לונדון, בירת אנגליה, אחת הערים האהובות ביותר באירופה ובעולם כולו, היא גם יעד נחשק עבור מהגרים מכל רחבי העולם. אז מהן הסיבות לאטרקטיביות הרבה שלה עבור המתעניינים ברילוקיישן? ומה כדאי לדעת לפני שבוחרים להגר אליה? הכנו לכם את המדריך המקיף לקראת מגורים בממלכה המאוחדת

אנגליה ובעיקר לונדון מהוות יעד אטרקטיבי ומבוקש עבור ישראלים המעוניינים ברילוקיישן. לפופולריות הרבה של לונדון יש סיבות רבות, העיקריות שבהן: לונדון מציעה הזדמנויות עסקיות רבות לאנשי עסקים, עובדי הייטק ובעיקר היא נחשבת הבירה לעסקים פיננסיים כגון בנקים, בתי השקעות מסחר וכו’. גם לעובדים בתחום הבידור והאמנות יהיה איפה להתפתח; המשכורות בלונדון נחשבות גבוהות; השפה המדוברת היא אנגלית ואין צורך ללמוד שפה חדשה; התחבורה הציבורית יעילה ונוחה; יש בה קהילה יהודית גדולה; וכמובן – מדובר בלונדון – אחת הערים התוססות בעולם, עם חיי תרבות עשירים ואורח חיים עם קצב משלה. אבל, לצד כל אלה יש גם חסרונות, לצד השכר הגבוה יוקר המחייה בלונדון מתבטא בכל תחומי החיים. במאמר זה ננסה לתת את כל המידע החשוב לקראת רילוקיישן ללונדון, היתרונות, החסרונות והטיפים שחשוב לדעת.

מטרו לונדון

עבודה בלונדון

שוק העבודה בלונדון מגוון ועצם היותה מרכז כלכלי, מסחרי, תרבותי ותעשייתי הופכות אותה למוקד עלייה לרגל למהגרי העבודה. אפשרויות התעסוקה בלונדון נעות מעבודות של צעירים במכירות בעגלות ובדוכנים במרכזי הקניות; דרך משרות בתחום האבטחה, המסעדנות, בעולם האמנות ובטיפול בילדים (אופר); ועד משרות בתחום הפיננסים, הטכנולוגיה וכמובן – הייטק (הנדסת תוכנה, פיתוח תוכנה ותכנות).

על מנת לגור ולעבוד באופן חוקי בלונדון, כל אדם שאינו אזרח בריטניה נדרש להוציא אשרה מתאימה (הסבר מפורט על אשרות עבודה בסעיף הבא). בנוסף, חשוב לדעת כי אישור העבודה עבור עובד זר מותנה קודם כל במציאת מעסיק מקומי מתאים שמעוניין להעסיק אותו ומוכן לקחת עליו חסות. 

אפשר לחפש משרות בלונדון במגוון דרכים: 

ויזות

כיוון שכיום בריטניה כבר אינה חלק מהאיחוד האירופי (החל משנת 2021), גם חוקי ההגירה שלה השתנו וכל הבקשות לאשרות עבודה נבחנות באמצעות שיטת ניקוד חדשה. על פי השיטה החדשה, כל אדם שאינו אזרח בריטניה, כולל אזרחי האיחוד האירופי, נדרש להוציא אשרת עבודה ושהייה. 

לבריטניה יש כמה סוגי ויזות המאפשרות שהייה קבועה ואפשרות לעבוד באופן חוקי. להלן כמה מהן:

ויזת עבודה רגילה (Tier 2 General) 

עובד שאינו אזרח בריטי ומעוניין לעבוד בלונדון, נדרש לקבל חסות (Sponsorship) ממעסיק מקומי. על פי חוקי ההגירה הבריטיים, עסקים מקומיים יכולים להוציא רישיון להעסקת עובדים זרים מומחים בתחומם. על המעסיק להגיש בקשה למשרד הפנים הבריטי ולהצהיר כי הוא מעוניין להעסיק אותכם בשל ניסיונכם / השכלתכם שיכולים לתרום לכלכלה המקומית. כמו כן, יש עוד מספר תנאי סף לשם קבלת האשרה, כל אחד מהם מזכה בנקודות, ועל מנת לקבלת את אשרת העבודה יש להגיע למינימום של 70 נקודות. הפרמטרים הללו מתייחסים ל: 

  • גובה השכר – שכר הבסיס לפני ניקוי המס צריך לעמוד על מינימום 25,600 פאונד בשנה, או על סף מינימלי שנקבע למקצוע של המועמד.
  • כסף זמין בחשבון הבנק של המועמד – יש להוכיח כי ברשות העובד מספיק כסף למימון הוצאות אישיות בחודשים הראשונים לשהות בבריטניה.
  • שליטה בשפה – על העובד לגשת למבחן שליטה בינלאומי בשפה האנגלית, ולקבל ציון של לפחות 6.5.

