עבודה ברומניה 

רומניה נמצאת בעיצומו של שלב מרגש ביותר בתולדותיה, שמתבטא בהתפתחות כלכלית מואצת. למעשה רומניה נמצאת בצמיחה מעוררת התפעלות, גם כשמשווים אותה לשאר מדינות אירופה. כבר היום רומניה מהווה יעד מוביל להשקעות חוץ והיא יצרנית האלקטרוניקה המובילה במזרח ומרכז אירופה.

אם לא די בכך, רומניה נמצאת גם בתנופת בנייה אדירה. המשמעות היא שמבחינת עבודה ברומניה ישנו ביקוש עצום למהנדסים, אדריכלים, הנדסאים ובעלי מקצוע נוספים בתחום הבנייה. אז נכון – המשכורת החודשית הממוצעת לא מסנוורת כמו זו שתקבלו באנגליה לדוגמה, אך היו סמוכים ובטוחים שבעלי מקצוע מצוינים, יצליחו להתבלט בקלות ולהתקדם במהירות בשוק העבודה המקומי. 

לצד כוח העבודה המיומן, ישנו ברומניה ביקוש רציני גם לעובדים לא מיומנים, בעיקר בבירת רומניה, בוקרשט. על מנת להתרשם ממגוון המשרות המיועדות לישראלים ולקבל מידע מישראלים שעובדים ברומניה, אתם מוזמנים לגלוש לאתרים כמו:

בראסוב, טרנסילבניה ברומניה
בראסוב, טרנסילבניה ברומניה

ויזות/אשרות שהייה ברומניה 

כפי שציינו, אם יש לכם דרכון רומני או כל דרכון אירופאי אחר, אין ספק שהחיים שלכם הולכים להיות קלים יחסית. אך אבל אל דאגה גם אם אין לכם את המסמכים, עדיין תוכלו להוציא ויזה באופן מסודר וחוקי לחלוטין, לרבות אשרות עבודה. את הבקשה לקבלת הוויזה יש להגיש בשגרירות רומניה בישראל לפני ההגעה לרומניה אם כי ניתן להגיש את הבקשה גם ברומניה עצמה, בלשכה הקונסולרית באזור שבו תתגוררו. 

רומניה מציעה שורה ארוכה המורכבת מעשרות סוגים שונים של ויזות, ולכן לפני שבוחרים את האשרה המתאימה כדאי להכין שיעורי בית. ישנן ארבע קטגוריות של אשרות שהייה, המסומנות באותיות A, B, C ו-D. בקטגוריות A ו-B הוויזות מאפשרות לעבור דרך שדה התעופה של רומניה או דרך רומניה, מבלי לשהות במדינה. ויזות בקטגוריה C , מאפשרות לשהות ברומניה לתקופות קצרות ואילו הוויזות בקטגוריה D, הן ויזות שמאפשרות לשהות במדינה לתקופה ממושכת. 

בקטגוריה זו, תמצאו ויזות כמו D/AC, המיועדת לאלו שמגיעים לרומניה לפעולות מסחריות, D/AM, המיועדת לזרים המגיעים לרומניה כדי לעבוד כשכירים ומחזיקים בחוזה עבודה, D/CR, המוענקת לאזרחים זרים הנשואים לאזרח/ית רומני/יה ועוד. בקטגוריה זו לבדה, ישנן עשר ויזות שונות כשלכל אחת מהוויזות בקטגוריה, ישנם תנאי קבלה שונים. לאור כל זה, לפני ההגעה למדינה, כל עוד אין לכם דרכון אירופאי, הקדישו די זמן על מנת להבין איזו מהוויזה מתאימה לכם ומה עליכם להכין לפני ההגעה למשרד המתאים, על מנת למקסם את סיכויי קבלת הוויזה.  

