רילוקיישן לרומניה יכול להיות רעיון מצוין. אבל, כדי להוציאו אל הפועל, חשוב שתבדקו היטב את אפשרויות התעסוקה שם. בשנים האחרונות, רילוקיישן לרומניה נעשה נפוץ, בין אם בעקבות סטודנטים שמעוניינים ללמוד ברומניה ובין אם בעקבות עסקים חדשים שנפתחים בה או בעלי מקצועות מבוקשים שבוחרים להיות מועסקים ברומניה.

אילו מקצועות נדרשים ברומניה?

הכלכלה הרומנית התפתחה מאוד בשנים האחרונות, ושוק העבודה ברומניה כולל גם עובדים רבים שמגיעים אליה מחוץ לאיחוד האירופי. הביקוש לאנשי הייטק, יזמים, מהנדסים, הנדסאים ורופאים הוא גבוה מאוד.

ברומניה עובדים בממוצע 40 שעות בשבוע ו- 8 שעות ביום. זמן העבודה החוקי המרבי הוא 48 שעות בשבוע, כולל שעות נוספות, מלבד יוצאים מן הכלל.

חשוב לציין, כי העסקת אזרחים זרים ברומניה מתבצעת על סמך אישור העסקה, אשר מתבקש על ידי המעסיק ומונפק על ידי מנהל ההגירה באמצעות הלשכות האזוריות. מי שאין לו אזרחות אירופית צריך ויזת תעסוקה מסוג D/AM כדי לעבוד ברומניה. אם יש לכם אזרחות אירופית תוכלו לעבוד ברומניה מבלי שתצטרכו להשיג ויזת עבודה.

מדוע ישראלים רבים מבצעים רילוקיישן לרומניה?

הסיבות לרילוקיישן לרומניה רבות ומגוונות. יש סטודנטים שבוחרים ללמוד ברומניה ובני הזוג שלהם אף יכולים לעבור בתקופה זו שכן ויזת סטודנט ברומניה מקנה לסטודנטים וכן לבני זוגם אשרת עבודה חוקית.

יש כאלו שמתרשמים מהתפתחות השוק ברומניה, והם מזהים את הפוטנציאל בהקמה או פיתוח של שירות או מוצר חדש במדינה. יש אחרים שבוחרים ברומניה כיוון שעלויות המחיה והנדל”ן נמוכות בהרבה מאלו בישראל. אנשים נוספים מבצעים רילוקיישן לרומניה כדי להקים בה עסק, ואילו אחרים רוצים ליהנות מרמת חיים טובה ומאפשרויות של טבע, תרבות וקרבה לארצות אחרות באירופה.

עבודה ברומניה

רילוקיישן לבוקרשט – מדוע?

בוקרשט, בירת רומניה, מרכזת בתוכה את הפעילות הכלכלית המשמעותית במדינה בכל התחומים, ביניהם: מזון, היי-טק, שירותים, מסחר ועוד. בדרך זו היא מושכת אליה כח אדם איכותי שמעוניין לעבוד בה, להשקיע וליזום. 

בשנים האחרונות נחשבת בוקרשט לקטר הצמיחה המשמעותי ביותר במזרח אירופה. היא הפכה להיות יעד מבוקש בקרב צעירים, משקיעים והיא חווה ביקושים גבוהים לדירות. 

הסיבות לצמיחה המרשימה של בוקרשט והאטרקטיביות הרבה למשקיעים נעוצות בצעדים שביצעה ממשלת רומניה בשנים האחרונות, כגון: מתן תמריצים משמעותיים למשקיעים זרים, כולל עידוד חברות בינלאומיות להקים מרכזים ברומניה ומתן מענקים והטבות. כך גם עידוד משקיעים פרטיים מחוץ למדינה ויצירת מערכת בירוקרטית נוחה ויעילה לתחומי היזמות.

לא בכדי בוצעו השקעות ישראליות רבות ברומניה בכלל ובבוקרשט בפרט בשנים האחרונות, שכן ישנו פער בין הביקוש להיצע, ומשקיעים מנוסים בשוק הנדל”ן יודעים לאתר את ההזדמנויות המתאימות ולנצל את המומנטום שנוצר. כמו כן, חל שינוי במדיניות המיסוי ברומניה שמתגמל את התעשיות השונות ומעודד את העובדים.

מאיפה מתחילים את המסע לעבודה ברומניה?

אם אתם מעוניינים לעבוד ברומניה תצטרכו לערוך בירורים שונים, כולל, כמובן, הנושא של ויזת תעסוקה.

