האתגרים הגדולים ביותר בכל רילוקיישן, מופיעים בחצי השנה הראשונה ולכן התקופה הראשונית לאחר המעבר היא הקריטית ביותר להצלחת הרילוקיישן. זוהי התקופה שבה צריכים להרכיב את המשקפיים הוורודים, לראות בכל סיטואציה את חצי הכוס המלאה ובאופן כללי לשמור על אופטימיות, לחייך ולא לשכוח לנשום עמוק לעיתים קרובות ככל האפשר.

ייתכן בהחלט שאת התקופה הראשונה לאחר המעבר יאפיינו תחושות פחות נעימות והן תחושות נורמליות לחלוטין, אך ככל שהמשפחה תצליח להתאקלם לסביבה מהר יותר וליצור לעצמה שגרה, כך תחושת חוסר האונים תלך ותתפוגג ואת מקומה יתפסו חוויות משפחתיות מהנות. לאורך התקופה הראשונית ישנה חשיבות עליונה להיות משענת איתנה ואוזן קשבת לילדים, לעודד אותם לבטא את הקשיים במילים ולמצוא דרכים יצירתיות להתמודד עם הקשיים השונים.

בסופו של דבר הדרך הטובה ביותר לעודד את הילדים ולסייע להם לשמור על אופטימיות היא על ידי מתן דוגמא אישית. לכן, כל עוד ההורים יראו לילדים שהם מסוגלים לעמוד בקשיים ולהתמודד בהצלחה עם אתגרים, רוב הסיכויים שהילדים יגלו אף הם גמישות ויביעו מוכנות להשתלב בסביבה חדשה.

 

רגע לפני המעבר

אין רילוקיישן אחד דומה למשנהו ולכן הדבר החשוב ביותר שיש להפנים הוא שאתם עומדים לצאת להרפתקה של ממש. כדי שתוכלו ליהנות מרמה גבוהה של ודאות ולהשיג תחושת שליטה, ישנם כמה נושאים שחשוב לשים עליהם דגש לפני שיוצאים לדרך. אלו החשובים ביותר שבהם:

בני כמה ההורים והילדים?

הגילאים של בני המשפחה הם בין הפרמטרים החשובים ביותר בעת קבלת ההחלטות. הם משפיעים בין השאר על אזור המגורים, שכן חשוב לעבור לאזור שלא יחייב אתכם לבלות יותר מדי שעות ברכב בדרך לבית הספר או גן הילדים היחיד בעיר. כמו כן הגיל משפיע על עלות פוליסת הביטוח הרפואי, סיכויי הקבלה למשרות שונות ועוד. יש הבדל משמעותי בין רילוקיישן עם תינוק שזה עתה נולד לבין מעבר עם שלושה ילדים בגילאי בית הספר היסודי.

איך מוצאים בית ספר לילדים ברילוקיישן? – למדריך המלא 

מסגרת התקציב

בין אם ממתינה לכם במדינת היעד משרה אטרקטיבית ובין אם אתם בדרככם אל הלא נודע, עליכם להבין בשלב מוקדם מאוד בתכנונים, מהי מסגרת התקציב העומדת לרשותכם. מסגרת התקציב תשפיע פחות או יותר על כל בחירה שתצטרכו לעשות לקראת המעבר, החל מסביבת המגורים, דרך גודל הדירה ועד לבתי הספר שתוכלו לרשום אליהם את הילדים. שימו לב לקחת בחשבון במסגרת התקציב גם את המיסים שתצטרכו לשלם, לכל סוג של רילוקיישן יכול להיות מיסוי אחר, תלוי במדינת היעד ובגורמים נוספים.

מיקום

כשבוחרים את אזור המגורים, חשוב לשים לב לא רק לאיכות החיים או לרמת הפשיעה והסמיכות לעורקי התחבורה המרכזיים. מעבר לכל אלה, יש להתחשב גם בהרכב האוכלוסייה, ברמת התשתיות, במרחק מבתי הספר הרלוונטיים עבור הילדים שלכם, המרחק ממקום העבודה ועוד. ייתכן מאוד שתוכלו להפיק תועלת רבה מניהול נכון של היציאה לרילוקיישן וסיור במדינת היעד או בעיר אליה אתם מתכוונים לעבור, על מנת שתוכלו להתרשם באופן אישי ממצב העניינים לפני המעבר.

השפה

זוהי מן הסתם אחת הנקודות היותר מאתגרות כשמדובר ברילוקיישן עם המשפחה. כל עוד מדובר על מדינה דוברת אנגלית, רוב הסיכויים שתסתדרו יחסית בקלות. אך העניינים פחות פשוטים כשמדובר ברילוקיישן למדינות שבהן אין דוברי אנגלית רבים בסביבה. בכל מקרה מומלץ בחום להתחיל ללמוד את שפת המקום כמה שיותר זמן לפני המעבר והכוונה היא הן להורים והן לילדים.

