ישראלים רבים חושקים בדרכון זר ובייחוד בדרכון אירופאי, אם זה הזכויות שהדרכון הזה מעניק לבעליו, כמו: אפשרות לגור, ללמוד ולעבוד באופן חופשי באחת ממדינות האיחוד האירופי, קבלת תנאים סוציאליים שונים ומעבר חופשי בין מדינות האיחוד האירופי.
כניסה לאירופה עם דרכון אירופאי אכן מקלה על תנאי הקבלה וההרשמה ללימודים אקדמיים, אך יש עוד מספר פרמטרים שעליכם לקחת בחשבון במידה ואתם שוקלים לימודים ביבשת. 

לימודים אקדמיים באירופה

מכל היתרונות שמנינו כאן, אחד עיקרי ובולט הוא האפשרות ללימודים אקדמיים במוסדות הלימוד הגבוהים בכל אחד מ-28 המדינות השייכות לאיחוד האירופי. לימודים בחו”ל הם אופציה טובה להרפתקה, ובנוסף מגיעים עם שלל הטבות לסטודנטים אשר בוחרים בלימודים מעבר לים. המחזיקים בדרכון אירופאי זכאים לשלל הטבות בזמן לימודים באירופה, העיקריות שבהן הן:

  • זכאות ללימודים במוסדות הלימוד האקדמיים הטובים בעולם, כאלה שיעניקו לקורות החיים שדרוג רציני ויותר אפשרויות לקראת התואר השני.
  • סבסוד מלא או חלקי של הלימודים האקדמיים במדינות אירופה. במדינות שבהן נדרש שכר לימוד, המחזיקים בדרכון אירופאי זכאים להנחות משמעותיות. ישנן גם המון אופציות ללימודים חינם באירופה. 
  • אין צורך בהנפקת ויזת סטודנט על מנת ללמוד באחד מהמוסדות האקדמיים באירופה.
  • בחלק ממוסדות הלימוד יש סיכויי קבלה גבוהים עבור סטודנטים שהם אזרחי האיחוד האירופי, מפני שההקצאה עבור סטודנטים זרים היא מוגבלת. כמו כן, מבחני הקבלה באירופה נחשבים קלים יותר מאשר בישראל.
  • בעלי דרכון אירופאי רשאים לעבוד ללא הגבלה בזמן הלימודים, ללא צורך באשרת עבודה. לעומת זאת, סטודנטים זרים יכולים לעבוד תחת מגבלות רבות (בכל מדינה כללים שונים), למשל: אפשרות לעבוד רק בזמן חופשות, מספר שעות עבודה מוגבל בשבוע ועוד.
  • תהליכי הרישום למוסדות להשכלה גבוהה באירופה עבור סטודנטים שמחזיקים בדרכון אירופאי הם פשוטים הרבה יותר ודורשים פחות בירוקרטיה.

תחנת רכבת ברלין

איך לומדים בחינם באירופה?

חשוב לדעת, כי לא בכל מדינות אירופה הלימודים הגבוהים הם בסבסוד מלא, ולעיתים יש הבדל בסבסוד במקצועות ובמסלולים השונים. ההבדלים בהטבות בין מדינות אירופה הם רבים, לכן כדאי לעשות סקר שוק מדוקדק לגבי המקצוע המבוקש ללימודים, לברר היכן הלימודים הם הזולים ביותר, היכן סטודנטים זכאים להטבות נוספות, אילו הטבות יש לבעלי דרכון אירופאי ומהי שפת הלימוד הנדרשת. למשל: לימודי רפואה הם זולים הרבה יותר במדינות מזרח אירופה מאשר במערב אירופה. 

נושא נוסף שיש לבדוק לפני שנרשמים ללימודים באירופה הוא מהם תנאי הקבלה לתואר המבוקש, מה כולל תהליך ההרשמה ומהם מועדי הרישום לשנת הלימודים הרצויה.

