בשנים האחרונות, זוגות ויחידים שחולמים להיות הורים פונים להליך פונדקאות – החל מזוגות להט”בים, דרך זוגות הטרוסקסואלים שלא יכולים להכנס להריון ועד להורים יחידנים. בישראל קיימות מעט מאוד פונדקאיות, והביקוש הגובר גורם לרבים לפנות לביצוע ההליך מעבר לים. אספנו עבורכם את כל הפרטים החשובים על הריון במסגרת תהליך פונדקאות: ההכנות, ההבדלים בין המדינות השונות, הזכויות והחובות לאחר החזרה לארץ. 

מי פונה להליך פונדקאות בחו”ל

כל זוג, יחיד או יחידנית שאינם יכולים להיכנס להריון מסיבות שונות, יכולים לפנות להליך פונדקאות בחו”ל. ישנן סוגים שונים של אוכלוסיות אשר ניגשות להליך מסוג זה: 

  • זוגות חד מיניים (להט”ב) – החל מינואר 2022, זוגות גברים יכולים לבצע הליך פונדקאות בישראל על פי חוק. למרות זאת, ההליך עודנו יקר ומורכב, ורבים מעדיפים לפנות לפונדקאות בחו”ל.
  • הורים יחידניים (גברים ונשים) – יחידים שאינם נמצאים בזוגיות, פונים פעמים רבות לפונדקאות בחו”ל. למרות שהחוק בארץ מתיר לנשים יחידניות לפנות לפונדקאות (אך לא לגברים), מאוד קשה לבצע את ההליך – הדבר כרוך בהררי בירוקרטיה, ומספר הפונדקאיות בישראל מועט.
  • זוגות הטרוסקסואלים – אשר מסיבות שונות לא יכולים להכנס להריון, יכולים לפנות לפונדקאות בארץ או בחו”ל.


מדינות נפוצות לפונדקאות בחו”ל

בעולם קיימות מספר מדינות הידועות בזכות האפשרות לקיום הליכי פונדקאות. בכל אחת יש חוקים שונים, עלויות שונות, יתרונות וחסרונות. אספנו בשבילכם כמה מהמרכזיות:

  • ארצות הברית – החקיקה בארצות הברית היא יחסית ליברלית ומתירה פונדקאות לזוגות חד מיניים, יחידנים ויחידניות. היתרון המרכזי בפונדקאות בארצות הברית הוא העובדה שמדובר במדינה מתקדמת, עם מערכת בריאות פרטית ברמה גבוהה.
  • גאורגיה – פונדקאות בגיאורגיה אפשרית לזוגות הטרוסקסואלים בלבד, אשר חיים ביחד במשך שנה לפחות. היתרון שלה הוא הקרבה לארץ, העלות הנמוכה יחסית, ורמת מערכת הבריאות המקומית, שהיא סבירה בקנה מידה אירופאי.
  • קפריסין – קפריסין מאפשרת הליך פונדקאי לזוגות חד מיניים או הטרוסקסואלים. מערכת הבריאות שלה נחשבת לטובה, היא קרובה לארץ, וזמני ההמתנה לרוב קצרים יחסית. עם זאת, משרד הבריאות מתריע מפני פונדקאות בצפון קפריסין, שכן זהו אזור שאין עמו יחסים דיפלומטיים.
  • תאילנד – החל משנת 2015, פונדקאות בתאילנד אינה חוקית לתושבים זרים, אלא רק לאזרחים תאילנדים. 
  • קולומביה – קולומביה מאפשרת פונדקאות לזוגות חד מיניים או הטרוסקסואלים. עם זאת, המרחק הרב מהארץ עלול להוות בעיה למי שמתכוון להגיע ללידה בלבד. בנוסף, חשוב לזכור כי מערכת הבריאות בקולומביה לא נחשבת ברמה גבוהה במיוחד, ועל כן הליך הפונדקאות במדינה פחות מומלץ. 
  • נפאל – בדומה לתאילנד, פונדקאות אינה חוקית לזרים, אלא רק לזוגות הטרוסקסואלים מקומיים. חברות רבות מציעות שירות פונדקאות בנפאל, אך הממשלה הנפאלית אינה מכירה בהן כחוקיות, ולכן יש להימנע מאפשרות זו.
  • קזחסטן – פונדקאות בקזחסטן הינה חוקית עבור זוגות הטרוסקסואלים בלבד. עם זאת, הליך הפונדקאות במדינה הוא מסודר ונוח מבחינה בירוקרטית.
  • קנדה – פונדקאות בקנדה היא חוקית ופתוחה לכולם, רק כאשר נעשית ממניעים אלטרואיסטיים, ולא מסחריים. כלומר, חל איסור על הפעלת שירותים אשר מתווכים בין הורים פוטנציאליים לפונדקאיות.
  • אוקראינה – אוקראינה היא אחד מהיעדים המרכזיים לפונדקאות, הודות לעובדה שהיא מתירה את ההליך גם לזוגות חד מיניים, והעלויות בה נמוכות במיוחד.
  • אלבניה – הממשלה האלבנית לא אוסרת על קיום הליכי פונדקאות, אך גם לא מתירה זאת. למרות שכיום מתקיימים הליכי פונדקאות במדינה, קיימת אי בהירות סביב המעמד החוקי שלהם.

