סטודנטים רבים מישראל בוחרים כיום ללמוד לתואר במוסדות האקדמיים באיטליה, אם זה בשל תנאי הקבלה הגמישים, רמת הלימודים הגבוהה ועצם החוויה החד פעמית של מגורים במדינה אירופאית אטרקטיבית. הכנו לכם את המדריך המקיף על לימודים באיטליה- היתרונות, העלויות, תנאי הקבלה וכל ההמלצות החשובות.

איטליה, ארץ המגף, הנחשבת ליעד אטרקטיבי בכל הקשור לעיצוב ואמנות, אוכל ואדריכלות, נחשבת כיום גם יעד מבוקש ללימודים גבוהים על ידי סטודנטים מכל רחבי העולם. צעירים רבים מישראל בוחרים להעתיק את חייהם למספר שנים לאיטליה על מנת לרכוש בה מקצוע לחיים. מקצועות הלימודים המבוקשים באיטליה הם לרוב עיצוב ואמנות, בישול, רפואה ואדריכלות. במאמר הבא תוכלו לקרוא את כל המידע הנחוץ על לימודי תואר באיטליה.  

כיכר האוניברסיטה, סיציליה

מדוע כדאי ללמוד באיטליה?

הלימודים באיטליה, שנחשבים לבין הטובים ביותר באירופה, מאפשרים לסטודנטים ישראלים ליהנות מלימודים במוסדות איכותיים להשכלה גבוהה, תנאי קבלה נוחים וקלים יותר מאשר באוניברסיטאות בישראל, שכר לימוד נוח וכמובן האפשרות ליהנות מאיכות חיים גבוהה, חיי חברה עשירים, מגוון בילויים בשעות הפנאי וחווית מגורים בלתי נשכחת ביעד אירופאי אטרקטיבי שאינו רחוק מישראל.

תחומי הלימוד הפופולריים ביותר על ידי סטודנטים באיטליה הם: עיצוב (במגוון תחומים, בהם: עיצוב אופנה, עיצוב רכב, עיצוב פנים ועיצוב תעשייתי), אמנות, אדריכלות, רפואה, רוקחות, וטרינריה, רפואת שיניים, פיזיותרפיה ומגוון מסלולי לימוד בתחום הקולינריה והבישול – בעיקר ברומא ובאזור טוסקנה. 

רוב מסלולי הלימוד באיטליה נערכים בשפה האיטלקית, אך בשנים האחרונות נפתחו בחלק מהאוניברסיטאות גם מסלולים בשפה האנגלית, בעיקר בלימודי רפואה, רפואת שיניים ואדריכלות. יש לקחת בחשבון שגם במסלולי הלימוד באנגלית, יש לפעמים צורך ברכישת שפה ברמה מקצועית – למשל לקראת לימודים ברפואה, מומלץ לקחת קורס אנגלית רפואית.

מבחינת שנות לימוד, כמובן שתקופת הלימודים תלויה במקצוע הנבחר – למשל: לימודי רפואה באיטליה נמשכים 6 שנים (בישראל, לשם השוואה, מדובר ב-7 שנים); לימודי וטרינריה אפשריים במסלולים שונים: שנתיים, 3 שנים ו-6 שנים; לימודי אדריכלות נמשכים 5 שנים; עיצוב תעשייתי אפשרי במסלולים שונים: משנה עד 3 שנים.

מבחינת הכרה בתואר הלימודים בישראל, כיום מרבית האוניברסיטאות באיטליה נחשבות למוכרות על ידי משרד החינוך. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי בכדי לקבל הכרה זו יש לעמוד בכל התנאים של הגוף להערכת תארים ודיפלומות במשרד החינוך ולקבל מהם אישור על תוכנית הלימודים. במקצועות רפואה ומשפטים יש לעבור מבחנים מקצועיים כאן בארץ על מנת לקבל רישיון עבודה בישראל.

כמה עולה ללמוד באיטליה?