יעדים בולטים ללימודים באירופה

אם החלטתם לברר אודות לימודים גבוהים באירופה, בעיקר אם אתם מחזיקים בדרכון אירופאי, חשוב שתעשו לעצמכם סדר בראש, תמפו את האפשרויות השונות ואף תתייעצו עם סטודנטים אחרים שעשו מהלך דומה. יש מדינות שהלימודים בהן זולים מאוד ולעיתים סטודנטים זכאים להטבות סוציאליות נוספות, כמו גרמניה, צרפת, נורבגיה ושבדיה; יש מדינות שנחשבות חזקות במקצועות ובמסלולי לימוד ספציפיים, כמו למשל הונגריה שנחשבת מובילה בלימודי וטרינריה; צ’כיה הנחשבת לאחת המדינות הטובות ביותר ללימודי רוקחות, שגם מתקיימים בשפה האנגלית; או איטליה “בירת האופנה” הנחשבת לחזקה מאוד בלימודי עיצוב ואדריכלות, אך גם מובילה בלימודי רפואה; ויש מדינות שהחיים בהם פשוט נעימים, נוחים וזולים יותר והצעירים שחיים בהן הם בעלי פוטנציאל גדול יותר לפיתוח הקריירה ולצמיחה לעבר שוק העבודה הגלובלי.

אוניברסיטת הומבלדט בברלין

לימודים בגרמניה

בגרמניה יש למעלה מ-400 אוניברסיטאות ציבוריות ופרטיות, ברמה האקדמית הגבוהה והאיכותית בעולם וכמעט בכל תחום אפשרי, כמו: הנדסה, רפואה, מחקר, מנהל עסקים, אדריכלות, עיצוב ואמנות. בגרמניה רוב מסלולי הלימוד מתקיימים בשפה הגרמנית, כאשר ברוב האוניברסיטאות הציבוריות הלימודים הם בחינם (חוץ מהוצאות הרישום).

כאמור, ה
אוניברסיטאות בגרמניה נחשבות לטובות בעולם ומדורגות תמיד במקומות גבוהים בדירוג האוניברסיטאות העולמיות, אך אם צריך לבחור – אלו חמש אוניברסיטאות טובות במיוחד: האוניברסיטה הטכנית של מינכן (TUM), אוניברסיטת לודוויג מקסימיליאן במינכן, אוניברסיטת רופרכט-קרל בהיידלברג, מכון קרלסרוהה לטכנולוגיה, אוניברסיטת הומבולדט של ברלין.

כדי להתקבל ללימודים בגרמניה יש לעמוד בתנאי הקבלה של המוסד האקדמי הנדרש, כאשר התנאים משתנים בין המוסדות השונים ומסלולי הלימוד.
עם זאת, כל האוניברסיטאות הציבוריות בגרמניה דורשות שליטה בשפה הגרמנית ברמה אקדמית ומקיימות מבחן קבלה למועמדים. באוניברסיטאות הפרטיות אפשר ללמוד גם באנגלית, אך שכר הלימוד בהן הוא גבוה ונע בין 7,000 ל-10,000 אירו בשנה.
מועמדים ללימודי מקצועות המדעים וכן לרפואה, צריכים להציג גם תעודת בגרות מלאה, הכוללת לפחות 3 יחידות במתמטיקה, מקצוע מדעי נוסף ב-3-5 יחידות ולפחות 4 יחידות באנגלית. כמו כן, לרוב יש התייחסות לממוצע הציונים.
האוניברסיטאות המבוקשות ביותר בגרמניה נמצאים בערים ברלין, פרנקפורט, המבורג, קלן ומינכן. הלימודים לתואר ראשון באוניברסיטאות הציבוריות בגרמניה הם בחינם עבור כל הסטודנטים, ללא קשר לארץ מוצאם. התשלום היחיד הוא דמי רישום שעומדים על כ-150-250 אירו בלבד. יוצאות דופן הן האוניברסיטאות שנמצאות במחוז באדן-וירטמברג בהן נדרשים סטודנטים שאינם מחזיקים בדרכון אירופאי בתשלום שכר לימוד של כ-1,500 אירו לסמסטר. 