חוקי פונדקאות בעולם

חוקי פונדקאות משתנים ממדינה למדינה, כך שההליך יכול להיות שונה מאוד עבור זוגות שמבצעים אותו במקומות שונים בעולם. קיימות מדינות (כמו לדוגמה קזחסטן) שבהן הנולד נחשב כשייך להורים מהרגע הראשון, ומדינות אחרות בהן יש לבצע תהליך אימוץ לאחר הלידה. בכל המדינות המתוקנות האם הפונדקאית מקבלת את כל הצרכים הרפואיים, כולל בדיקות מקיפות לפני, תוך כדי ואחרי ההריון, ואבחון פסיכולוגי אשר מוודא שהיא מבינה את המשמעות האמיתית של התהליך. ברוב המקומות הפונדקאית צריכה להיות אמא לילד אחד לפחות משלה.

מה צריך לעשות לפני תחילת הליך הפונדקאות בחו”ל

הליך הפונדקאות הוא מורכב מאוד. עריכת מחקר מקיף ודקדקני יכול לחסוך להורים העתידיים הרבה מאוד תסכול. התייעצו עם עורך דין המתמחה בנושא, ובדקו אילו מדינות יכולות להתאים לכם ומכירות בזכותכם להיות הורים, בהתאם למצב המשפחתי והכלכלי – האם אתם נשואים, כמה שנים אתם נמצאים עם בן או בת הזוג, כמה כסף וזמן יש ביכולתכם להשקיע וכו’. קחו בחשבון את העובדה שלפחות אחד מבני הזוג יצטרך לבצע בדיקה גנטית או תהליך אימוץ עם החזרה לארץ, כדי להיחשב להורה החוקי של הילד.

חיפוש פונדקאות

חיפוש הפונדקאות הנכונה עבורכם היא החלק המשמעותי ביותר. בררו אילו מהמדינות מכירות בזכותכם להורות, והתאימו את הבחירה למגבלות התקציב שלכם. אתם יכולים להיעזר באחת החברות והסוכנויות המתמחות בייעוץ וחיבור בין הפונדקאיות להורים, ומסייעות בצדדים המשפטיים של העניין. חשוב לבחור בחברה אמינה ומוכרת, ולקבל הרבה המלצות מזוגות או יחידים בעלי מאפיינים דומים לשלכם. כשאתם נפגשים עם האמא הפונדקאית, חשוב שתרגישו שהיא מבינה את המשמעות המלאה של התהליך ומוכנה לעבור אותו בשלמותו. אל תחששו לערוך מספר מפגשים עם פונדקאיות שונות.

קריטריונים ותנאים לפונדקאות

הקריטריונים לפונדקאות שונים בכל מדינה. בחלק מהמדינות, כאשר מגישים בקשה לפונדקאות כזוג, צריך להצהיר על קיום משק בית משותף במשך שנה או יותר. ברוב המקרים תצטרכו להוכיח שאתם מסוגלים לתמוך באם הפונדקאית לאורך ההריון, לעמוד בתשלומי הבדיקות וההוצאות המקיפות כמו ביגוד, נסיעות וכו’. בנוסף, לכל פונדקאית יש את הקריטריונים האישיים שלה בנוגע לזוג או ליחיד למענו היא מעוניינת להיכנס להריון.

הסכמי פונדקאות

הסכם פונדקאות הוא ההסכם הנחתם בין האם הפונדקאית להורים העתידיים, בו האם מצהירה על כוונתה למסור להורים את הילד בסוף ההריון, וההורים מצהירים על מחויבותהם השונות אליה – החל מהטיפול בהוצאות השוטפות ועד לתשלום שכר.

באנגליה, אחד התפקידים המרכזיים של הסכם הפונדקאות הוא להוות מסמך אותו ניתן להציג בבתי חולים, מרפאות, ובמקרה הצורך גם בבית המשפט.

במקומות אחרים, כמו קפריסין או אלבניה למשל, להסכמים אלו אין תוקף משפטי אך הם מהווים מסמך חשוב בו כל הצדדים מצהירים על כוונותיהם, ולכן יש לו משמעות בינאישית.

