עומדים בפני רילוקיישן עם כל בני המשפחה, כולל חיית המחמד האהובה שלכם? מה חשוב לדעת לגבי הטסת בעל חיים, אילו מסמכים נדרשים ואיך אפשר להקל על ההולכים על ארבע את ההסתגלות למקום חדש? כל המידע והתשובות במדריך הבא

רילוקיישן למדינה חדשה הוא אתגר לא פשוט עבור כל בני המשפחה, כזה הדורש הכנה מבעוד מועד ולא מעט בירוקרטיה מתישה. עבור משפחות שמחזיקות בבעלותן בעל חיים ומעוניינות לקחת אותו עימן (ברור שכן! הרי חיית המחמד היא גם חלק מהמשפחה) המצב עוד יותר מורכב ומצריך היערכות מיוחדת זמן רב מראש, כולל מסמכים שונים, חיסונים, שבב בינלאומי, בדיקות ורישיונות. בכתבה הבאה תוכלו לקבל את כל המידע הנדרש לקראת מעבר לחו”ל עם חיית מחמד, כדי שתוכלו להגיע מוכנים בזמן לרגע המעבר שלכם.

כלב בשדה תעופה עם כרטיס טיסה

מה נדרש לרילוקיישן עם חיות מחמד

לפני שמתחילים את הטיפול בנושא המעבר עם בעל החיים למדינה אחרת, חשוב קודם כל לברר מהן הדרישות הספציפיות של אותה מדינה בכל הנוגע לייבוא בעל חיים. לכל מדינה יש חוקים שונים וכדי להימנע מקנסות ומחלילה הסגר של בעלי החיים בעת הכניסה למדינת היעד, כדאי לברר הכל באופן יסודי. 

כאמור, עבור כל בעל חיים יש דרישות שונות, והן תלויות במאפיינים כמו: גיל, מין, גזע וגודל, אך בד”כ הרשימה כוללת את הדרישות הבאות:

  • שבב אלקטרוני בינלאומי  – משמש כאמצעי זיהוי לבעל החיים שלכם.
  • הוכחה למתן חיסון נגד כלבת – תאריך מתן החיסון צריך להיות לפחות 30 יום לפני הטיסה. כמו כן, יש מדינות שדורשות גם בדיקת דם המוכיחה כי יש לבעל החיים נוגדנים לכלבת וכן חיסון לתילוע. כל התהליך עלול לקחת מספר חודשים.
  • מסמכים שונים – לפני הטיסה יש להנפיק לבעל החיים תעודת בריאות הכוללת: הצהרה של וטרינר, פרטי וטרינר ממשלתי על כך שבעל החיים עבר בדיקה רפואית; תעודת סירוס או עיקור; ומסמכים נוספים בהתאם למדינת היעד (למשל, רישיון ייבוא ממנהל השירותים הווטרינרים). כל המסמכים הללו צריכים להיות כתובים בשפה האנגלית.
  • אגרות – עבור כל בעלי החיים יש לשלם אגרת יצוא באתר של משרד החקלאות. כאשר מדובר בכלב, יש לדאוג ולשלם אגרת כלבת.

תהליך הרילוקיישן עם כלב או חתול

תהליך הכנת המסמכים וביצוע כל הבדיקות הנדרשות לבעל החיים יכול לארוך זמן ובשל כך חשוב להיערך מראש. כאמור, מדינות שונות הן בעלות דרישות שונות, ולכן לפני שמתחילים את התהליך כדאי לברר מהן הדרישות הספציפיות.

אם אתם עוברים להתגורר באירופה יש לקחת בחשבון שהתהליך לוקח כ-3-4 חודשים, כיוון שתידרשו לבצע בדיקת דם לאיתור נוגדני כלבת שלאחריה יש המתנה של 3 חודשים. לעומת זאת, אם אתם עוברים לגור בארה”ב או בקנדה זמן ההמתנה קצר יותר, כיוון שאין צורך בבדיקה זו. אחת המדינות הנוקשות ביותר בכל הנוגע לייבוא בעל חיים היא אוסטרליה, ולכן יש לקחת בחשבון שהתהליך יכול לקחת אפילו חצי שנה.