בגרמניה ניתן לבקש מלגות לסיוע במימון לימודים, אך הסיכוי לקבלתה תלוי במספר גורמים כמו: מצב כלכלי, ציונים, גיל המבקש, התנדבות בקהילה ועוד.
כמו כן, בעלי אזרחות גרמנית או סטודנטים המחזיקים בדרכון אירופאי הם בעלי סיכוי גבוה יותר לקבל מלגה מאשר סטודנטים בעלי אזרחות ישראלית.
בעלי אזרחות ישראלית בלי דרכון אירופאי, יצטרכו להגיש בקשה לויזת עבודה על מנת למצוא עבודה בגרמניה בזמן הלימודים. 

לימודים באיטליה

באיטליה יש כ-90 מוסדות אקדמיים, מתוכם 58 אוניברסיטאות ציבוריות, 17 אוניברסיטאות פרטיות, בתי ספר גבוהים למקצועות העיצוב ומוסדות ללימודי תואר שני. רוב מוסדות הלימוד הנחשבים נמצאים בערים הגדולות כמו רומא, מילאנו, טורינו, ונציה, נאפולי, בולוניה ובארי. הלימודים האקדמיים באיטליה נחשבים ברמה גבוהה מאוד, ועל כן סטודנטים רבים בוחרים ללמוד באיטליה מקצועות מבוקשים כמו: עיצוב, אמנות, אדריכלות, רפואה, ובישול.

בין האוניברסיטאות המובילות באיטליה נמנות: אוניברסיטה קתוליקה דל סקרו קוור (UCSC), אוניברסיטת פדובה, המכון הבינלאומי של לורנצו דה מדיצ’י, מכון האופנה במילאנו, POLI.design במילאנו, האוניברסיטה הקתולית של הלב הקדוש, אוניברסיטת Ca ‘Foscari בוונציה ובית הספר האירופי לכלכלה.
לכל מוסד לימודים באיטליה יש תנאי קבלה משלו, אך בכולם נדרשים המועמדים להציג תעודת בגרות מלאה, לעבור מבחן שליטה בשפה האיטלקית, ראיון אישי ומבחן קבלה מקצועי הקובע את הרמה במקצוע הלימודים מבוקש.

דרכון אירופאי אינו מעניק לימודים חינם באוניברסיטאות באיטליה, אך במקרים רבים הוא מעניק הנחות בשכר הלימוד וגם פטור מהרבה בירוקרטיה מסובכת.
יש אפשרות לקבל מלגות מחיה או מלגות לימודים ממשלת איטליה ומדי שנה עשרות ישראלים נהנים מזכאות לקבלת מלגה.
עליות המחייה באיטליה נחשבות נוחות מאוד, אם כי הן תלויות במקום המגורים – ערים כמו רומא, ונציה ומילאנו, הן יקרות יותר מאשר ערים שאינו מרכזיות.

לימודים בהולנד

בהולנד יש כ-55 אוניברסיטאות, מתוכן 14 אוניברסיטאות מחקר ו-41 אוניברסיטאות למדעים. האוניברסיטאות בהולנד נחשבות מצטיינות במיוחד וחלקן נמנות עם השורה הראשונה של אוניברסיטאות בעולם, במקצועות כמו מנהל עסקים, הנדסה ומחשבים, כלכלה, משפטים ותקשורת. מדי שנה לומדים בהולנד עשרות אלפי סטודנטים מכל רחבי העולם, זאת בשל ההיצע הגדול של תוכניות לימוד המתקיימות בשפה האנגלית. האוניברסיטאות היוקרתיות והמבוקשות ביותר הן: אוניברסיטת הטכנולוגיה של דלפט, אוניברסיטת מאסטריכט ואוניברסיטת טילבורג. חלק מהן מציעות תוכניות לימודים באנגלית וחלקן מציעות תוכניות לתואר שני.
ישנה תחרות רבה על המקומות באוניברסיטאות ההולנדיות, בייחוד היוקרתיות שבהן, ולכן כדאי לבדוק מבעוד מועד מהן דרישות הקבלה.