חשוב לציין, מקצועות שונים דורשים ניקוד שונה על מנת לקבל את אשרת העבודה המיוחלת.

ויזת סטודנט (Tier 4 General)

סטודנט זר שמתכנן ללמוד בלונדון, מחויב להוציא ויזת סטודנט התקפה לכל תקופת הלימודים. כדי להוציא ויזת לימודים לבריטניה יש לדאוג למסמכים ולהוכחות הבאים:

  • אישור הרשמה למוסד לימודים אקדמי מוכר בבריטניה. 
  • הוכחה כי הסטודנט מסוגל לעמוד בהוצאות שכר הלימוד לפחות לשנת הלימודים הראשונה ולכסות את הוצאות המחייה לתקופה זו.
  • על הסטודנט לעבור מבחן באנגלית אקדמית.

ויזה מסוג זה מאפשרת לסטודנט לעבוד במשרה חלקית של כ-20 שעות שבועיות ומשרה מלאה בחופשות ובחגים.

ויזת השקעה/חדשנות (Innovator visa – Tier 1) 

ויזת המתאימה ליזמים ובעלי הון המעוניינים לפתוח עסק חדשני ועצמאי בבריטניה. על מבקש הוויזה להוכיח לרשויות ההגירה כי העסק העתידי הוא חיוני, מקורי ובעל פוטנציאל צמיחה. כמו כן, המועמד צריך להוכיח כי יש לו הון להשקעה של לפחות 50 אלף פאונד וכי רמת האנגלית שלו היא מספיק גבוהה. אשרה זו תקפה לשלוש שנים וניתן להאריכה לשנתיים נוספות. 

מידע נוסף על אשרות לאנגליה: https://www.gov.uk/browse/visas-immigration

ביטוח רפואי

מערכת הבריאות באנגליה מורכבת ממערכת בריאות ציבורית (NHS) ומערכת בריאות פרטית. את שירותי מערכת הבריאות הציבורית, הממומנת על ידי תשלומי מיסים, זכאים לקבל כל אזרחי אנגליה. מערכת הבריאות הציבורית באנגליה נחשבת טובה, אך בדומה למערכת הבריאות הציבורית בישראל, גם היא סובלת מבעיות זמינות תורים ומצוקת כוח אדם. מסיבה זו, בוחרים רבים מתושבי אנגליה לרכוש גם ביטוח בריאות פרטי.

ישראלים היוצאים לרילוקיישן אינם יכולים להשתמש בשירותי מערכת הבריאות הציבורית במהלך השנה הראשונה, ורבים מהם בוחרים גם לאחר השנה הראשונה לשהות להמשיך ולרכוש ביטוח בריאות פרטי, המותאם באופן אישי לצרכיהם ונותן מענה רפואי איכותי, מהיר וזמין.

באנגליה יש לא מעט ביטוחי בריאות פרטיים מקומיים, אך חשוב מאוד להבין מהם השירותים הכלולים בפוליסה ומהן העלויות, למשל: סל הריון אינו נכלל בפוליסות רבות המוצעות בשוק. כדי להימנע מטעויות ולהבטיח לכם ולבני המשפחה טיפול רפואי ברמה גבוהה בדומה למה שאנו מכירים מישראל, רבים מעדיפים לבחור בפוליסת ביטוח ישראלית המיועדת לישראלים המתגוררים בחו”ל.
חברת דיוידשילד מציעה ביטוח בריאות נרחב בכל העולם, המאפשר לכם לקבל שירות לקוחות בשפה העברית ומענה טלפוני מחדר רופאים דוברי עברית 24/7; פוליסה בשפה העברית וכמובן – כיסוי ביטוחי בעת ביקורי מולדת בישראל.

רחוב לונדוני עם תאי טלפון

החיים בלונדון

כאמור, מעבר להיותה אחת הערים האהובות והמתויירות בעולם, לונדון היא גם יעד מאוד מבוקש לרילוקיישן בקרב ישראלים, בשל היתרונות הרבים שהעיר מציעה למתגוררים בה: מגוון אפשרויות התעסוקה, המשכורות הגבוהות, היציבות הכלכלית, איכות החיים הגבוהה, חיי התרבות העשירים, מערכת החינוך האיכותית והקהילה היהודית התומכת.

לצד אלה, אסור לשכוח שבכל מקום יש גם חסרונות ואתגרים. במקרה של לונדון חשוב לציין את יוקר המחייה. לונדון אינה זולה, הדיור בה יקר ומאוד מבוקש – מה שמעלה עוד יותר את מחירי השכירות (מחירי השכירות נעים בין 1,200 ל-3,900 פאונד בחודש). לכן, כאשר מחפשים מקום מגורים, כדאי לקחת זאת בחשבון ואולי להתרחק מעט ממרכז העיר. גם שאר הוצאות המחייה אינן זולות בלונדון, ולמעשה מדובר באחת הערים היקרות בעולם – אך לצד זה, אסור לשכוח כי בהתאם גם ממוצע השכר כאן הוא גבוה. 