הטסת חיות מחמד

הטסת בעל חיים היא אתגר בפני עצמו ולכן יש להתכונן גם אליו מראש. אפשרויות הטסת חיית מחמד תלויות במספר גורמים, כמו סוג, גודל, גזע, משקל וכן מצב בריאותי. במקרה שבעל החיים אינו כשיר בריאותית, ייתכן שהטסתו לא תתאפשר ותיאסר כניסתו למדינת היעד.

כמו כן, יש לזכור שחווית הטיסה היא אירוע מלחיץ ולא נעים עבור בעל החיים. ישנן חיות מחמד רגישות מאוד שהטיסה עלולה לגרום להן לסטרס גדול, ועבורן כדאי לשקול להתייעץ עם וטרינר בנוגע לדרכים שיכולות להקל את הטיסה.

לגבי הטיסה עצמה יש שתי אפשרויות להטסת חיית מחמד:

  1. בתא הנוסעים – ברוב חברות התעופה ניתן להטיס בעל חיים יחד אתכם בקבינט הנוסעים רק אם הוא שוקל עד 8-9 קילוגרמים (כולל משקל הכלוב) ובתנאי שחיית המחמד נמצאת בתוך הכלוב כל זמן הטיסה.
    אחד המקרים יוצאי הדופן הוא כאשר מדובר בבעל חיים הנושא תעודה שמגדירה אותו כתומך רגשי לבעליו – Emotional Support Animal. תעודה זו היא למעשה הצהרה הניתנת על ידי פסיכולוג או פסיכיאטר, על כך שבעל החיים הוא הכרחי לרווחה הנפשית של בעליו והיא גם פוטרת מתשלום על כרטיס טיסה עבורו. גם כלבים המלווים נוסעים בעלי צרכים מיוחדים ומוגדרים כ”כלבי שירות”, מוטסים לרוב ללא עלות נוספת בתא הנוסעים. עם זאת, בשנים האחרונות חברות תעופה רבות הקשיחו את הנהלים לגבי בעלי חיים לתמיכה נפשית וגם לגבי כלבי סיוע, ולכן מומלץ לבדוק ישירות מול חברת התעופה מהם התנאים והדרישות שלה.
  2. בתא המטען – חיית מחמד שמשקלה עולה על המותר בתא הנוסעים, צריכה להישלח בתא המטען של המטוס, בדומה לשליחת כבודה, וללא אפשרות ללוות את בעל החיים (בעל החיים אינו מקבל מזון ומים במהלך הטיסה). יש לשלוח את בעל החיים בתוך כלוב מספיק גדול שבו הוא מסוגל לנוע בחופשיות וכזה שעומד בתקנים של יאט”א (IATA – ארגון חברות התעופה הבינלאומי). 

יש עוד כמה נושאים שכדאי לבדוק מול חברות התעופה עצמה: 

  • מגבלת זמן טיסה עבור הטסת בעלי חיים – יש חברות תעופה המאפשרות להטיס בעל חיים עד 8 שעות בלבד, ולכן טיסה ארוכה מישראל (לארה”ב למשל) היא לא אפשרית עבור בעל החיים.
  • איסור/הגבלות טיסה לכלבים מזנים מסוימים – יש חברות תעופה המסרבות להטיס כלבים בעלי נטייה לקשיים נשימתיים, למשל בולדוג צרפתי. יש מדינות, כולל ישראל, המתירות לכלבים המוגדרים כמסוכנים, כמו פיטבול ואמסטף, לטוס רק בתא המטען.

