אחת המדינות שבשנים האחרונות ובמיוחד בחודשים האחרונים נחשבת מאוד פופולרית בקרב מי שמבצע רילוקיישן בעקבות עבודה היא פולין. פולין נחשבת למדינה עם כלכלה חזקה וצומחת, אפשרויות התעסוקה בה רבות ויוקר המחייה נמוך מבישראל. בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, חברות הייטק רבות שבסיסן האירופאי היה באוקראינה, העתיקו את מקומן לפולין – כך שהביקוש לעובדים רק עלה, הפוטנציאל העסקי בצמיחה והממשלה הפולנית מעודדת חברות זרות להשקיע במדינה.

במאמר הבא תוכלו לקרוא את כל המידע החשוב לקראת רילוקיישן לפולין – אפשרויות התעסוקה, אורח החיים המקומי, תנאי המגורים, הבריאות והחינוך וכמובן האתגרים העומדים בפניכם. 

רחובות פנימיים בגדנסק

עבודה בפולין

כאמור, כלכלת פולין נחשבת לכלכלה צומחת, עם אחוזי אבטלה נמוכים של כשישה אחוזים, שכר ממוצע שנמצא בעלייה מתמדת והיצע גדול של משרות עבור זרים שמוכנים לעבור ולגור בפולין. תחומי התעסוקה הנדרשים ביותר כיום בפולין הם: בנקאות ופיננסים, ייצור כימיקלים, טכנולוגיית מידע, טלקומוניקציה, לוגיסטיקה, הנדסה, מכירות, סייבר וכמובן – הייטק.

עובדים זרים בפולין משתלבים בד”כ במשרות טובות, לרוב עם שכר גבוה יותר מאשר שכר המקומיים. העובדים בפולין זכאים לקבל 25 ימי חופשה בשנה ובנוסף כעשרה ימים של חופשה בתקופת החגים. יום העבודה הוא כ-7-8 שעות, ולרוב יש הפרדה מוחלטת בין העבודה לחיים הפרטיים. 

על מנת למצוא עבודה באופן עצמאי בפולין אפשר לנסות את הדרכים הבאות:

אחד המכשולים העיקריים בפולין היא השפה, בעיקר כשמדובר בעבודה בחברות מקומיות בהן רוב העובדים דוברים פולנית (רק כ-40 אחוז מהפולנים דוברים אנגלית). עם זאת, בחברות בינלאומיות סביר להניח שהעניין פחות בעייתי, כיוון שלרוב יש בהן דוברי אנגלית רבים. פולנית היא שפה לא פשוטה ללמידה, אך מומלץ בטרם הנסיעה ללמוד אותה לפחות באופן בסיסי על מנת שיהיה ניתן להשתלב בקלות.

חשוב לדעת, כי במקומות עבודה בפולין עדיין נוקטים בסגנון די שמרני בכל הנוגע ליחסים בין מנהלים לעובדים וההיררכיה מאוד ברורה. כמו כן, נהוג לפנות לאנשים בעבודה בשם התפקיד שלהם ובשם המשפחה, לא מקובל ללחוץ ידיים במסדרונות ומקובל להביא אוכל מהבית ופחות לאכול בחוץ. 

ויזות

ישראלים המחזיקים בדרכון אירופאי זכאים לעבוד וללמוד בפולין בשל היותם אזרחי האיחוד האירופי. ישראלים המחזיקים דרכון של אחת ממדינות ברית המועצות לשעבר (ארמניה, בלרוס, גאורגיה, רוסיה, אוקראינה), יכולים לעבוד בפולין ללא אישור מיוחד למשך שישה חודשים. כמו כן, ישראלים שלומדים לימודים אקדמיים בפולין או נמצאים בשליחות אקדמית יכולים לעבוד ללא אישור מיוחד.

ישראלים שאין ברשותם דרכון אירופאי ומעוניינים לעבוד בפולין יכולים להגיש בקשה לויזת עבודה (ליתר דיוק – המעסיק צריך להגיש עבורכם את הטפסים הנדרשים ולהגיש את הבקשה). לפולין יש כמה סוגי ויזות המאפשרות שהייה קבועה ואפשרות לעבוד באופן חוקי. להלן הבולטות שבהן:

ויזת עבודה 

על מנת לקבל ויזת עבודה לפולין יש להגיש את המסמכים הבאים לשגרירות הפולנית:

  • טופס בקשה לויזה.
  • דרכון בתוקף.
  • 2 תמונות פספורט.
  • קבלה על תשלום האגרה הרלוונטית.
  • מסמכים המאשרים את מטרת השהות בפולין ואת הצורך בשהייה לזמן ארוך – למשל: חוזה עבודה חתום, או הזמנה ממעסיק מקומי.
  • מידע על מצב החשבון של המועמד – למעשה צריך להוכיח כי לאדם יש אפשרות לכלכל את עצמו במשך כל תקופת השהייה.
  • אישור כי למועמד יש ביטוח בריאות בתוקף למשך כל תקופת השהייה.