נושא נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו הם פערי התרבות והמנטליות בין הישראלים לבין הבריטים. פערים אלה ייתכן ויקשו על ההסתגלות, בייחוד כשמדובר במעבר מגורים עם כל המשפחה, וסביר שתיתקלו בהם לא פעם בעת התמודדות מול נבכי הבירוקרטיה הבריטית המאוד קפדנית.
כמובן שאי אפשר להתעלם מאתגר נוסף והוא מזג האוויר הלונדוני, הגשום והסגרירי, שמהווה לפעמים קושי לא קטן עבור ישראלים שרגילים לחיות במדינה שטופת שמש. 

לימודים בלונדון

מערכת החינוך האנגלית נחשבת איכותית מאוד ומוסדות החינוך בלונדון נמצאים בראש הרשימה. מערכת החינוך מחולקת לבתי ספר עירוניים ובתי ספר פרטיים, כאשר ההבדל הוא ברמת הלימודים וכמובן גם בעלויות. כדי ללמוד בבתי הספר הפרטיים הנחשבים, בדרך כלל יש לעבור מבחני קבלה וראיונות, וכמובן לשלם שכר לימוד גבוה מאוד. אפשרות נוספת הם בתי הספר היהודיים (רובם בתי ספר עירוניים, חלקם חצי פרטיים), שנחשבים מאוד מבוקשים ועל מנת להתקבל אל חלק מהם יש לעבור גם כן מבחני קבלה. חלק מבתי הספר היהודיים הם רפורמים, חלקם אורתודוכסים, חלקם שייכים לזרם היהדות המיינסטרימית וחלקם חרדיים.

כאשר מתכננים מעבר ללונדון, מומלץ להתחיל ולברר לגבי בתי ספר זמן רב מראש, להתייעץ עם ישראלים המתגוררים בלונדון וסביבתה וליצור קשר עם בתי הספר עצמם ולבדוק האם יש בהם מקום והאם ניתן להגיע להתרשם מהם. עם זאת, חשוב לדעת כי ניתן להירשם לבתי ספר רק לאחר שיש בידכם הוכחת כתובת מגורים קבועה.

באתר הבא ישנן דוחות מפורטים על כל בתי הספר באנגליה – מה שיכול לעזור בקבלת ההחלטה לגבי מוסד הלימודים המתאים לצרכים שלכם, ובאתר הבא פירוט של בתי הספר היהודיים. 

רילוקיישן משפחתי ללונדון

כאשר מתכננים מעבר מגורים עם כל המשפחה, צריך לקחת בחשבון גם את האתגרים והקשיים הכרוכים בהסתגלות למקום מגורים חדש – במיוחד כאשר מדובר במקום עם פערי תרבויות גדולים. החברה הבריטית שונה מאוד ממה שאנו מכירים בישראל, ולילדים ישראלים ייתכן ויקח קצת  זמן להבין את חוקי המשחק ולהשתלב.  מה שכן, לונדון היא עיר שמהגרים אליה מכל העולם כך שככל הנראה לא תהיו הזרים היחידים ברב המקומות שתגיעו אליהם וקהילת המהגרים היא גדולה מאוד ובינלאומית. 

אחת הדרכים לרכך את הקושי ולהקל על יצירת קשיים חברתיים היא לחבור לישראלים נוספים המתגוררים בלונדון. הקהילה היהודית והישראלית בלונדון נחשבת גדולה (מונה כ-160 אלף יהודים ולמעלה מ-20 אלף ישראלים), חזקה ותומכת, ואין ספק שתוכלו להיעזר בה ולפתח קשרים שיקלו את המעבר. רוב הקהילה היהודית ישראלית מתרכזת באזורים בחלק הצפוני והצפון-מערבי של לונדון, כמו: המפסטד ((Hampstead, פינצ’לי (Finchley) והנדון (Hendon). באזורי הקהילה היהודית תוכלו למצוא עסקים כשרים, בתי כנסת, בית חב”ד, ארגונים שונים להעשרת חיי קהילה, תנועות נוער ופעילות חברתית.

*חברת דיוידשילד עושה את מירב המאמצים כדי להציג מידע מדויק ועדכני, אולם ייתכנו שגיאות ו/או אי דיוקים. יודגש כי המידע הינו בגדר כלי עזר בלבד ואינו מהווה המלצה כלשהי לצורך קבלת החלטות. האחריות הינה על עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין הפסד/נזק העשויים להיגרם כתוצאה משימוש במידע זה.

נוף קו הרקיע של לונדון
City of London one of the leading centres of global finance. This view includes Tower 42, Gherkin,Willis Building, Stock Exchange Tower, Lloyd`s of London and Canary Wharf at the background.