רילוקיישן לסין הוא ללא ספק שונה ומאתגר יותר מכל מעבר למדינה מערבית. הבדלי התרבות והשפה הם שני אתגרים מהותיים איתם תצטרכו להתמודד, והם בוודאי יהוו קושי גם בשלב חיפוש מקום המגורים. אז מה חשוב לדעת לפני שניגשים למשימת החיפוש, ואיך תוכלו להסתדר גם אם אינכם שולטים היטב בשפה הסינית? מדריך מקיף למגורים בסין לקראת רילוקיישן

מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים אזור מגורים בסין?

כאשר אתם ניגשים לחיפוש מקום מגורים לקראת רילוקיישן בסין חשוב להגיע ממוקדים ולדעת את התקציב וכן את האזור המבוקש. במידה ומקום העבודה שלכם הוא מחוץ לעיר גדולה, מומלץ לחפש ישראלים אחרים שמתגוררים באזור ואולי יוכלו לסייע או אפילו לנסוע לביקור לפני המעבר, לנסות להכיר זרים שמתגוררים בו ויכולים לסייע במציאת דירה ואף לחפש אחר המלצות לבתי ספר וגנים במידה והינכם יוצאים לרילוקיישן עם הילדים

אחד הפרמטרים שחשוב לבדוק כאשר מחפשים נכס למגורים הוא המרחק ממקום העבודה. בעיר גדולה כמו בייג’ינג, למשל, חשוב שמקום העבודה יהיה נגיש לכם, אחרת תמצאו את עצמכם “מבלים” שעות רבות בפקקים.

הנוף של הונג קונג

מהו טווח מחירי השכירות לדירה בסין? 

מחירי דירות להשכרה בסין הם שונים מאוד מעיר לעיר ואף מושפעים מהמיקום בתוך העיר. מחירי השכרת דירות בסיסיות מתחילים ממאות דולרים לחודש ועד לסכום של ארבע ספרות – תלוי בעיר ובמיקום. בשנגחאי או בייג’ינג, דירת חדר יכולה לעלות 500 דולר לחודש, בעוד דירה למשפחה תעלה החל מ-1,500 דולר לחודש.

היכן מתגוררים מרבית הישראלים שחיים בסין?

כיום חיים בסין כמה אלפי יהודים וישראלים, חלקם ביצעו רילוקיישן עם המשפחה, חלקם אנשי עסקים וחלקם סטודנטים שלומדים באוניברסיטאות המקומיות. מרבית הישראלים חיים בערים הגדולות, שם ישנן קהילות יהודיות וישראליות. הקהילות היהודיות הגדולות ביותר נמצאות בבייג’ינג, שנגחאי, שנג’ן (Shenzhen) וגואנגג’או (Guǎngzhōu).

מה כדאי לדעת על המוקדים המרכזיים לרילוקיישן בסין?

 בייג’ינג

בירת סין היא גם אחת ממוקדי הרילוקיישן העיקריים של ישראלים. בבייג’ינג מתגוררת היום הקהילה היהודית השנייה בגודלה בסין, כולל בית ספר יסודי ובית חב”ד. מבחינת עלויות המחייה, בייג’ינג היא אולי יקרה ביחס לאזורים אחרים בסין, אבל עדיין יוקר המחייה בה זול משמעותית לעומת ישראל והחיים בה נחשבים נוחים מאוד. כיוון שמדובר בעיר ענקית, מומלץ לעשות מחקר לפני שבוחרים מקום מגורים ואפילו לנסוע לביקור כדי להכיר את האזורים השונים. כמובן שהוצאות הדיור תלויות באזור המגורים, כאשר ככל שמתרחקים ממרכז העיר המחירים יורדים. 

התחבורה הציבורית בבייג’ינג טובה מאוד, בעיקר הרכבת התחתית שמגיעה בתדירות גבוהה מאוד, מה שהופך את המגורים מחוץ למרכז העיר לאפשריים. אחד החסרונות למגורים בבייג’ינג הוא זיהום האוויר הגבוה, הצפיפות הגבוהה והעומס.

שנגחאי 

אחת מהערים הגדולות והמפותחות ביותר בסין, אך גם אחת היקרות ביותר למחייה. בשל היותה עיר קוסמופוליטית המאכלסת זרים רבים, תנאי המחייה בה מתאימים מאוד לזרים ברילוקיישן, כולל שכונות שמתאימות למערביים תושבי חוץ, בתי ספר בינלאומיים ושירותי רפואה פרטיים. ישראלים המעוניינים  להתגורר בקרבת קהילה יהודית, ימצאו בשנגחאי את הקהילה הגדולה ביותר בסין המונה קרוב לאלף איש. כיוון ששנגחאי היא עיר מאוד פקוקה ועמוסה, חשוב לבחור בכובד ראש את מקום המגורים. העיר מחולקת לשני אזורים עיקריים המופרדים על ידי נהר – הצד המערבי (Puxi) הוא הוותיק יותר והצד המזרחי (Pudong) החדש בו ממוקם המרכז הפיננסי של העיר. 

