כששוקלים לבצע רילוקיישן לגרמניה חשוב להתייחס בראש ובראשונה לכל מה שקשור לאפשרויות התעסוקה והפרנסה. ובנושאים האלה נראה כי בגרמניה, השמיים הם הגבול. על פי כל המדדים הכלכליים המקובלים, הכלכלה של גרמניה היא נכון להיום החזקה ביותר באירופה ולמעשה במדדים רבים היא מדורגת באופן קבוע באחד מחמשת המקומות הראשונים בעולם.  

שוק העבודה הגרמני נשען במידה רבה מאוד על עובדים המגיעים לגרמניה מחוץ לאירופה. למעשה הודות לחוק שעבר ב-2018 ונכנס לתוקפו ב-2020 (Skilled Migrants Immigration Law), עובדים מקצועיים המגיעים מחוץ לאיחוד האירופי, צפויים להיתקל בפחות מכשולים מאי פעם בדרכם להשתלב בשוק העבודה המקומי.   

משרדים בגרמניה

אילו מקצועות נדרשים בגרמניה?

כפי שציינו, הצורך בעובדים מיומנים בגרמניה הוא אדיר, בדגש על עובדים בתחומי המדע והטכנולוגיה. כבר היום גרמניה נתמכת במידה משמעותית על עובדים זרים בתחומים אלה ולפי התחזיות, התלות שלה רק צפויה לגדול בשנים הקרובות.  

אנשי רפואה הם בין העובדים הנדרשים ביותר, כשבאזורים הכפריים בגרמניה, קיים מחסור משמעותי במיוחד ברופאים. כל זה נכון גם עבור אנשי סיעוד, שיוכלו למצוא עבודה ללא שום קושי גם בבתי החולים בערים. אין זה סוד שהאוכלוסייה בגרמניה מזדקנת במהירות, כשנכון להיום אזרחים מעל גיל 60 מהווים כשליש מאוכלוסיית המדינה. עד 2050, קבוצת גיל זו תהווה קרוב ל-40% מאוכלוסיית גרמניה. כפועל יוצא מכך, כבר היום ישנו ביקוש רב לאנשי טיפול המתמחים בטיפול באוכלוסייה הגריאטרית והביקוש רק צפוי לגדול. 

כמו כן גרמניה צמאה לאנשי היי טק במגוון תחומים לרבות מומחי IT ומהנדסים, וכן צמאה לחוקרים ומדענים משלל תחומים כמו פיזיקה, ביוטכנולוגיה, כימיה, טכנולוגיות ירוקות וסביבתיות, מתמטיקה ועוד. בתחום ההנדסה באופן ספציפי, הביקוש גבוה במיוחד למהנדסי מכונות, מהנדסי רכב, מהנדסי חשמל, מהנדסי מבנים, מהנדסי מחשבים ומהנדסי תקשורת. 

בון, גרמניה

מדוע ישראלים רבים כל כך נוהרים לגרמניה?

קצרה היריעה מלפרט אודות כל הסיבות בגינן ישראלים רבים כל כך נוהרים בשנים האחרונות לגרמניה. כשמתמקדים בסיבות הקשורות לשוק העבודה, ניתן לראות בין השאר שישראלים מצליחים להשתלב בקלות רבה יחסית בשוק העבודה המקומי בהשוואה לעובדים זרים שמגיעים משלל מדינות אחרות. 

כך לדוגמה, ישראלים יכולים להגיע לגרמניה ולהישאר בה במשך שלושה חודשים על ויזת תייר. בהמשך, באפשרותם להמיר את זאת בויזה המאפשרת להם לעבוד במדינה. זה המקום לציין כי ישנו מגוון רחב של ויזות שישראלים יכולים לקבל, המאפשרות להם להתפרנס על אדמת גרמניה. 

בין השאר מדובר בויזת חופשת עבודה, ויזת התמחות, ויזת חיפוש עבודה לאנשי מקצוע עם התמחות מיוחדת, ויזת עבודה לבוגרי אוניברסיטאות בגרמניה ועוד. כמו כן ישנה גם אפשרות לקבל ויזה המאפשרת לעבוד בגרמניה כעצמאי בקלות רבה יחסית. מעבר לכל זה הישראלים הרבים שהיגרו לגרמניה תמיד שמחים לסייע לישראלים נוספים להגר בקלות על ידי מתן המלצות עליהם למעסיקים בחברות שבהן הם עובדים. 

יש לציין כי ישנן ויזות נוספות שניתן לקבל על מנת לשהות בגרמניה לתקופה של שנה לפחות ובמהלכה לחפש עבודה בנחת. בין היתר מדובר בוויזת לימודי שפה, ויזת הכנה ללימודים בגרמניה ועוד. 

שער ברנדנבורג בברלין

מאיפה מתחילים את המסע לעבודה בגרמניה?

ישנן לא מעט דרכים לאסוף מידע על אפשרויות התעסוקה ועל הצעדים שעליכם לעשות כדי להתניע את התהליך. כך לדוגמה, טוב תעשו אם תגלשו לאתר של הסוכנות הממשלתית של לשכת התעסוקה בגרמניה בלינק הזה. באתר תוכלו למצוא מידע רב על אפשרויות התעסוקה שפתוחות בפניכם, לבדוק אם התעודות וההסמכות שלכם תקפות בגרמניה, לקרוא תשובות לשאלות נפוצות ועוד. 