במקביל, יש לדאוג להנפקת אישור עבודה בפולין – אותו יכול להנפיק רק המעסיק העתידי. ישנם שישה סוגי אישורי עבודה בפולין:

  • אישור עבודה עבור עובד שמועסק על ידי חברה היושבת בפולין.
  • אישור עבודה לנושא תפקיד בחבר מנהלים או בדירקטוריון של חברה.
  • אישור עבודה זמני לאדם שנדרש לעבור הכשרה שאורכה מעל 30 יום.
  • אישור עבודה המיועד לאדם שנשלח לפולין במטרת עסקית, למשל הקמת שלוחה של עסק קיים.
  • אישור עבודה לתקופה של 3-6 חודשים בלבד לכל מטרה אחרת.
  • אישור עבודה עונתי.

בהמשך, לאחר ההגעה לפולין וקבלת הוויזה ואישור העבודה, יש להגיש במשרדי העירייה המקומית בקשה לקבלת תעודת תושב. יש לבצע זאת בתוך חודש מרגע ההגעה לפולין.

ויזת סטודנט

ויזה זו תקפה לשנה וניתן להאריכה בהתאם לאורך מסלול הלימודים. המחזיקים בוויזת סטודנט יכולים לעבוד בפולין עד 20 שעות בשבוע.
על מנת להנפיק ויזת סטודנט יש לקבוע תור בשגרירות פולין ולהגיע עם המסמכים הבאים:

  • מילוי טופס בקשה.
  • דרכון בתוקף.
  • 2 תמונות פספורט.
  • קבלה על תשלום האגרה הרלוונטית.
  • אישור מהבנק על מצב החשבון של המועמד – עליו להיות בעל אמצעים מספקים לכל תקופת השהייה.
  • מכתב קבלה לאוניברסיטה – המכתב צריך להיות רשמי וחתום על ידי האוניברסיטה הפולנית אליה הוגשה בקשה, ויש לציין בו את שם המועמד, סוג הלימודים ומשך הלימודים.
  • מסמך המוכיח את רמת השליטה בשפה האנגלית או הפולנית. כדי להתחיל את הלימודים באוניברסיטה בפולין, יש להוכיח את רמת השליטה שלך בשפה האנגלית או הפולנית. ניתן להגיש הוכחה זו בצורת תעודה או תעודה אקדמית.
  • אישור על הסדרת מגורים, בדרך כלל אישור מהמעונות או חוזה שכירות. 
  • אישור כי למועמד יש ביטוח בריאות בתוקף.
  • הוכחה למצב היחסים הבינאישיים – למשל, אדם נשוי צריך להגיש את תעודת הנישואים.

ויזת משקיעים/עסקים (ויזת זהב)

אדם המעוניין להשקיע בעסק בפולין יכול לקבל היתר שהייה לזמן ארוך, כולל בני משפחתו. לאחר 5 שנים של שהייה בפולין יש אפשרות להגיש בקשה לשהייה קבועה, לאחר 10 שנים ניתן להגיש בקשה לתושבות. סכום ההשקעה הנדרש על מנת לקבל ויזת משקיע עומד על מינימום של 100 אלף אירו.

מידע נוסף על אשרות לפולין תוכלו למצוא באתר של שגרירות פולין בישראל.

העיר העתיקה בורשה

ביטוח רפואי

מערכת הבריאות הפולנית מורכבת ממערכת בריאות ציבורית הממומנת על ידי המדינה וכספי הציבור (בדומה לישראל) ולצידה מערכת בריאות פרטית.
כדי ליהנות משירותי הבריאות הציבורית הפולנית יש להיות מבוטח בביטוח הלאומי ולשלם ביטוח בריאות, באמצעות הפקדה חודשית שאמורה להתבצע על ידי המעסיק לקרן הביטוח הלאומי (NFZ). שירותי הרפואה הציבורית כוללים ביקורים אצל רופא משפחה ורופאים מומחים, ביקורי בית מרופאים בעת הצורך, בדיקות ואשפוז בבתי החולים הציבוריים, תרופות מרשם הכלולות בסל הבריאות ורפואת שיניים בסיסית.

אפשר לומר כי מערכת הבריאות הציבורית בפולין היא לא רעה ומעניקה שירותים איכותיים במגוון תחומים, אך עם זאת רוב בתי החולים הציבוריים בפולין לא עומדים בסטנדרטים המערב-אירופאים שאנו רגילים אליהם. 

בדומה לבעיות מערכת הבריאות הציבורית בישראל ובמקומות נוספים בעולם, גם כאן סובלת המערכת מחוסר בכוח אדם ומזמני המתנה ארוכים לרפואה מקצועית. אחת הסיבות לכך היא שכדי להגיע לרופא מקצועי יש לעבור קודם אצל רופא המשפחה ולקבל הפנייה.

וכך, כמו בישראל, הרפואה הפרטית בפולין מציעה אלטרנטיבה לקבלת שירותים רפואיים בזמינות גבוהה יותר על ידי אותם רופאים שעובדים באופן ציבורי ובאופן פרטי. בנוסף, הרפואה הפרטית מאפשרת שירותים איכותיים יותר בכל הנוגע לבדיקות ולמתקנים מתקדמים.

