זה לא סוד שבשנים האחרונות הפך רילוקיישן לגרמניה לאחד המבוקשים בכל מה שנוגע לרילוקיישן עבור ישראלים. ישראלים רבים מעדיפים לרכוש את ההשכלה שלהם בגרמניה, ובמהלך הלימודים לרכוש חברים חדשים, להיטמע בחברה ו”על הדרך” להתחיל חיים חדשים. הצעד הראשון בדרך לחיים בגרמניה אם כך כולל במקרים רבים רישום ללימודים באוניברסיטה גרמנית. בגרמניה ישנן קרוב ל-400 אוניברסיטאות ומכללות, רובן הגדול ציבוריות (בגרמניה ישנן כ-60 מכללות ואוניברסיטאות פרטיות בלבד). המשמעות היא שמבחר החוגים והפקולטות מסנוור בצורה בלתי רגילה. 

לצד המבחר המסנוור, והעובדה שתנאי הקבלה ללימודים גבוהים בגרמניה לא נחשבים למאתגרים במיוחד, ללימודים בגרמניה ישנם יתרונות רבים נוספים. מטבע הדברים, ישנם גם לא מעט אתגרים, הנוגעים בין השאר לשפת הלימוד. על היתרונות והחסרונות, האתגרים וההזדמנויות, נרחיב בכתבה שלפניכם, שתספק מענה לשאלות נפוצות.  

האם חייבים ללמוד גרמנית כדי ללמוד בגרמניה?

החדשות הרעות הן שברוב המוסדות להשכלה גבוהה בגרמניה הלימודים מתקיימים בשפה הגרמנית. החדשות הטובות הן שישראלים המעוניינים ללמוד בגרמניה יכולים להוציא “ויזת הכנה ללימודים”. ויזה ייחודית זו מיועדת בין השאר לסטודנטים שצריכים לחזק את השליטה שלהם בשפה הגרמנית לפני תחילת הלימודים. Study Preparation Visa ניתנת לשנתיים לכל היותר בתנאים מסוימים, הכוללים הוכחה שנרשמתם לקורסי הכנה ללימודים או קורסי גרמנית, ביטוח בריאות, הוכחות שבאפשרותכם לקיים את עצמכם במהלך השהות (כיוון שמדובר בוויזה שלא מאפשרת להתפרנס) ועוד.

חלק מהאוניברסיטאות מספקות קורסי גרמנית מצוינים למועמדים. לכן אם אתם יודעים היכן אתם מעוניינים ללמוד, יתכן שלא תצטרכו לאתר קורס חיצוני. תחת זאת תוכלו ללמוד גרמנית בקמפוס עצמו. עם זאת, תמיד מומלץ להתחיל ללמוד גרמנית מוקדם ככל האפשר, ועדיף עוד לפני שיוצאים מהארץ. לצד הלימודים שמתקיימים בגרמנית, ישנן גם שלל תוכניות לימוד בינלאומיות, שבהן הלימודים מתקיימים באנגלית. לחיפוש אחר תכנית לימוד בינלאומית בשפה האנגלית בגרמניה, באפשרותכם להשתמש במנוע החיפוש הייעודי בלינק הזה

אוניברסיטה בגרמניה

האם הלימודים בגרמניה הם בחינם?

גרמניה היא בין המדינות היחידות בעולם שמאפשרות גם לסטודנטים זרים ללמוד ללא תשלום באוניברסיטאות הציבוריות שלה. אמנם בשנים האחרונות החלו לדרוש שכר לימוד מסטודנטים זרים במדינת Baden-Württemberg שבדרום-מזרח גרמניה, אך ברוב המוחלט של האוניברסיטאות הציבוריות בגרמניה אפשר ללמוד בחינם. העובדה שהלימודים אינם עולים כסף, לא מעידה על כך שרמת הלימודים בגרמניה נמוכה. למעשה ההפך הוא הנכון. 

חשוב רק לזכור שעל מנת ללמוד בגרמניה תצטרכו לעבור לגור בה ולשאת בהוצאות המחיה, כך שלא תמיד חייבים ללכת דווקא על רילוקיישן לברלין וכדאי לחשוב על ערים אחרות שאולי יתאימו יותר לתקציב שלכם. אך גם כאן ישנם לא מעט פתרונות דוגמת מלגות לימודים ממשלתיות ששמורות לסטודנטים זרים. כדי למצוא מלגה שיכולה להתאים לכם, כדאי לגלוש לאתר הזה

גם ב-Baden-Württemberg, שבה מחייבים סטודנטים זרים לשלם עבור הלימודים הגבוהים באוניברסיטאות הציבוריות, לא מדובר בשכר לימוד גבוה במיוחד. נכון להיום מדובר בכ-3,000 אירו לשנת לימוד סך הכול.

שטוטגרט, גרמניה

האם ניתן להישאר בגרמניה לאחר התואר?