שכר הלימוד באיטליה עבור סטודנטים זרים באיטליה נע בין 1,000 אירו ל-3,000 אירו לשנה באוניברסיטאות הציבוריות, ואילו באוניברסיטאות הפרטיות שכר הלימוד נע בין 5,500 אירו לשנה ויכול להגיע עד סכום של 20,000 אירו לשנה. לגבי לימודי תואר שני, יש לקחת בחשבון שמרבית האוניברסיטאות באיטליה אינן מקבלות סטודנטים זרים ישירות ללימודי התואר השני, והדבר מותנה בלימודים לתואר ראשון באיטליה.

סטודנטים רבים זכאים להנחה בשכר הלימוד או למלגות מיוחדות המזכות אותם בלימודים ללא תשלום ולעיתים גם למגורים במעונות הסטודנטים. למעשה, מדי שנה עשרות ישראלים נהנים ממלגות מחיה או ממלגות לימודים הממומנות על ידי ממשלת איטליה. כדי לקבל מידע נוסף על מלגות יש לפנות ישירות לאוניברסיטאות ולברר מהן הדרישות והמסמכים שיש להגיש יחד עם הבקשה למלגה. לכל מחוז יש כללים שונים להגשת בקשה למלגה, ולכן מומלץ לחפש מבעוד מועד את הפרטים ולהגיש את הבקשה בזמן.

מעבר לשכר הלימוד, יש לקחת בחשבון עלויות נוספות, כמו שכר דירה, חשבונות, מזון, תחבורה והוצאות נוספות בשעות הפנאי – עלויות שיכולות להגיע לסכום של כ-600-1,000 אירו בחודש, כאשר בצפון המדינה לרוב המחייה יקרה יותר מדרומה.
גובה שכר הדירה כמובן תלוי במקום המגורים, כאשר בערים מרכזיות כמו רומא, מילאנו, ונציה ופירנצה, הוא יכול להגיע עד לכ- 500 אירו לחדר בדירת שותפים ול- 600-800 אירו לדירה קטנה ליחיד. שאר העלויות הן מאוד נוחות, עם כי גם הן תלויות במקום המגורים, וכמובן יקרות יותר ככל שמתגוררים בעיר מרכזית יותר.

דירות להשכרה לסטודנטים באיטליה

כאשר מתכננים ללמוד באיטליה חשוב לקחת בחשבון גם את נושא המגורים – ולמעשה, 

כבר בזמן ההתלבטות לגבי מוסד הלימודים, כדאי לקחת בחשבון גם את נושא הדיור, לברר לגבי האזור שבו ממוקמת האוניברסיטה, מחירי השכירות, אפשרויות התחבורה הציבורית והיצע הדירות. חשוב לדעת, כי על מנת לחתום על חוזה דירה חוקי באיטליה, יש צורך באשרת שהייה קבועה במדינה (Permesso di Soggiorno). סטודנטים המגיעים ללמוד באיטליה נדרשים לבצע את תהליך הוצאת הפרמסו תוך שמונה ימים מיום הגעתם לאיטליה. את המסמכים עבור האשרה יש לבקש בסניף הדואר המקומי, למלא אותם בסיוע מוסד הלימודים, לשלם אגרה ולהגישם בדואר בצירוף טופס רישום ללימודים חתום על ידי האוניברסיטה ושגרירות איטליה בתל אביב, אישור מחברת הביטוח על הכיסוי הביטוחי, טופס הצהרה מהבנק על מצב החשבון וצילום דרכון. לאחר הגשת המסמכים תיקבע פגישה להנפקת תעודת השהייה. 

באיטליה לפעמים נושא השכירות קצת פרוץ וכמו בישראל חשוב לשים לב להתנהל מול בעלי הדירות בזהירות ולחתום על חוזה שיגן עליכם במהלך תקופת המגורים. שימו לב, בעלי דירות באיטליה מבקשים לעיתים תשלום ערבות מראש על חודש או חודשיים שכירות, כבר במעמד חתימת החוזה. ההמלצה היא לנסות ולדחות את התשלום לאחר הכניסה לדירה, על מנת להבטיח את עצמכם מפני הונאות. ישנם נותני שירות, כמו למשל אתר האינטרנט אייר בי אנד בי, המספקים אחריות לשוכרים דרכם במקרה של הונאה. 