חשוב לדעת, כי רוב הרופאים בפולין דוברים אנגלית ברמה טובה, כך שניתן להסתדר גם ללא שליטה מלאה בשפה.

לאור כל אלה, עובדים רבים ברילוקיישן מעדיפים לבחור בביטוח פרטי מלא שמותאם לצרכיהם ומאפשר להם שירותים זמינים ברמה הגבוהה ביותר. ביטוח הבריאות של פספורטכארד רילוקיישן, נבנה במיוחד לישראלים הנמצאים ברילוקיישן, מתאים מאוד למטרה זו ומאפשר לא רק כיסוי רפואי מקיף ואיכותי, אלא גם שירות לקוחות בשפה העברית ומענה מחדר רופאים דוברי עברית 24/7 וכן כיסוי ביטוחי בעת ביקורים בישראל.

החיים בפולין

אחד הנושאים העיקריים שיש להתייחס אליהם כאשר מדברים על החיים בפולין היא המחייה הזולה. החיים בפולין אינם יקרים, ההוצאות השוטפות נמוכות יותר מההוצאות בישראל, אורח החיים הוא נעים ורגוע, חיי התרבות עשירים והמודעות האקולוגית מאוד גבוהה. 

למרות התדמית שיש לעיתים על הפולנים כאנשים קרים ולא נחמדים, תופתעו לגלות כי מדובר בעיקר בפערי מנטליות וכי רבים מהם הם אנשים מסבירי פנים, נדיבים ומאוד משפחתיים. כמובן שיש פערי תרבויות שאם תלמדו להכיר אותם, תצליחו להשתלב יותר בקלות בחברה המקומית – למשל, ההפרדה המוחלטת שהפולנים עושים בין העבודה לחיים הפרטיים. 

לצד כל אלה יש כמובן גם חסרונות, כמו שפה מקומית לא פשוטה, מזג אוויר מאוד קר וקודר בחורף והמרחק מהמשפחה והחברים בישראל.

מבחינת מגורים, אמנם בשנים האחרונה חלה עלייה במחירי השכירות בפולין, אך עדיין מדובר במחירים זולים באופן יחסי למה שאנו מכירים – למשל, דירת שלושה חדרים תעלה בין 2,200 זלוטי (כ-1,600 שקל) ל-5,000 זלוטי (כ-3,700 שקל) לחודש, תלוי במיקום. ככל שהעיר מרכזית יותר, המחירים יקרים יותר – בוורשה למשל המחירים הם הגבוהים ביותר. 

לימודים בפולין

מערכת החינוך הפולנית הציבורית נחשבת לטובה, אך מאוד שמרנית. אנשי הצוות במערכת החינוך הם איכותיים ומשכילים. עם זאת, רבים מהפולנים בוחרים לשלוח את ילדיהם לחינוך פרטי בתשלום, במטרה להעניק לילדיהם חינוך איכותי יותר. תושבים זרים, כמו ישראלים ברילוקיישן, לרוב שולחים את ילדיהם לבתי הספר פרטיים, כמו למשל ביה”ס האמריקאי בוורשה (ASW). בוורשה יש גם בית ספר יהודי – בית הספר לאודר – בו שפת הלימוד היא פולנית וכן מתקיימים בו שיעורי עברית.

רילוקיישן משפחתי לפולין

אחד הנושאים העיקריים שיש להתרגל אליהם בפולין הם פערי התרבויות והמנטליות, בעיקר כאשר המעבר לפולין כולל את כל בני המשפחה. לא מדובר רק בשפה חדשה ומאתגרת, אלא גם בקודים חברתיים שונים ממה שאנו מכירים בישראל. לכן, מומלץ לקראת המעבר לקרוא קצת רקע על התרבות הפולנית והמנהגים המקומיים, ללמוד פולנית בסיסית ואפילו לבוא לביקור או שניים כדי להכיר קצת יותר את הסביבה. והכי חשוב – שמרו על סבלנות ופתיחות אל מול השינויים, הזמן יעשה את שלו.

כיוון שהמחייה אינה יקרה, אפשר גם לחסוך כסף לבילויים ולזמן איכות עם המשפחה. בשעות הפנאי ניתן לצאת למגוון טיולים בטבע ובחופשות לבקר במדינות השכנות.  

כיום מתגוררים בוורשה למעלה מאלף ישראלים ובערים נוספים מתגוררים כמה עשרות ישראלים. קהילות יהודיות אפשר למצוא במספר ערים בפולין, כמו ורשה, קרקוב, לודג’, ורוצלב, לגניצה, קטוביץ’, פוזנן, גדנסק ושצ’צ’ין; כאשר הקהילות הגדולות ביותר הן של ורשה וקרקוב ובהן יש גם בתי חב”ד. 

בית חב”ד ורשה: https://chabadpoland.org/he/

בית חב”ד קרקוב: https://www.chabadkrakow.org/