בכל מקרה מומלץ להיוועץ בעורך דין ומתורגמן בזמן ההכנה והחתימה על ההסכם.

ביטוח לפונדקאות בחו”ל

כאשר תינוק נולד מחוץ לישראל הדרישות החוקיות מצד המדינה בה נולד התינוק והדרישות של ישראל או המדינה בה חיים בני הזוג, מחייבות בדיקות גנטיות שיוכיחו את ההורות הגנטית, לפני שתתאפשר הוצאת הילוד מן המדינה. הזמן שאורך עד קבלת הבדיקות עלול לארוך שבועות רבים. ומה קורה בזמן הזה? צריך לדאוג גם לצרכים של הילוד לאחר השחרור מבית החולים  – בדיקות שגרתיות, או נושאים רפואיים שעלולים לצוץ.

במדינה בה בוצע הליך הפונדקאות אין לתינוק זכויות רפואיות שכן הוא איננו אזרח באותה מדינה. הליך של הוצאת דרכון ושחרור הילוד מהמדינה בה נולד עלול להימשך במקרים מסוימים גם חודשים ולכן חשוב שיהיה מבוטח בתקופה הרגישה הזו.

כאשר ההורים המאושרים חוזרים למדינת ישראל עם הילוד הם צריכים לקחת בחשבון שאמנם במדינת ישראל כל תינוק שנולד להורים אזרחי המדינה זכאי לטיפת חלב, חיסונים ולכל הבדיקות השגרתיות המוכרות לנו. 

תינוקות פונדקאות לעומת זאת, גם לאחר ההגעה לישראל, עדיין לא נחשבים לאזרחים עד אשר כל המסמכים יוסדרו, ולכן אינם זכאים לביטוח לאומי ולזכויות רפואיות בסיסיות בארץ הכוללות את קופת החולים אשר משחקת תפקיד משמעותי בחיי התינוק בשלב זה.

אצלנו בדיוידשילד, ניתן לבטח תינוקות שנולדו בפונדקאות בחו”ל מיד עם שחרורם מבית החולים בכפוף להצהרת בריאות, וכך התינוק יהיה זכאי לטיפולי השגרה והחירום להם יזדקק עוד במדינה בה נולד ועד לרגע שבו יוסדר מעמדו ויקבל זכויות כאן בישראל.

בין הטיפולים הכלולים- בדיקות התפתחותיות, מעקב התפתחות בישראל – טיפת חלב וכמובן כל דבר חירומי אם קורה.

חשוב לזכור, תינוק שנולד בחו”ל לא יכול להיות מבוטח בביטוח נסיעות כיוון ש:

  1. אי אפשר לעשות ביטוח נסיעות כשאתה כבר בחו”ל, הוא מעולם לא “יצא מהארץ”.
  2. ביטוח נסיעות לא יבטח אותו כאן בישראל עד קבלת זכויות רפואיות.


מה צריך לדעת בזמן הליך הפונדקאות

הליך הפונדקאות עצמו הוא תהליך מורכב, אך יכול להיות גם חוויה מפתיעה ומרגשת עבור האם הפונדקאית וההורים העתידיים. אם אתם מבצעים פונדקאות מלאה, בה אתם הם התורמים של העובר השלם, העובר יוטס אל האם ויושתל ברחמה. אם אתם מבצעים פונדקאות חלקית, בה האם תורמת גם את הביצית, ההפריה תבוצע במדינת היעד. במידת האפשר, יש לשהות במדינה בה נמצאת הפונדקאית. בכל מקרה, מומלץ לשמור עמה על קשר רציף עם לכל אורך ההריון, לדרוש בשלומה ולהתעניין בחוויה שלה. בנוסף, חשוב להיות מעודכנים בכל החשבונות השוטפים ולשלמם בזמן – החל מטיפולים שוטפים ועד להוצאות נסיעה וביגוד הריון.

אישה בהריון בבדיקה רפואית

מה צריך לעשות לאחר הלידה בחו”ל

הביורוקרטיה הנוגעת למה צריך לעשות לאחר שהתינוק נולד בחו”ל משתנה ממדינה למדינה. במדינות מסוימות התינוק נחשב כשייך להוריו מהרגע הראשון, ובמדינות אחרות יש לערוך תהליך אימוץ או בדיקה גנטית על מנת להעביר אותו לרשותם. בכל מקרה, חשוב שיהיה לכם הסכם כתוב עם האם הפונדקאית, והיכרות גבוהה עם הכללים במדינה בה נערך התהליך.

