מעל ממחצית הרופאים בישראל טסו ללמוד את לימודי הרפואה שלהם מעבר לים. תנאי קבלה קלים יותר, עלויות מחייה נמוכות, ובעיקר חוויה בלתי נשכחת, הופכות את האפשרות של רילוקיישן לצורך לימודים לאטרקטיבית במיוחד. 

רוב הסטודנטים בוחרים לצאת למדינות אירופאיות כמו איטליה, הונגריה וגרמניה – זאת בשל קרבה יחסית לארץ, ושפע של אוניברסיטאות מצויינות. לימודי רפואה באירופה אורכים כשש שנים (לפני סטאז’), ושנת הלימודים מתחילה בספטמבר. קראו על המדינות המומלצות, כולל שכר לימוד, אוניברסיטאות מוכרות, עלויות מחייה, תנאי קבלה ועוד.

סטודנטים לרפואה הולכים במסדרון

למה ללמוד רפואה בחו”ל (באירופה)

לימודי רפואה באירופה הם אטרקטיביים מסיבות רבות. קודם כל, שכר הלימוד נמוך מאוד לעומת מקומות אחרים בעולם, ולאזרחים אירופאים יש בחלק מהמקרים סבסוד מלא. בארצות הברית, לשם השוואה, הלימודים עולים בין 20 ל-35 אלף דולר בשנה. סיבה נוספת היא הקושי להתקבל ללימודי רפואה בישראל – האוניברסיטאות בארץ דורשות ממוצע בגרויות ופסיכומטרי גבוה מאוד, אשר סטודנטים רבים מתקשים לעמוד בהם. 

אבל חשוב לזכור שלימודים באירופה הם לא רק ברירת מחדל. החוויה הסטודנטיאלית יכולה להיות מצויינת, איכות ההוראה גבוהה מאוד, וקיימים מגוון של מסלולים באנגלית. מאות ישראלים לומדים ברחבי אירופה כולה, מה שיוצר רשת של קהילות אשר יכולות לספק תמיכה לסטודנטים חדשים.

לימודי רפואה בהונגריה

יש מספר גורמים אשר הופכים את הונגריה לאחד היעדים המובילים ללימודי רפואה, אליו מגיעים כמה מאות סטודנטים מדי שנה: בראש ובראשונה הלימודים מתקיימים בשפה האנגלית, בהונגריה תוכלו ללמוד באחת מהאוניברסיטאות הגדולות והמוכרות (סמלוויס, דברצן, סגד ופייץ) ובחזרתכם לארץ תוכלו לקבל הכרה מלאה של משרד הבריאות הישראלי. שכר הלימוד תלוי במוסד בו תבחרו, והוא יכול להגיע עד 19,000 דולר לשנה. בתכניות הבינלאומיות, הסכום זהה לאזרחי אירופה ולסטודנטים זרים.  

לאחר הלימודים, בוגרי האוניברסיטאות יוכלו לעבוד כמעט בכל העולם, בכפוף למעבר בחינות במדינה המקומית. הונגריה ידועה ברמת לימודים גבוהה. תנאי הקבלה כוללים מעבר מבחן בשני שלבים – כתוב ובעל פה – בביולוגיה, כימיה ואנגלית, וכן הצגת תעודת בגרות. בנוסף, קיימות מכינות רבות אשר עוזרות בהכנה למבחני הקבלה, אשר חלקן פועלות גם בישראל.

לימודי רפואה ברומניה

רומניה היא יעד מצויין ללימודי רפואה בפרט וללימודים אקדמיים בכלל, עבור מי שרוצה לצמצם עלויות במהלך הלימודים. שתי האוניברסיטאות המוכרות ביותר הן קלוז’ ו-יאשי, כאשר שכר הלימוד נע בין 4,500-7,500 יורו בשנה, והמחיה, כידוע זולה מאוד. הלימודים מתקיימים בשפה האנגלית, ומשום שהביקוש ללימודי רפואה נמוך יותר מארצות המערב, גם תנאי הקבלה הם פחות נוקשים. ברוב המקרים צריך לעבור בחינות כניסה, אך לא תמיד. 

