חושבים על רילוקיישן אבל אין לכם אזרחות זרה? זה עדיין אפשרי. אזרחות זרה יכולה בהחלט להפוך את התהליך לפשוט וזול יותר, אבל בניגוד למה שמקובל לחשוב – היא אינה הכרחית. אז מהן הדרכים הטובות ביותר לבצע הגירה לאירופה ללא אזרחות נוספת, ולמה שווה לשקול גם מדינות שאולי לא היינו חושבים עליהם כאופציה ראשונה. בכתבה זו תמצאו מידע אשר יעזור לכם להבין מה האפשרויות העומדות בפניכם. בין אם אתם מחזיקים באזרחות כפולה או אזרחות ישראלית בלבד.

איך להגר בלי אזרחות זרה?

הגירה ללא אזרחות זרה היא אפשרית בהחלט – אך דורשת חשיבה מקדימה. ראשית, תתחילו בלערוך רשימה של הצרכים שלכם מבחינת עבודה, ביטוח בריאות, משך שהייה וכו’. קיימות מדינות רבות אשר נותנות ויזת שהייה אך לא מאפשרות לעבוד במדינה, מה שיכול להיות בעייתי לטווח הארוך (אלא אם כן אתם נוודים דיגיטליים) ולכן חשוב לדעת מראש מה מקור הפרנסה שאתם מתכננים.

ברוב המדינות הדרך הקלה ביותר להגר היא הוצאת ויזת סטודנט, אך זו ויזה זמנית בלבד אשר מוענקת לאחר קבלה למוסד לימודים מוכר. 

ויזת עבודה ניתן להוציא במידה וקיבלתם הצעת עבודה ממעסיק מקומי, אשר יש לו את היכולת לגייס עובדים ללא אזרחות (לרוב אפשרי כאשר המגייסים מוכיחים כי יש מחסור בשוק באותו התחום), וכמובן שיש באפשרותו לקחת חסות על אותם העובדים. הוצאת הויזה תהיה לרוב באחריותיכם, אך כמובן שיש לצרף אישור מהמעסיק המקומי לטפסים. 

ישנן מדינות בהן ניתן להוציא ויזת עבודה זמנית גם ללא דרישה ממעסיק מקומי, אלא משום שאתם באים לעבוד עם מקצועות שיש להם דרישה באותה המדינה. (למשל, אוסטרליה מאפשרת למבקרים בגילאים 18-30 לקבל אשרת עבודה זמנית אשר מונפקת עבור מבקשים ממדינות מסוימות לתקופה של 12 חודשים בלבד). 

אפשרות נוספת היא ויזת זוגיות, אשר מעניקה לכם אפשרות לשהות במדינה, אבל לא בהכרח לעבוד בה, והיא כמובן ניתנת לרוב לזוגות נשואים או ידועים בציבור. ויזה רווחת נוספת היא ויזת “נוודים דיגיטליים” הניתנת במספר מדינות (ספרד, גיאורגיה, קפריסין, איסלנד, רבות ממדינות מזרח אירופה ועוד). ויזות מסוג זה תלויות בהכנסה מינימלית מוכחת, אשר משתנה ממדינה למדינה. בויזות מהסוג הזה יש שתי בעיות: הראשונה היא הגבלת הזמן (לרוב שנה אחת), והשניה היא שבחלק מהמקרים תצטרכו לשלם מיסים במדינת היעד. איטליה, לדוגמה, מציעה ויזה של שנתיים הניתנת להארכה – אך גובה מס שאינו מתקזז עם זה הישראלי. 

שימו לב שישנן מדינות שבשל המצב המתוח בארץ מתירות ויזה בתנאים מקלים, כמו למשל פורטוגל אשר אישרה קבלה של “ויזת פליט” עבור ישראלים.

לאן ניתן להגר באמצעות השקעה או רכישת נדל”ן ללא אזרחות זרה (ויזת זהב) 

ישנן מדינות בהן השקעה עסקית או רכישת נדל”ן מאפשרת קבלת ויזה. הסכומים הנדרשים הם לרוב גבוהים מאוד. הרוב המוחלט של המדינות אשר מאפשרות אופציה כזו, דורשות גם עבר פלילי נקי ללא רבב. מומלץ לקחת ליווי מקצועי לתהליך הגשת הבקשה, שכן טעויות בירוקרטיות עלולות לעלות באי קבלת הויזה. 

תוכלו לעיין בדרישות הבירוקרטיות ביוון כדי לקבל מושג כללי על התהליך – אך חשוב לזכור שהדברים משתנים בין מדינה למדינה. 

