מדינת ישראל מעודדת אזרחים לשוב ולהתגורר בארץ, ומעניקה מגוון הטבות לתושבים חוזרים. אספנו עבורכם את כל המידע שצריך לדעת כשמתכננים את ההתמקמות המחודשת בארץ: התנהלות מול משרד הקליטה והביטוח הלאומי, הטבות מס, וכמובן ביטוח בריאות. חשוב לזכור שכפי שדאגתם לביטוח בריאות במהלך הרילוקיישן, כך יש לדאוג גם לביטוח בריאות לתושב החוזר. 

בחור מעמיס מזוודות לרכב

מי נחשב לתושב חוזר?

תושב חוזר הוא כל מי שהיה תושב ישראל בעבר, ושהה בחו”ל למשך שנתיים ומעלה, ולפחות שנתיים רצופות (כלומר, עם ביקורים של לא יותר מארבעה חודשים בכל שנה). גיל התושב החוזר בעת החזרה צריך להיות מעל 17.
גובה הסיוע אשר מתקבל מהמדינה, נקבע על פי הזמן הרצוף בו הוא לא היה בארץ טרם יום החזרה – שנתיים, חמש שנים, או עשר שנים ומעלה. קיימים שני סוגים של תושבים חוזרים – רגיל ו-ותיק. “תושב חוזר רגיל” הוא המעמד שמקבלים באופן אוטומטי ממשרד העלייה והקליטה, ואילו “תושב חוזר ותיק” הוא מעמד מיוחד עבור אלו החוזרים לארץ לאחר למעלה מעשור. מעמד זה מעניק הטבות מס נרחבות, וכדי לקבלו יש להגיש בקשה מיוחדת ומנומקת.
כדי לקבל מעמד של תושב חוזר יש למלא טפסים באתר הביטוח הלאומי ולפנות למשרד העלייה והקליטה. יש להכין לפני את כל המסמכים הרלוונטיים – תעודות זהות, דרכון בתוקף ודרכונים ישנים (לרבות דרכונים זרים). חשוב לציין כי מי שכבר קיבל סיוע בעשור האחרון, או שהה בחו”ל מטעם שליחות של מוסדות כגון רשויות המדינה או הסוכנות היהודית, אינו נחשב לתושב חוזר. 

ביטוח בריאות לתושב חוזר

בתור תושבים חוזרים, אחד הדברים שחשוב לדאוג להם הוא ביטוח הבריאות. בתור אזרחי ישראל אנחנו רגילים להיות מבוטחים בכל עת, אבל במקרה של תושבים חוזרים – פעמים רבות קיימת תקופת המתנה עד שחוזרים להיות מבוטחים בקופות החולים עקב ניתוק תושבות. לכן, יש לדאוג לתכנית ביטוח איכותית, שתכסה אתכם בחלון הזמנים הזה.  פספורטכארד רילוקיישן מציעה פתרון ביטוחי איכותי הכולל מעטפת שירותים נרחבת כדי שהחזרה ארצה תהיה קלה ופשוטה.
פיתחנו פוליסת בריאות ייחודית, המקנה כיסוי רפואי מלא עם החזרה לישראל לשהות קבע, או לשהות ממושכת. פוליסת פספורטכארד רילוקיישן בישראל מבטיחה רצף זכויות רפואיות גם בתקופת ההמתנה הקבועה בחוק והיחידה המאפשרת בעת הצורך, להיעזר בשירותים הניתנים באמצעות שירותי בריאות כללית. השירות המקצועי והאישי של פספורטכארד רילוקיישן, מבטיחים לך ולמשפחתך כיסוי רחב ושירותים מתקדמים אשר יתנו לכם שקט עד הקליטה המלאה בארץ.  בכפוף לתנאי הפוליסה חריגיה, סיגיה וחיתום רפואי. 

תושב חוזר והביטוח הלאומי

חזרתם מרילוקיישן או משהות ארוכה בחו”ל? אם ביצעתם ניתוק תושבות כדי לקבל הטבות מס, כעת תצטרכו להודיע על שובכם. תושב חוזר חייב בתשלום לביטוח לאומי וגם זכאי לקבל קצבאות שונות על פי התנאים. את תהליך ההכרה כתושבים חוזרים בביטוח לאומי ניתן לבצע טרם או לאחר ההגעה לארץ. 

אם תבחרו להתחיל את התהליך כבר מחו”ל, יש להודיע על שובכם באמצעות “טופס הצהרה מקוון להכרה כתושב“, הנמצא באתר הביטוח הלאומי. אם אתם מעדיפים לעשות זאת לאחר ההגעה לארץ, יש למלא “שאלון לקביעת תושבות לחוזר מחו”ל“. לשאלון תתבקשו לצרף מסמכים שונים המוכיחים את שינוי מרכז החיים: חוזי שכירות, משלוח חפצים, רישום ילדים בבתי הספר וכיוצא בזאת. מי ששהה בחו”ל 5 שנים ומעלה, זכאי לתעודת “קטין חוזר” או “אזרח עולה”, ויכול גם לקבל הכרה בתהליך מקוצר דרך משרד העלייה והקליטה.

הבטחת הכנסה, דמי אבטלה וקצבת ותיקים

נכון להיום, תושב חוזר זכאי להבטחת הכנסה וקצבת ותיקים. את קצבת הותיקים, יקבל התושב החוזר מביטוח לאומי מרגע שיוכר כתושב ישראל, בדומה לכל אזרח אחר. לעומת זאת, הבטחת ההכנסה מגיעה ממשרד העלייה והקליטה, למשך שלושה חודשים במהלך השנה הראשונה עם החזרה לארץ. במקרים מסוימים, ניתן לקבל השלמה נוספת מביטוח לאומי.