הכנה של ביטוח בריאות

בחירת ביטוח בריאות היא בין הצעדים החשובים ביותר לפני רילוקיישן, וחשוב במיוחד לוודא שהפוליסה מספקת מענה לצרכים הרפואיים של כל בני המשפחה. יתכן שמקום העבודה במדינת היעד ידאג לביטוח בריאות עבור המפרנס הראשי ואולי אפילו עבור כל המשפחה. גם אם ממתין למשפחה ביטוח בריאות מטעם העבודה, עדיין רצוי לבחון לעומק  האם הפוליסה אכן עונה על כל הדרישות המשפחתיות. אם התשובה שלילית, יתכן שניתן יהיה לנהל משא ומתן על תנאי הפוליסה. אם אין אפשרות לשנות את התנאים, לא יהיה מנוס מרכישת פוליסת ביטוח רפואי נפרדת. במקרים בהם המעסיק לא מספק ביטוח בריאות יש לקחת בחשבון שהעלויות לכך עלולות להיות גבוהות יותר מן המוכרות לנו בישראל. 

משפחה אורזת

איפה לגדל את הילדים

אם מדובר ברילוקיישן לזמן ארוך, חשוב לקחת בחשבון שסביבת המגורים עתידה להשפיע בצורה משמעותית על עיצוב האישיות של הילדים. ילדים שיעברו לארצות הברית למשל, יגדלו בסביבה שונה לחלוטין מזו של ילדים שיגדלו בסינגפור לצורך העניין ואלו האחרונים יגדלו בסביבה שלא מזכירה במאום את זו שיגדלו בה ילדים שיעברו לקפריסין. עם כל הכבוד לחינוך שמקבלים בבית, לסביבה ולבית הספר, יש לא פחות השפעה על נפשו ואישיותו של הילד וצריך לזכור זאת לפני שמחליטים לאן לעבור. אנחנו ממליצים לכם לבדוק את בתי הספר לפני המעבר – האם יש בתי ספרים בינלאומיים או בתי ספר לקהילה היהודית אשר יקלו על הילדים?, האם יש גנים ציבוריים? האם האזור מתאים ובטוח לילדים? בקיצור, לפני שקבעתם את מקום המגורים חשוב שתוודאו שלילדכם יהיה נעים לגדול שם. 

רילוקיישן עם הילדים

הכנה מוקדמת ושיתוף רגשי של הילדים לקראת המעבר, תקל על ההסתגלות וההתאקלמות של הילדים ברילוקיישן. הדבר החשוב ביותר הוא להיות כנים ולתת הסבר על המעבר, כמובן שחשוב גם להדגיש את הדברים המרגשים שממתינים לאחר הנחיתה. במקום להתמקד בקשיים ובבעיות, להדגיש את הקסם שבהיכרות עם תרבות חדשה, על היתרונות שבלימוד שפה חדשה ובחוויות המופלאות שהמשפחה עתידה לעבור ביחד. עם זאת, חשוב גם שלא להצניע את העובדה שמדובר במעבר שעשוי להיות לא קל במיוחד, הדורש מכל המשפחה להיות עם ראש פתוח ולהאמין שאין אתגר שלא תוכלו לצלוח.

אחת הדרכים להכין את הילדים מבחינה נפשית ואף לגרום להם לצפות לרילוקיישן, היא לספר להם על חוויות שאין להם אפשרות לחוות בישראל. כמו כן מומלץ מאוד להכין “שיעורי בית” עם הילדים ולגלות יחד את המנהגים הייחודיים למדינת היעד, אילו מסורות מעניינות הם צפויים להכיר, אילו מאכלים הם הולכים לפגוש בצלחת וכפי שציינו, אף פעם לא מזיק גם להתחיל לרכוש את השפה. השאיפה המרכזית היא לגרום לילדים להבין שממתינה להם חוויה נעימה אך לא נטולת קשיים.

מעבר לכל זה, מומלץ מאוד לעודד את הילדים לשתף אתכם בקשיים ובחששות שלהם הן לקראת המעבר והן אחרי המעבר.

נחתנו ברילוקיישן, מה עכשיו?

אחרי הנחיתה במדינת היעד, מגיע שלב ההסתגלות וההתאקלמות וכן שלב ההיכרות עם הנורמות והסטנדרטים של המקום. בשלב הזה ובעיקר בשבועות ובחודשים הראשונים, יש לגלות רגישות יתר לילדים ולבן או בת הזוג: האתגרים הגדולים ביותר בכל רילוקיישן, מופיעים בחצי השנה הראשונה ולכן התקופה הראשונית לאחר המעבר היא הקריטית ביותר להצלחת הרילוקיישן. זוהי התקופה שבה צריכים להרכיב את המשקפיים הוורודים, לראות בכל סיטואציה את חצי הכוס המלאה ובאופן כללי לשמור על אופטימיות, לחייך ולא לשכוח לנשום עמוק לעיתים קרובות ככל האפשר.