אם אתם לא בטוחים לגבי הביקוש העכשווי ברומניה לתחום העיסוק שלהם, מומלץ שתחקרו היטב בנושא לפני שתתחילו בפעולות פרקטיות לקראת הרילוקיישן.

מכיון שישראלים רבים כבר מתגוררים ברומניה, לומדים ועובדים בה, תוכלו להיעזר בהם כדי לקבל את המידע שאותו אתם רוצים לדעת. ניתן להצטרף לקבוצות בפייסבוק, כגון: פורום רומניה וכן לשאוב מידע מקבוצות אחרות העוסקות ברילוקיישן באופן כללי.

כיכר ברומניה

כמה מרוויחים ברומניה?

השכר הממוצע ברומניה צמח בשנים האחרונות. כך למשל, בשנת 2018 המשכורת הממוצעת הייתה גבוהה בכ-60% מהמשכורת הממוצעת בשנת 2010.

בשנת 2020 המשכורת הממוצעת נעה סביב 657 יורו לחודש. חשוב לציין, שיש הבדל משמעותי בשכר הממוצע לפי גיל. כמו כן, בתחום ה-IT  המשכורות גבוהות יותר וכך גם בתעשיות הכבדות, בתחומי הביטוח והבנקים ועוד.

מעבר לכך, חשוב לזכור כי המחיה ברומניה זולה בהרבה מהמחיה בישראל, כך שאפשר לעבוד ברומניה, להרוויח כסף ולחיות בצורה נוחה.

מה שכר המינימום ברומניה?

שכר המינימום ברומניה עומד כיום על 285 אירו לחודש. בשנת 2021 הועלה שכר המינימום בכ-8 אירו בהשוואה לשנת 2020. חשוב לציין, כי ברומניה ישנו שכר מינימום למי שסיים את לימודיו בקולג’ ובעל ניסיון של שנה בתחום, והוא עומד על כ-290 אירו נטו.

יש ערים בהן השכר יהיה קרוב לשכר המינימום, אך בערים הגדולות, כמו: בוקרשט, ברשוב וקלוז’, אפשר לצפות ולשאוף לשכר גבוה יותר.

החשיבות של ביטוח בריאות איכותי ברומניה

חלק גדול מהזרים שעושים רילוקיישן לרומניה בוחרים בביטוח רפואי פרטי. יש בכך טעם רב, שכן התנאים הסניטריים במזרח אירופה לא זהים לתנאים במדינות מערב אירופה, ורכישת ביטוח פרטי איכותי מבטיחה קבלת שירותי רפואה נאותים.

בנוסף, סטודנטים שלומדים ברומניה צריכים לדאוג לביטוח רפואי בזמן שהם שוהים ברומניה. מוסדות אקדמיים מסוימים אף מחייבים זאת.
לכן, מומלץ להיערך מראש ולדאוג לביטוח מקיף שיוכל לכסות אתכם בצורה הטובה ביותר. חשוב להקפיד שהביטוח יכלול כיסוי לניתוחים, השתלות, אשפוזים, תרופות, חיסונים ועוד.

כדי שהרילוקיישן יבוצע בצורה מוצלחת, הקפידו לדאוג לביטוח בריאות פרטי, כך שתוכלו להיות רגועים ולדעת שהוצאותיכם הרפואיות יכוסו.

חברת פספורטכארד רילוקיישן תוכל לספק לכם ביטוח בריאות לרומניה שייתכן לכם כיסוי מצוין ויענה על הצרכים שלכם. הביטוח יאפשר לכם לעזוב את הארץ בצורה שקטה ונינוחה מבלי לדאוג לכך שבמצבים מסוימים אם תצטרכו התערבות של גורמים רפואיים, לא יהיה לכם מאיפה לשלם על ההוצאות הרבות שתצטרכו להוציא.

הספריה הראשית של אוניברסיטה בבוקרשט

סיכום

רילוקיישן לרומניה הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, שכן השילוב של עבודה טובה, התפתחות הכלכלה הרומנית, עלויות המחיה הזולות ושאר היתרונות של רומניה מאפשרים לחלום להתממש. מעבר לרומניה צפוי להיות קל ביחס למעבר למדינות אחרות, בשל היותו של העם הרומני חם ואוהד ובשל הקרבה היחסית הן לישראל והן למדינות אחרות באירופה.

עם זאת, כדי שתוכלו לנסוע בראש שקט, חשוב שתדאגו לביטוח בריאות פרטי – איכותי ומקיף.