לרוב, כדי להתקבל ללימודים אקדמיים בהולנד יש לעבוד מבחן
TOEFL, המודד את השליטה באנגלית כשפה זרה. אם המועמד הוא בעל תואר ראשון או אפילו סיים סמסטר לימודים אחד במדינה דוברת אנגלית, הוא זוכה לקבל פטור ממבחן זה. עבור לימודי מנהל עסקים יש להיבחן גם במבחן GMAT.
הלימודים בהולנד אינם בחינם, אבל סטודנטים בעלי דרכון אירופאי זוכים להנחה משמעותית בשכר לימוד ומשלמים החל מ-2,000 אירו לשנת לימודים, תלוי בסוג התוכנית והאוניברסיטה (סטודנט זר משלם בין 8,000 אירו ל-20,000 אירו לשנה).

ניתן לחפש מלגות עבור לימודים בהולנד דרך אתר ממשלתי המאגד את כל המלגות הקיימות.
עלויות המחייה בהולנד יחסית למדינות אחרות במערב אירופה נחשבות נוחות (וגם יחסית לישראל), אך כמובן שזה מאוד תלוי במקום המגורים. ככל שמתקרבים לערים מרכזיות, כמו אמסטרדם ורוטרדם, הוצאות המחייה עולות משמעותית ואפילו מכפילות את עצמן. 

לימודים בצרפת 

בצרפת יש למעלה מ-3,000 מוסדות להשכלה גבוהה, מתוכם כ-80 אוניברסיטאות ציבוריות. הפקולטות הפופולריות בצרפת הן: כלכלה, משפטים ומדעי הרוח, לצידן פועלים שורה של מוסדות השכלה גבוהה, ציבוריים או פרטיים, שבהם ניתן לקבל הכשרה גבוהה במקצועות כמו הנדסה, ניהול, אמנות, אדריכלות, משפטים ומדעי הרוח.

מערכת ההשכלה הגבוהה בצרפת נחשבת לאחת הטובות והאיכותיות בעולם ומוסדות המחקר המקומיים זכו להכרה עולמית – כל זאת בשל תקציב החינוך הגבוה והשקעת הרשויות בהוראה ובמחקר. בין האוניברסיטאות הטובות בצרפת אפשר למנות את: בית הספר הפוליטכני, אוניברסיטת פריז, טלקום פריז, IMT אטלנטיק, אוניברסיטת ורסאי סנט קוונטין-אן-יוולינס וסנטרל נאנט.

הלימודים בצרפת הם אמנם לא בחינם, אך שכר הלימוד אינו גבוה כיוון שהוא מסובסד ברובו על ידי הממשלה.
סטודנטים בעלי דרכון אירופאי נדרשים לשלם כ-170 אירו לשנה עבור לימודי תואר ראשון (ישנם מקצועות ששכר הלימוד מעט גבוה יותר, כמו רפואה), כ-243 אירו לשנה ללימודי תואר שני ו-380 אירו לשנה לדוקטורט. לעומת זאת, שכר הלימוד בצרפת עבור סטודנטים זרים עומד על 2,770 אירו לשנה לתואר ראשון, 3,770 אירו לשנה לתואר שני ודוקטורט. המעוניינים במלגות ללימודים בצרפת או לתקופת מחקר, יכולים לעיין בקטלוג המלגות של קמפוס צרפת, או לפנות למכון הצרפתי בישראל.

המכשול העיקרי בלימודים בצרפת הוא שברוב האוניברסיטאות התוכניות לתואר ראשון הן בצרפתית, ולכן על הסטודנטים לעבור כתנאי קבלה לרוב המוסדות מבחן שליטה בשפה הצרפתית. בנוסף, לחלק מתוכניות הלימודים יש מבחנים נוספים הבוחנים גם הם את רמת השליטה בצרפתית, כמו TCF ו-TEF.
עלויות המחיה בצרפת אינן נמוכות, בעיקר בערים הגדולות ובראשן פריז ועומדות עד כ-800-900 אירו לחודש (ללא שכר דירה) – ולכן יש לקחת זאת בחשבון בשקלול התקציב.

