מדי שנה לומדים ברומניה כ-1,500 סטודנטים ישראלים, רובם בוחרים בלימודי רפואה על סוגיהם –  רפואה כללית, רפואת שיניים, וטרינריה ורוקחות. 

ברחבי רומניה יש 49 אוניברסיטאות ציבוריות, שכוללות 325 פקולטות בתחומים שונים. כמו-כן ברומניה ישנן 20 אוניברסיטאות פרטיות. רוב מי שבוחרים לבצע רילוקיישן לרומניה לטובת ללימודים מתמקמים בבוקרשט בירת המדינה. כאן תמצאו גם מוסדות להשכלה גבוהה ברמה מצוינת, תנאי המחיה זולים יחסית כאמור, ובנוסף, ניתן ליהנות מתרבות, טבע, קרבה למדינות אחרות וחיי לילה פעילים במיוחד. 

מהם תנאי הקבלה ללימודים ברומניה?

רומניה ידועה כמדינה שפותחת את שעריה האקדמיים בפני סטודנטים זרים, ומאפשרת להם לרכוש השכלה גבוהה. בבסיס גישה זו עומד הרעיון כי יש לאפשר לכל אחד שרוצה בכך לרכוש השכלה גבוהה. עם זאת, על הסטודנט להוכיח את יכולותיו ולעמוד בדרישות הלימודיות.

תנאי הקבלה למוסדות להשכלה גבוהה ברומניה משתנים בין מוסד למוסד, אך ישנם מספר דברים בסיסיים שתדרשו להם בכל המקומות: הצגת גיליון ציונים של תעודת הבגרות מתורגם לרומנית, טפסי רישום מתאימים ולהירשם במחלקה לסטודנטים זרים. במקצועות מסוימים כמו רפואה למשל, תצטרכו לעבור ראיון אישי וכן מבחנים נוספים בהתאם להשכלה שלכם ולציונים אותם קיבלתם. 

חשוב לשים לב לכך שמועדי הרישום וטפסי ההרשמה לא אחידים, ולכן מועמדים שרוצים להתקבל ללימודים ברומניה, צריכים להגיש את הטפסים במועד המתאים. יש להעביר את הטפסים לאישור השגרירות הרומנית בישראל ולאחר מכן לפעול להוצאת ויזת סטודנט ברומניה. משך זמן הלימודים ברומניה משתנה בהתאם לתואר הנלמד. כך למשל, מסלול לימודי רפואה ברומניה אורך לרוב 6 שנים.

לימודים ברומניה
האוניברסיטה לתיאולוגיה

האם חייבים ללמוד רומנית כדי ללמוד ברומניה?

לימודים ברומניה לא מחייבים ידיעת השפה הרומנית, היות שמסלולי לימוד רבים מועברים בשפה האנגלית. הדוגמה המייצגת לכך היא במסלולי הרפואה השונים, לרבות לימודי רפואת שיניים. עם זאת כדאי ללמוד את השפה הרומנית כדי להקל על עצמכם את השהייה במדינה. במזרח אירופה אנשים רבים לא דוברים אנגלית על בוריה, ולכן כדי להסתדר מחוץ לקמפוס, מומלץ לדעת לדבר בשפת המקום.

 כמה עולה ללמוד ברומניה?

עלות הלימודים ברומניה דומה לשכר הלימוד הלימוד באוניברסיטאות בישראל. אלא שבניגוד לישראל המחיה ברומניה זולה בהרבה, מה שמאפשר גם לסטודנטים עם תקציב מוגבל לקבל השכלה גבוהה. שכר הלימוד באוניברסיטאות עומד נכון להיום בטווח של 3200$ -8000$ לתואר ראשון לשנת לימודים אחת. הוצאות המחיה העיקריות כוללות מגורים, מזון, תחבורה, חומר לימוד מקצועי והן עומדות על כ-650$ – 950$ לחודש.

האם אפשר לעבוד ברומניה במהלך הלימודים?

סטודנטים שאין להם אזרחות רומנית מעדיפים לרוב לא לחפש עבודה ברומניה, כיוון השכר שמשולם הוא מאוד נמוך. עם זאת, סטודנטים ישראלים יכולים לעבוד בשגרירות הישראלית, במשרדי אל-על, אצל חברות ישראליות שנמצאות ברומניה וכו’ ולהרוויח שכר הולם שיפרנס אותם בזמן השהיה במדינה.

אוניברסיטה ברומניה
אוניברסיטה ברומניה

האם בני הזוג של הסטודנטים יכולים לעבוד ברומניה?

ויזת סטודנט ברומניה מקנה לסטודנטים ולבני זוגם אשרת עבודה חוקית. ויזה זו תהיה בתוקף למשך כל תקופת הלימודים, ואין צורך לחדש אותה מדי שנה. הדבר רלוונטי גם אם אתם בוחרים לעשות רילוקיישן עם המשפחה.

תהליך הוצאת ויזת הסטודנט לישראלים בשגרירות רומניה בישראל מורכב ממספר שלבים. על המועמד להציג מסמכים רלוונטיים ולעמוד בתנאי השגרירות הרומנית בישראל.

האם צריך ביטוח בריאות ברומניה?

בשל חשיבותו הרבה של ביטוח רפואי לישראלים בחו”ל, מומלץ לברר ולבדוק את הנושא של ביטוחי בריאות מבעוד מועד – כאשר אתם עדיין גרים בישראל, ומתכוננים לנסיעה ללימודים ברומניה. 

מומלץ לדאוג לביטוח רפואי פרטי, שכן למערכת הבריאות הציבורית ברומניה יש לא מעט חסרונות, ביניהם: תורים ארוכים בבתי החולים וצפיפות רבה, מחסור ברופאים, תנאים סניטריים בינוניים ועוד. מלבד זאת – סטודנטים זרים צריכים לדאוג לביטוח רפואי בזמן שהייתם ברומניה. רבים ממוסדות ההשכלה הגבוהה ברומניה אף מחייבים זאת. שימו לב שחלק מהאוניברסיטאות לוקחות בחשבון את הביטוח הרפואי כחלק מעלויות שכר הלימוד.

חברת פספורטכארד רילוקיישן מספקת ביטוח בריאות פרטי לסטודנטים זרים. הפוליסה של פספורטכארד רילוקיישן מאפשרת למבוטח ליהנות מכיסוי ביטוחי גם כשהוא מגיע לבקר בארץ, וכאשר ביטוח הבריאות הישראלי לא תקף בשל ניתוק התושבות. כמו כן, נציגי חברת פספורטכארד רילוקיישן זמינים עבורכם 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. כך, תוכלו לקבל מענה מידי לכל שאלה בנושא הביטוח הרפואי. 

בראסוב, טרנסילבניה ברומניה
בראסוב, טרנסילבניה ברומניה

 לסיכום

רומניה היא יעד אטרקטיבי מאוד לסטודנטים המעוניינים ללמוד בחו”ל, שכן תנאי הקבלה נוחים יחסית, עלויות המחיה לא גבוהות ומבחינה גיאוגרפית רומניה קרובה לישראל. חשוב לבדוק היטב מהם תנאי הקבלה, מה משך זמן הלימודים ולהיערך מבחינת אשרות וביטוחים מוקדם ככל האפשר.