רוב הסטודנטים בוחרים שלא לעבוד ברומניה בזמן התואר, מכיוון שהשכר השעתי הוא נמוך מאוד. בחלק מהמוסדות ניתן לקבל מלגות על בסיס הצטיינות לאורך השנה או אפילו בבחינות הכניסה. בסך הכל, ברומניה יש מעל 1,400 סטודנטים ישראלים בכל שנה. עם זאת, חשוב לדעת שהתואר הרומני לא מוכר בישראל באופן אוטומטי, ויש לוודא שהמוסד בו אתם לומדים מאושר מול הסתדרות החינוך הרפואי – World Federation for Medical Education.

לימודי רפואה בצ’כיה

מבחינת רילוקיישן, צ’כיה ובעיקר עיר הבירה פראג נחשבות ליעד המושלם ללימודים בחו”ל. שכר הלימוד עבור לימודי רפואה באנגלית בצ’כיה גבוה יותר מאשר בארץ, ונע בין 8,000 יורו לשנה באוניברסיטת אוסטרבה ל-13,000 יורו לשנה באוניברסיטת צ’ארלס, שהיא בעלת המוניטין הטוב ביותר. עם זאת, אם תחליטו להשקיע וללמוד צ’כית על מנת להיכנס לתכנית הלימודים בשפה המקומית, תוכלו ללמוד רפואה לגמרי בחינם – בין אם אתם אזרחים אירופאים ובין אם לא. תנאי הכניסה כוללים לרוב בגרות מלאה ומעבר בחינות כניסה (באוניברסיטת צ’ארלס, מדובר בבחינה כתובה בפיזיקה, כימיה וביולוגיה). 

בנוסף, צ’כיה מתאפיינת בקהילת סטודנטים תוססת, ומציעה מגוון מלגות על בסיס התנדבות חברתית בתחומים שונים. התואר הצ’כי ברפואה מוכר בישראל ואפילו מוערך, ובוגרי האוניברסיטאות הצ’כיות יוכלו להשתלב בהתמחות בישראל לאחר מעבר הבחינות של משרד הבריאות בדיוק כמו בוגרי האוניברסיטה בארץ.

לימודי רפואה בליטא

ליטא נחשבת למדינה מצויינת ללימודי רפואה, עם הכרה ממשרד הבריאות וחוויה סטודנטיאלית עשירה. שתי האוניברסיטאות הגדולות בליטא ללימודי רפואה הן אוניברסיטת וילנה ואוניברסיטת קאונס (Kaunas), כאשר רק קאונס מציעה תכנית באנגלית. כיום יש בליטא כמעט 300 סטודנטים ישראלים לרפואה.

תנאי הקבלה הם לא קלים (אם כי לא קשים כמו בארץ), וכוללים הצגת תעודת בגרות מתורגמת, מבחן SAT הדומה לפסיכומטרי, כתיבת מכתב מוטיבציה ומעבר מבחן אנגלית בציון גבוה (IELTS או TOFEL), ונוסף על כל זה – ראיון אישי. בארץ יש מגוון מכינות (כמו לדוגמה של בית הספר האמריקאי) שיעזרו לכם להתכונן לבחינות. 

שכר הלימוד עומד על 11,000 או 12,500 יורו בשנה, אבל אם יש לכם אזרחות אירופאית, תוכלו לקבל מחיר מסובסד עד חצי מהסכום. ויש גם בונוס: בזמן התואר תלמדו קורסים בליטאית כחלק מתכנית הלימוד, מה שיעזור לכם להשתלב בתרבות המקומית.

לימודי רפואה בסלובקיה

גם סלובקיה מהווה יעד מרכזי עבור אלה החולמים להיות רופאים. האוניברסיטאות המרכזיות הן אוניברסיטת קומניוס שבעיר ברטיסלאבה, וכן אוניברסיטת UPJŠ קושיצה – שתיהן בעלות ותק של עשרות שנים ועשרות אלפי רופאים שהוכשרו בהן. תנאי הקבלה, בדומה למקומות אחרים, כוללים תעודת בגרות מלאה ומבחן מעבר בביולוגיה וכימיה, ושכר הלימוד עומד על 9,500 יורו לשנה (ניתן לבדוק אפשרות לסבסוד במקרה של אזרחים אירופאים). תוכלו למצוא מגוון מכינות שיעזרו לכם להתכונן לבחינות הקבלה (וגם ללימודים עצמם) באופן מקוון או פרונטלי.