לימודים בספרד

בספרד יש 76 אוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה, מתוכן 45 אוניברסיטאות ציבוריות. רוב האוניברסיטאות ממוקמות בערים הגדולות: ברצלונה, מדריד, סביליה וגרנדה, ובין המקצועות המבוקשים ביותר אפשר למנות לימודי מנהל עסקים, רפואה, רפואת שיניים, רוקחות, אדריכלות, משפטים, כלכלה ותיירות.
האוניברסיטאות בספרד נחשבות איכותיות וחמש מתוכן אף נכללות בדירוג העולמי של האוניברסיטאות הטובות בעולם: האוניברסיטה האוטונומית של ברצלונה, אוניברסיטת ברצלונה, האוניברסיטה האוטונומית של מדריד, אוניברסיטת ולנסיה ואוניברסיטת סביליה. רוב התארים באוניברסיטאות בספרד נלמדים בספרדית, אך יש גם קורסים לתואר ראשון ושני שנערכים באנגלית (בעיקר באוניברסיטאות הפרטיות).

הלימודים באוניברסיטה
בספרד הם אינם בחינם, אך עבור סטודנטים בעלי דרכון אירופאי שכר הלימוד הוא מסובסד ועומד על טווח של 500-1,500 אירו לשנה. לעומת זאת, שכר הלימוד לסטודנטים זרים עומד על כ-3,000 אירו לשנה.
ניתן להגיש בקשה למלגת לימודים בספרד – לחיפוש מלגות אפשר להיכנס לכאן. המלגות בספרד מתחלקות ל-3 סוגים: מלגות הממומנות במלואן על ידי ממשלת ספרד, מלגות מחוזיות הממומנות על ידי הממשלה, אך ניתנות לכל אזור בנפרד ומלגות פרטיות (בספרד יש מאות כאלה).
תנאי קבלה ללימודים בספרד כוללים הצגת תעודת בגרות מלאה, מבחן כניסה לאוניברסיטה המכונה Selectividad (דומה למבחן הפסיכומטרי) ומבחן שליטה בשפת הלימודים.

עלויות המחיה בספרד הן בד”כ נוחות ונמוכות בהשוואה למדינות אחרות במערב אירופה, כמו למשל לונדון ופריז. כמובן, שמקום המגורים הוא גם פקטור משמעותי בכל הקשור ליוקר המחייה – בערים הגדולות והמרכזיות יקר יותר.

רחוב ראשי במדריד בלילה

לימודי רפואה באירופה

בישראל יש כיום רק 6 פקולטות לרפואה ומדי שנה מתקבלים ללימודי מקצועות הרפואה כ-700 סטודנטים בלבד. מצב זה, בו הביקוש גדול מההיצע, הביא להקשחת תנאי הקבלה ללימודי הרפואה בישראל ולכך שמועמדים רבים מעדיפים לנסות את מזלם מעבר לים. וכך, כבר עשרות שנים מאות צעירים ישראלים רבים בוחרים במסלול לימודי רפואה באירופה

סטודנטים רבים שבוחרים בתוכניות ללימודי רפואה באירופה מעדיפים את מדינות מזרח אירופה, כמו למשל רומניה, הונגריה, צ’כיה, פולין וסלובקיה, שם פותחו תוכניות ייעודיות ללימודי רפואה בשפה האנגלית, בעוד במערב אירופה רוב הלימודים הם בשפה המקומית. יתרון נוסף ללימודים במזרח אירופה הן עלויות המחייה הנמוכות לצד חיים סטודנטיאליים עשירים. גם לימודי רפואה באיטליה נחשבים לפופולריים ונחשבים ללימודים ברמה גבוהה עם תנאי קבלה נוחים. 
מבחינת איכות הלימודים והיקף חומר הלימוד – אין הבדל מהותי בין מסלולי הלימודים במדינות השונות, משום שכולם כפופים לתנאים המחמירים של האיחוד האירופי והמועצה המקומית להשכלה גבוהה. 