לגבי חיפוש דירה מתאימה – אפשר לחפש דירה באיטליה במגוון דרכים:

מבחינת עלויות – המחירים משתנים מעיר לעיר וכמובן שבערים מרכזיות הם מזנקים כלפי למעלה. מחיר חדר בדירת שותפים נע בין 200-300 אירו בחודש בערים לא מרכזיות, ויכול להגיע עד ל- 400-600 אירו לחודש באזורים יותר מרכזיים. בערים היקרות באיטליה, כמו פירנצה, שכר הדירה יכול להגיע עד ל- 700-900 אירו. 

הרשמה ותנאי קבלה ללימודים באיטליה

לכל מוסד לימודים באיטליה יש תנאי קבלה משלו, אך בכולם נדרשים המועמדים להציג תעודת בגרות מלאה, לעבור מבחן שליטה בשפה האיטלקית, ראיון אישי ומבחן קבלה מקצועי הקובע את הרמה במקצוע הלימודים מבוקש.  

השלב הראשון שנחשב שלב חדש ולא תקף בכל האוניברסיטאות הוא הרשמה מוקדמת אונליין. רישום זה אינו מחייב את המועמד ללמוד במוסד הלימודים, אך בלעדיו לא תוכלו להתקדם. מומלץ לבדוק עם האוניברסיטה המיועדת האם יש צורך ברישום זה.

השלב הבא הוא ביצוע קדם הרשמה בשגרירות איטליה בישראל. רישום זה מתקיים בדרך כלל בחודשים אפריל עד יולי. יש לעקוב אחר תאריכי ההרשמה באתר שגרירות איטליה ולקבוע פגישה. 

המסמכים הנדרשים לשם קדם הרשמה:

  • תוצאות מבחן פסיכומטרי (עם ציון של 400 ומעלה) – יש להציג את דף התוצאות המקורי + תרגום לאיטלקית + חותמת Apostille (אימות נוטריוני).
  • תעודת בגרות – יש להציג את המסמך המקורי + תרגום לאיטלקית + חותמת Apostille (אימות נוטריוני).
  • צילום דרכון בשני העתקים
  • שתי תמונות פספורט
  • טופס A שבו מולאו הפרטים האישיים.

לאחר שלב זה יש להירשם לאוניברסיטה המבוקשת (זו שאליה נרשמתם בשגרירות) באתר משרד החינוך האיטלקי. ללימודי רפואה ואדריכלות ניתן להירשם ליותר מאוניברסיטה אחת. 

לאחר מכן יש להיות בקשר עם מזכירות מוסד הלימודים ולוודא מתי מתקיימים מבחני הקבלה (אמיסיונה) ומה נפתחים תאריכי ההרשמה לתואר. לשם רישום לתואר זה יש לגשת לשגרירות איטליה עם אישור תשלום שכר לימוד ראשון, אישור תשלום על אשרת שהייה ותמונה פספורט.

מבחני הקבלה ללימודים בשפה האיטלקית נערכים באיטליה, כאשר התוכן שלהם ומועד המבחן משתנה לפי תחום הלימודים הנבחר. מבחני הקבלה למסלולי רפואה ואדריכלות מתחלקים לשני חלקים: מבחן שפה בעל פה או בכתב + מבחן מקצועי ארצי שמתקיים לכל המועמדים באותו מועד. למסלולי הנדסה יש לבצע מבחן אונליין בשם TOLC.

כיום ישנם מכונים שונים המציעים קורסי מכינה לקראת מבחני הקבלה לימודים באיטליה, שמטרתם להכשיר את המועמדים לתהליך, כולל לימודי איטלקית או אנגלית (תלוי במסלול הנבחר) וקורסים מקצועיים רלוונטיים בהתאם לחומר הנדרש. מכינות אלה כרוכות בעלויות גבוהות, אך הן מרגילות את המועמדים למסגרת ולעמידה בלוחות הזמנים, משפרות את סיכויי ההצלחה להתקבל וכן מסייעות בכל התהליך הבירוקרטי מול המוסדות באיטליה. שימו לב כי בכל מבחני הקבלה והתנאים עליכם לעמוד בלוחות הזמנים ולגשת בזמן! 