גאונגג’או

עיר נמל תוססת, בירת מחוז גואנגדונג בדרום סין, והעיר השלישית בגודלה בסין. גם כאן ישנה קהילה יהודית, כולל בית ספר, בית כנסת ואפילו מסעדה כשרה. התחבורה הציבורית יעילה מאוד, כך שגם בזמני העומס קל ונוח להתנייד בעיר. אחד היתרונות למגורים בגאונגג’או הן עלויות המחייה: יחסית לערים גדולות אחרות בסין, כמו למשל שנג’ן, המחייה כאן פחות גבוהה. אחד הקשיים העיקריים עבור זרים היא השפה. רבים מהמקומיים כאן דוברים קנטונזית ולא מנדרינית (השפה הרשמית של סין), ובטח לא אנגלית – יוצאי דופן הם אלו המקיימים קשרי עסקים עם תושבי חוץ.

שנג’ן

עיר נמל בדרום-מרכז מחוז גואנגדונג, הקרובה מאוד לגבול עם הונג קונג ונחשבת לאחד ממרכזי ההייטק הגדולים בעולם. שנג’ן היא העיר הרביעית בגודלה בסין ונחשבת לאחת הערים המובילות מבחינת התפתחות טכנולוגית. בעיר ישנה קהילה יהודית (כולל בית כנסת ומסעדה כשרה), בתי ספר בינלאומיים ושירותי רפואה טובים. התחבורה בשנג’ן נחשבת טובה מאוד, תחושת הביטחון האישית גבוהה ומזג האוויר נחשב נוח. 

 

Guiyang, China skyline at Jiaxiu Pavilion on the Nanming River.

 למי כדאי לפנות על מנת לחפש נכס מתאים בסין?

כדי למצוא מקום מגורים בסין אתם יכולים לפעול במספר דרכים:

  • סוכנויות תיווך מקומיות בסין

סוכנויות או מתווכים עצמאיים שנמצאים בסביבה שבה אתם מעוניינים למצוא דירה למגורים יכולים לסייע מאוד. קחו בחשבון שהשירות כרוך בעמלת תיווך, אך סביר להניח שהוא יזרז את התהליך ואף יקל עליכם במידה ואינכם שולטים בשפה הסינית. הדבר מומלץ אפילו יותר במידה ומקום העבודה העתידי הוא מחוץ לעיר גדולה.

  • קבוצות פייסבוק של ישראלים בסין

ישנן מספר קבוצות פעילות, ביניהן ישראלים בסין ולהבין את סין. חברי הקבוצות מתגוררים בסין ויוכלו לעזור עם מידע, קשרים מקומיים והזדמנויות מגורים.

  • חיפוש נכסים למגורים באתרי אינטרנט יעודיים

בין האתרים הבולטים נמצאים Flat in China (באנגלית) ו- Wellcee (אנגלית וסינית).

  • יצירת קשר עם בית חב”ד

כדאי להתחבר לקהילה הישראלית והיהודית באזור המגורים העתידי ולשאוב מהם מידע ועזרה. אחת הדרכים היא ליצור קשר עם בית חב”ד באזור שבו אתם מתכוונים לגור ולהיעזר בהם ליצירת קשרים למציאת דירה. 

  • פניה לנציגויות ישראל בסין

אפשרות נוספת היא לנסות ולפנות לשגרירות ולנציגויות ישראל בסין ולברר האם יש להם מידע על ישראלים הגרים בעיר אליה אתם מתכוונים להגיע.

  • מומחה רילוקיישן בסין

ניתן לשכור את שירותיו של מומחה רילוקיישן בסין. אחד מהשירותים שחברות אלה נותנות הוא סיוע באיתור דירה או בית למגורים בהתאם לצרכי העובד ומשפחתו. השירות כולל ליווי בהתנהלות מול בעל הנכס וחתימה על חוזה שכירות.

 

מצאתם נכס מתאים בסין – מהו השלב הבא?

לאחר מציאת דירה למגורים שמתאימה לצרכיכם, עליכם לקבוע פגישה כדי לראות את הדירה, ובמידה והיא מוצאת חן בעיניכם תוכלו להתקדם לחתימה על חוזה. ברוב המקרים תידרשו לשלם ערבות – סכום שיוחזר לכם בעתיד כאשר תפנו את הנכס. כדאי לברר עם בעל הנכס האם המחיר כולל הוצאות נוספות, כמו חשבונות חשמל, גז, מים ואינטרנט. חשוב לדעת, כי רוב הדירות להשכרה בסין מאובזרות ומרוהטות באופן מלא.

בסין מקובל לנהל משא ומתן על מחיר השכירות, אך לא תמיד בקשתכם תתקבל. כאשר אתם חותמים על חוזה שכירות ייתכן ותצטרכו להציג את האשרה שלכם בסין לבעל הנכס, על מנת להוכיח כי אתם נמצאים בסין באופן חוקי.