משפחה יושבת לשולחן עם כלב

כרטיסי טיסה לחיות מחמד

יש לרכוש כרטיס לבעל החיים דרך חברת התעופה.
מחיר הטיסה משתנה בהתאם למשקל בעלי החיים (המשקל אליו מתייחסים הוא חישוב של משקל בע”ח + כלוב/תיק נשיאה + מזון בע”ח) ולרוב עומד על:

  • בעל חיים במשקל של עד 8-9 קילוגרם – כ-100 דולר לכיוון.
  • בעל חיים המשקל 9-50 קילוגרם – כ-200 דולר לכיוון. 
  • בעל חיים במשקל 50-100 ק”ג – כ-400 דולר לכיוון. 
  • בעל חיים השוקל מעל 100 ק”ג יוטס על ידי אגף המטענים של חברת התעופה והתשלום יוסדר מול.

משלוח אווירי של חיות מחמד 

אחת הדרכים להטסת בעלי חיים היא באמצעות משלוח אווירי, המכונה קרגו. לרוב, הסיבה לשלוח בעלי חיים כמטען קרגו היא כאשר הבעלים חייב לטוס במועד מוקדם יותר ובעל החיים מצטרף אליו בשלב מאוחר יותר. כיוון שלא ניתן להטיס בעל חיים ללא מלווה, הדרך היחידה היא הטסת קרגו.  כמו כן, ישנן מספר מדינות כמו אנגליה, הונג קונג, אוסטרליה, ניו זילנד ומספר איים בעולם, המאפשרים להטיס אליהן בעלי חיים רק באמצעות משלוח אווירי. הסיבה היא שבעת משלוח אווירי יש הקפדה יתרה ואכיפה על התקנות של יאט”א. ולבסוף, יש מדינות שאינן מאפשרות לטוס אליהן בליווי חיית מחמד, ולכן הדרך היחידה להטיס אליהן בעל חיים היא במשלוח אווירי. 

מבחינת התהליך, גם במקרה זה יש לבצע את כל ההכנות לטיסה מספר חודשים מראש, כולל חיסונים והנפקת אישורים (למשל, תעודת בריאות בינלאומית שהונפקה על ידי השירותים הווטרינריים בישראל) בהתאם ליעד הטיסה. בנוסף, יש מספר מסמכים נוספים שיש להנפיק מול חברת קרקע מקומית במדינת היעד.

ביום הטיסה, בעל החיים צריך להגיע למסוף המטענים בשדה התעופה כשבע שעות לפני הטיסה, שם יש לבצע תהליך קבלה לצורך “יצוא בעלי חיים”. כאשר בעל החיים יגיע ליעד הוא מועבר למסוף המטענים, ושם בעליו או עמיל מכס משחררים אותו על ידי הצגת כל המסמכים הנחוצים. 

ישנן חברות שילוח המתמחות ביבוא וביצוא של בעלי חיים והן מציעות ליווי של התהליך באופן צמוד, מתחילתו ועד הגעת בעל החיים אל היעד הסופי, כולל הנפקת כל האישורים הנחוצים, הכנת כלוב מתאים וניהול התהליך מול הרשויות.

לגבי עלויות: יש לקחת בחשבון תשלום לחברת התעופה עבור כרטיס טיסה לבעל חיים ללא מלווה + תשלום שחרור ממכס במדינת היעד – סכום שיכול להגיע לכ-2,500 דולר.

כלוב הטסה

כשמדובר על כלוב הטסה לבעלי חיים, ישנם תקנים ודרישות של חברות התעופה ושל IATA שיש לעמוד בהם, כדי שניתן יהיה להעלות את בעל החיים לטיסה. 