אוניברסיטאות באיטליה

באיטליה יש כ-90 מוסדות אקדמיים, מתוכם 58 אוניברסיטאות ציבוריות, 17 אוניברסיטאות פרטיות, בתי ספר גבוהים למקצועות העיצוב ומוסדות ללימודי תואר שני. רוב מוסדות הלימוד הנחשבים נמצאים בערים הגדולות, כמו רומא, מילאנו, טורינו, ונציה, נאפולי, בולוניה ובארי. הלימודים האקדמיים באיטליה נחשבים ברמה גבוהה מאוד והמקצועות המבוקשים ביותר הם מקצועות העיצוב, אמנות, בישול, אדריכלות ורפואה.

בין האוניברסיטאות המובילות באיטליה נמנות: אוניברסיטה קתוליקה דל סקרו קוור (UCSC), אוניברסיטת פדובה, הקולג’ העליון של העיר פיזה (Scuola Normale Superiore di Pisa), האוניברסיטה הפוליטכנית במילאנו, ובית הספר האירופי לכלכלה.

רוב מסלולי הלימודים באיטליה כוללים שיעורים ב-3-4 ימים בשבוע, כך שהסטודנטים יכולים לשלב גם עבודה עם הלימודים וכמובן ליהנות משעות פנאי וסופי שבוע ארוכים. תנאי הקבלה משתנים בין מוסדות הלימודים ובין המקצועות השונים.
כמובן שלפני שאתם בוחרים איפה ללמוד באיטליה כדאי שתשקלו את טיב האוניברסיטה, המיקום הגיאוגרפי ועלות המחיה ושכר הלימוד. 

ויזת סטודנט באיטליה

לאחר הרישום למוסד לימודים באיטליה יש לדאוג להנפקת ויזת סטודנט. 

על מנת להוציא ויזת סטודנט יש לתאם פגישה בשגרירות איטליה, כ-30 יום לפני מועד הנסיעה. תיאום הפגישה נערך דרך פורטל קביעת התורים המקוון. לקראת הפגישה יש להגיע עם כל הטפסים הנדרשים והדרכון. במהלך הפגישה ייבדק האם כל הטפסים ממולאים כראוי, ואת הדרכון תתבקשו להשאיר בשגרירות. לאחר 7-10 ימים מתקיימת פגישה נוספת לאיסוף הדרכון עם ויזת הלימודים.

המסמכים הנדרשים לשם הפגישה בשגרירות לצורך הוצאת ויזת סטודנט:

  • טופס בקשה מלא – יישלח במייל למועמד עם קביעת הפגישה. ניתן להורידו גם באתר השגרירות.
  • 2 תמונות פספורט.
  • טופס אישור הרשמה ללימודים חתום על ידי מוסד הלימודים (לא נחוץ למבצעים קדם הרשמה ללימודים דרך השגרירות).
  • קבלה על תשלום שכר לימוד (לא נחוץ למבצעים קדם הרשמה ללימודים דרך השגרירות).
  • מצב חשבון בנק –  מסמך חתום באנגלית המפרט את הסכום בחשבון הבנק.
  • אישור על מקום המגורים באיטליה, למשל: חוזה שכירות חתום מבעל הדירה, כולל תעודה מזהה.
  • אישור באנגלית על ביטוח רפואי בתוקף.
  • למועמדים ללימודים בקורס קצר מועד, יש להציג כרטיס טיסה חזרה לישראל.

עבודה לסטודנטים באיטליה

אחד הדברים שחשוב לבדוק לפני רילוקיישן לאיטליה הוא עבודה לסטודנטים. המחזיקים בוויזת סטודנט באיטליה רשאים לעבוד עד 20 שעות בשבוע. כמובן שבשנת הלימודים הראשונה עדיף להקדיש את הזמן הפנוי להתאקלמות, לימוד השפה והשתלבות באורח החיים החדש, אך אם אין אפשרות אחרת, חשוב לדעת כשהאופציה קיימת.
סטודנטים רבים בוחרים לשלב עבודה ולימודים למימון הוצאות אישיות שונות. אפשרויות תעסוקה לסטודנטים נעות בין תפקידי שירות ומלצרות, שיעורים פרטיים, אבטחה, בייביסיטר, הדרכת תיירים ועבודות שונות בשגרירות היהודית. השכר המקובל באיטליה לעבודות סטודנטים עומד על כ-7-8 אירו לשעה.