סטודנטים שלמדו באוניברסיטה גרמנית יכולים להוציא ויזה ייחודית, המאפשרת להם להישאר בגרמניה במשך שנה וחצי. הויזה ניתנת לבוגרי אוניברסיטאות המעוניינים להמשיך לגור בגרמניה במטרה להשתלב בשוק העבודה המקומי, וכדי שיוכלו לחפש עבודה בנחת. את הויזה אפשר לקבל לאחר שמתקבלים הציונים של הבחינות האחרונות, ולכן מומלץ להתחיל לחפש עבודה בגרמניה כבר במהלך הסמסטר האחרון. 

האם ניתן לעבוד בגרמניה במהלך הלימודים?

ויזת סטודנט לגרמניה מאפשרת לעבוד אבל באופן חלקי בלבד, ולא לאורך כל תקופת הלימודים. אם אינכם אזרחי האיחוד והגעתם לגרמניה על ויזת סטודנט, קחו בחשבון שתוכלו לעבוד כ-120 ימי עבודה מלאים בלבד או כ-240 חצאי ימים בשנה. כפי שציינו סטודנטים זרים יכולים לקבל מלגות ממשלתיות, ואלה שקיבלו מלגה ממשלתית, יקבלו בנוסף גם עדיפות בקבלה ללימודים. 

פרנקפורט, גרמניה

האם קשה להתקבל ללימודים להשכלה גבוהה בגרמניה?

כאמור סטודנטים זרים לא צפויים להיתקל בתנאי קבלה קשוחים במיוחד. כמו בארץ, תידרשו להציג תעודת בגרות מלאה, ולא תוכלו להתקבל לכל מסלול עם ממוצע ציונים נמוך. עם זאת, רוב הסיכויים הם שלא תידרשו להציג תעודת בגרות שכוללת מקצועות מורחבים, ויתכן גם שלא תצטרכו אפילו לעבור ראיון קבלה. אם אתם מעוניינים ללמוד בבית ספר גבוה לאמנות, יהיה עליכם להציג תיק עבודות על מנת להתקבל ללימודים, וישנם אף מוסדות לימוד שידרשו הוכחה לניסיון מקצועי מסוים בתחום הלימוד. 

ומה לגבי ביטוח בריאות בגרמניה?

על מנת לקבל ויזת הכנה ללימודים, ויזת סטודנט או ויזת חיפוש עבודה לאחר הלימודים, יש להוכיח כי יש ברשותכם ביטוח רפואי שמעניק את כל הכיסויים המוגדרים בחוק. שירותי הבריאות בגרמניה נחשבים לטובים מאוד אך העלות שלהם גבוהה ביותר. לכן גם אם יש לכם דרכון אירופאי ואין לכם צורך בויזה, עדיין מוטב שלא תקלו ראש בחשיבות של ביטוח הבריאות. 

כל תושב גרמני זכאי ולמעשה מחויב להירשם לביטוח הבריאות הציבורי, כשהאפשרות לבחור בביטוח פרטי שמורה לרוב לזרים שלא מחזיקים בדרכון גרמני. הכוונה היא לשכירים שנמצאים ברילוקיישן, זרים שנמצאים בגרמניה על ויזת פרילנסר וסטודנטים. הביטוח הפרטי הגרמני מתאים בעיקר לרווקים ללא בעיות רפואיות משמעותיות, שהינם בעלי הכנסה יחסית גבוהה. החיסרון המרכזי שלו בא לידי ביטוי בכך שאחרי שמבוטחים בביטוח פרטי גרמני, כמעט בלתי אפשרי לעבור לביטוח הציבורי. 

אנחנו ממליצים לכם לדאוג לביטוח הרפואי ברילוקיישן לפני המעבר. חברת דיוידשילד מציעה לכם ביטוח רפואי ברילוקיישן, שזמין לכם 24/7 בשפה העברית וידע לתת לכם מענה בכל בעיה.

זוג מטייל בשדרה בברלין

הפתרון המועדף על סטודנטים ישראלים רבים הוא ביטוח בריאות פרטי המיועד לסטודנטים זרים כמו זה המסופק על ידי חברת דיוידשילד. בניגוד לביטוחים הפרטיים המקומיים, ששוללים את האפשרות לעבור לביטוח הציבורי בהמשך, הפוליסה של דיוידשילד לא מונעת את האפשרות לעבור בעתיד לביטוח הציבורי. כמו כן הפוליסה של דיוידשילד מאפשרת ליהנות מכיסוי ביטוחי גם כשמגיעים לבקר בארץ, במקרים שבהם ביטוח הבריאות הישראלי פג בשל ניתוק התושבות. 

אם לא די בכל זה, נציין עוד שהפוליסה של דיוידשילד המתאימה לסטודנטים ישראלים שלומדים בגרמניה, כוללת גישה למוקד טלפוני שניתן לקבל בו ייעוץ רפואי בשפה העברית 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. במדינה שבה רוב הרופאים לא דוברים אנגלית, מדובר על יתרון משמעותי במיוחד.