תושב חוזר ומשרד הקליטה והעלייה

בין אם שהיתם בברלין, וושינגטון או כל מקום אחר, חשוב להיות מוכרים כתושבים חוזרים. כדי לקבל הכרה יש למלא טופס הרשמה לבחינת זכאות באתר משרד העלייה והקליטה. בטופס נכללים כל בני המשפחה ששהו בחו”ל, ויש למלאו עד חצי שנה לפני יום החזרה (אלא אם כן אתם מדענים בעלי תואר מתקדם – אז ניתן למלא את הטופס עד שנה טרם החזרה). קיים גם מסלול מקוצר, המיועד לאלו אשר שהו בחו”ל 5 שנים ומעלה, או זכאים לתעודת “אזרח עולה”. במסלול זה ניתן להירשם לקופת חולים, להגיש תביעה לקצבת ילדים ולמלא שאלון מקוצר לביטוח לאומי – כל זאת כבר בביקור הראשון במשרד העלייה והקליטה. 

מספר שבועות לאחר הגשת טופס ההרשמה באתר משרד העלייה תתקבל תשובה עקרונית בנוגע לזכאות שלכם. חשוב לציין כי זו אינה תשובה סופית ותתבצע בדיקה נוספת עם שובכם לארץ. לאחר הבדיקה הנוספת תקבלו תעודת “תושב חוזר”, שתאפשר לכם להמשיך את התהליך מול שלוחת משרד הקליטה והעליה הקרובה לביתכם. התעודה גם תזכה אתכם בהטבות שונות: הקלות מס, מכס ועוד. ההקלות תקפות לפרק זמן של בין 9 חודשים לשנתיים מיום החזרה לארץ. 

מענק וסל קליטה לתושב החוזר

תושבים חוזרים בעלי מאפיינים ייחודיים זכאים למענקים כספיים ממשרד העלייה והקליטה: ספורטאים ומאמנים מקצועיים, אזרחים הנמצאים במצבי משבר, חיילים בודדים ועוד. במקרים ספציפיים ניתן לקבל גם שירותים משלימים: פגישות לייעוץ ומתן מידע, סיוע בחיפוש עבודה וכו’. 

מלבד משרד הקליטה קיימים גורמים נוספים שיכולים לסייע לכם ולמשפחתכם להשתלב חזרה בארץ. השלב החשוב הוא בחירת בית ספר לילדים (אין ספק שהמלאכה תהיה קלה יותר מאשר בחירת בית ספר בחו”ל). מידע נוסף תוכלו למצוא בכתבה איך מוצאים בית ספר, שאמנם מתייחסת לבחירת בתי ספר ברילוקיישן אך מכילה מידע חשוב גם עבור התהליך כאן בארץ.

הטבות מס לתושב החוזר

כחלק מהמדיניות הממשלתית לעידוד אזרחים ישראלים להתגורר בארץ, תושבים חוזרים מקבלים מגוון הטבות – ביניהן תמיכה בהשתלבות, הטבות מכס וכמובן הטבות מס. כפי שבדקתם לעומק את כל היבטי המיסוי ברילוקיישן כשעברתם, גם עם החזרה רצוי לדעת את הזכויות שלכם. לדוגמה, אם שהיתם בחו”ל מעל לעשור, הצלחתם לקבל מעמד של תושב חוזר ותיק וכעת אתם מעוניינים לרכוש דירה בארץ, תקבלו פטור ממס רכישה עד לסכום של 1,800,000 ש”ח. ולכן אנחנו ממליצים לבדוק לעומק את ההטבות המגיעות לכם עם חזרתכם לארץ. 

מס הכנסה

רשויות המיסוי מעניקות שלל הטבות לתושבים חוזרים. גובה ההטבה ופרק הזמן בו היא תקפה תלוי באורך השהות – מי שחזר אחרי חמש שנים יהיה זכאי להטבות רבות יותר מאשר מי שחזר אחרי שנתיים. בנוסף, אם שהיתם בחו”ל מעל לעשור וקיבלתם מעמד של תושב חוזר ותיק, ההטבות יהיו משמעותיות יותר. בין היתר תוכלו למצוא ברשימת ההטבות: פטור ממס על הכנסות שאינן עסק, הכנסות בחו”ל (לדוגמה פנסיה), מכירת נכסים בחו”ל ועוד.

מכס

תושבים חוזרים מקבלים פטור ממכס על מוצרים רבים: מאלכוהול וסיגריות, דרך כלי בית ועד להלבשה והנעלה. החיסכון יכול להגיע לאלפי שקלים, ולאפשר לכם להביא איתכם את כל מה שרכשתם בזמן שהותכם בחו”ל מבלי לשלם על כך ביוקר. שימו לב שגובה ההטבה תלוי באורך הזמן בו שהיתם בחו”ל (שנתיים לעומת חמש שנים). בנוסף, תושבים חוזרים זכאים לכלי רכב בייבוא אישי לתקופה של תשעה חודשים מיום חזרתם – בתנאי שהרכב יוצר ב-48 החודשים האחרונים (ולא 24 חודשים כמו שנהוג עבור כלל אזרחי ישראל).

מטוס נוחת