הדבר הראשון שיש לעשות לפני שרוכשים כלוב הטסה הוא למדוד את הגובה (מהנקודה הגבוהה ביותר בגוף ועד הקרקע) והאורך (מקצה האף עד לקצה הזנב) של בעל החיים. כלוב הטסה תקני צריך להיות כזה שעומד בדרישות הבאות:

    • הכלוב מאפשר לבעל החיים להסתובב בחופשיות (360 מעלות), לעמוד מבלי לגעת בחלק העליון של הכלוב ושיש בו לבעל החיים מספיק מקום לשבת. 
    • הכלוב עשוי מפלסטיק, עץ או מתכת.
    • אסור שלכלוב יהיו גלגלים.
    • תחתית הכלוב עשויה מחומר יציב ומוצק, כולל ריפוד לספיגת נוזלים.
    • הכלוב צריך להיות בעל סגירה שאינה מאפשרת לבעל החיים לצאת.
    • הכלוב כולל פתחי אוורור מכל הצדדים.
    • אין אפשרות להכניס משחקים ועצמות לתוך הכלוב.
    • על הכלוב יש להדביק מדבקה עם הכיתוב “Live animal”.


מומלץ להרגיל את בעל החיים לכלוב עוד לפני הטיסה, לתת לו לשבת בתוכו ואף להשתמש בו לנשיאה לשם תרגול.
המטרה היא שכאשר בעל החיים ישהה בכלוב הוא יחוש ביטחון, כך שחוויית הטיסה הלא נעימה תהיה קצת יותר נסבלת עבורו.

סגר לחיות המחמד עם המעבר למדינה החדשה

יש מקרים בהם מדינות דורשות להכניס להסגר ביתי חיות מחמד מיובאות לשם תקופת הסתכלות ובדיקה. לרוב מדובר בחשש ממחלת הכלבת, כאשר בעל חיים מגיע ממדינה שהמחלה בה אינה נשלטת ושדירוג הכלבת שלה נמוך משל מדינת היעד.
לא משנה לאן פניכם מועדות, חשוב מאוד להקפיד הקפדה יתרה על הכללים וההנחיות הספציפיים למדינת היעד, כדי להימנע ממצב שבעל החיים שלכם יאלץ להיכנס חלילה להסגר.

הסתגלות בעלי חיים ברילוקיישן

כפי שלנו בני האדם נדרשת תקופת הסתגלות במקום מגורים חדש, גם לחיות מחמד לוקח זמן להתרגל לסביבה לא מוכרת. אפשר לנסות להקל על חיית המחמד להסתגל למקום חדש באמצעות מספר דרכים: 

  • בתקופה הראשונה למעבר, בעיקר כאשר הבית מלא בארגזים ובלגן, מומלץ למקם את בעל החיים בחדר אחד בלבד, שייתן לו תחושת ביטחון והגנה. כדאי להניח לצד בעל החיים חפצים מוכרים או משחקים אהובים. 
  • חשוב לשמור על סדר יום קבוע ושגרתי, כולל הקפדה על שעות האכלה, טיולים בחוץ וזמן משחק. עקביות זו תורמת לתחושת ביטחון ולרוגע.
  • כדאי למצוא כבר בתקופה הראשונית וטרינר מומלץ באזור המגורים החדש ולברר אודות שירותים מקומיים המוצעים לבעלי חיות מחמד. כך, בעת הצורך תהיו רגועים ותדעו שאתם בידיים טובות.

טיפים לרילוקיישן עם הכלב או החתול

לסיום, הנה כמה טיפים לטיסה מוצלחת עם חיית מחמד:

  • על מנת להקל על בעל החיים, מומלץ להעדיף טיסה ישירה על פני טיסה עם עצירות ביניים.
  • מספר שעות לפני הטיסה מומלץ שלא להאכיל את חיית המחמד, אלא לספק לה כמה שיותר שתיה (לאורך כל היום שלפני הטיסה).  
  • כאשר מדובר בכלב, מומלץ לקחת אותו לטיול ארוך לפני היציאה לשדה התעופה.
  • במשך כל זמן הטיסה חיית המחמד נמצאת בכלוב, ולכן חשוב לרפד את הכלוב ברפידות/משטחי החתלה – אלו יוכלו לסייע לספיגת הצרכים של בעל החיים. 

בחור עובשד מול המחשב עם כלב לידו