  • בצרפת, לדוגמה, תוכלו לקבל אשרת שהייה הניתנת להארכה במידה ותרכשו נכס משמעותי או תשקיעו בפתיחת עסק, ונוסף על כך תוכיחו יכולת לכלכל את עצמכם לאורך זמן. השקעה מינימלית בעסק היא 30 אלף יורו. מדינות אשר מעניקות תושבות קבועה (כמו מלטה) מבקשות סכומים גבוהים יותר. תוכלו למצוא מידע נוסף באתר הממשלה הצרפתית או באתר הממשלה המלטזית.
  • חשוב לדעת שבארצות הברית ואוסטרליה נדרשים סכומי השקעה מרקיעי שחקים – מיליון דולר וצפונה, בהתאם לאופי ההשקעה. בניגוד למדינות אירופה, כאן תצטרכו לבצע השעה בחברה מסחרית ולא השקעת נדל”ן. בנוסף, ארה”ב שמה דגש על מיזמים אשר ייצרו מקומות עבודה חדשים בשוק, ומציעה הקלות עבור עסקים שייצרו 10 משרות ויותר. תוכלו לקרוא עוד על ויזת הזהב האמריקאית (EB-5) באתר מחלקת ההגירה.

מדינות שמעניקות ויזה דרך השקעה עסקית או רכישת נדל”ן

  • באיחוד האירופי: צרפת, קפריסין, מלטה, פורטוגל, יוון, ספרד, אירלנד, בולגריה ועוד.
  • במזרח הרחוק: תאילנד, בורמה, הודו, סרי לנקה, נפאל ועוד.
  • מחוץ לאירופה: ארצות הברית, אוסטרליה, ניו זילנד, קנדה, מדינות האיים הקריביים, איחוד האמירויות, לטביה, מקדוניה ועוד. בריטניה סגרה את האפשרות לויזת משקיעים, נכון להיום.

לאילו מדינות אפשר להגר עם אזרחות זרה?

סוג אזרחות מדינות שאפשר להגר אליהן 
אירופאית כל מדינה באיחוד האירופי:
איטליה, בלגיה, גרמניה, הולנד, לוקסמבורג, צרפת, אירלנד, דנמרק, יוון, ספרד, פורטוגל, אוסטריה, שוודיה, פינלנד, אסטוניה, הונגריה, לטביה, מלטה, סלובניה, סלובקיה, פולין, צ’כיה, קפריסין, בולגריה, רומניה, קרואטיה וכו’.קיימות מדינות מחוץ לאיחוד (כמו בליז, פנמה או איחוד האמירויות) אשר מציעות ויזות ייחודיות לפנסיונרים אזרחי האיחוד האירופי שהכנסתם גבוהה. 
אמריקאיתארה”ב, מקסיקו וקנדה (במקרים ספציפיים)
אוסטרליתאוסטרליה, ניו זילנד
פורטוגליתכל מדינות האיחוד האירופי
אחרבריטניה – עם אזרחות בריטית בלבד; איחוד האמירויות, תאילנד ורוב המזרח הרחוק דרך ויזת עבודה, לימודים או השקעה; סין עם דרכון סיני או פתיחת עסק והשקעה משמעותית במדינה.

שימו לב שאשרת שהייה במדינה לא תמיד תעניק לכם את כל הזכויות הסוציאליות שאתם רגילים לקבל בישראל: אשרת עבודה, ביטוח בריאות מלא, דמי אבטלה, תמיכה סוציאלית וכו’.

בצרפת, לדוגמה, תצטרכו לעבור מבחני שפה כדי להתקבל ללימודים ולהנות מזכויות סוציאליות מסויימות אפילו אם אתם אזרחי ותושבי המדינה. בתאילנד תצטרכו לעבור הליך בירוקרטי של חידוש ויזה גם אחרי שנים רבות של שהות במקום. בנוסף, ביטוח הבריאות אינו זהה בכל מדינה, ולעתים יש לצבור “ותק שהות” כדי לקבל כיסוי מלא. 

חשוב לזכור שבכל מדינה שתעברו אליה, חייבים לבדוק את נושא ביטוח בריאות מחליף קופת החולים. לרב, כאשר מגיעים למדינה חדשה לא תהיו זכאים לביטוח בריאות עד לקבלת מעמד תושב, דבר שיכול לקחת חודשים ואף שנים (גם לבעלי אזרחות) ולעיתים רכישת ביטוח בריאות פרטי אף יכולה להיות אחת הדרישות על מנת לקבל ויזה. ביטוח הבריאות של פספורטכארד רילוקיישן מספק כיסוי רפואי נרחב בשגרה ובחירום, כיסוי ביטוחי שתקף בכל העולם כולל בישראל ומוקד שירות לקוחות זמין 24/7 בעברית ובאנגלית.