר עם גישות חינוך אלטרנטיביות, כמו דמוקרטי, מונטסורי ואנתרופוסופי., בחירת סוג בית הספר היא למעשה החלטה של ההורים.

רילוקיישן משפחתי להולנד

כשחושבים על רילוקיישן עם המשפחה, אחד היעדים המוצלחים ביותר שאפשר לחשוב עליהם עבור הילדים היא הולנד. עם איכות חיים גבוהה, אוכלוסייה נעימה ואדיבה שמכבדת את המרחב האישי, אווירה רגועה ושלווה, נופים קסומים, פארקים מטופחים, איזון מושלם בין עבודה לחיי משפחה, חיבה מיוחדת לאופניים ולרכיבה, אינספור אפשרויות טיול לשעות הפנאי, ימי עבודה קצרים להורים, חינוך מגוון ברמה גבוהה, הטבות מס שונות ותנאים סוציאליים מעולים – אין ספק שמצפה לכם תקופה מרתקת וייחודית.

כמובן שכמו בכל מעבר למדינה חדשה צפויים לכם חבלי לידה והתמודדויות, כמו להתרגל למזג האוויר שכל כך שונה מבישראל וללמוד לדבר הולנדית, אבל בתמונה הכוללת – יש בהחלט יש למה לצפות. 

למי שחשוב הקשר היהודי והישראלי – בהולנד יש כמה קהילות יהודיות וישראליות, כאשר הגדולה שבהן נמצאת באמסטרדם והאחרות בערים כמו רוטרדם, האג ומאסטריכט. הקהילה הישראלית בהולנד גדלה ומתרחבת מדי שנה, כך שתמיד תוכלו למצוא עזרה, סיוע וחברים טובים לעת צרה. באמסטרדם ישנו גם בית חב”ד פעיל שמארגן סעודות שבת, פעילויות שונות והרצאות.

*חברת דיוידשילד עושה את מירב המאמצים כדי להציג מידע מדויק ועדכני, אולם ייתכנו שגיאות ו/או אי דיוקים. יודגש כי המידע הינו בגדר כלי עזר בלבד ואינו מהווה המלצה כלשהי לצורך קבלת החלטות. האחריות הינה על עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין הפסד/נזק העשויים להיגרם כתוצאה משימוש במידע זה.