היתרון של לימודים בסלובקיה הוא שלמוסדות בה יש יחס מצויין עם המוסדות בישראל. במסגרת מסלול “לימודי רפואה ישראל סלובקיה”, קיימת אפשרות לחזור וללמוד בארץ בשנה השישית והאחרונה.

יעדים נוספים ללימודי רפואה באירופה

מלבד הונגריה, רומניה, צ’כיה ליטא וסלובניה שכבר הזכרנו, קיימות עוד מספר מדינות שישראלים יכולים ללמוד בהן רפואה. לימודי רפואה בגרמניה, ובברלין בפרט, מציעים מגוון תכניות באנגלית כולל תכנית מבוקשת לרפואת שיניים. לימודי רפואה בקפריסין יכולים להציע לכם חוויה חלומית, קרובה לים ובמרחק טיסה קצרצרה מהבית. גם האפשרות של לימודי הרפואה בפולין הולכת ונעשית טובה יותר עם התחזקות הכלכלה המקומית. בנוסף, למחפשים לימודי רפואה 4 שנתי בחו”ל, האוניברסיטה היגלונית בקרקוב מציעה תכנית ייחודית לבעלי תואר ראשון במדעי החיים. 

כל המדינות שלהלן מציעות תוכניות ברמה גבוהה ובאנגלית, ותנאי קבלה נוקשים אך לא בלתי אפשריים כמו תנאי הקבלה בארץ. העלויות לתכניות הבינלאומיות הן לא זולות, אך מתקזזות מול עלות המחיה הנמוכה. אם אתם אזרחים אירופאים, יכול להיות שתקבלו סבסוד בחלק מהמקומות.

מבחינת ההכרה בארץ, כל מדינות החברות ב-OECD מוכרות על ידי משרד הבריאות, כך שלאחר סיום התואר ניתן להגיע לארץ, לעבור מבחני סף ולהתחיל את תקופת ההתמחות כמו כל סטודנט אחר. 

סטודנטים בוחנים מבנה אנטומי

איך להיערך ללימודי רפואה בחו”ל

כמו כל רילוקיישן, גם מעבר לצורך לימודי רפואה הופך לפשוט הרבה יותר בעזרת תכנון נכון. לא בכל מקום מותר לסטודנטים זרים לעבוד, מה שמצריך מכם להגיע עם גב כלכלי שיספק לכם תמיכה הן בתשלום שכר הלימוד והן בהוצאות המחיה. 

מבחינת חיי היומיום, אתם תצטרכו להתרגל לתרבות ושפה חדשה אשר מעצבות את המרחב הציבורי, גם אם הלימודים מתקיימים באנגלית. אחד הדברים שיכולים לעזור הוא יצירת קשר עם קהילות ישראליות ויהודיות: בקבוצות פייסבוק כמו סטודנטים ישראלים בפריז או סטודנטים בברלין ישמחו לסייע בכך. בנוסף, באתרים כמו רדיט (reddit) תוכלו למצוא מספר פורומים של סטודנטים לרפואה שמשתפים את החוויות שלהם בתקופת הלימודים והמכינה.

הדבר האחרון שחשוב לא לשכוח לפני שיוצאים ללימודים הוא בחירת ביטוח רפואי ברמה גבוהה. אתם הולכים לשהות במדינת היעד לפחות מספר שנים, וסביר להניח שבתקופה הזו תצטרכו לקבל שירותים רפואיים לפחות פעם או פעמיים. לכן, חשוב לא להתפשר ולדאוג לביטוח שיכסה אתכם בכל מצב.

ויזות ועבודה

תהליך קבלת הויזה משתנה ממדינה למדינה. ככלל, כדי להגיש בקשה לויזת סטודנט, תצטרכו להציג מכתב קבלה או הזמנה מהמוסד בו אתם הולכים ללמוד, ובחלק מהמקרים גם הוכחות שונות ליכולת שלכם לכלכל את עצמכם במדינה. חלק מהמדינות מאפשרות עבודה בהיקף מצומצם עבור מחזיקי ויזת סטודנט (בגרמניה מדובר בכ-120 יום בשנה, ואילו הונגריה מתירה 24 שעות בחודש). עבור מי שמוצא את הזמן לעבוד בין המבחנים, ההגשות והשיעורים, מומלץ לנסות ולמצוא משרות שיעזרו בצבירת ניסיון וקשרים.