ייתכן בהחלט שאת התקופה הראשונה לאחר המעבר יאפיינו תחושות פחות נעימות והן תחושות נורמליות לחלוטין, אך ככל שהמשפחה תצליח להתאקלם לסביבה מהר יותר וליצור לעצמה שגרה, כך תחושת חוסר האונים תלך ותתפוגג ואת מקומה יתפסו חוויות משפחתיות מהנות. לאורך התקופה הראשונית ישנה חשיבות עליונה להיות משענת איתנה ואוזן קשבת לילדים, לעודד אותם לבטא את הקשיים במילים ולמצוא דרכים יצירתיות להתמודד עם הקשיים השונים.

בסופו של דבר הדרך הטובה ביותר לעודד את הילדים ולסייע להם לשמור על אופטימיות היא על ידי מתן דוגמא אישית. לכן, כל עוד ההורים יראו לילדים שהם מסוגלים לעמוד בקשיים ולהתמודד בהצלחה עם אתגרים, רוב הסיכויים שהילדים יגלו אף הם גמישות ויביעו מוכנות להשתלב בסביבה חדשה.

איך מתכוננים לרילוקיישן עם המשפחה

הסתגלות ילדים ברילוקיישן

אמנם רילוקיישן יכול להיות התחלה של דרך חדשה ומרגשת. אך הוא עשוי גם להציף קשיים שונים שעימם ילדים מתמודדים בשגרה. עם זאת, ישנן דרכים שיאפשרו להורים לסייע לילדים להתאקלם, לרכוש חברים ולהתחיל להנות מהסביבה החדשה. על מנת להקל על ההתאקלמות מומלץ מאוד לפתח שגרה קבועה עם סדר יום ברור, שאינה שונה באופן מהותי מהשגרה שניהלתם בישראל, כולל חוגים, מפגשים חברתיים לאחר שעות הלימודים ועוד. חשוב במיוחד גם לשמור על גבולות אך כל זאת תוך כדי סבלנות ויכולת הכלה, כדי שהילדים ירגישו חופשי לשתף את ההורים במה שעובר עליהם.

אם מדובר בילדים שלמדו כבר לדבר עברית בישראל, אפשר לבדוק מראש האם ישנן בייביסיטריות ישראליות באזור שיוכלו לתקשר עם הילדים בעברית בלי ליצור קשיים נוספים. אם מדובר בתינוק או בילדים שכבר למדו את שפת המקום, אפילו באופן בסיסי, מטפלת מקומית היא גם בחירה מעולה. 

ילדים קטנים יכולים לגלות תלותיות רבה בהורים ואולי יפגינו קושי גדול יותר בשלבים ההתחלתיים, אך לרוב הם גם מסתגלים במהירות גבוהה יותר לחיים החדשים. זאת בהשוואה לילדים הנמצאים סמוך לגיל ההתבגרות, שבאופן טבעי צפויים לפגוש אתגרים נוספים שלא קשורים לרילוקיישן. 

בן הזוג הנלווה לרילוקיישן

אמנם ישנה חשיבות עליונה להעניק את תשומת הלב המרבית למצבם הנפשי והרגשי של הילדים, אך חשוב לא פחות לשים לב למתחולל בנפשו של בן או בת הזוג אשר מגיעים למדינת היעד ללא עבודה מוכנה מראש ובשלב הראשוני ככל הנראה ישארו בבית. מעבר לכך שלא פשוט למצוא עבודה במדינה זרה, בחלק ניכר מהמקרים הדבר כלל לא אפשרי מבחינת רגולציה. ישנן מדינות שמתנות את אישור העבודה ברכישת השפה, תהליך שיכול להימשך חודשים ארוכים, שלא לומר שנים.

במצב זה, שבו אחד מבני הזוג אינו עובד ונשאר בבית עם הילדים או לבד, תיתכן הרגשת בדידות. לכן חשוב לקחת בחשבון גם את האתגר הספציפי הזה ולנסות להבין לפני שעוזבים את ישראל, מה ניתן לעשות כדי שבן או בת הזוג יוכלו להשתלב בשוק העבודה המקומי בהקדם או להגשים את עצמם ולפתח  שגרת חיים בדרכים אחרות.

לסיום

 נציין שאתם לא לבד: בכל רחבי העולם ישנם ישראלים שביצעו רילוקיישן עם המשפחה. מומלץ להיכנס לקבוצות וואטספ ופייסבוק בנושאי רילוקיישן בכללי וספציפית למדינה אליה אתם עוברים  על מנת להקל את ההתאקלמות וללמוד ממי שעשה זאת לפניכם. 

*חברת דיוידשילד עושה את מירב המאמצים כדי להציג מידע מדויק ועדכני, אולם ייתכנו שגיאות ו/או אי דיוקים. יודגש כי המידע הינו בגדר כלי עזר בלבד ואינו מהווה המלצה כלשהי לצורך קבלת החלטות. האחריות הינה על עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין הפסד/נזק העשויים להיגרם כתוצאה משימוש במידע זה.