רילוקיישן, בגרויות וגיוס – האם שלושת הדברים האלו יכולים להשתלב ביחד? בכתבה הבאה תוכלו למצוא את כל המידע שאתם צריכים על מעבר לחו”ל עם מתבגרים בתקופת התיכון, ועל ההתנהלות מול הרשויות בארץ לסיום הבגרויות ולקראת הגיוס. 

בגרויות – איך מסיימים בגרויות בחו”ל 

מבחני הבגרות הם אחד משלבי החיים החשובים ביותר, ויש להם השפעה על קבלה ללימודים גבוהים, למשרות שונות ואפילו לתפקידים מסויימים בצבא. 

אם אתם מתכננים רילוקיישן ארוך, אשר מתפרש על רוב שנות התיכון, כנראה שהבחירה הטובה ביותר היא לרשום את ילדכם לבית ספר בינלאומי ולגשת למבחני הסיום המתקיימים בו. חשוב לציין, החומר הנלמד לא יהיה מקביל לחומר בארץ. כנראה שיהיו הבדלים משמעותיים כמעט בכל המקצועות (לרבות מתמטיקה). ולמרות שחומר הלימוד אינו זהה, רוב המוסדות האקדמיים מכירים בתעודות מחו”ל, כל עוד הן עומדות בתנאי הממונה על שקילות תעודות זרות הנמצא במוסד.
אם אתם מתחילים את הרילוקיישן בכיתה י”א / י”ב וילדכם העביר כבר את רוב שנות התיכון בבית ספר בארץ – כנראה שעדיף לגשת למבחני הבגרות בישראל, שכן כדי לגשת לבחינות בבית הספר בחו”ל עליו להיות בקיא בכל החומר הנלמד. 

אפשרות נוספת היא לגשת לבגרויות במועד מאוחר יותר, כלומר להירשם לבחינה אקסטרנית המתקיימת עם חזרתכם לארץ. החיסרון של אפשרות זו היא “עיכוב שרשרת” שעלול להשפיע גם על תהליכים נוספים כמו גיוס, תואר ראשון וכו’. 

לגשת לבגרויות בחו”ל

ניתן לגשת לבגרויות בחו”ל במתכונת אקסטרנית. הבחינות מתבצעות בשגרירויות הישראליות במועד קיץ. כדי להירשם יש לפנות לשלוחות הבחינות האקסטרניות בישראל, ולציין באיזו שגרירות ילדכם ייבחן. תוכלו למצוא פרטים באתרי השגרירויות – לדוגמה, באתר של שגרירות יפן.

שימו לב שמועדי ההרשמה מתקיימים לרוב בין ינואר למרץ, ולרוב לא ניתן להירשם באיחור – כך שחשוב להכין את עצמכם מראש גם אם הבחינה עצמה מתקיימת בקיץ.

באשר ללמידה לבגרויות, קיימות כמה אפשרויות:

  • חינוך ביתי – באפשרות זו, התלמיד יתכונן בעצמו לבגרויות, בעזרת הורים או גורמים נוספים מהסביבה הקרובה. ניתן גם לקחת שיעורים פרטיים מרחוק, תוכלו למצוא מגוון קבוצות פייסבוק של מורים שמעניקים שיעורים בזום עבור כל מקצוע. 
  • בית ספר וירטואלי – קיים בית ספר וירטואלי אשר מציע הכנה לבגרות בעברית, ומורשה על ידי משרד החינוך.
  • התארגנות עצמאית – אם יש קהילה ישראלית במקום אליו אתם מגיעים, נסו ליצור קבוצה של תלמידים אשר מתכוננים לבגרות ביחד. 

גיוס 

בכל הנוגע לגיוס לצה”ל, מלש”ב (מיועד לשירות ביטחון) אשר נמצא בחו”ל יוכל בתנאים מסויימים לקבל פטור מגיוס או דח”ש (דחיית שירות) בהתאם למעמדו, לגילו ולתקופת השהייה.

חובה להסדיר את מעמד המלש”ב מול צה”ל, זאת כדי להימנע מהאשמות לא נעימות כמו השתמטות ועריקות. קיימות שתי אפשרויות במצב של רילוקיישן:

  • בן/בת להורים מהגרים – מי שעזב את הארץ לפני גיל 16, ונשאר בחו”ל גם לאחר גיל 18. מצב זה מאפשר קבלת פטור. 
  • בן/בת שליחים – מי שהוריו נמצאים בחו”ל לתקופה מוגבלת מטעם גוף רשמי. מצב זה מאפשר דח”ש.

בשורה התחתונה – רילוקיישן עם בני נוער

רילוקיישן הוא תהליך לא פשוט, בעיקר כאשר נוספת אליו המורכבות של מעבר עם בן נוער הנמצא בשלב הקריטי של מעבר לחיים בוגרים. חשוב לבדוק לעומק את האפשרויות העומדות בפניכם, ולא להזניח גם את ההיבט הנפשי והפסיכולוגי. 

מאחלים לכם רילוקיישן מוצלח,

ואל תשכחו לוודא שיש לכם ביטוח בריאות גלובלי שיכסה אתכם גם בחו”ל וגם בישראל במקרה הצורך.