לימודים באיטליה לבעלי אזרחות אירופאית

דרכון אירופאי אינו מעניק לימודים חינם באוניברסיטאות באיטליה, אך במקרים רבים הוא מעניק הנחות בשכר הלימוד וגם פטור מהרבה בירוקרטיה מסובכת – למשל, סטודנט בעל אזרחות אירופאית אינו נדרש להנפיק אשרת שהייה קבועה, מה שחוסך זמן וגם כסף. בנוסף, סטודנט בעל אזרחות אירופאית אינו מוגבל במספר שעות העבודה החודשיות ויכול לעבוד באופן חופשי בכל איטליה.

מעבר לכך, עולה השאלה האם לבעלי דרכון אירופאי קל יותר להתקבל ללימודים באיטליה. התשובה לשאלה זו תלויה בתחום הלימודים הרצוי ובביקוש. ככלל, חשוב לדעת כי מועמדים בעלי דרכון אירופאי מתמודדים על מקומות באוניברסיטה מול מועמדים אחרים בעלי דרכון אירופאי, ואילו מועמדים ללא אזרחות אירופאית מתמודדים מול מועמדים אחרים באותו מעמד. בכל מקרה: מועמדים המחזיקים בדרכון אירופאי, ייבחנו במבחני הקבלה כאירופאים. 

סטודנטים לומדים באיטליה

לימודי איטלקית

כאמור, רוב הלימודים באיטליה נעשים בשפה האיטלקית, ולמרות שבשנים האחרונות נפתחו גם מסלולי לימוד באנגלית, קשה מאוד להסתדר ולנהל אורח חיים תקין בלי ידיעת השפה המקומית ברמה בסיסית. 

האיטלקים שולטים בשפה האנגלית, אך ברמה די בסיסית ונחשבים לבעלי כישורי שפה נמוכים באנגלית. סביר להניח שבאזורים היותר תיירותיים קל יותר להסתדר עם אנגלית בלבד, אך ככל שמדובר באזורים פחות מרכזיים, רמת השליטה של המקומיים באנגלית פוחתת. 

לפני שנרשמים ללימודים באיטליה, ההמלצה היא לרכוש לפחות ידע בסיסי באיטלקית. ניתן להירשם לקורס שפה באחת מבתי הספר לשפות, דרך השגרירות האיטלקית או דרך מכונים פרטיים. כמו כן, ישנן מכינות וקורסים ייעודיים לסטודנטים המתקיימים בישראל ובאיטליה. 

ביטוח בריאות באיטליה 

אחד הנושאים החשובים שיש לדאוג להם כחלק מההכנות והסידורים לקראת נסיעה למטרת לימודים באיטליה, הוא הנושא של ביטוח הבריאות. יש לזכור שאחד התנאים להנפקת אשרת סטודנט הוא הצגת ביטוח רפואי בתוקף, ולכן מדובר בנושא שיש לדאוג לו מבעוד מועד.

ביטוח הבריאות של דיוידשילד הוא ביטוח רפואי המותאם לסטודנטים הלומדים וגרים מעבר לים. מעבר להיותו ביטוח מקיף ואיכותי, המאפשר קבלת שירות בעברית 24/7 ומענה מרופאים מקצועיים, לא תצטרכו לחזור לארץ במקרה של אירוע רפואי ולקטוע את שגרת החיים והלימודים שלכם. 

 

*חברת דיוידשילד עושה את מירב המאמצים כדי להציג מידע מדויק ועדכני, אולם ייתכנו שגיאות ו/או אי דיוקים. יודגש כי המידע הינו בגדר כלי עזר בלבד ואינו מהווה המלצה כלשהי לצורך קבלת החלטות. האחריות הינה על עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין הפסד/נזק העשויים להיגרם כתוצאה משימוש במידע זה.