רילוקיישן לרומניה
בוקרשט. רילוקיישן לרומניה

ביטוח רפואי ברומניה 

לפני כחמש שנים הממשל הרומני הגדיר את תחום מדעי החיים כבעל עדיפות לאומית. כפועל יוצא מכך הושקעו משאבים רבים בשדרוג בתי החולים הציבוריים במדינה. עם זאת, רמת שירותי הבריאות ברומניה עדיין אינה מתקרבת לרמת שירותי הבריאות במדינות כמו ישראל. על אחת כמה וכמה כשמתמקדים באזורים המרוחקים מהערים. 

חשוב מאוד לקחת בחשבון לפני המעבר, שתושבים זרים לא יוכלו ליהנות משירותי רפואה מסובסדים, למעט המקרים המיוחדים הבאים:

  • האזרח הזר מחזיק בכרטיס ביטוח בריאות אירופאי (EHIC – European Health Insurance Card)
  • האזרח הזר מבוטח מטעם מערכת הביטוח הלאומי (Romanian social security system)
  • האזרח הזר מגיע ממדינה שהינה בהסכם הדדי לאספקת שירותי רפואה עם רומניה 

מעבר לכך, חשוב להבין שגם אזרחי ה-EEA (מדינות האיחוד האירופי, איסלנד, ליכטנשטיין ונורבגיה) שמחזיקים בכרטיס ביטוח בריאות אירופאי, עדיין לא יוכלו ליהנות מכיסוי עבור שירותי הבריאות הפרטיים במדינה (למעט מקרים שבהם בית החולים הפרטי הוא ספק שירותי בריאות מטעם המדינה). כמו כן גם אם יש לכם EHIC, חשוב שתדעו שישנם לא מעט שירותים שעדיין תיאלצו לשלם עבורם ובכלל זה הטסה רפואית לישראל. 

הדבר החשוב ביותר שיש להבין בהקשר זה, הוא שישראלים שמגיעים לרומניה לתקופה ארוכה, לא יוכלו לקבל ויזה לתקופה ממושכת, מבלי להצטייד מראש בביטוח רפואי פרטי. אלו שיגיעו לרומניה ללא ביטוח בריאות מתאים, יצטרכו לשלם במקום ובמזומן עבור כל טיפול רפואי שיקבלו.

בהקשר זה יש לציין עוד כי ישנה אפשרות לרכוש ביטוח פרטי מקומי, אם כי לאפשרות הזו ישנם לא מעט חסרונות. כך לדוגמה, הביטוח המקומי יכסה אתכם מפני מקרים שיקרו ברומניה בלבד. כמו כן חלק ניכר מהביטוחים המקומיים מספקים כיסויים לא מרשימים במיוחד באופן כללי. ההמלצה הטובה ביותר אם כך היא לדאוג מבעוד מועד לעשות ביטוח רפואי לישראלים בחו”ל שיכסה אתכם מפני מגוון רחב ככל האפשר של מקרים, ושיספק לכם גישה למוקד טלפוני רפואי בעברית, מסביב לשעון, שבעה ימים בשבוע, לכל צרה שלא תבוא.

עיר ברומניה
נוף עירוני ברומניה

מגורים ברומניה 

רוב הישראלים שעשו רילוקיישן לרומניה, מתגוררים בבוקרשט. מובן שתמיד עומדת לכם האפשרות לעבור לאן שרק תרצו, אך מטבע הדברים ישנן לא מעט סיבות לתופעה הברורה הזו. אם תרצו לרכוש דירה במרכז העיר, תגלו שתצטרכו להשקיע סכום של כ-4,500 שקלים בלבד למ”ר. או במילים אחרות, כ-450,000 שקלים בלבד לדירה בשטח של 100 מ”ר במרכז העיר. מחוץ לערים, המחירים נמוכים אף הרבה יותר. 

בדיוק כך, דמי השכירות החודשיים עבור דירת חדר הממוקמת במרכז העיר, עומדים על כ-1,000 שקלים בלבד ואילו דירת שלושה חדרים, תעלה לכם כ-1,800 שקלים בממוצע (לחודש). גם במקרה הזה, ניתן לראות שככל שמתרחקים מהערים הגדולות, נהנים ממחירים ידידותיים הרבה יותר. עבור חימום הדירה, חשמל ומים, תצטרכו להיפרד מכ-350 שקלים נוספים בלבד.