הואיל וישנם כבר לא מעט ישראלים שמתגוררים ברחבי גרמניה, יש גם האפשרות להשתמש בחכמת ההמונים ולהעזר בקבוצות המיועדות עבור ישראלים בשלבי ההגירה השונים. אין סיבה שלא תצטרפו לפחות לאחת או שתיים מהן. בין הבולטות נמצאות: ישראלים בגרמניה (10,000 חברים) וקבוצת הגירה נבונה לברלין (5,500 חברים). ישנן גם לא מעט קבוצות המיועדות עבור עובדים זרים בגרמניה, שלא בהכרח מגיעים מישראל כגון  Expats in Germany (ובה 12,900 חברים). בניגוד לדעה הרווחת גם בגרמניה שיטת ה”חבר מביא חבר” נחשבת ליעילה במיוחד. לאור זאת אם מצאתם משרה שנראית לכם מעניינת נסו לאתר עובדים בארגון או בחברה שיש לכם קשר כזה או אחר איתם, ובעזרתם לעשות את דרככם לחברה. 

כמו כן אף פעם לא יזיק להתחיל מחיפוש עבודה בחברות בינלאומיות, שבהן חוסר השליטה בשפה הגרמנית לא נחשב לחיסרון משמעותי וזאת בניגוד לחלק ניכר מהחברות המקומיות. למעשה ישנן משרות שבהן העברית מהווה יתרון. עדויות רבות לכך תמצאו למשל בקבוצת הפייסבוק, Hebrew speaking jobs in Berlin (2,500 חברים). עם זאת, אם החלטתם שהעתיד שלכם ממתין לכם בגרמניה, ההמלצה הטובה ביותר היא להתחיל ללמוד גרמנית בהקדם האפשרי. 

כמה מרוויחים בגרמניה?

לא פשוט לספק מידע מדויק בנוגע למשכורות בגרמניה, וזאת מפני שגרמניה מורכבת מ-16 מדינות פדרליות. לכן המשכורות בברלין לדוגמה, שונות משמעותית מהמשכורות במינכן, כך שאם אתם מתכננים רילוקיישן לברלין כדאי שתקחו את זה בחשבון. המשותף למשכורות ברחבי גרמניה, הוא המס הגבוה היחסית, שעשוי להפתיע אפילו את ציבור העצמאים הישראלים. כדי לקבל מושג על גובה המס שתצטרכו לשלם מהמשכורת שלכם מדי חודש, אתם מוזמנים להשתמש במחשבון בלינק הזה, וגם מוזמנים לקרוא על הנושא בהרחבה בכתבה מיסוי ברילוקיישן.

באופן כללי המשכורות במדינות מזרח גרמניה נמוכות יותר מהמשכורות במערב המדינה וברוב המקרים השכר בערים הגדולות יהיה גבוה מהשכר בערים הקטנות ובאזורים הכפריים. השכר בגרמניה משתנה באופן משמעותי ביותר בהתאם לניסיון ולהשכלה של העובד. כדי לבדוק כמה כסף תוכלו להרוויח במקצוע שלכם בגרמניה, אתם מוזמנים לגלוש לאתר הזה

משרד

מהו שכר המינימום בגרמניה?

שכר המינימום בגרמניה נכון להיום עומד על 9.5 אירו לשעה, בין הראשון ביולי 2021 ועד סוף 2021 שכר המינימום עתיד לעמוד על 9.6 אירו לשעה ואילו החל מהראשון ביולי 2022, הוא צפוי לעמוד על 10.45 אירו לשעה. רק כדי לסבר את האוזן, נציין כי בישראל שכר המינימום הוא 29.12 שקלים לשעה (שהם קצת פחות מ-9 אירו).

החשיבות של ביטוח בריאות איכותי בגרמניה 

לסיום, חשוב לשפוך מעט אור על החשיבות של ביטוח בריאות איכותי בגרמניה. ראשית נדגיש שאין אפשרות לעבוד בגרמניה ללא ביטוח בריאות. למעשה אין גם אפשרות להוציא ויזות שלא מאפשרות לעבוד כמו ויזת לימודי שפה, מבלי להצטייד בפוליסת ביטוח בריאות. כמו כן קחו בחשבון שחלק ניכר מהרופאים והצוותים הרפואיים בגרמניה, לא שולטים בשפה האנגלית. לאור זאת, ייתכן בהחלט שתתקלו בקשיים בבואכם להתייעץ עם רופאים כאלו ואחרים. 

זהו למעשה אחד היתרונות המשמעותיים של ביטוח הבריאות של דיוידשילד, המתאים כמו כפפה ליד לישראלים שעושים רילוקיישן לגרמניה. זאת כיוון שהמבוטחים של דיוידשילד נהנים מגישה למוקד טלפוני בשפה העברית, המאפשר להם לקבל ייעוץ רפואי 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. קחו גם בחשבון שלאחר תקופה מסוימת בגרמניה, כבר לא תיחשבו לתושבי ישראל ולפיכך לא תהיו זכאים לשירותי הבריאות. אם תרכשו את פוליסת הביטוח של דיוידשילד, תהיו זכאים לכיסוי הוצאות רפואיות גם כשתגיעו לביקורי מולדת במהלך השהות שלכם בגרמניה.