על מנת להתקבל ללימודי רפואה באוניברסיטאות באירופה יש להציג תעודת בגרות מלאה ולעבור בחינות קבלה בכתב ובעל פה במקצועות כמו ביולוגיה, כימיה, פיזיולוגיה ואנטומיה, בחלק מהמדינות גם בפיזיקה ובמתמטיקה. כיום יש בישראל לא מעט מכינות ייעודיות, שמטרתן לשפר את הידע במקצועות אלה ולסייע לעבור את מבחני הכניסה בהצלחה.

עבודה באירופה לבעלי דרכון אירופאי

סטודנטים ישראלים המחזיקים בדרכון אירופאי לא רק זכאים ללימודים גבוהים בחינם או בסבסוד במדינות אירופה (תלוי במדיניות של כל מדינה), אלא יכולים ליהנות מהאפשרות לעבוד באופן חופשי במקביל ללימודים ללא צורך בוויזה מיוחדת ואישורי עבודה.
המחזיקים בויזת סטודנט שאין להם דרכון אירופאי יכולים לעיתים (חלק מהמדינות מאפשרות זאת) לעבוד לצד הלימודים, אך מדובר במספר מוגבל מאוד של שעות בחודש.

נושא נוסף שיש לתת עליו את הדעת, הוא הוצאות הבריאות בעת תקופת הלימודים באירופה. בדומה למעבר מגורים לחו”ל לשם עבודה (רילוקיישן), גם מעבר למדינה אחרת למטרת לימודים מחייב מחשבה על ביטוח רפואי שייתן מענה הולם ואיכותי בעת הצורך. בהעדר כיסוי רפואי הולם, סטודנטים צעירים עלולים לגלות קושי במציאת שירותים רפואיים ברמה מספקת כפי שהם מורגלים מישראל, וכן קושי בכיסוי הוצאות רפואיות לא צפויות שעלולות להגיע אפילו לאלפי אירו.

לכל מדינה באירופה יש מערכת בריאות שונה, בחלקן ישנו ביטוח רפואי ממלכתי בדומה לישראל, אך חשוב תמיד לבדוק מה הוא כולל ומהן החסרונות שלו (למשל, בדומה לישראל, בד”כ יש בעיות בזמינות תורים לרפואה מקצועית). בנוסף, בכל מדינה יש חברות ביטוח פרטיות המציעות ביטוחים רפואיים פרטיים, אך גם במקרה זה חשוב לקרוא את האותיות הקטנות ולבדוק למשל: מה כולל הכיסוי הביטוחי, האם השירותים שלהם המבוטחים זכאים מתאימים לסטנדרטים שאנו רגילים אליהם מישראל, האם הטיפול הרפואי שניתן במסגרת הפוליסה הוא במקומות בהם יש רופאים דוברי אנגלית, והאם חברת הביטוח מציעה שירות לקוחות בשפה האנגלית.

בשל כך, בנתה חברת פספורטכארד ביטוח רפואי המותאם עבור ישראלים המתגוררים או לומדים בחו”ל. ביטוח הבריאות של פספורטכארד רילוקיישן מציע למבוטחיה אפשרות בחירה בין מגוון ספקי שירות רפואיים, כולל רופא מטפל, בתי חולים ובתי מרקחת; מוקד שירות לקוחות בעברית ובאנגלית ומוקד רופאים דוברי עברית 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע; וקבלת שירותים רפואיים בישראל בעת ביקורי מולדת.

לבחור במסלול אקדמי באירופה יכול לתת מקפצה משמעותית לקריירה, להוות חוויה משמעותית בחיים ולהיות הרפתקה מדהימה שתזכרו לכל החיים. שימו לב לבחון את הקריטריונים במדינות השונות לפני שאתם מבצעים את הבחירה שלכם, ולדאוג לעבודה, מגורים וביטוח בריאות לפני תחילת הלימודים. 

בחור מחכה לבורדינג