תעודת לידה, הוצאת דרכון לתינוק ורישום היילוד במשרד הפנים

לאחר לידת התינוק, תצטרכו להישאר תקופה מסוימת במדינה בה אתם נמצאים ולהמתין לקבלת דרכון ישראלי דרך השגרירות הישראלית. ראשית, עליכם לבקש את תעודת הלידה של התינוק מהגורמים המקומיים. את תעודת הלידה תוכלו להציג בשגרירות, בצירוף בדיקות גנטיות אשר נערכו בתקופת ההריון ולאחר הלידה. לאחר מכן, יש תקופת המתנה אשר משתנה ממדינה למדינה, שבסיומה התינוק יקבל דרכון וניתן יהיה להביאו בחזרה לארץ ולבצע רישום ילד במשרד הפנים. חשוב לדעת שחלון הזמנים בין הלידה לקבלת הדרכון הוא שלב רגיש מבחינה רפואית, וכי התינוק לא מבוטח בו על ידי אף מדינה. לכן, חשוב לדאוג בשלב זה לביטוח בריאות פרטי שיכסה גם את התינוק.

בדיקת אבהות ובדיקת דנ”א בישראל

כדי לרשום את הרך הנולד במשרד הפנים, יש צורך בהוכחת הורות של לפחות אחד משני הורים בנוגע לתינוק. על ההורה לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש צו לעריכת בדיקה גנטית. לאחר קבלת תוצאות הבדיקה, יש לפנות לבית המשפט ולבקש “צו הורות פסיקתי”, שהוא למעשה הקביעה שההורה הגנטי הינו ההורה האמיתי של הילד. אצל בני זוג שאחד מהם אינו מקושר גנטית לילד, יש לבצע תהליך אימוץ בנוסף. 

גיור תינוק מאם פונדקאית

גיור תינוק מאם פונדקאית יכול להיות הליך קצר למדי והוא מבוצע בבית הדין לגיור קטינים. עם זאת, הוא כרוך במספר שלבים שיכולים להיות בעייתיים עבור מי שמגדיר את עצמו כחילוני, כמו הצהרה על שמירת שבת או התחייבות לחינוך במוסדות דתיים. הדבר כרוך גם בבירורים ותשאולים בקשר לזהות האם הפונדקאית, מקור הביצית, ועוד. קיימת גם אפשרות לגיור רפורמי, אך היא מורכבת יותר מבחינה בירוקרטית. האפשרות השלישית והפשוטה ביותר היא לא לגייר את התינוק, ולהשאיר לו את האפשרות הזו לכשיגדל.

שאלות ותשובות

מה זה פונדקאות?

פונדקאות זה הליך בו אישה נמצאת בהריון ויולדת תינוק עבור אדם או זוג אחר, שיהפוך להורה החוקי לאחר הלידה. קיימים שני סוגי פונדקאות: פונדקאות מלאה, בה הפונדקאית מספקת רק את ההריון והלידה, ופונדקאות חלקית בה האישה מספקת גם את הביצית, כלומר, היא גם האם הביולוגית של התינוק.

כמה עולה פונדקאות?

העלות יכולה להשתנות לפי עשרות גורמים, בראש ובראשונה בהתאם למדינה בה ההליך מתבצע. בגדול, ניתן להגיד שהמחיר מתחיל מ-40 אלף דולר ויכול להגיע ל-150 אלף דולר ויותר.

האם אם פונדקאית מקבלת תשלום? 

גם כאן, המחיר משתנה מאוד ממדינה למדינה. במדינות מערביות, הפונדקאית מקבלת בין 50-80 אלף דולר, ובמדינות פחות מפותחות התשלום יכול להיות מעט נמוך יותר.

מה זה חוק הפונדקאות

חוק הפונדקאות בישראל מסדיר את הליכי הפונדקאות בגבולות המדינה. החוק נחקק בשנת 1996, ובשנים האחרונות נכנסו בו תיקונים המאפשרים גם לנשים יחידניות וזוגות להט”בים לפנות להליך פונדקאות. למרות זאת, ההליך בארץ נותר מורכב ומסובך. זמני ההמתנה ארוכים ומספר הפונדקאיות נמוך, כך שגם זוגות שבאופן עקרוני יכולים לקיים פונדקאות בארץ לרוב בוחרים לעשות זאת בחו”ל.

*חברת דיוידשילד עושה את מירב המאמצים כדי להציג מידע מדויק ועדכני, אולם ייתכנו שגיאות ו/או אי דיוקים. יודגש כי המידע הינו בגדר כלי עזר בלבד ואינו מהווה המלצה כלשהי לצורך קבלת החלטות. האחריות הינה על עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין הפסד/נזק העשויים להיגרם כתוצאה משימוש במידע זה.