באופן כללי עלויות המחייה ברומניה נמוכות מאוד אך הסיבה לכך נעוצה גם במשכורת הממוצעת במדינה, שעומדת על 8,980 ליי או קצת יותר מ-7,000 שקלים. רק כדי לסבר את האוזן, נציין שהשכר הממוצע בישראל עומד על יותר מ-12,000 שקלים לחודש.   

לימודים ברומניה 

רב הסיכויים שאתם מכירים לפחות ישראלי אחד שרכש בעבר או שרוכש בימים אלה השכלה גבוהה ברומניה. רומניה היא בית לכ-50 אוניברסיטאות ציבוריות, 20 אוניברסיטאות פרטיות, רמת הלימודים נחשבת לגבוהה וזאת בזמן שעלות המחייה נמוכה במיוחד. השילוב המנצח הזה, הוא הגורם המרכזי לכך שמדי שנה ניתן למצוא כ-1,500 סטודנטים ישראלים בפקולטות השונות. חלק ניכר מהישראלים שמגיעים לרומניה כדי לרכוש השכלה גבוהה, בוחרים ללמוד רוקחות, וטרינריה, רפואת שיניים או רפואה כללית אך יש לציין כי ברומניה יש מאות פקולטות שמציעות מבחר מסנוור של מסלולי לימוד שונים. 

חשוב לציין כי ישנם לא מעט גורמים נוספים לכך שישראלים רבים כל כך נותנים עדיפות ללימודים ברומניה. אחד מהם, קשור לעובדה שברומניה חלק משמעותי ממסלולי הלימוד הם באנגלית. הודות לכך, אין צורך ללמוד את השפה המקומית כדי להתקבל ללימודים. הסטודנטים גם לא אחת מתקבלים לעבודה בחברה ישראלית כזו או אחרת בזמן הלימודים וכך למעשה מממנים את שכר הלימוד, המזכיר מאוד את שכר הלימוד המקובל בישראל. 

ואם בעלויות עסקינן, נציין כי שכר הלימוד הממוצע נע בין 8,000-3,000 דולר לשנת לימודים אחת בתואר הראשון. לכך יש להוסיף כ-950-650 דולר עבור הוצאות מחייה, בדגש על תחבורה, מגורים, חומרי לימוד ומזון. אם אתם מעוניינים להתגלח על זקנם של אחרים, אתם מוזמנים לבקר בקבוצות כמו:

הספריה הראשית של אוניברסיטה בבוקרשט
הספריה הראשית של אוניברסיטה בבוקרשט

רילוקיישן לרומניה עם כל המשפחה 

אין ספק שהישראלים אוהבים את רומניה. עדות לכך ניתן למצוא בעובדה שבשנת 2019, כ-220,000 תיירים הגיעו לרומניה מישראל. למעשה ב-2019, רגע לפני שנסגרו השמיים בשל מגפת הקורונה, ישראל ניצבה במקום השני והמכובד ברשימת התיירות הנכנסת לרומניה. אך ישנו כמובן הבדל משמעותי ביותר בין לבקר, לטייל ולבלות ברומניה, לבין לעשות רילוקיישן לרומניה. על אחת כמה וכמה כשמדובר ברילוקיישן עם המשפחה

כשמהגרים לרומניה עם כל המשפחה, יש להתייחס לשלל נושאים שפחות מטרידים רווקים ללא ילדים. הכוונה היא בין השאר לאיכות בתי הספר במדינה, איך מוצאים בית ספר ברילוקיישן, זמינות שירותי הבריאות לילדים ועוד. החדשות הטובות הן שבכל הקשור לביטוח הבריאות לכל המשפחה, חברת פספורטכארד רילוקיישן דואגת שתהיו מסודרים. וברגע שתוכלו להניח לטרדות הנוגעות לביטוח הרפואי, שאר הצעדים כבר יהיו הרבה יותר קלים. בהצלחה!